اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شناسایی هر ایرانی با 2 کد


مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: هر ایرانی با دو کد، شناسایی می شود؛ یکی کد ملی که معرف خود فرد است و دیگری کدپستی که معرفی و شناسایی مکان فرد می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران گفت: هر ایرانی با دو کد، شناسایی می شود؛ یکی کد ملی که معرف خود فرد است و دیگری کدپستی که معرفی و شناسایی مکان فرد می‌شود.

ایرج طلاکوب با حضور در اداره کل پست استان کرمان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه سازمان ها یک تولیدی دارند که این تولید در دو شکل متفاوت کالا و سرویس و خدمت می تواند عرضه شود.

طلاکوب افزود: کالا را خیلی راحت اندازه گیری می کنند اما خدمت خیلی سخت اندازه گیری می شود.

مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: تاثیری که خدمت در اذعان مردم می گذارد، خیلی طولانی تر از مصرف کالا است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر شرکت پست با دو رویکرد سنتی و نوین عمل می کند که رویکرد نوین آن در سه مقوله فیزیکی، الکترونیکی و مالی خلاصه می شود که با این تفاسیر ما از حالت تک بعدی خارج شدیم.

طلاکوب افزود: بحثی که در کدگذاری داریم، ارائه خدمات به سازمان های دولتی و مردم است و یکی از مباحثی که ما در اداره کل جغرافیایی به سازمان های دولتی داریم بحث سرشماری نفوس و مسکن است که تعهد ما به دولت و مرکز آمار ایران این است تا پایان سال آینده تمامی نقاط شهری و روستایی ما در کشور به هنگام سازی شده باشد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر 37 میلیون رکورد از ما گرفته شده که دارای کدپستی یونیک هستند و بر اساس قانون الزامی که دولت تعیین کرده به عنوان کد شناسایی هر فرد محسوب می شوند.

مدیر کل جغرافیایی و کد گذاری شرکت پست در ادامه گفت: پایه و اساس MIS سخت افزار و نرم افزار و شبکه است و ما اگر بخواهیم پست نوین را اجرا کنیم باید مباحث سخت افزاری و نرم افزاری و شبکه ها بروز رسانی شده باشند.

وی اظهار کرد: در شبکه پستی به خصوص در مباحث کدگذاری و اداره کد جغرافیایی کارهایی را که انجام می دهیم لایه لایه اطلاعاتمان را در این نقشه سوار می کنیم و توزیع و تحویل مرسولات بر اساس پایه GTS انجام می شود تا بتوان کار را به سرعت و دقت بیشتری انجام داد.

طلاکوب خاطرنشان کرد: نقشه های راهمان در کشور، پست را با سریع ترین زمان ممکن از مبدا به مقصد و بالعکس هدایت می کنند.

وی در ارتباط با ناوبری وسایل نقلیه بر اساس سیستم "جی تی اس" وتوانمندیی که این سیستم دارد، گفت: ما می توانیم در ارتباط با بازاریابی و تجارت با استفاده از داده های مکانی و جغرافیایی در مواردی متل مدیریت بحران در کشوربا تمامی سازمان ها (مثل وزارت کشور، سازمان هلال احمر که در مدیریت بحران هستند) می توانند برای کمک رسانی به مناطق بحران زده و مسایلی مانند اورژانس با ما تبادل اطلاعات داشته باشند.


ویدیو مرتبط :
اعلام و نصب کد شناسایی کالاهای وارداتی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شناسایی مکان اختفای 48 زائر ایرانی در سوریه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

سفیر ایران اعلام کرد

شناسایی مکان اختفای 48 زائر ایرانی در سوریه

سفیر ایران در دمشق تاكید كرد: پی‌گیری‌ها در مورد وضعیت زائران ایرانی كه در حومه دمشق توسط گروه‌های مسلح در سوریه ربوده شده‌اند، هم‌چنان ادامه دارد.

