اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
سید حسن خمینی: برخی انقلابیگری را با «یک طرفه راندن» و «ارزشگرایی» را با «تندخویی» یکسان میدانند
در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی
سید حسن خمینی: برخی انقلابیگری را با «یک طرفه راندن» و «ارزشگرایی» را با «تندخویی» یکسان میدانند/ محقق داماد: افرادی که دهانشان بوی شیر می دهد، در مقابل بزرگانی چون دعائی قد علم می کنند
یادگار امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه محمود دعائی روی اصول و قواعد خود میایستد، اما پرخاشگر نیست گفت: دعائی اصولگرایی خود را توام با پرخاشگری نمیبیند.
آیت الله سید حسن خمینی، یادگار امام، در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی به بیان ویژگیهایی از حجت الاسلام دعائی پرداخت و گفت: خوبی دعائی با بقیه خوبیها تفاوت دارد و آن تفاوت این است که خوبی آقای دعائی هیچ وقت شنیده نشده، اما همواره احساس میشود.
وی با بیان اینکه همه از دعائی توام با خوبی یاد میکنند خاطرنشان کرد: دعائی انقلابی است و روزی به این قطار پیوست که این مسیر توام با مشکلات بسیاری بود.
یادگار امام با تاکید بر اینکه دعائی بیش از همه در انقلاب بوده است گفت: دعائی انقلابی است و بیش از همه نیز در انقلاب بوده، اما هرگز انقلاب برای او سکان و پلکانی برای پیشرفت تبدیل نشده است. بی تردید اگر کسانی جز دعائی با این سابقه بودند، امروز ادعاهای بسیاری داشتند اما دعائی بیادعا زندگی کرده است.
وی با بیان اینکه «دعائی چوب خورد، اما چوب را به کینه تبدیل نکرد و از آنها به دیده بغض به دل نگرفته است.» خاطرنشان کرد: دعائی روی اصول و قواعد خود میایستد، اما پرخاشگر نیست و اصولگرایی خود را توام با پرخاشگری نمیکند.
یادگار امام اظهار کرد: دعائی مواضع خود را دارد، اما نسبت به ارزشها و قواعد اصیل انقلاب به شدت پایبند است. دعائی به همه ارزشهایی که انقلاب برای آنها شکل گرفته، معتقد است.
محقق داماد: دعائی تابلویی زیبا از صفات خوب است
رییس بنیاد حکمت با اشاره به شخصیت حجت الاسلام والمسلمین محمود دعائی اظهار کرد: دعائی از جمله کسانی بوده که در انقلاب و پس از انقلاب با خطی مستقیم اعتدال خود را حفظ کرده است.
محقق داماد رییس بنیاد حکمت در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی با بیان اینکه دعائی یک تابلوی نقاشی هنری زیبا است که از هر جهت منعکس کننده صفات خوب است گفت: صفای دعائی یکی از ویژگیهای برجسته اوست.
وی با بیان اینکه کسی در اینکه دعائی جزو سابقین انقلاب است تردیدی ندارد خاطرنشان کرد: بر انقلاب دورانهای مختلفی گذشته و افراد زیادی دگرگون و متحول شدهاند، اما دعائی از جمله کسانی است که همین طور با خطی مستقیم، اعتدال خود را حفظ کرده. نه کسی از او تندی دیده و نه کندی از او مشاهده شده است.
محقق داماد با بیان اینکه در سالهای گذشته جریاناتی پیش آمدهاند که میتوانند انسانها را مورد تحول قرار دهند اظهار کرد: افرادی را دیدهایم که هنوز نیامده و هنوز دهانشان بوی شیر می دهد، در مقابل بزرگانی همچون دعائی قد علم کرده و خود را در کنار او قرار میدهند.
وی گفت: افرادی را میبینیم که نه خاطرهای از روزهای نخستین انقلاب دارند و نه دارای روحیه انقلاب هستند و فقط میراث خوار انقلاب شدهاند، اما خود را در کنار دعائی قرار میدهند.
جهانگیری: "دعایی" حلقه واصل میان گروههای مختلف است
معاون اول رییس جمهور با اشاره به ویژگیهای شخصیتی حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی اظهار کرد: دفاع و حمایت از مفاخر معاصری که گاهی مورد کم توجهی قرار می گیرند از ویژگیهای سید محمود دعایی است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی گفت: دعایی در طول عمر خود اقدامات ارزنده بسیاری انجام داده است و برگزاری مراسم نکوداشت برای وی نمایانگر زحمات اوست.
وی خاطرنشان کرد: یکی از خصوصیات بارز حجت الاسلام والمسلمین دعایی دفاع و حمایتی است که وی از مفاخر معاصر کشور میکند؛ دعایی به ویژه در جاهایی که برخی شخصیتها گاهی مورد کم توجهی دستگاههای رسمی قرار میگیرند به سراغ آنها میرود و در غم و شادی آنها کنارشان میماند.
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه جامعه از حضور و وجود شخصیتهایی همچون دعایی بی نیاز نیست گفت: هم دولت و هم حکومت به چنین شخصیتهایی نیاز دارند. اینها حلقههای واصل میان گروههای مختلف جامعه هستند. این شخصیتها مترجمانی میان گروهها هستند که همزبانی، همدلی ، مهربانی و عطوفت را به خوبی بلدند.
وی در پایان اظهار کرد: چنانچه در سالی که با عنوان سال همدلی و همزبانی انتخاب شده است بخواهیم الگویی واقعی از همدلی و همزبانی معرفی کنیم، قطعا سید محمود دعایی یکی از این شخصیتها است. امیدواریم که از روش دعایی یاد بگیریم و این روش را در جامعه تکثیر کنیم.
ربیعی: "دعایی" نماد اخلاق در رسانه است
وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی با اشاره به شخصیت سید محمود دعایی اظهار کرد: دعایی نماد اعتدال در روزنامه است.
علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی با تاکید بر اینکه سلوک دعایی، سلوکی است که نباید فراموش شود اظهار کرد: دعایی شخصیتی اعتدالی، نه به مثابه ادا بلکه به مثابه یک روش و امر نهادینه شده است که حتی کانونیترین نقاط ایدئولوژیک نیز او را این چنین دیدهاند.
وی با تاکید بر اینکه اعتدال در عمل نیاز امروز جامعه است گفت: دعایی نماد اعتدال در روزنامه است و در سالهای اخیر و فراز و نشیبهای گذشته جامعه به چنین شخصیتهایی که نقطه اتصال هستند نیاز داشته است.
وی با اشاره به فعالیتهای سید محمود دعایی از رادیو تا مطبوعات اظهار کرد: مهمترین ویژگی که فعالیتهای آقای دعایی برای وی ساخته است نماد اخلاق در رسانه، سیاست و نماد عمل اخلاقی در جامعه است. دعایی هیچ گاه در عمل از قدرت سوءاستفاده نکرده است و امیدواریم جامعه با شخصیتهای امثال دعایی و با زیاد شدن افکار وی شاهد بهبود، توسعه و رشد و پیشرفت بیشتر باشد.
صالحی امیری: امیدواریم تکریم دعایی ما را به هدف متعالی انقلاب برساند
رضا صالحی امیری گفت: امیدواریم تکریم دعایی بتواند ما را به هدف متعالی انقلاب برساند.
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی اظهار کرد: هدف از برگزاری آیین نکوداشت برای شخصیت حجت الاسلام والمسلمین دعایی انتقال مفاهیم جدید به شکلی جدید است که میتوان با تحولات دنیای امروز انسانهایی را شناسایی کرد که از ارزش صداقت، سلامت و سادگی برخوردارند.
وی اظهار کرد: امیدواریم این مراسم تکریم بتواند ما را به هدف متعالی انقلاب و نظام که فضیلتخواهی و معرفت خواهی است برساند.
در ابتدای این مراسم صالحی امیری پیام حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان را قرائت کرد.
دعایی تجلی شعر «ما برای وصل کردن آمدیم» است
فرزند شهید مطهری با اشاره به ویژگیهای شخصیتی سید محمود دعائی اظهار کرد: رسالت دعائی رسالت وصل و اتصال برای فرهنگ و احیای فرهنگ و ادب و هنر است.
مجتبی مطهری فرزند آیت الله شهید مطهری در آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی با تاکید بر اینکه دعائی از سرمایه های فرهنگی کشور است گفت: دعائی انسانی وارسته و متواضع است که دارای شرح صدر است و از جمله انسانهایی است که میتوان او را به عنوان یک فرد فرهیخته به دنیا معرفی کرد.
وی با تاکید بر اینکه امروز به وجود دعائی و امثال او در جامعه فرهنگی نیاز مبرم داریم اظهار کرد: رسالت دعائی رسالت وصل و اتصال برای فرهنگ و احیای فرهنگ و ادب و هنر است. دعایی تجلی شعر «ما برای وصل کردن آمدیم، نی برای فصل کردن آمدیم»است.
