اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طاسی در کمین خانم‌ ها در آرایشگاه ها!


کسانی که از داشتن مو این زیبایی خدادادی به هر نحوی بی بهره اند سعی می‌کنند تا با استفاده از روش‌های ممکن موهای خود را زیباتر جلوه دهند،پرپشت کردن و بلند کردن مو در آرایشگاههای زنانه موضوعی است که در ده سال اخیر رشد زیادی داشته است.

خبرگزاری فارس: کسانی که از داشتن مو این زیبایی خدادادی به هر نحوی بی بهره اند سعی می‌کنند تا با استفاده از روش‌های ممکن موهای خود را زیباتر جلوه دهند،پرپشت کردن و بلند کردن مو در آرایشگاههای زنانه موضوعی است که در ده سال اخیر رشد زیادی داشته است و قیمت گزاف و مضرات و کوتاه مدت بودن مدت عمر این موها هم نتوانسته است جذابیت آن را در نزد خانم‌ها کاهش دهد و همچنان شاهد خانم‌هایی هستیم که حاضرند با پرداخت هزینه‌های گزافی این کار را انجام دهند.

اکستنشن روشی است که در آن تکه موهای مصنوعی بنابه درخواست هر فرد در بین موها گذاشته می‌شود تا موها پرپشت تر و بلند تر شوند در بسیاری از آرایشگاهها جنس این موها را طبیعی و موی زنان هندی و یا تارهای یال اسب عنوان می‌کنند در حالیکه حقیقت چیزی جز این است و اکثر این تارها از نوع خاصی پلاستیک ساخته شده است.

 در یکی از روش‌ها،یک دسته باریک از موها جدا شده و کمی بالاتر از ریشه موها محلول چسبناک خاصی به نام کراتین زده می‌شود و موهای مصنوعی به موهای طبیعی فرد چسبانده می‌شود،در روش دیگر از کلیپس‌های خاصی استفاده می‌شود و موها بوسیله کلیپس به موهای طبیعی متصل می‌شود که هر کدام عوارض خاص خود را دارد. در مرحله دیگر که عوارض کمتری دارد موهای مصنوعی به موهای طبیعی بافته می‌شود.


معمولا این روش‌ها در مورد خانم‌هایی استفاده می‌شود که با کم پشتی مو دست و پنجه نرم می‌کنند غافل از اینکه چسب به کار برده شده در این روش‌ها و کششی که در موهای ثابت فرد ایجاد می‌شود برای تحمل موهای مصنوعی ریزش موی فرد را بیشتر می‌کند و باعث ریزش موی سکه ای در افراد می‌شود.

با توجه به سابقه 35 ساله کاشت مو در جهان حدود 10 سال است که اضافه کردن مو در ایران و بالاخص در پایتخت کشورمان رواج زیادی پیدا کرده است به گونه ای که با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسیم که ماهیانه حدود 4 هزار نفر و در سال تقریباً 48 هزار نفر در تهران اقدام به این کار می‌کنند و شاید یکی از دلایل این شیوع این کار بی اطلاعی جامعه بانوان کشور از مضرات و عواقب این کار است نگهداری از موهای اضافه شده به موهای طبیعی با مشکلات زیادی همراه است عدم شستشوی مناسب یکی از مواردی است که پس از مدتی باعث گره خوردن موها می‌شود که باز کردن این گره‌ها باعث کنده شدن حجمی از موها می‌شود و در روزهای ابتدایی نیز در موقع خوابیدن مشکلات زیادی را برای خانم ‌ها ایجاد می‌کند و سردرد ابتدایی ترین عارضه ای است که در روزهای اول گریبان خانم‌های طرفدار زیبایی را می‌گیرد.


از طرف دیگر در فصل گرما و تابستان به دلیل تمایل خانم‌ها به ابراز این زیبایی در استخرها درخواست‌ها برای اکستنشن افزایش پیدا می‌کند درصورتیکه نمک و کلر موجود در آب استخر علاوه بر اینکه باعث کمرنگ شدن موهای مصنوعی می‌شود باعث گره خوردن تارهای مو نیز می‌شود که به مرور زمان پشیمانی را برای خانم‌ها به همراه دارد.