محمدرضا رئوف شیبانی اظهار كرد: طبق پی‌گیری‌هایی كه تاكنون شده است با حضور مسوولان و مقامات دستگاه‌های مربوط در سوریه، كمیته‌ای سیاسی ـ امنیتی تشكیل شد كه این موضوع به صورت میدانی پی‌گیری شود. بر اساس اطلاعاتی كه در اختیار است، عملا مكان اختفاء و نگهداری این 48 زائر ایرانی شناسایی شده و در حال مذاكره با مسوولان و جریان‌های ذی‌ربط هستیم.

وی ادامه داد: ایران همزمان رصد یك سری تحولات منطقه و بین‌المللی را هم در دستور كار خود قرار داده است و در سفر وزیر امور خارجه به تركیه و تماس تلفنی با وزیر خارجه و نخست وزیر قطر و هم‌چنین با ارسال پیام به بان كی مون، دبیركل سازمان ملل موضوع ربایش شهروندان ایرانی در سوریه پی‌گیری شد.

وی تاكید كرد: موضوع ربایش در سوریه مختص به شهروندان ایرانی نیست. گروه‌های مسلح در سوریه عملا یكی از ابزارهایی كه در صحنه استفاده می‌كنند ربایش اتباع خارجی است. همان‌طور كه چندی قبل شاهد ربایش تعدادی از اتباع ایتالیا بودیم و هم‌چنین تعدادی از اتباع اروپای شرقی نیز در سوریه ربوده شدند و آنها افرادی بودند كه در پروژه‌های صنعتی و اقتصادی سوریه كار می‌كردند و ربایندگان با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های اقتصادی كه در شرایط بحران نیز متوقف شده، اقدامات ایذایی این‌چنینی انجام می‌دهند.

شیبانی گفت: به دلیل مشاركت فعالی كه در سال‌های گذشته در ساخت پروژه‌های زیربنایی در سوریه از جانب ایران انجام شده است، این گروه‌ها به اتباع ایرانی متعرض شده‌اند و ربایش‌هایی انجام شد. همان‌طور كه شاهد ربایش هفت مهندس ایرانی كه در نیروگاه برق جندر كه در حاشیه‌ شهر حمص فعال بودند بودیم و سه راننده ایرانی كه كامیون‌دار بودند و تجهیزات فنی و صنعتی برای پالایشگاه‌های سوریه منتقل می‌كردند نیز ربوده شدند و این برای ضربه زدن به صنعت توریسم و گردشگری و زائر سوریه انجام می‌شود.

سفیر ایران در دمشق اضافه كرد: در سوریه دو گروه 22 نفره از اتباع كشور ما در دو مرحله ربوده شده‌اند و تا كنون موفق شده‌ایم 22 نفر از آنها را آزاد كنیم. پنج نفر از مهندسین آزاد شده‌اند و تلاش‌ها برای آزادسازی بقیه اتباع عزیز كشورمان كه در سوریه در اسارت گروه‌های تروریستی هستند ادامه دارد. در این چارچوب تلاش‌ها در داخل سوریه پی‌گیری می‌شود و هم‌چنین با كشورهایی كه با گروه‌های مسلح در سوریه ارتباط دارند تعامل ما برقرار است و با كمك این كشورها در تلاش هستیم كه هرچه زودتر شاهد بازگشت سلامت زائران به جمع خانواده‌های خود باشیم.

شیبانی در عین حال تاكید كرد: اتباع كشورهای دیگر نیز در سوریه مورد تعرض قرار گرفته‌اند. چندی قبل یكی از سفرای كشورهای اروپایی به سفارت آمد و درخواست داشت كه بتواند از تجربه‌ی ایران برای آزادسازی چند تن از اتباع كشورش كه در اسارت گروه‌های تروریستی هستند استفاده كند و كمك ایران را برای آزادی این اتباع درخواست داشت و حدود سه ماه است كه اتباع این كشور در اسارت گروه‌های مسلح هستند.

