اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط واعظی برای ادامه حیات تلگرام در ایران


وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی در مورد محتوای مستهجن تلگرم گفت: اگر کانال‌های غیراخلاقی تلگرام آنطور که شما می‌گویید بسته نشده باشد ممکن است خود ما به عنوان دولت نگذاریم که این شبکه در ایران ادامه فعالیت دهد.

خبرگزاری تسنیم: وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسشی در مورد محتوای مستهجن تلگرم گفت: اگر کانال‌های غیراخلاقی تلگرام آنطور که شما می‌گویید بسته نشده باشد ممکن است خود ما به عنوان دولت نگذاریم که این شبکه در ایران ادامه فعالیت دهد.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه رونمایی چندباره از موتور جستجوی بومی پارسی‌جو در ارتباط با دلیل این رونمایی که پیش از این هم انجام شده بود گفت: مسئولان این موتور جستجو 10 سال است که روی این پروژه کار می‌کنند و اکنون توانسته‌اند پارسی‌جو را به نسخه پنجم برسانند و 15 سرویس جدید برای آن تعریف کنند.

وی عنوان کرد: موتور جستجوی بومی مکمل شبکه ملی اطلاعات است و با بروزرسانی این موتور اکنون قابلیت جستجوی یک میلیارد صفحه مرتبط با خط و زبان فارسی وجود دارد. با این بهره‌برداری دنبال این هستیم تا نیازمندی‌های مردم را با سرعت و کیفیت بالا جوابگو باشیم و این به هیچ عنوان به معنای محدودیت در فعالیت موتورهای جستجوی بین‌المللی نظیر گوگل و یاهو نیست و مردم می‌توانند اگر نیاز به محتوای خارج از کشور داشتند همچون حال حاضر از این موتورها استفاده کنند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که اگر پارسی‌جو نسخه‌های بعدی خود را ارائه دهد باز برای آن مراسم رونمایی می‌گذارید، گفت: این کار ما برای ارج نهادن به تولید داخلی و تشکر و قدردانی از مسئولان و دست‌اندرکاران آن است و بنابراین اینکه با هر ارتقاء چشم‌گیر و افزایش قابلیت‌های این موتور جستجو مراسمی اینچنینی برگزار شود چندان عجیب نیست.

واعظی در پاسخ به این سوال که دلیل غیبت وزرای دولت در جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای بررسی فیلترینگ تلگرام چه بود، گفت: حتما زمانش وقتی بوده که این افراد حضور نداشته‌اند یا درگیر کاری بوده‌اند.

وی در ارتباط با سفر چند روز گذشته‌اش به عراق برای تسهیل ارتباطات زائران اربعین حسینی گفت: ارتباطات میان ایران و عراق هم به شیوه صوت و دیتا است که پیش از این از طریق اروپا صورت می‌گرفت و تلاش کردیم این ارتباطات را به شکل مستقیم به‌گونه‌ای که از طریق فیبر نوری انجام شود داشته باشیم و البته تست این موضوع را هم انجام دادیم و به نظر می‌رسد که چنین اقدامی باعث رشد کیفیت ارتباطات ایران با عراق شود.

وزیر ارتباطات افزود: این کشور بازار خوبی برای حضور بخش خصوصی ایران دارد. در راستای این تفاهمات رایزنی‌هایی را نیز از سال گذشته در کارگروه نظارت بر ارتباطات اربعین با دو اپراتور عراقی داشته‌ایم تا هر کمکی که از دستمان بر می‌آید برای ارتقاء کیفیت داشته باشیم.

واعظی در ارتباط با اینکه حمایت از موتور جستجوی بومی که متعلق به بخش خصوصی است تا چه میزان می‌تواند در موفقیت نقش داشته باشد گفت: تمام تحقیقات دانشگاهی باید حمایت شود که البته این شیوه حمایت ممکن است در برخی کشورها توسط شرکت‌های بزرگ صورت گیرد اما در ایران چون هنوز شرکت‌هایی با این ابعاد نداریم خودمان به سمت تشویق و حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در راستای تجاری‌سازی آنها رفته‌ایم زیرا اغلب فعالان این پروژه‌ها جوانانی هستند که پول ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که علیرغم تاکید شما به مسئولان تلگرام برای حذف محتوای مستهجن و کانال‌های غیراخلاقی ظاهرا این کار انجام نشده، آیا ممکن است به فیلتر شدن تلگرام بینجامد، گفت: اگر کانال‌های غیراخلاقی تلگرام آنطور که شما می‌گویید بسته نشده باشد ممکن است خود ما به عنوان دولت نگذاریم که این شبکه در ایران ادامه فعالیت دهد که البته این موضوع را باید بدهم بررسی کنند.

وزیر ارتباطات در خصوص عدم همکاری اپراتورهای موبایل در طرح ریجیستری گوشی‌های وارداتی که نهایتا به دنبال کاهش قاچاق این حوزه است نیز گفت: کمیته‌ای در این راستا تشکیل شده که از همکاران رگولاتوری نیز در آن حضور دارند و بحث‌های مختلفی پیرامون اجرای این طرح صورت گرفته است. این طرح در گذشته دو بار انجام شده اما موفق نبوده است.

واعظی افزود: با اصل چنین پیشنهادی مخالف نیستیم و قطعا دنبال واردات رسمی گوشی‌های موبایل هستیم و چون نمی‌خواهیم طرح با شکست مواجه شود همکاری‌های لازم را در این راستا از سوی نهاد ارتباطی کشور خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه "چرا زمانی که خبر از راه‌اندازی دفتر موتور جستجوی بومی روسیه در تهران دادید، مدیرعامل یان‌بکس آن را رد کرد؟" گفت: بعد از اینکه وزیر ارتباطات این کشور وارد روسیه شد به مسئولان گویش‌گر گفت که از طرف شما پیشنهاد همکاری و راه‌اندازی دفتر در تهران را به وزیر ارتباطات ایران دادم و عنوان کردم که آمادگی کامل برای اجرای این کار داریم.