الهه صادقی یکی از متخصصین انجام اکستنشن با اشاره به اینکه این کار صرفاً جنبه تبلیغاتی برای شرکت‌های تولیدکننده موهای مصنوعی است و برای آرایشگران نیز صرفاً سود مالی را در پی دارد گفت: اضافه کردن مو به موهای طبیعی اگر توسط متخصصین این امر انجام شود عوارض کمتری را درپی خواهد داشت اما انجام این کار حتماً با عوارض خواهد بود که ابتدایی ترین آن افزایش ریزش مو مخصوصاً در خانم‌هایی است که تارهای موی ضعیف و حجم موی کمی دارند اما متاسفانه میزان درخواست خانم‌ها هر روز بیشتر می‌شود وبسیاری از خانم‌های جوان زیبایی چند روزه را به طاسی دائم ترجیح می‌دهند.

وی ادامه داد: علاوه بر کراتین و بافت دوخت کردن نیز یکی از راههای اضافه کردن مو است که تمام این کارها برای آرایشگران صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد اگر اکستنشن فقط به صورت موقت باشد یک ربع تا 20 دقیقه بر روی هر دسته از مو کار می‌شود و به عنوان مثال 10 دسته مو اضافه می‌شود که اگر به صورتی باشد که دو هفته یا سه هفته بعد فرد بخواهد آن موها را جدا کند آسیبی نمی‌ زند اما اگر بیشتر طول بکشد مو قطعاً آسیب می‌بیند مخصوصاً در مواردی که مو دوخت می‌شود و چسب می‌شود.

صادقی افزود: رینگ یکی از وسایلی است که یک دسته از موی طبیعی را به یک دسته دیگر متصل می‌کند و چون نمی‌شود دانه دانه تارهای مو داخل این رینگ برود و از سوی دیگر تارهای دیگر هم ناخواسته وارد این رینگ می‌شود موقع درآوردن مو کنده می‌شود.

کراتین هم نوعی چسب است که وقتی فرد زیر دوش آب گرم میرود نرم می‌شود موهای اطراف به آن چسب می‌چسبد و بعد از چند روز موها گلوله گلوله می‌شود.

سومین کار دوخت است که اگر دوخت را انجام دهیم بعد از دو سه هفته چون شستشو خوب انجام نمی‌شود به وضوح کپک در بین موها دیده می‌شود و بوی بسیار بدی را ایجاد می‌کند،بافت خطری ندارد اما ماندگاری ندارد چون با رشد موها موهای بافته شده ریزش پیدا می‌کند بازهم در موقع شستشو با مشکل مواجه می‌شوند چون دست بین تارهای مو نمی‌تواند حرکت کند و برس خورده نمی‌شود بنابراین شوره و موخوره در موهای طبیعی ایجاد می‌شود.

کسانیکه دچار کم پشتی مو هستند اغلب از این روش استفاده می‌کند اما از آنجا که مشتری برای آرایشگر مانند یک بیمار است باید به مردم آگاهی داده شود چراکه در سالهای بالا دیگر مویی ندارند که از زیبایی آن استفاده کنند. در فصل‌های متفاوت درخواست برای این کار متفاوت است اما تابستان و خرداد تا اوایل آبان اوج درخواست‌ها است هم اکنون در ماه 10 تا 15 نفر این کار را انجام می‌دهند.


وی با اشاره به هزینه‌های بالای این کار گفت: در مناطق مختلف هزینه‌ها متفاوت است در شمال تهران شاخه ای 100 هزار تومان،در غرب تهران از شاخه ای 45 هزار تومان آغاز می‌شود و اگر برای هر فرد حداقل 10 شاخه استفاده شود حداقل 450 هزار تومان هزینه در بردارد و بسته به جنس و مدل مو قیمت‌ها متفاوت است.

بنابراین، افزایش ریزش مو و طاسی، شوره، کپک،گره شدن موها و سردرد از عوارض انجام اکستنشن است.

