اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرکت‌روحانی‌در مراسم‌تصویب سند‌سران‌توسعه



اخبار,اخبار سیاست خارجی, مجمع عمومی سازمان ملل متحد

رییس‌جمهوری ایران در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح جمعه به وقت محلی پس از دیدار با مدیران و مجریان ارشد رسانه‌های آمریکایی با حضور در مقر سازمان ملل متحد در مراسم تصویب سند نشست سران توسعه پایدار شرکت کرد.

اجلاس سه روزه سران توسعه پایدار با حضور سران کشورهای عضو از 3 تا 5 مهرماه برگزار می‌شود و دکتر روحانی قرار است روز شنبه در این اجلاس سخنرانی کند.

در این اجلاس سند دستور کار "توسعه پس از 2015" که پس از دو سال مذاکره در روز 11 مردادماه 1394 با اجماع کلیه کشورها در مقر سازمان ملل متحد به تصویب رسید مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دستور کار توسعه پس از 2015، یک سند مذاکراتی جدی است که کشورهای در حال توسعه نقش بارزی در مباحث محتوایی و لحاظ کردن نظرات خود در آن داشته‌اند.

این سند دارای 17 هدف اصلی و 169 هدف فرعی مربوط به توسعه پایدار است و به لحاظ شکلی سند دارای یک مقدمه و چهار فصل اعم از اعلامیه، اهداف اصلی و فرعی، ابزارهای اجرایی (ابزارهای لازم برای تحقق اهداف فوق) و پیگیری و بازبینی است.

هم‌چنین جمهوری اسلامی ایران در جلسات مربوط به توسعه پایدار مشارکت کرده و پیشنهادهای علمی را برای تحقق اهداف دستور کار توسعه ارائه خواهد کرد و در سطح ملی، یک کمیته، مسوولیت تحقق اهداف فوق را در چارچوب موازین ذکر شده دنبال می‌کند.

در مقدمه سند توسعه پس از 2015 که به تصویب کشورهای عضو سازمان ملل رسیده است مفاهیمی از جمله مردم، سیاره ما، به‌روزی و سعادت، صلح و مشارکت مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است. هم‌چنین تقویت صلح جهانی، تأکید بر ریشه کن کردن فقر در کلیه اشکال خود به عنوان بزرگ‌ترین چالش جهانی و به ثمر رساندن اهداف باقی‌مانده از اهداف توسعه هزاره و تأکید بر توازن میان ارکان سه‌گانه توسعه پایدار یعنی ابعاد اقتصادی، سیاسی و زیست محیطی و بسیج منابع و ابزارهای لازم برای اجرای این دستور کار از طریق مشارکت جهانی از نکات مورد تاکید در بخش آغازین این سند است.

سند توسعه پس از 2015 اعلام می‌کند که افراط‌گرایی و تروریسم مانع تحقق فرآیندهای مربوط به توسعه پایدار است و اذعان می‌کند که در نتیجه چالش‌های فوق فرآیندهای توسعه یا متوقف شده یا سیر قهقهرایی طی می‌کند.

هم‌چنین این اعلامیه بر چالش‌هایی نظیر کاهش منابع طبیعی و تأثیرات معکوس تخریب محیط زیست شامل بیایان‌زایی، خشکسالی، تخریب زمین، کمبود آب شیرین و کاهش تنوع زیستی تأکید می‌ورزد و از مسأله تغییر اقلیم به عنوان یکی از چالش‌های موثر در دستیابی به توسعه پایدار نام می‌برد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
سخنرانی دکتر روحانی در نشست سران توسعه پایدار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست سران گروه هشت از حسن روحانی/ احتمال شرکت احمدی‌نژاد در همایش صادرکنندگان گاز



درخواست سران گروه هشت از حسن روحانی

درخواست سران گروه هشت از حسن روحانی

سران گروه هشت از حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب ایران خواستند روابط ایران با جامعه جهانی را بهبود بخشد.

خبرگزاری نووستی گزارش داد: در بیانیه پایانی نشست سران گروه هشت که در ایرلند شمالی برگزار شد، آمده است: انتخاب رییس‌جمهور روحانی را گرامی می‌داریم و از ایران می‌خواهیم از این فرصت برای غلبه بر اختلافات با جامعه جهانی استفاده کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری ترند، در این بیانیه آمده است: ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم به طور کامل و با سرعت عمل تعهدات بین المللی‌اش را آغاز کند. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم اجرای کامل تحریم‌های سازمان ملل را تضمین کند.

بنا بر این گزارش، سران گروه هشت از ایران خواستند به همه سوالات درباره برنامه هسته‌یی‌اش پاسخ دهد و وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشد.

آنها به علاوه از دولت ایران خواستند مذاکرات در چارچوب گروه شش را جدی بگیرد. 

 

پوتین از احتمال شرکت احمدی‌نژاد در همایش صادرکنندگان گاز خبر داد

رییس‌جمهور روسیه اعلام کرد که ممکن است محمود احمدی‌نژاد برای شرکت در همایش کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با اعلام این که احتمالا محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران برای شرکت در همایش کشورهای صادرکننده گاز به مسکو سفر کند، اظهار کرد که آماده است مساله هسته‌یی را با وی مورد بررسی قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری "نووستی" همایش کشورهای صادر کننده گاز قرار است در روزهای 1 و 2 ماه ژوئیه (10 و 11 تیرماه) در مسکو برگزار شود.

رییس جمهور روسیه گفت: من امیدوارم که بحث در خصوص مساله هسته‌یی ایران با مقامات این کشور ادامه یابد. محمود احمدی نژاد به زودی برای شرکت در همایش گاز وارد مسکو می‌شود و البته من این موضوع را با وی مورد بررسی قرار می دهم.

ایسنا