واعظی گفت: اما نکته در اینجاست که خبرگزاری ترند پیش از ورود وزیر ارتباطات روسیه به این کشور این موضوع را که رسانه‌ای شده بود از مدیر یان‌بکس سوال می‌کند که آن مسئول نیز که با توجه به اینکه در جریان جزئیات نبوده می‌گوید که نه این موضوع صحت ندارد اما کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در آینده نزدیک در ارتباط با راه‌اندازی دفتر یان‌بکس در تهران رایزنی خواهد کرد.


ویدیو مرتبط :
شرط رسیدن به حیات طیبه چیست؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واعظی: فکر نمی‌کنم تلگرام فیلتر شود/ استخدام کارمند ویژه ایران در تلگرام



اخبار,اخبار اجتماعی ,تلگرام

وزیر ارتباطات از انتخاب یک کارمند ایرانی از سوی تلگرام خبر داد و گفت: این شرکت پذیرفته است مباحث غیراخلاقی و خارج از شئونات را از شبکه ایرانیان حذف کند.

 روز گذشته برای چندمین بار جلسه‌ کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه‌ رایانه‌ای بحث فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام را در دستور کار خود قرار داد و در این جلسه نیز در این خصوص صحبت شد اما در نهایت تصمیم گیری در این باره به یک ماه آینده موکول شد.

پس از برگزاری این جلسه وزیر ارتباطات کشور در قالب پیامی که در صفحه خود در اینستاگرام منتشر شد، اعلام کرد " با توجه به اینکه در روزهای اخیر، بار دیگر موضوع فیلترینگ یا عدم فیلترینگ در کشور مطرح شد لازم است توضیحی بدهم. با مدیران شبکه تلگرام در تماس هستیم تا مباحث غیر اخلاقی و خارج از شئونات ایران را از این شبکه حذف کنند. به همین منظور مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشتیم و اعلام کردیم که بخش‌های غیر اخلاقی و مستهجن این شبکه باید مسدود شود و آنان نیز در پاسخ به مکاتبات‌، بخش‌های مستهجن را مسدود کردند. مدیران شبکه تلگرام اعلام کردند‌، یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده است تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند. نه تنها شبکه تلگرام بلکه همه شبکه‌های اجتماعی که در ایران فعالیت می‌کنند نیز می‌بایست به صورت سالم و اخلاقی فعالیت کنند؛ در غیر این صورت با آنها برخورد و فیلتر می‌شوند. در مجموع فکر نمی‌کنم این شبکه فیلترشود".

اما روز گذشته به دنبال تشکیل جلسه کارگروه فیلترینگ عبدالصمد خرم‌آبادی - دبیر این جلسه - متذکر شد که یکی از دستورات این جلسه درباره مسدودسازی شبکه اجتماعی تلگرام بود که تمامی اعضا نگرانی خود را درباره نقض قوانین جمهوری اسلامی توسط این شبکه بیان کردند.

وی همچنین عنوان کرد که این جلسه دارای دو مصوبه بود که طبق مصوبه اول وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد حمایت و پشتیبانی به خصوص در زمینه توسعه شبکه‌های داخلی را به عمل آورد براساس مصوبه دوم نیز اینگونه اعلام شد که چنانچه ظرف مدت محدودی شبکه اجتماعی تلگرام اقدامات لازم را در خصوص حذف محتوای مجرمانه و رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران به عمل نیاورد شبکه مذکور مسدود می‌شود.

روز گذشته در حاشیه‌ دیدار با معاون نخست وزیر روسیه، محمود واعظی در ارتباط با تلگرام اعلام کرده بود مسئولان تلگرام اعلام کردند که در صورتی که مسئولان ایرانی لازم بدانند که بخش‌هایی باید مسدود شود این کار را خواهند کرد در جلسه امروز هم گفته شد تلگرام آمادگی دارد اقدامات لازم را انجام دهد بنابراین تلگرام به صورت کامل مسدود نخواهد شد.

واعظی همچنین در پاسخ به اخبار منتشر شده مبنی بر فیلترینگ تلگرام گفته بود متاسفانه در رابطه با یک کار معمول ما بی‌خودی تبلیغات شده است. ما در گذشته با سایر شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران ارتباط داشتیم و به آنها اعلام می‌کردیم در صورتی که قوانین جمهوری اسلامی را رعایت نکند ممنوع خواهند شد و در صورتی که سالم ب اشند می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

وزیر ارتباطات در عین حال یادآور شده بود که تلگرام بلافاصله به ما اعلام کرد "هرگز نمی‌خواهد کاربران در ایران به بخش‌های ناسالم دسترسی داشته باشند و به دغدغه‌های مردم و مسئولان ایران احترام می‌گذارند". آنها همچنان اعلام کردند در صورتی که مسئولان ایرانی لازم بدانند که بخش‌هایی باید مسدود شوند، این کار را خواهند کرد.

با این اوصاف تصمیم گیری درمورد سرنوشت تلگرام همچنین به یک ماه آینده موکول شده است و به نظر می‌رسد همچنان باید منتظر ماند و در نهایت مشخص شود آیا این شبکه در ایران قادر به استمرار فعالیت‌ خواهد بود یا ممکن است مانند شبکه‌هایی مثل وایبر و وی چت،‌ ایرانیان با تلگرام هم خداحافظی کنند.


  اخبار اجتماعی  -  ایسنا