اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طراحی اینستاگرام تک رنگ می شود!


از زمانی که اینستاگرام به کاربران عرضه شد، انتخاب رنگ اپلیکیشن تقریباً یکسان باقی ماند و همان خطوط و نقاط آبی رنگ همیشگی در تمامی قسمت ها به چشم می خورد.

وب‌سایت تک شات: از زمانی که اینستاگرام به کاربران عرضه شد، انتخاب رنگ اپلیکیشن تقریباً یکسان باقی ماند و همان خطوط و نقاط آبی رنگ همیشگی در تمامی قسمت ها به چشم می خورد. اگرچه در طول این سالها طراحی اپلیکیشن تا حدودی تغییر کرد. البته به نظر می رسد که اینستاگرام در حال آزمایش یک طراحی جدید است که شدیداً با انتظارات کاربران تفاوت دارد. در ادامه با تک شات همراه باشید.

طراحی اینستاگرام تک رنگ می شود!

بر اساس گزارشات اخیر، اسکرین شات های جدیدی از طراحی ظاهری اینستاگرام توسط Anton Abramov (که در زمینه انتشار اخبار و اطلاعات محرمانه فعالیت می کند) منتشر شده که نشان می دهد این اپلیکیشن در حال آزمایش یک طراحی تک رنگ است. همانطور که در اسکرین شات زیر مشاهده می کنید، سر تا سر اپلیکیشن به رنگ مشکی و سفید درآمده است.
 
احتمالاً ایده جدید به تصاویر کمک خواهد کرد تا بدون وابستگی به طراحی رابط کاربری اپلیکیشن و رنگ های منحرف کننده، خودشان را نشان دهند و باید بگوییم که ظاهراً این ایده کارش را به خوبی انجام داده است و به هدف نزدیک شده است. اکنون اگر در فکر این هستید که آیا این اسکرین شات ها واقعی هستند یا خیر، باید خاطر جمع باشید که واقعی هستند چون اینستاگرام در مصاحبه با وب سایت خبری The Verge تایید کرده که این تغییرات در اسکرین شات ها و طراحی های اپلیکیشن به وقوع پیوسته است.

طراحی اینستاگرام تک رنگ می شود!

البته ممکن است شما به عنوان کاربران این شبکه اجتماعی از این تغییرات جدید راضی باشید یا نباشید، اما باید بدانید که هنوز هیچ تغییر ایجاد نشده و به گفته اینستاگرام، هیچ تضمینی وجود ندارد که این طراحی مورد استفاده قرار بگیرد. به گفته سخنگوی اینستاگرام: ما اغلب تجربه های جدید را روی درصد کوچکی از جامعه جهانی تست می کنیم و این تنها یک تست است.


ویدیو مرتبط :
طراحی زیبای تابلو روان تک رنگ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب



 روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب

 

آیا تا بحال به این نكته توجه كرده‌اید كه رنگ‌بندی در هر چیزی چه تاثیری می تواند بر روی بیننده داشته باشد؟ یا اینكه هر رنگ چه احساسی را به بیننده القا كرده و یا چه پیامی را به مخاطب می‌رساند؟ آیا تاكنون به این مسئله پی برده‌اید كه رنگ‌ها كاملا با احساسات در ارتباطند و با دیدن هر شیء، پیامی كه رنگ آن به ضمیر ناخودآگاه ما می‌رساند، باعث بروز احساسات مختلفی از قبیل شادی، غم، آرامش، هیجان، ترس، امنیت، اطمینان و ... در ما می‌شود؟ توجه به این نكته كه در وب‌سایت باید از چه تركیب رنگی برای جذب مخاطب و ایجاد فضای موردنظر، استفاده كنیم، بسیار حائز اهمیت است. برای درك بیشتر این مسئله بد نیست به چند مورد از تحقیقات روانشناسان در زمینه تاثیر رنگ‌ها توجه كنید:


- رنگ‌ها تاثیر زیادی روی احساسات بیننده در 90 ثانیه اول دیدن می‌گذارند.
- اثر رنگ می‌تواند بیننده را ترغیب به خرید یك جنس از شما كند.
- رنگ‌ها رفتار ما را در برابر یك موضوع فقط تشدید نمی‌كنند، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان می‌دهند.
- یك رنگ در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف تاثیر متفاوتی دارد.
- هر رنگ به تنهایی یك پیام مخصوص به چشم بیننده می‌فرستد.