وی در مورد تلاش‌های تركیه برای پی‌گیری وضعیت 48 زائر ایرانی كه چندی پیش در سوریه ربوده شده‌اند نیز گفت: تلاش‌ها از زمانی كه ارتباط بین مقامات رسمی دو كشور برقرار می‌شود آغاز می‌گردد. البته چون بعد امنیتی دارد قابل گزارش لحظه به لحظه نیست و تا زمانی كه به نتیجه نرسیده است اطلاع‌رسانی و كشف یافته‌ها امكان‌پذیر نیست.

این دیپلمات ایرانی افزود: عملا تركیه در موارد قبلی تلاش‌های خوبی انجام داده است و در حوزه‌ی رسمی و غیررسمی پی‌گیری‌های خوبی از جانب این كشور برای بازگشت سالم اتباع كشورمان صورت گرفته است. همان‌طور كه در مورد مهندسین ایرانی، نقش تركیه در آزادسازی این افراد قابل توجه و تقدیر است.

شیبانی درباره‌ توصیه‌ سفارت كشورمان به ایرانیانی كه قصد سفر به عتبات عالیات در سوریه را دارند، اظهار كرد: انجام زیارت‌های انفرادی و هم‌چنین زمینی به سوریه را توصیه نمی‌كنیم و در عین حال اگر سفری انجام می‌شود باید در قالب گروه‌های زیارتی باشد كه از طریق سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی شده است.

وی توضیح داد: سفرهای زمینی، گروه‌ها را وادار می‌كند كه از مناطق مختلف عبور كنند كه ممكن است بحران‌خیز باشد و دچار حوادث این‌چنینی شوند.

سفیر ایران در دمشق با تاكید بر این‌كه سفرهایی كه به صورت آزاد و با برنامه‌ریزی‌های شخصی انجام می‌شود توصیه می‌كنیم قبل از تصمیم‌گیری برای انجام این كار با مراجع ذی‌ربط ارتباط برقرار كنند، گفت: آنها باید از مناسب بودن وضعیت امنیتی سوریه مطلع شوند و پس از آن برای سفر خود برنامه‌ریزی داشته باشند.

شیبانی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، درباره‌ آخرین پی‌گیری‌های بیانیه نشست مشورتی تهران درباره‌ سوریه و دستاوردهای این نشست نیز گفت: نشست مشورتی تهران با فعالیت‌های گسترده وزارت خارجه برگزار شد و عملا در ارزیابی‌های كارشناسان و ناظران سیاسی، یكی از موفق‌ترین نشست‌هایی بود كه در دوره‌ی اخیر درباره‌ی تحولات سوریه برگزار شد. اتفاق نظر بین كشورهای شركت كننده وجود داشت؛ به‌ویژه این‌كه حاضران بر ضرورت حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاكید داشتند و این حركت جدیدی است كه در صحنه‌ی سیاسی منطقه‌ای شكل گرفته است و به عنوان سكویی است كه مجموعه كشورهایی كه قائل به حل سیاسی بحران هستند در مقابل كشورهایی كه به دنبال استفاده از ابزار خشونت و سلاح برای حل مساله‌ سوریه استفاده می‌كنند، این نشست، این شاكله را به خود گرفته است كه راه حل سیاسی را به عنوان چارچوب اصلی پی‌گیری‌ها انتخاب كنند.

وی تاكید كرد: افكار عمومی جهان نیز می‌خواهد هرگونه بحرانی را از طریق گفت‌وگو و راه حل سیاسی به نتیجه برسانند.

سفیر ایران در دمشق با تاكید بر استمرار برگزاری چنین نشست‌هایی در كشورهای شركت‌كننده در نشست تهران، افزود: در نظر داریم در آینده‌ی نزدیك در حاشیه‌ی نشست سران غیرمتعهدها در تهران، نشست مشابهی مجددا درباره‌ی تحولات سوریه برگزار كنیم كه این حركت می‌تواند در پر كردن خلاء سیاسی ناشی از تحولات امنیتی در سوریه موثر باشد. امیدواریم به زودی كشورهایی كه در این نشست شركت كرده‌اند برای تشكیل گروه تماس، اقدامات اولیه و اساسی انجام شود كه امیدواریم گروه تماس هرچه زودتر در این‌باره تشكیل شود و ارتباطات خود را با بخش‌های مربوط در بحران و بازیگران اصلی در منطقه برقرار كند.