اما از عوارض بهداشتی این مورد که بگذریم در پاسخ به این سؤال که آیا این کار از نظر شرعی نیز مشکلی را ایجاد می‌کند یا خیر،سید سعید آقائیان مدرس حوزه و دانشگاه گفت: از آنجا که اگر در غسل به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند غسل باطل می‌شود اضافه کردن مو درصورتیکه مانع از رسیدن آب غسل به قسمتی از بدن شود مانند مواردی که از چسب استفاده می‌شود، غسل باطل می‌گردد.

امیدواریم با افزایش آگاهی ها، دختران و زنان زیبایی‌های زودگذر را با زیبایی‌های ذاتی خود تعویض نکنند و دل به زیبایی‌های فریبنده نسپرند.


ویدیو مرتبط :
ویژه عروس خانم ها- معرفی آرایشگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خطـرات استـخر، در کمین خانم ها


شنا‌كردن و رفتن به استخر یكی از دلچسب‌ترین سرگرمی‌ها در گرمای تابستان است. آن‌قدر كه خیلی از خانم‌ها و به‌خصوص دخترخانم‌های جوان تابستان‌شان را با برنامه‌ریزی برای رفتن به استخرهای شنا طی می‌كنند





شنا‌كردن و رفتن به استخر یكی از دلچسب‌ترین سرگرمی‌ها در گرمای تابستان است. آن‌قدر كه خیلی از خانم‌ها و به‌خصوص دخترخانم‌های جوان تابستان‌شان را با برنامه‌ریزی برای رفتن به استخرهای شنا طی می‌كنند؛ اما در كنار لذت شنا كردن و بهره بردن از این ورزش مفرح یك نگرانی همیشگی هم وجود دارد و آن این‌كه آلودگی احتمالی آب استخرها تا چه حد می‌تواند برای خانم‌ها و دخترخانم‌های جوان دردسرساز باشد یا این‌كه چند درصد از بیمارهای عفونی بانوان ناشی از آب آلوده استخرهاست؟

این پرسش‌ها وقتی جدی‌تر می‌شوند كه بدانیم شایع‌ترین علت مراجعه بانوان به پزشك متخصص زنان عفونت‌های دستگاه تناسلی است و معمولا این مراجعه‌ها در فصل تابستان و به‌دنبال گرایش بیشتر به استخرها زیاد هم می‌شود. در این گزارش دكتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان به این پرسش‌ها پاسخ داده  و البته در كنار آن‌ها توضیح روش‌های پیشگیری و درمان مشكلات عفونی قارچی راهم توضیح می دهد.



استخر یعنی عفونت؟

معمولا یكی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بانوان به متخصص زنان نگرانی از ایجاد عفونت در دستگاه تناسلی است كه البته این نگرانی چندان هم بی‌مورد نیست چون این عفونت‌ها هر چند به دلایل مختلف ممكن است بروز پیدا كنند اما به هر حال، سلامت بانوان را به خطر می‌‌اندازند. در یك نگاه كلی عفونت‌های شایع ناحیه تناسلی بانوان ناشی از 4 عامل مهم است كه عبارتند از: باكتریوواژینالیس، كاندیدیاز، تریكومونا واژینالیس و تبخال تناسلی كه هر كدام شیوه درمانی خاص ‌خودشان را دارند. اما در میان این عوامل، شایع‌ترین عفونت دستگاه تناسلی، عفونت قارچی‌است.

داستان این نوع عفونت‌ها نیز از این قرار است: در واژن 5 تا 30 درصد خانم‌ها به‌صورت طبیعی قارچ وجود دارد؛ البته نوعی قارچ كه بیماری‌زا نیست؛ اما اگر شرایط مهیا باشد همین عوامل غیربیماری‌زا، تبدیل به قارچ‌های بیماری‌زا می‌شوند. البته این قارچ‌ها حتی در روده بعضی از انسان‌ها هم وجود دارند و به همین دلیل ممكن است هنگام اجابت مزاج و در اثر آلوده شدن ناحیه تناسلی زمینه‌ساز عفونت‌های قارچی شوند. به‌طور كلی برای جلوگیری از عفونت‌های قارچی دستگاه تناسلی باید این نكته را درنظر بگیریم، همیشه یك‌سری فاكتورهای مساعدكننده وجود دارد كه باید آن‌ها را به حداقل برسانیم تا شانس رشد مجدد بیماری را از بین ببریم. فاكتورهای زمینه‌ساز عفونت قارچی عبارتند از: دیابت، بارداری، هورمون درمانی و استفاده از هورمون استروژن، مصرف قرص‌های ضدبارداری، مصرف مكرر آنتی‌بیوتیك و بالاخره تاثیرگذارتر از دیگر فاكتورها آب‌آلوده و حتی كلر موجود در آب استخر.

