اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شورای نگهبان وعده دبیرش را عملی كند



 

 

شورای نگهبان وعده دبیرش را عملی كند

 

خطیب نماز جمعه تهران خطاب به کسانی که از هم اکنون به ریخت و پاش های انتخاباتی روی آورده اند و پول های هنگفتی را برای انتخابات خرج می کنند گفت: من از هم اکنون این پیام را اعلام می کنم که این افراد در شورای نگهبان با مشکل روبرو می شوند.

"خبرگزاری ها"

واقعیت این است كه پول ،‌ در بسیاری از مناسبات سیاسی ایران امروز ،‌نقش ویژه ای ایفا می كند. آنچه آیت الله جنتی گفته - و به درستی هم گفته است - آفتی است كه پیش از این در بسیاری از حوزه های انتخابیه مردم به چشم خود دیده اند و بر نقش آفرینی بریز و بپاش های انتخاباتی در نتیجه آن واقف هستند.

این مساله به ویژه در شهرستان ها و مناطق كم جمعیت شیوع بیشتری دارد چه آن كه در این حوزه ها اولاً تحزب و كاندیداهای جناحی حرف اول را نمی زنند و ثانیاً با هزینه های كمتری نسبت به شهرهای بزرگ می توان آراء را به سمت خود معطوف كرد.

متأسفانه تا كنون ساز و كار مناسبی هم برای این وضعیت اسفناك تمهید نشده است و منابع مالی كاندیداها همواره در هاله ای از ابهام بوده است.

این در حالی است كه در نظام های انتخاباتی بسیاری از كشورهایی كه سابقه دموكراسی بیشتری دارند ، كاندیداها موظف به شفاف سازی در این باره هستند و محدودیت های قانونی متعددی نیز برای بهره مندی های مالی برای انتخابات دارند.

شواهد و قرائن و اخبار متعددی نیز وجود دارد كه در این دوره از انتخابات مجلس ، بحث ورود پول های آلوده به عرصه انتخابات جدی تر از گذشته است.

اگر پیشتر در انتخابات مجلس شاهد بودیم كه فلان سرمایه دار و ملاك معروف شهر در صدد فرستادن "آدم های خودش"‌ به مجلس است تا منافعش را پیگیری كنند ،‌ این بار به طرز پر رنگی بحث ورود منابع مالی دولتی به عرصه انتخابات مطرح است.

البته پیش از این نیز بحث ورود منابع دولتی به انتخابات مطرح بود اما شكلی قانونی بدان داده شده بود ،‌مانند توزیع برخی سهام ها و تغییرات رو به بالا در فیش های حقوقی و نظایر این. اما این بار ،‌ برخی افراد كه به منابع مالی عمومی دسترسی هایی دارند نفر به نفر با كاندیداهای بالقوه هر حوزه انتخابیه مذاكره و برای تأمین هزینه های انتخاباتی آنها اعلام آمادگی می كنند و البته انتظارات خود را نیز مطرح می نمایند.

چنین وضعیتی یعنی تیر خلاص زدن به پیكر نیمه جان مجلس و تمسخر آشكار مردمسالاری.

البته قضیه مداخله پول در سیاست به همین مورد ختم نمی شود و حتی در مواردی مانند استیضاح وزیران نیز شاهد آن هستیم كه برخی گروه های سیاسی حتی با تشكیل كمیته های ویژه با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه استیضاح ، از منابع مالی در دسترس خود برای رسیدن به منویاتشان بهره می گیرند تا فضای رسانه ای و سیاسی كشور درباره استیضاح نه بر اساس كار كارشناسی در كمیسیون های تخصصی مجلس و صحن آن كه در "چارچوب پول ساخته" آقایان و در محیطی احساسی و غیركارشناسی شكل بگیرد و نانی كه مطلوب خودشان است از تنور "كیف انگلیسی" بیرون بیاید.

اگر شورای نگهبان به آنچه دبیرش وعده داده فارغ از تعلقات فكری و سیاسی كاندیداها عمل كند ، شاهد مجلس سالم تری خواهیم بود..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
اعلمی:شورای نگهبان یا شورای گیوتین برای آزادیخواهان!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان



 

 

 

 

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان

 

این هفته در مجلس برگزار می‌شود؛

انتخاب سه عضو حقوقدان شورای نگهبان


نمایندگان از میان محمد سلیمی، احمد بیگی حبیب‌آبادی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی صادقی و سیامك ره‌پیك، سه نفر را به عنوان حقوق‌دان شورای نگهبان انتخاب خواهند كرد.

با پایان یافتن دوره عضویت حجت‌الاسلام كعبی، غلامحسین الهام و محمدرضا علیزاده به عنوان حقوقدانان شورای نگهبان، انتخاب حقوقدانان جایگزین آنها این هفته در مجلس برگزار می‌شود.
محمدحسن فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اینكه دوره عضویت حقوقدانان شورای نگهبان امروز (24 تیرماه) به پایان می‌رسد، گفت: علی‌القاعده برای آنكه شورای نگهبان بتواند به جلسات خود ادامه دهد باید هرچه زودتر انتخابات حقودانان جدید این شورا برگزار شود.
وی با بیان اینكه منطقا این انتخابات این هفته در دستور كار مجلس خواهد بود از روز دقیق برگزاری این انتخابات ابراز بی‌اطلاعی كرده و آن را به برنامه‌ریزی در هیات رئیسه موكول كرد.
گفتنی است روز گذشته رئیس قوه قضائیه اسامی پنج حقوقدان را به منظور انتخاب سه نفر از حقوقدانان شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد. آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی در نامه‌ای به رئیس مجلس اعلام كرد: نظر به اینكه مدت عضویت سه نفر از اعضا حقوقدان شورای نگهبان در تاریخ 25/4/89 به پایان می‌رسد، بدینوسیله در اجرای بند 2 از اصل 91 قانون اساسی آقایان: محمد سلیمی رئیس شعبه 31 دیوان عالی كشور، احمد بیگی حبیب‌آبادی مشاور رئیس قوه قضائیه، محمدرضا علیزاده عضو فعلی حقوقدان شورای نگهبان، محمدهادی صادقی عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، سیامك ره‌پیك رئیس دانشكده علوم قضایی و خدمات اداری به مجلس محترم معرفی می‌گردند تا سه نفر حقوقدان شورای نگهبان از بین آنان انتخاب شوند...../تحلیل:ایلنا