به قول مك‌لوهان، رسانه همان پیام است. همانطور كه در مدیریت نوین، متدی به عنوان بهترین شیوه مدیریت در كار وجود ندارد، تركیب و هماهنگی و استقرار یك نظام در رنگ‌بندی صفحات وب نیز، چنین رویكردی دارد. تجربه، دانش و هنر طراح وب است كه سایتی را برای ما جذاب و قابل اطمینان و سایتی دیگر را سرد و غیر قابل اطمینان می‌كند. یكی از اصول بسیار مهم و كلیدی در طراحی صفحات وب، توجه به اصل رنگ‌بندی صفحات و استفاده از رنگ‌های مكمل و تركیبی مطلوبی است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابیت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند. این كه چه رنگی متناسب سایت‌های وب است، پرسشی است كه كارشناسان وب، پاسخ جامع و كاملی برای آن ارایه نكرده‌اند، متخصصات طراحی وب نیز بیشتر روی زیباسازی وب‌سایت تمركز نموده و كمتر به مسئله روانشناسی رنگ‌ها در طراحی سایت، توجه كرده‌اند.

 

بنابراین یك مدیر بر اساس سیاست‌هایی كه برای جذب مخاطب و ایجاد فضای اطمینان در وب‌سایت دنبال می‌كند، باید با كمی آگاهی در مورد روانشناسی رنگ‌ها و تاثیر هر رنگ در مخاطب، خط‌مشی طراح وب را در رنگ‌بندی صفحات مختلف وب‌سایت مشخص كند. در رنگ‌بندی یك صفحه، باید به این موضوع توجه شود كه این رنگ قرار است در چه صفحه‌ای و با چه موضوعی به كار رود. یعنی اصل توجه به عملكرد و محوریت سایت، در رنگ‌بندی مطالب مهم است. به عنوان مثال سایت‌های دولتی و به طور كل، سایت‌هایی با بازدیدكننده بسیار بالا، معمولا از رنگ سفید برای زمینه صفحات و رنگ آبی برای لینك‌های صفحه و رنگ بنفش برای لینك‌های مشاهده شده استفاده می‌كنند.

 

سایت‌هایی كه بیشتر جنبه شخصی دارند، از رنگ‌های مكمل استفاده می‌كنند. مثلا رنگ سبز پررنگ در كنار سرمه‌ای، جذابیت خاصی به سایت‌هایی با موضوع بازرگانی می‌دهد و یا در طراحی سایت‌های كودكان، از رنگ‌های خیلی شاد استفاده می‌شود. سایتی مانند یاهو كه روزانه میلیون‌ها مخاطب دارد و از صدها بخش متنوع تشكیل شده است، برای هر بخش خود از یك چیدمان و رنگ‌بندی خاصی در طراحی صفحات اكتیو، استفاده كرده است. مثلا بخش كودكان یاهو با بخش بازرگانی آن بسیار متفاوت است. به هر حال توجه به كاركرد رنگ‌ها در طراحی صفحات وب از اهمیت مهمی برخوردار است. در ادامه نوع تاثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از دید روانشناسان بررسی می‌كنیم.

 

سفید
نمایانگر صداقت، پاكیزگی، صمیمیت، ملایمت و معاصر بودن است. سفید بهترین رنگ برای بك‌گراندهای وب است. در تجارت سفید رنگ خستگی‌گیر و انرژی‌بخش است.

 

سیاه
اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت. مشكی برای رنگ متن روی یك پس زمینه روشن ایده‌آل است. این نكته را نیز موردنظر داشته باشید كه رنگ سیاه به عنوان رنگ پس‌زمینه چشم را خسته می‌كند.

 

قرمز
نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را طلب می‌كند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع می‌كند.

 

آبی
القاكننده امنیت، اعتماد، مسئولیت‌پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوام‌پسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است.

 

روانشناسی رنگ‌ها در طراحی وب

 

سبز
نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصل‌خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها دیده می‌شود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.

 

قهوه‌ای
دارای خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاری‌كنندگی است. قهوه‌ای رنگ كره خاكی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

 

خاكستری
نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنت‌گرایی است. صورتی نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی‌ناهی و پرورش كودك است.

 

بنفش
نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری و مهارت است. بنفش طرفداری از سبك‌های هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.

 

نارنجی
نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق كردن، چالاكی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.

 

زرد
القا‌كننده نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمركز شده، سوختو‌ساز را زیاد می‌كند و سخت‌ترین رنگ برای چشم‌هاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفكرانه است و برای تاكید نیز خوب است.

 

طلایی
نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

 

نقره‌ای
نشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است.

 

با این توصیفات، هنگامی كه می‌خواهید نوع رنگ‌بندی صفحات مختلف وب‌سایت‌تان را مشخص كنید، ابتدا به فضایی كه می‌خواهید در وب‌سایت خود ایجاد كنید و نوع مخاطبانی كه قرار است از وب‌سایت شما بازدید كنند، فكر كنید و با درنظر گرفتن تاثیر روانی هر رنگ و احساسی كه در ضمیر ناخودآگاه بیننده ایجاد می‌كند، خط‌مشی طراح را برای ایجاد فضای موردنظر، توام با آرامش و اطمینان بازدیدكننده وب‌سایت، مشخص كنید.