شیبانی توضیح داد: در این مسیر، كشورهای شركت كننده در نشست برای حضور در این گروه اعلام آمادگی می‌كنند و پس از آن‌كه تعداد كشورها به حدنصاب خود برسد، این نشست تشكیل خواهد شد. البته نشست‌های جانبی دیگری نیز پیش‌بینی شده است كه به زودی در این‌باره اطلاع‌رسانی‌هایی انجام خواهد شد.

این دیپلمات كشورمان درباره‌ جایگزین شدن اخضر ابراهیمی به جای كوفی عنان نماینده‌ سازمان ملل در امور سوریه نیز گفت: ایران با توجه به نوع نگاهش به تحولات منطقه‌ای و این اعتقاد كه تحولات منطقه از طریق گفت‌وگو و در چارچوب راه حل سیاسی قابل پی‌گیری است، هرگونه اقدام و تحركی كه در راستای تحقق این ایده انجام شود و در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال شود را مورد حمایت قرار می‌دهد. در این چارچوب از اقداماتی كه در راستای انتخاب كوفی عنان صورت گرفت، به عنوان عنصر فعال، ایران حمایت كرد و دو بار میزبان كوفی عنان در تهران بود كه در ماموریت وی، با كوفی عنان مساعدت لازم را انجام دادیم؛ به نحوی كه كوفی عنان در گزارش خود از نقش سازنده‌ی ایران در جهت حل بحران سوریه بارها تقدیر كرد و در نشست‌های بین‌المللی بر ضرورت حضور ایران به عنوان یكی از عناصر اصلی منطقه‌ای و بازیگر و قدرت منطقه‌ای تاكید كرد.

وی اضافه كرد: این رویكرد حاكی از نوع بینش واقع‌بینانه‌ كوفی عنان به تحولات منطقه‌ای است. البته اقدامات كوفی عنان نواقصی نیز داشته است كه در دیداری كه با وی داشتم مسائل را مطرح كرده‌ام. از آن‌جا كه طرح وی مسائل جامعی را در نظر دارد، اما به هر حال باید توجه داشت كه بحران در سوریه دو طرف دارد. اگر الزاماتی برای آن طراحی می‌شود باید هر دو طرف نزاع و بحران به قواعد آن التزام داشته باشند.

شیبانی در عین حال گفت: تغییر افراد تاثیر زیادی ندارد اما توجه به این اصل بسیار مهم است كه هر فرد دیگری كه مسوولیت پی‌گیری تصمیمات بین‌المللی را درباره‌ سوریه دارد باید توجه داشته باشد كه بحران در سوریه طرف‌های مختلفی دارد و باید دو طرف اصلی نزاع را كه در سوریه درگیر هستند به رعایت قواعد بازی ملتزم كند. نمی‌توان یكجانبه پیش رفت؛ زیرا طرح در ابتدای شكل‌گیری با شكست مواجه خواهد شد. به همین دلیل نماینده‌ پی‌گیری این امور الزاماتی كه باید برای گروه‌های مسلح پیش‌بینی شود را باید مدنظر قرار دهد و همان‌گونه كه درباره‌ الزامات تعهدات دولت سوریه راستی‌آزمایی می‌كند، تعهدات گروه‌های مسلح را نیز راستی‌آزمایی كند و موارد نقضی كه درباره‌ی آن بوده است را ثبت و گزارش كند و به صورت علنی اعلام نماید. متهم كردن یك طرف و چشم بستن در قبال اقدامات طرف دیگر عملا نتیجه‌ی مطلوبی در پی‌گیری كارها به دست نخواهد داد.

