اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیوع بیماری تب مالت در فصل گرما



اخبار,اخباراجتماعی,شیوع بیماری تب مالت


 اخبار اجتماعی - شیوع بیماری تب مالت در فصل گرما

‌یک متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است: تنها دو درصد از موارد تب مالت در انسان منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر بابک صیاد با اشاره به شیوع بیماری تب مالت در فصل گرما، این بیماری را یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام خواند که در فصل گرما با افزایش زاد و ولد دام‌ها بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: تب مالا عمدتا از طریق فرآورده‌های گوشتی و لبنی آلوده به انسان منتقل می شود، اما تماس مستقیم نزدیک با دام نیز امکان ابتلا را ایجاد می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: اینکه گاهی این بیماری در تعدادی از افراد خانواده دیده می‌شود ناشی از مصرف فرآورده‌های دامی آلوده از یک منبع است.

صیاد، زمان بروز علائم تب مالت بعد از تماس با دام و یا استفاده از فرآورده‌های دامی آالوده را یک تا سه هفته عنوان و خاطرنشان کرد: تب، درد استخوانی، ضعف و بی حالی و تعریق از مهمترین علائم این بیماری است.

به گفته وی تب مالت می تواند ارگان‌های مختلف بدن از جمله کبد، دریچه قلب یا یک مفصل را نیز درگیر کند و باعث بزرگ شدن کبد و طحال شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه مرگ تنها در دو درصد مبتلایان به تب مالت دیده می شود، افزود: اگر این بیماری به موقع درمان نشود می تواند ستون فقرات را درگیر کند و حتی موجب قطع نخاع شود.

صیاد گفت: برای درمان تب مالت داروهای مناسب در دسترس است و امکان درمان را در صورت تشخیص به موقع فراهم می‌کند.

وی در خصوص راهکار پیشگیری از تب مالت نیز اظهار کرد: توصیه می‌شود مردم در این فصل از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و نامطمئن خودداری کنند و گوشت مورد نیاز خود را مراکز معتبر خریداری کنند.
 اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
پنج برابر شدن شیوع تب مالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار شیوع بیماری تب مالت در ایران


رییس سازمان دامپزشکی از نا امن شدن مرزهای کشور از نظر بیماری های فرامرزی ناشی از حضور داعش در منطقه خبر داد و گفت: اگر امکانات و اعتبارات سازمان دامپزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه افزایش نیابد، با توجه به کمبودها و محدودیت های موجود امکان مواجهه با موج تب مالت و سل تب گاوی در آینده در کشور وجود دارد که برای تامین اعتبار واکسیناسیون و پیشگیری از آن پولی نداریم.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان دامپزشکی از نا امن شدن مرزهای کشور از نظر بیماری های فرامرزی ناشی از حضور داعش در منطقه خبر داد و گفت: اگر امکانات و اعتبارات سازمان دامپزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه افزایش نیابد، با توجه به کمبودها و محدودیت های موجود امکان مواجهه با موج تب مالت و سل تب گاوی در آینده در کشور وجود دارد که برای تامین اعتبار واکسیناسیون و پیشگیری از آن پولی نداریم.

مهدی خلج در نشست معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با معاون اول رییس جمهور گفت: مسئولیت سازمان دامپزشکی تامین نظارت بهداشتی و تامین سلامت فراورده های خام دامی است و از آن جا که ویروس و میکروب هیچ مرزی نمی شناسد و با شکل گیری داعش در منطقه مرزهای کشور از نظر بیماری های فرامرزی ناامن تر شده است با این امکانات محدود سازمان دامپزشکی نمی توان به مقابله جدی و اثربخش با بیماری ها پرداخت.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشور برای تامین بهداشت و سلامت در حوزه وظایف خود برای تامین بدیهی ترین ابزار با کمبود جدی مواجه است و حتی برای تامین واکسن مشکل داریم.

خلج تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی بار سنگینی در زمینه تامین سلامت و بهداشت فراورده ها و محصولات خام دامی بر عهده دارد چرا که هم این وظیفه تضمین کننده سلامت جامعه است در حالی که این سازمان با محدودیت های بسیاری مواجه است و از سوی دیگر وزارت بهداشت بودجه های هنگفتی برای درمان بیماران دارد.

وی افزود: به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که با موج تب مالت و سل گاوی در کشور مواجه شویم در حالی که سازمان دامپزشکی با محدودیت های بسیاری برای مقابله با این بیماری مواجه است اما وزارت بهداشت برای درمان بیمارانش اعتبارات هنگفتی دارد این در حالی است که اگر یک انسان مبتلا به تب مالت شود 40 میلیون تومان هزینه دارد و اگر بخواهیم یک دام مبتلا به این بیماری را درمان کنیم هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت.