اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرط جدید مصر برای رابطه با ایران


شرط حذف نام خالد اسلامبولی دوباره از سوی دولت جدید پس از انقلاب مصر نیز تکرار شده است.

محمد كامل عمرو وزیر خارجه مصروزیر خارجه جدید مصر اعلام کرد برقراری رابطه میان کشورش و ایران در گرو دخالت نکردن ایران در امور داخلی مصر و امنیت خلیج فارس است.

به نقل از خبرگزاری ها، محمد کامل عمرو وزیر امور خارجه مصر در دیدار با روزنامه نگاران حوزه دیپلماسی در قاهره گفت: گسترش روابط با ایران در گرو تحقق دو اصل است. نخست، رعایت اصل عدم دخالت در مسائل داخلی مصر است.

مصر دخالت در امور داخلی خود را رد می کند و در مسائل داخلی دیگران نیز دخالت نمی کند. دومین اصل موضوع نیز امنیت خلیج فارس است. امنیت خلیج فارس به امنیت مصر مرتبط است.

وی در اظهاراتی در شهر قاهره درباره امکان ارتقای سطح روابط مصر و ایران گفت: ما از گفت وگو با ایران حمایت می کنیم و هم اکنون نیز روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع برقرار است.

وزیر خارجه مصر ادامه داد: همچنین مذاکرات مستمری با مقامات ایرانی از طریق مجامع بین المللی وجود دارد. دو کشور در ترویکا جنبش عدم تعهد با عضویت کوبا، مصر و ایران حضور دارند.

عمرو  که سومین وزیر خارجه مصر پس از انقلاب اخیر این کشور است در پاسخ به سئوال دیگری درباره حمایت مالی خارجی و قصد آمریکا برای ارائه 40 میلیون دلار کمک به سازمان های غیردولتی مصر گفت : موضع دولت مصر دراین باره واضح است. دولت مصر مخالف حمایت مالی از سازمان های غیردولتی ثبت نشده است. این موضوع در سراسر جهان برقرار است. حمایت مالی باید با شفافیت کامل صورت بگیرد.

ایران حدود30 سال پیش روابط دیپلماتیک با مصر را قطع کرد و از آن زمان تاکنون، روابط میان دو کشور در سطح دفاتر حفاظت از منافع در تهران و قاهره است.

پیش از این نبیل العربی اولین وزیر امور خارجه پس از انقلاب اخیر مصر در ابتدا برای ارتقای روابط با تهران به سطح سفارت اعلام آمادگی کرده بود اما با هشدار و تهدید کشورهای جنوب خلیج فارس و آمریکا، با عقب نشینی از رابطه با ایران، آن را منوط به تصمیم گیری در پارلمان آینده مصر کرد.

پارلمان مصر هم اکنون منحل شده و قرار است این کشور در چند ماه آینده شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی باشد.

دولت مصر قبل از انقلاب اخیر و سقوط حکومت حسنی مبارک، از سرگیری رابطه با ایران را منوط به حذف نام خالد اسلامبولی قاتل رئیس جمهور وقت مصر از خیابانی در تهران و بازگرداندن شماری از افراد اسلامگرا و تحت تعقیب دولت مصر از ایران کرده بود.

شرط حذف نام خالد اسلامبولی دوباره از سوی دولت جدید پس از انقلاب مصر نیز تکرار شده است.

مقامات ارشد ایرانی بارها آمادگی خود را برای ازسرگیری بدون شرط روابط دیپلماتیک با مصر اعلام کرده اند اما مقامات قاهره از پاسخ مثبت به این موضوع خودداری می کنند.



ویدیو مرتبط :
شرط اساسی رابطه موفق چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرسی:جزایر سه گانه، شرط مصر برای رابطه با ایران



مرسی: دیدار با مقامات ایرانی به جز احمدی نژاد را رد کردم / جزایر سه گانه، شرط مصر برای رابطه با ایران

در دیدار با احمدی نژاد همچنین از او خواستم تا از دخالت در عراق به سود شیعیان این کشور خودداری و موضع خود را درباره سه جزیره ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک اعلام کند.مرسی جزئیات جدیدی از سفر تابستان گذشته خود به تهران و محتوای مذاکرات با احمدی نژاد را بیان کرد.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اخبار سیاسی - به گزارش "عصر خبر" به نقل از روزنامه سعودی الریاض، محمد مرسی رئیس جمهور مصر گفت در سفر به تهران برای حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد از دیدار با مقامات ارشد ایرانی خودداری و پافشاری کرد ملاقات تنها با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران انجام شود.

سفر شهریور گذشته مرسی به تهران، نخستین سفر یک رئیس جمهور مصر به ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 33 سال قبل تاکنون است.

مرسی در سفری چند ساعته به تهران، در افتتاحیه نشست سران جنبش عدم تعهد شرکت کند و در حاشیه آن با احمدی نژاد ملاقات داشت.

مرسی که دیدار با شماری از فعالان سیاسی مصری در منزل شخصی اش در قاهره سخن می گفت اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد در تهران از او خواستم تا حمایت از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متوقف کند.

مرسی در سخنرانی اش در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، به شدت از حکومت سوریه انتقاد و آن را حکومتی سرکوبگر و ظالم توصیف کرد که باید براندازی آن، مخالفان، متحد شوند.

سخنان مرسی برخلاف موضع گیری رسمی ایران در حمایت از دولت دمشق بود و باعث شد هیئت سوریه ، به طور موقت سالن اجلاس را در اعتراض به اظهارات مرسی، ترک کنند.

مرسی اضافه کرد: در دیدار با احمدی نژاد همچنین از او خواستم دولت ایران از دخالت در عراق به سود شیعیان این کشور خودداری وموضع خود را درباره "اشغال سه جزیره اماراتی ابوموسی ، تنب بزرگ و تنب کوچک" اعلام کند تا مصر نیز روابط قوی را با ایران برقرار کند.

وی نیز در این اظهارات، ادعای نادرست امارات درباره "اشغال این جزایر توسط ایران " را مطرح کرده است. ادعایی که بارها ایران با شفافیت و قاطعیت ، آن را رد کرده است.

ایران حدود 32 سال پیش رابطه دیپلماتیک با مصر را به دلیل صلح این کشور با اسرائیل ، قطع کرد. هم اکنون روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع در قاهره و تهران است.

قبل از این مقامات مصری حذف نام خالد اسلامبولی قاتل انور سادات رئیس جمهور وقت اسرائیل از یکی از خیابان های تهران ، شرط ازسرگیری روابط با ایران اعلام می کردند./عصرخبر