سفیر ایران در دمشق اضافه كرد: نماینده سازمان ملل در حل بحران سوریه باید موضوع كشورهای حامی این گروه‌های مسلح را نیز در نظر گرفته باشد كشورهای حامی این گروه‌ها عملاً منافع مردم سوریه را قربانی منافع فردی وجمعی خود می‌كنند و عملاً آنچه كه در صحنه داخلی سوریه شاهد هستیم متاسفانه خارج شدن مردم از صحنه رقابتها و تلاش‌های سیاسی مسالمت آمیز و جایگزین شدن گروه‌های مسلح به جای مردم است.

وی ادامه داد: گروه‌های مسلح عملاً به دلیل ارتباطات خارجی كه دارند مصالح و منافع كشورها را در میدان نبرد دنبال می‌كنند كه این نه به نفع مصلحت مردم سوریه است و نه مصلحت كشور سوریه و منطقه.

شیبانی تاكید كرد: هیچ‌كس از نظامی شدن وضعیت سوریه سود نخواهد برد به ویژه كشورهایی كه طراح این صحنه هستند بیشترین ضرر را خواهند كرد. صحنه سوریه متفاوت از صحنه بسیاری از كشورهای منطقه است كه كشورهای مداخله‌گر در آن آزمایش پس داده‌اند. صحنه سوریه بسیار پیچیده‌تر است و آنها نیز از این پیچیدگی مطلع هستند. امیدواریم ازمسیر خطا و اشتباهی كه كشورهای غربی و در راس آن آمریكا در سوریه اتخاذ كرده و از طریق سلاح به دنبال تسویه حساب سالهای گذشته خود با نظام سوریه است درس بگیرند و از تجربیات خود در عراق‌، افغانستان و لبنان استفاده كنند و خطاهای خود را مجدد تكرار نكنند.

سفیر كشورمان در سوریه اضافه كرد: تاكید ما این است كه مردم سوریه حق دارند به مطالباتشان دست پیدا كنند تاكید داریم باید به خواسته‌های مردم سوریه پاسخ داده شود، اما راه‌حل این مطالبات و رسیدن به دموكراسی و آزادی قطعاً از طریق نظامی‌كردن تحولات و یا اعزام گروه تروریستی به صحنه داخلی سوریه و تسلیح این گروه‌ها نیست. از گلوله تفنگ قطعا دموكراسی خارج نخواهد شد؛ بلكه از طریق راه‌حل سیاسی معقول و منطقی و نشست سیاسی همه‌ی جریان‌های متنازع در سوریه با دولت مركزی و در میز مذاكرات و گفت‌وگوی عمیق با ضمانتهایی كه در صحنه بین‌المللی ایجاد خواهد شد، دستیابی به خواسته‌ها و اهداف مردم سوریه كم هزینه‌تر و مستدام‌تر خواهد بود.

وی با تكذیب ادعای سفیر آمریكا در آنكارا مبنی بر ارسال سلاح از طریق ایران به سوریه و در اختیار گروهك پ.ك.ك قرار دادن این سلاح‌ها در تركیه گفت: قطعاً اگر آمریكایی‌ها تجهیزات و دستگاه‌های مراقبت دارند قطعاً ارسال سلاح‌های آمریكایی و صهیونیستی به داخل سوریه را باید پیش از اینها گزارش می‌دادند. آن سلاحی كه از خاك تركیه وارد سوریه می‌شود سلاح‌های آمریكایی و اسراییلی است.