از همین روست كه با شروع فصل تابستان، شیوع این عفونت‌ها هم بیشتر می‌شود. بانوان باید به یاد داشته باشند كه آب آلوده استخر و گاهی كلر باعث كاهش حساسیت باسیل نگهبان واژن می‌شود كه یكی از دلایل عمده ابتلا به عفونت‌های قارچی است. به همین دلیل دقت در انتخاب استخر‌های عمومی از نظر میزان سلامت آب آن‌ها بسیار مهم است.



  چطور درمان كنیم؟

با وجود شیوع زیاد عفونت‌های قارچی در تابستان باید این نكته را هم یاد‌آور شد كه خوشبختانه درمان این نوع عفونت‌ها چندان دشوار نیست و به محض تشخیص، به‌سادگی می‌توان با استفاده از انواع و اقسام درمان‌های دارویی، خوراكی و موضعی و در عین حال رعایت نكاتی مثل استفاده از مرطوب كننده‌های پوست به‌دلیل حساسیت پوست در ناحیه آلوده، استفاده از لباس زیر راحت و تهیه شده از الیاف نخ طبیعی و رعایت بهداشت فردی به درمان آن‌ها پرداخت. اما نكته اصلی اینجاست كه به‌دلیل حضور همیشگی این قارچ‌ها در بدن همیشه احتمال ابتلای دوباره به آن‌ها حتی بعد از یك دوره كامل درمان نیز وجود دارد. از این‌رو بانوان نباید مراجعه منظم به پزشك و مراقبت‌های مكرر را فراموش كنند.



هیچ وقت روی مایو لباس نپوشید

یكی از عوامل شیوع عفونت‌های قارچی در زنان هم‌زمان با فصل تابستان، گرایش بانوان به استخرهای شناست. محیط مرطوب استخر‌ها از یك طرف و كلر موجود در آب از طرف دیگر (به‌دلیل از بین بردن حساسیت باسیل نگهبان واژن) احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را بیشتر می‌كند. به همین دلیل توصیه من به بانوان علاقه‌مند به شنا این است كه استخرهایی را برای این ورزش مفرح تابستانی انتخاب كنند كه از سلامت آب آن‌ها (براساس میزان استفاده از مواد ضد‌عفونی‌كننده) مطلع باشند. اما دقت به تنهایی كافی نیست، برای پیشگیری از مشكلات عفونی احتمالی باید یادشان باشد كه بعد از بیرون‌آمدن از استخر، خودشان را كاملا خشك نگه‌دارند. به هیچ وجه از حوله یا لباس زیر خیس و حتی نم‌دار استفاده نكنند. هرگز روی مایوای خیس، لباس نپوشند حتی در فاصله كوتاه استخر تا منزل، زیرا محیط مرطوب مسلما احتمال شیوع قارچ را بیشتر می‌كند. بهتر است مایوها را بعد از هر بار شنا، در معرض نور مستقیم آفتاب قرار بدهند تا كاملا خشك شوند. اما برای اطمینان بیشتر حتی بعد از خشك شدن هم بهتر است قسمت داخلی آن را اتو كنند و بالاخره این‌كه بد نیست روی استفاده از محلول‌های شست و شو هم حساب كنند. این محلول‌ها به شرطی كه مورد تایید پزشك متخصص باشند راه حل مناسبی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی به شمار می‌روند.



