اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شگردهای جدید کلاهبرداری در فضای مجازی



اخبار,اخبار اجتماعی ,کلاهبرداری

 

اخبار اجتماعی - شگردهای جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

با گسترش روزافزون علم و فناوری، شیوه های ارتکاب جرم در فضاهای مجازی و ارتباطی نیز تغییر یافته و مجرمان از شگردهای جدیدی برای کلاهبرداری، سرقت و ... استفاده می کنند که در این رابطه اطلاع رسانی و آگاهی شهروندان از شیوه های ارتکاب جرم، نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرایم اینترنتی دارد.

به گزارش خراسان، قاضی شعبه ۸۰۲ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد با بیان این مطلب گفت: پیامک های برنده شدن در قرعه کشی ها و کشاندن افراد پای دستگاه های عابربانک، بیشترین آمار پرونده های دستبرد به حساب های بانکی از طریق فضای مجازی را شامل می شود.

 قاضی سیدهادی سبحانی افزود: در این شیوه کلاهبرداران با ارسال پیامک هایی مانند جوایز خوش حسابی، برنده شدن در قرعه کشی و ... برای مشترکان همراه اول یا ایرانسل، از آنان می خواهند تا برای دریافت جایزه و انتقال وجه پای دستگاه خودپرداز بروند و سپس از طعمه خود درخواست می کنند که گزینه (منوی) انگلیسی را انتخاب کند و بدین ترتیب شماره حساب و رمزهای بانکی افراد را به دست می آورند.

وی اضافه کرد: مردم یقین بدانند کشاندن آنان پای دستگاه با هر عنوان و یا بهانه ای کلاهبرداری است و به هیچ وجه به چنین تلفن ها و یا پیامک هایی پاسخ ندهند.

این مقام قضایی، با اشاره به این که در برخی موارد نیز کلاهبرداران با شناسایی افرادی از صنوف خاص مانند پزشکان، هتلداران و مدیران فروشگاه ها به بهانه خرید کالا و یا ارائه خدمت، آنان را با ترفندهای خاصی پای دستگاه های عابربانک می کشانند، تصریح کرد: در این شیوه نیز کلاهبرداران با تطمیع افراد و یا در مواردی مانند بستن قراردادهای سنگین برای اداره ها، نهادها و سازمان ها سعی می کنند به رمزهای بانکی افراد دست یابند. قاضی سبحانی همچنین به پرونده های تقلید صدا نیز اشاره کرد و گفت: گاهی نیز مجرمان با تقلید صدای نزدیکان و یا نام بردن از افراد سرشناس، اعتماد طعمه خود را برای افشای اطلاعات خصوصی و بانکی وی جلب می کنند و بدین ترتیب، اقدام به کلاهبرداری می کنند.

وی خاطرنشان کرد: فروشگاه ها موظف به گذاشتن دستگاه کارت خوان در اختیار مشتری هستند و خریداران کالا نیز نباید رمزهای بانکی خود را در اختیار دیگر افراد قرار دهند و یا با صدای بلند این رمزها را در انظار عمومی اعلام کنند. قاضی شعبه ۸۰۲ دادسرای مشهد به فروشندگان کالا، مغازه داران و موسسات مالی و اعتباری نیز هشدار داد: برخی کلاهبرداران با استفاده از غفلت فروشنده، برگه های رسید دستگاه های کارت خوان را با رسیدهای جعلی در یک لحظه عوض کرده و یا با تغییر مبلغ به کلاهبرداری یا سرقت اقدام می کنند، بنابراین فروشندگان رسیدها را خودشان از دستگاه کارت خوان خارج کنند و به مشتری تحویل دهند.

 قاضی ویژه مبارزه با جرایم رایانه ای مشهد همچنین به استفاده مجرمان از حساب های بانکی افراد متعدد برای واریز وجوه کلاهبرداری شده، اشاره کرد و گفت: شهروندان سامانه پیامکی حساب خود را فعال و یا به طور منظم صورت حساب بانکی خودشان را بررسی کنند تا در صورتی که مبالغی بدون اطلاع آنان به حسابشان واریز شده است مراتب را به دستگاه قضایی و یا نیروی انتظامی اطلاع دهند.

قاضی سیدهادی سبحانی درباره شگرد استخدام در اداره ها، نهادها و شرکت های دولتی یا غیردولتی نیز گفت: در این شیوه نیز مجرمان با وعده استخدام و یا ثبت نام و به بهانه هزینه آزمون، مصاحبه و ... افراد را به سوی سایت های جعلی می کشانند و سپس به رمز دوم حساب بانکی آنان دسترسی پیدا می کنند که در این گونه مواقع مردم، باید هوشیار باشند و از اصالت واقعی این سایت ها و یا مراکز استخدام آگاهی کاملی کسب کنند.