این دیپلمات كشورمان همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه آمریكا مبنی بر اینكه هدف از تحریم‌ها علیه سوریه قطع ارتباط بین ایران،‌ حزب‌الله و سوریه است نیز گفت: هدف آمریكا از تحریم‌ها تسویه حساب كردن و زیر فشار قرار دادن مردم سوریه و ایران است. تحریمی كه آمریكا علیه سوریه اعمال كرده است پیش از اینكه دولت سوریه را تحت فشار قرار دهد مردم این كشور را با فشار روبه‌رو می‌كند. آیا تحریم گاز خانگی از جانب آمریكا یا اروپا دولت سوریه را مورد فشار قرار می‌دهد و یا زندگی مردم سوریه را كه متكی به استفاده از كپسول‌های گاز خانگی است تحت تاثیر قرار می‌دهد؟ آیا تحریم كود شیمیایی برای مزارع كشاورزی دولت سوریه را زیر فشار قرار می‌دهد یا كشاورزی كه به دلیل دسترسی نداشتن به كود شیمیایی عملاً محصولات كشاورزی‌اش به زیر یك سوم رسیده است قطعاً ابزاری كه غرب علیه سوریه استفاده می‌كند و در راس آن آمریكا، مردم سوریه را هدف قرار داده و آن به دلیل ایستادگی مردم سوریه در مقابل سیاست های آمریكا و مقاومت آنها و حمایت از دولتشان است.

این دیپلمات كشورمان یادآور شد: دولت در حقیقت تجلی اراده مردم بود كه در مقابل سیاست‌های تهاجمی و توسعه‌طلبانه و استعماری غرب و آمریكا در خاورمیانه ایستاده بود و سوریه به عنوان یكی از محورهای ایستادگی در مقابل این سیاست مقاومت كرد و عملا یكی از طرفهایی كه عامل اصلی به شكست كشاندن طرح های آمریكا در خاورمیانه بوده است، بدون شك سوریه است.

وی درباره حضور سوریه در نشست سران غیرمتعهدها كه قرار است در تهران برگزار شود، نیز گفت: سوریه به عنوان عضو رسمی این سازمان حضور فعالی در این نشست خواهد داشت. دعوتنامه‌ای تسلیم بشار اسد شده است و به طور رسمی برای شركت در این نشست از وی دعوت شده است. طبیعتا سوریه برای رساندن صدای خود به جهانیان و استفاده از تریبون اجلاس، این نشست را فرصت مناسبی برای این كار قلمداد می‌كند. تحلیل ما این است كه سوریه به صورت فعال در اجلاس شركت خواهد كرد و به بیان مواضع خود در قبال تحولات داخلی كشورش و همچنین سیاست‌ها ومواضعی كه كشورهای مختلف علیه سوریه اتخاذ می‌كند خواهد پرداخت.

شیبانی در عین حال گفت: هنوز دقیقا مشخص نشده است كه چه فردی در این اجلاس شركت خواهد كرد اما اعلام شده است سوریه مشاركت فعالی خواهد داشت.

سفیر ایران در سوریه نحوه حضور اسد را در این نشست منوط به شرایط داخلی سوریه در آن مقطع دانست و گفت: ممكن است در شرایط مناسب‌تر اولویت سیاسی،‌نظامی و امنیتی ایجاب كند كه اسد به تهران سفر كند و یا اینكه شرایط ایجاب كند اولویت نیاز به حضور اسد در دمشق داشته باشد. این در آستانه اجلاس مشخص می‌‌شود.

این دیپلمات كشورمان درباره روابط ایران و سوریه نیز گفت: روابط دو كشور در شرایطی كه سوریه در بحران جدی به سر می‌برد در سطح عالی ادامه دارد سوریه برای ایران از اهمیت استراتژیك برخوردار است و به عنوان یكی از اركان محور مقاومت تلقی می‌شود. معتقدیم آنچه در سوریه در حال وقوع است اعمال فشار بر محور مقاومت و تلاش در جهت ضربه وارد آوردن به آن از جانب نظام سلطه و آمریكا است. حمایت‌های ما از سوریه روشن است و اخیراً شاهد رفت‌وآمدهای دیپلماتیك گسترده بین تهران و دمشق نیز بوده‌ایم.