  حتی دختر بچه‌ها هم در خطر هستند

متاسفانه حتی در دخترخانم‌های نوجوانی كه هنوز به سن قاعدگی نرسیده‌اند هم احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی وجود دارد. البته عفونت در این گروه بیشتر ناشی از جسم خارجی است تا عفونت‌های قارچی. از همین رو در مراجعه به متخصص زنان هم نخستین اقدام بررسی احتمال وجود جسم خارجی در واژن آن‌هاست. این جسم خارجی می‌تواند به‌علت شنا در آب آلوده استخرها و در اثر درنظر نگرفتن سلامت آب استخر، رخ بدهد. بنابراین اگر دختر نوجوان شما قرار است تابستان را با شنا‌كردن بگذراند باید برای انتخاب یك استخر مناسب وقت بگذارید.

البته حتی با انتخاب یك استخر مطمئن از نظر سلامت آب، همچنان تذكر توصیه‌هایی مثل شست‌و‌شوی كامل و دوش گرفتن بعد از شنا، خشك نگهداشتن بدن و به‌طور كلی نپوشیدن لباس‌های زیر مرطوب به دختران نوجوان بسیار ضروری است. نكته مهم دیگر این‌كه یادتان باشد به فرزندتان تذكر بدهید كه حتما لباس شنا را در بیاورد و بعد لباس بپوشد چون دیده شده كه اغلب دخترخانم‌های نوجوان به این نكته بی‌توجهند و همین بی‌احتیاطی به ظاهر ساده می‌تواند زمینه ساز بسیاری از مشكلات عفونی در آن‌ها شود.



نکته : محیط مرطوب استخر‌ها  و كلر موجود در آب احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی را بیشتر می‌كند. بنابراین در انتخاب استخرها باید از  سلامت آب ‌آن‌ها مطمئن شوید



  اگر خیال سفر دارید ...

در كنار استخرهای عمومی سفر هم عامل دیگری است كه ممكن است زمینه ساز ابتلای خانم‌ها به مشكلات عفونی شود. آن هم به‌دلیل استفاده از آب‌های تصفیه نشده و آلوده برای شست‌و شو. در حقیقت آب آلوده، نقش مهمی در عفونت دستگاه تناسلی دارد بنابراین به‌خصوص در طول سفر و هنگام استفاده از دست‌شویی‌های بین راهی باید به تصفیه بودن آب دقت كنید.

در كنار آب آلوده، انگل‌ها هم هستند كه می‌توانند زمینه ساز ابتلا به این بیماری شوند. به‌خصوص انگلی به نام (تریكومونا) كه در آب استخر و حتی وان و به‌طور كلی جاهای مرطوب تا 24 ساعت زنده می‌ماند و می‌تواند به بدن افراد مختلف منتقل شود. متاسفانه ابتلا به این انگل نشانه‌های بارزی ندارد به‌همین دلیل كنترل و درمان آن معمولا ساده نیست. با این حال، شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری به‌صورت ترشحات زرد مایل به سبز، خارش و بروز پیدا می‌كند. بنابراین خانم‌ها باید به تغییرات این‌چنینی حساس باشند و با مشاهده هر كدام از آن‌ها حتما به پزشك متخصص زنان مراجعه كنند.



  خانم‌های باردار باید بیشتر مراقب باشند

به‌طور كلی از آنجا كه محیط استخر‌ها محیطی بسته است و در مدت زمان محدودی تعداد زیادی از افراد در آن شنا می‌كنند همیشه احتمال انتقال عفونت از طریق آب آن‌ها وجود دارد حتی اگر آب استخر از هر نظر پاكیزه و مورد تائید باشد. بنابراین یادآوری این نكته ضروری است كه باید از ضد‌عفونی شدن آب استخر با كلر مطمئن باشید چون حتی با وجود این‌كه گاهی همین كلر موجب تحریك پوست و در نتیجه احتمال عفونت واژن در افرادی كه از استخر استفاده می‌كنند، می‌شود ، می‌تواند از احتمال انتقال بسیاری از عفونت‌های قارچی مثل كاندیدا آلبكین، عفونت‌های باكتریایی و میكروبی مانند عفونت كلامیدیایی جلوگیری كند.