 این مقام قضایی از بازی های رایانه ای و سایت های آموزشی نیز به عنوان یکی دیگر از شیوه های کلاهبرداری در فضای مجازی نام برد و افزود: در این شیوه کلاهبرداران پس از ورود کاربر به فضای بازی، ابتدا وجوهی را به عنوان جایزه برنده شدن به حساب او واریز می کنند و با تطمیع طعمه، او را به ادامه بازی وادار می کنند که در نهایت با شناسایی حساب ها و یا رمز بانکی برای واریز وجوه بیشتر، به حساب های بانکی افراد دستبرد می زنند.

 وی یادآور شد: چنان چه افرادی از این گونه سرگرمی ها در فضای مجازی استفاده می کنند بدانند که به هیچ وجه نباید شماره حساب و یا رمز بانکی خود را برای عضویت در چنین سایت هایی در اختیار دیگران قرار دهند.

 قاضی ویژه مبارزه با جرایم رایانه ای دادسرای عمومی و انقلاب مشهد همچنین به شهروندان توصیه کرد: هنگام وارد کردن رمزهای کارت بانکی خود پای دستگاه عابربانک برای انجام امور بانکی مواظب اطراف خود باشند و این رمزها را در فواصل زمانی کوتاه تغییر دهند.

وی با اشاره به شگرد دیگری برای دستبرد به حساب بانکی افراد گفت: گاهی کلاهبرداران به بهانه اعتبار نداشتن کارت بانکی خود، با پرداخت مبلغی نقدی به طعمه های خود از آن ها می خواهند تا مبالغی را به شماره کارت دیگری واریز کنند و در این مرحله خودشان انجام عملیات بانکی را بر عهده می گیرند و مبالغ بیشتری را به حساب دیگر واریز می کنند و یا هنگام تحویل کارت عابربانک کارت های جعلی و سوخته را به طعمه خود تحویل می دهند، این در حالی است که رمز کارت را به حافظه سپرده و اصل کارت را نیز به سرقت برده اند.

قاضی سبحانی در پایان به مدیران بانک ها نیز توصیه کرد: برای پیشگیری از وقوع جرم هشدارهای امنیتی و حفاظتی را به صورت فایل صوتی در منوی دستگاه های عابربانک قرار دهند تا شهروندانی که به هر دلیلی فریب خورده و پای دستگاه ها کشانده شده اند با شنیدن این هشدارهای صوتی از ادامه کار و یا انجام عملیات بیشتر بانکی خودداری کنند. 

اخبار اجتماعی - خراسان

 


ویدیو مرتبط :
مستند کلاهبرداری های آنلاین در فضای مجازی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کلاهبرداری خواهر از برادر در فضای مجازی



رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فارس (فتا) گفت:خواهری که با استفاده از فضای مجازی به حساب بانکی برادرش در شیراز دستبرد زده بود ، دستگیر شد.

به گزارش ایرنا از معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان فارس ، سرهنگ سید موسی حسینی افزود: در پی شکایت جوانی مبنی بر کسر 30 میلیون ریال در چند مرحله از موجودی حساب بانکی متعلق به او ، پرونده ای در این زمینه در پلیس فتا تشکیل شد.

وی ادامه داد:در بررسی های اولیه مشخص شد برداشت ها به صورت خرید شارژ تلفن همراه صورت گرفته و در ادامه با بررسی های فنی و تخصصی معلوم شد این برداشت ها توسط خواهر شاکی انجام شده است .

حسینی اظهار کرد:با احضار خواهر شاکی به پلیس فتا ، وی در ابتدا منکر انجام هر گونه عمل مجرمانه شد اما با رو به رو شدن با مستندات و ادله موجود ، به بزه انتسابی خود اعتراف کرد .

رییس پلیس فتا فارس گفت:متهم دلیل انجام این عمل مجرمانه خود را انتقام گیری از شاکی بیان کرد و مدعی شد ، از مدتی قبل درصدد ضربه زدن به برادرش بوده و با در دست داشتن اطلاعات حساب بانکی وی مبادرت به برداشت غیرمجاز از این حساب کرده است.

حسینی افزود:افرادی که ازخدمات الکترونیکی بانک ها برای انجام امور مالی و پرداخت های خود بهره می برند باید نسبت به نگهداری اطلاعات کاربری خود توجه و دقت لازم داشته باشند و همواره باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که با در اختیار قرار دادن اطلاعات حساب بانکی و کاربری خود به دیگران، احتمال این که در آینده از این اطلاعات سوء استفاده شود ، وجود دارد.


  اخبار  حوادث  - ایرنا