وی با اشاره به سفر رییس مجلس، وزیر خارجه و معاون نخست‌وزیر سوریه در راس هیاتی از وزیران به تهران گفت: معتقدیم در شرایط فعلی سوریه از حمایت كامل ایران در تمامی ابعاد برخوردار است و این حمایت را در قالب انجام این سفرها به منصه ظهور می‌رساند.

شیبانی با اشاره به انتشار برخی اخبار در رسانه‌های غربی در مورد سوریه نیز گفت: خطر بسیار بزرگی متوجه سوریه است. غرب و آمریكا فرصت طلایی‌ای را با تحولاتی كه در كشورهای عربی شكل گرفت بدست آوردند تا بتوانند ضربه‌ای به سوریه وارد كنند كه در طول سالهای گذشته امكان آن برای‌شان فراهم نبود از این جهت حجم خطر و توطئه بسیار بالاست، اما آنچه كه در راستای ضعف دولت مركزی و سوریه در تحولات از جانبه رسانه‌های وابسته به غرب مانند الجزیره و العربیه یا فرانس 24 انجام می‌شود به دور از واقعیتهای میدانی است.

وی توضیح داد: در قالب پروسه‌ تهاجمی كه غرب طراحی كرده است علاوه بر استفاده از جنگ سخت و سلاح از جنگ نرم نیز استفاده می‌كنند. یكی از ابرازهای جنگ نرم رسانه‌ها هستند و طبیعاً ایجاد جنگ روانی گسترده علیه سوریه برای افكار عمومی جهانی یكی از اهداف غرب است و می‌خواهند از تحولات بزرگنمایی داشته باشند و یا سناریوهای ساختگی را از طریق رسانه‌ها به افكار عمومی تزریق می‌كنند تا بتوانند اقدامات خود را در قبال سوریه نزد افكار عمومی توجیه كنند و هم بر نیروهای داخلی سوریه اعمال فشار كنند و دولت مركزی را ناامید كنند.

شیبانی تاكید كرد: با سلطه‌‌ای كه آمریكا و نظام سلطه و بویژه رژیم صهیونیستی بر رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های منطقه‌ای و عرب دارند، طبیعی است كه شاهد جنگ روانی هستیم، اما وقتی در میدان تحولات بررسی می‌شود شاهد كذب بودن بسیاری از ادعای‌های مطرح شده هستیم؛ همانطور كه قبل از ماه رمضان تمام رسانه‌ها و جریان‌های مسلح وابسته به غرب تلاش داشتند ماه رمضان را به عنوان ماهی سرنوشت‌ساز طراحی كنند و همه‌ امكانات را برای تحقق این هدف از جمله رسانه‌ها بسیج كردند از جمله در مواضعی كه رسانه‌ها بیان می‌كردند گفته شد كه در نیمه‌ ماه رمضان حاكمیت سوریه ساقط خواهد شد و گروه‌های معارض در مسجد اموی در دمشق نماز می‌خوانند. با پایان ماه مبارك رمضان نه تنها این مسئله رخ نداد؛ بلكه موفق نشدند حلب را كه به عنوان شهری به مانند بنغازی سوریه در نظر گرفته بودند، تبدیل كنند و سیاست بنغازی‌سازی حلب با شكست مواجهه شد.

وی افزود: شاهدیم كه دولت مركزی سوریه علاوه بر پاك‌سازی دمشق از وجود گروه‌های مسلح و بازگشت آرامش نسبی به دمشق در جبهه حلب نیز گروه‌های مسلح را ناكام كرد و طرح آمریكا به كمك عوامل منطقه‌‌ای‌شان با شكست مواجه شده است و گروه‌های مسلح به سمت مرزهای تركیه عقب نشینی می‌كنند. آنچه كه غرب در رسانه‌ها بیان می‌كند با مسائل واقعی تفاوت فاحشی دارد تنها رسانه‌هایی كه واقعیات را منعكس می‌كنند رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران هستند این رسانه‌ها به تدریج تبدیل به مرجع رسیدگی به واقعیات میدانی در سوریه می‌شوند./فرارو