با وجود رعایت همه این نكات و پیشگیری از مشكلات احتمالی بانوانی كه از قرص ضد‌بارداری استفاده می‌كنند و همین‌طور خانم‌هایی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند و بالاخره دیابتی‌ها بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به عفونت‌های قارچی از طریق آب‌ آلوده هستند و باید بیشتر از دیگران مراقب سلامت خود باشند. البته خانم‌های باردار هم به نوعی در این گروه قرار دارند و باید در انتخاب استخر شنای مناسب حساسیت ویژه‌ای داشته باشند، زیرا متاسفانه عفونت‌های قارچی بیشترین تاثیر منفی را در زنان باردار دارند. این عفونت‌ها در حالت پیشرفته حتی می‌توانند منجر به پارگی كیسه آب شوند. به همین دلیل دقت در انتخاب استخر در مورد خانم‌های باردار به‌مراتب با اهمیت‌تر از دیگران است.

البته تاكید روی انتخاب استخرهای مناسب از نظر سلامت یك بخش ماجراست و مراقبت‌های بعد از شنا هم بخش دیگر كه شاید به همان اندازه مهم و تاثیر‌گذار است. محیط گرم و مرطوب همیشه بهترین دلیل برای ایجاد عفونت‌هاست و به همین دلیل خانم‌ها باید حتما بعد از شنا در استخر دوش بگیرند و به‌طور كامل خودشان را خشك كنند.





  این عوارض همیشگی نیستند

یادتان باشد عفونت‌های قارچی معمولا عوارض طولانی مدت بارزی ندارند چون با رعایت بهداشت فردی و رعایت یكسری نكات اصولی به سادگی قابل درمانند؛ اما درصورت نبود ‌درمان، این احتمال وجود دارد كه عوارض این بیماری مثلا، خارش طولانی مدت منجر به ایجاد زخم در دهانه رحم، خونریزی یا لك‌ بینی در بانوان شود كه خواه‌،‌ناخواه هر كدام از آن‌ها عوارض طولانی مدت را در پی خواهند داشت. مشكل اصلی این بیماری در برخی موارد بدون نشانه بودن است. متاسفانه برخی خانم‌ها به عفونت‌های دستگاه تناسلی مبتلا هستند اما نشانه ظاهری آشكاری در آن‌ها وجود ندارد بنابراین بدون این‌كه بدانند ناقل بیماری هستند.

برای پیشگیری از عوارض این چنینی بهترین راه حل مراجعه سالانه به متخصص زنان است. خانم‌ها و دخترخانم‌های جوان حتی اگر هیچ نشانه‌‌ای از بیماری نداشته باشند باید حداقل هر 6 ماه و حداكثر سالی یك بار به متخصص زنان مراجعه كنند و مورد آزمایش و معاینه قرار بگیرند تا از سلامت جسمانی خود مطمئن شوند.



نکته : عفونت‌های ناشی از قارچ معمولا بو ندارند و درصورت ترشحات چركی با بوی نامطبوع باید به فكر عفونت‌های باكتریایی و درمان مناسب آن‌ها باشید



  چند دقیقه زودتر از آب خارج شوید

بد نیست بدانید اگر خانمی به هر دلیلی به عفونت‌های ناحیه تناسلی مبتلا باشد، می‌تواند آب استخر را آلوده كند. به همین دلیل است كه بسیاری از خانم‌ها و حتی دخترخانم‌ها به دلیل شنا و رفتن به استخر دچار مشكلات عفونت دستگاه تناسلی می‌شوند. برای پیشگیری از چنین مشكلی توصیه من به همه خانم‌ها و حتی دخترخانم‌ها این است كه قبل از رفتن به استخرهای شنا حتما برای آگاهی از سلامت خود به متخصص زنان مراجعه كنند و تحت معاینه قرار گیرند. رعایت این نكته ساده به آن‌ها كمك می‌كند تا اگر عفونتی هم وجود دارد ابتدا تحت درمان قرار بگیرند و به این ترتیب خودشان را از مشكلات احتمالی دور كنند هم این‌كه ناخواسته افراد دیگر را آلوده نكنند.

البته یادآوری این نكته ضروری است كه حتی درصورت درمان كامل حتما به این نكته دقت كنند كه بعد از بیرون آمدن از آب استخر و دوش گرفتن، بدن‌شان را كاملا خشك كنند. حتی چند دقیقه زودتر از آب بیرون بیایند تا فرصت كافی برای قرار گرفتن در معرض جریان هوا را داشته باشند. چون محیط مرطوب مانند بدن خواه، ‌ناخواه محیط مناسبی برای رشد میكروب‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌كند و یكی از شرایط ابتلای دوباره به بیماری‌های عفونی قارچی است.





  لباس‌های تنگ نپوشید

در كنار همه نكاتی كه تذكر داده شد برای كم‌كردن احتمال ابتلا به این بیماری‌ها بد نیست در انتخاب لباس‌ و پوشش‌های مناسب هم حساس باشید. زیرا پوشیدن لباس‌های زیر تنگ، چسبان و گرم مانند پوشیدن مداوم شلوار، گن، ساق شلواری یا جوراب شلواری و هر عاملی كه اجازه ندهد تهویه در محوطه واژن به‌خوبی انجام بگیرد می‌تواند عامل ابتلا به عفونت‌های قارچی باشد. آن هم به یك دلیل ساده و آن این‌كه محیط رشد قارچ، محیطی گرم و مرطوب است. خیلی از خانم‌ها ممكن است تجربه كرده باشند كه وقتی به مسافرت می‌روند یا به هر علتی نمی‌توانند لباس زیر خود را به‌موقع عوض كنند، به‌خصوص زمانی كه به نواحی مرطوب می‌روند، دچار عفونت قارچی می‌شوند. بنابراین رعایت این نكات می‌تواند تا حدی از ابتلا به این عفونت‌ها پیشگیری كند.



شما به عفونت‌های قارچی مبتلا شده‌اید!

خانم‌ها و دخترخانم‌های جوانی كه بخش عمده‌ای از تفریح‌های تابستانی‌شان را به شنا كردن در استخرهای عمومی اختصاص می‌دهند باید نسبت به عفونت‌های دستگاه تناسلی حساس و مراقب نشانه‌های این بیماری باشند. همه خانم‌ها در حالت عادی دارای ترشحات واژن هستند اما در شرایط نرمال این ترشحات بی‌رنگ، بی‌بو و شفافند و نگران‌كننده نیستند اما هر تغییر غیرمعمولی در این حالات باید خانم‌ها را برای مراجعه به پزشك متخصص تحریك كند. به عبارت دیگر، اگر با افزایش ناگهانی و بیش‌از حد یا حتی تغییر غلظت این ترشحات مواجه شدید باید به پزشك مراجعه كنید چون هر كدام از این نشانه‌های به ظاهر ساده حاكی از یك فرآیند غیرمعمول در سیستم طبیعی بدن شماست.

البته در شرایط حادتر، احتمال رخ دادن نشانه‌هایی مثل خارش، سوزش، بوی بد و حتی درد هنگام دفع ادرار هم غیرقابل پیش‌بینی‌ نیست. با این همه یادآوری این نكته ضروری است كه بروز این نشانه‌ها دلیل قطعی ابتلا به عفونت‌های قارچی نیست. یعنی ممكن است این نشانه‌ها به دلایلی دیگری ایجاد شده باشد مثلا این‌كه در خانم‌های باردار و حتی مادران شیر‌ده به‌دلیل قطع موقتی قاعدگی و كمبود هورمون زنانه هم ممكن است این نشانه بروز پیدا كند. در این صورت این افراد به بیماری (واژنیت آتروفیك) یا (خشكی واژن) مبتلا هستند كه نشانه‌هایی مثل عفونت دارد اما در حقیقت عفونت ندارد.

به‌طور كلی شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به عفونت‌های قارچی عبارتند از: خارش دهانه رحم، ترشحات سفید پنیری شكل، سوزش ادرار، قرمزی همراه با خشكی و حساسیت پوست در ناحیه تناسلی، التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی آن، ضایعات حاشیه‌ای، سائیدگی و حساسیت پوست. این نكته را هم به یاد داشته باشید كه عفونت‌های ناشی از قارچ معمولا بو ندارند و درصورت ترشحات چركی با بوی نامطبوع باید به فكر عفونت‌های باكتریایی و درمان مناسب آن‌ها باشید.