وی در پایان گفت: آنچه که در روزنامه اطلاعات و نشریه علمی حکمت و معرفت چاپ شده است تجلی و تجسم میان ادب و هنر و فرهنگ و تمدن است.
شهردار تهران:سید محمود دعائی هیچگاه از اعتدال و انصاف عبور نکرد
شهردار تهران اظهار داشت: سید محمود دعائی هیچ گاه از اعتدال و انصاف عبور نکرد. ایشان در خصایص اخلاقی نامآورند و زبانزد خاص و عام.
محمد باقر قالیباف که در آیین نکوداشت حجتالاسلام والمسلمین سید محمود دعائی که به پاس بیش از سه دهه فعالیت در حوزه فرهنگ و مدیریت موسسه اطلاعات برگزار شد، سخن میگفت خاطرنشان کرد: روزی که جناب آقای دعائی مبارزه را آغاز کردند من و امثال من در دامن مادر بودیم و بعدها نیز در جنگ تحمیلی مسئولیت پاسداشت دستاورد مبارزات ایشان را بر عهده داشتیم و لذا آشنایی من با آقای دعائی به دهه 70 و زمان حضور من در تهران برمیگردد.
وی افزود: ادب، گذشت و متانت ایشان برای امثال من یک درس بوده است. ایشان به حق فرزند انقلاب و دست پروده امام بودند و هستند.
در ادامه این مراسم رییس دانشگاه آزاد اسلامی نیز طی سخنانی تصریح کرد: 90 سال است که مردم روزنامه اطلاعات را میخوانند و بیشک این روزنامه در ارتقای فرهنگ عمومی جامعه موثر بوده است و بیش از 30 سال از این 90 سال در زمان مسئولیت سید محمود دعائی قرار داشته است.
وی افزود: ایشان موسسه اطلاعات را با مدیریت خود به یکی از بزرگترین موسسات فرهنگی و انتشاراتی ایران و منطقه تبدیل کردند و به راستی توانستند این مجموعه گرانقدر رسانهای را حفظ و صیانت کنند.
میرزاده تاکید کرد: ویژگیهای متمایز و ارزشمند جناب آقای دعایی برای همه ما یک الگو و یک راهنماست و ایشان در همه مسئولیتهایی که داشتند خوشقلبی، تدین ، فرزانگی و سادگی را توامان داشتند.
محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: سید محمود دعائی شخصیتی بود که سیاست را به ردای اخلاق زینت داد و هیچگاه آزادگی را به قربانگاه مصلحت نبرد.
محمد رضا تابش در ادامه صحبتهای خود پیام شفاهی رییس جمهور دولت اصلاحات را به آیین نکوداشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمود دعائی قرائت کرد.
اخبار سیاسی - انتخاب
ویدیو مرتبط :
سید حسن خمینی در فوت حاج احمد خمینی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
سید حسن خمینی:اعتدال این نیست که چشم بر هر افراطی گری ببندیم
اخبار سیاسی - سید حسن خمینی:
اعتدال این نیست که چشم بر هر افراطی گری ببندیم / هیچ حکومتی از بستن فضای دانشگاهی نفع نبرده است
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در جمع نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در حسینیه جماران، با اشاره به اینکه در بحث عرفان دو نوع عرفان مثبت و عرفان منفی وجود دارد، اظهار داشت: کار عارف گام برداشتن در مسیر خدا و این است که دنیا و مافیها را مظهر او ببیند؛ اصولا تفاوت عرفان با علوم دیگر این است که آنها برای موجودات، حسّه موجودی قائل هستند، اما عارف برای ما سوی الله هیچ حسّه وجودی قائل نیست و می گوید همه چیز از خداست که البته گاهی در بیان این موضوع غلو شده است.
وی با بیان اینکه طبق بیان عارفان اگر به «من» قائل شویم، دوگانگی را پذیرفته ایم، افزود: عارف به نقطه ای می رسد که هر آنچه غیر خداست از دید او رخت بر می بندد؛ تا اینجا، صفت مشترک میان عارف مثبت و عارف منفی است، اما کار اصلی عارف از اینجا به بعد شروع می شود.
تفاوت این دو گروه در اینجاست که همین عرفان گاهی باعث خمودگی و بی تحرکی می شود و بیغوله نشینی را به دنبال می آورد، اما گاهی هم باعث می شود تا عارف به متن اجتماع بیاید که همین امر، تفاوت میان عرفان اهل بیت(ع) و عرفان صوفیه است. عارف مثبت در متن جامعه است و چشم خود را بر ما سوی الله می بندد، اما نسبت به دستورات خداوند و اجرای آن در جامعه بشدت حساسیت دارد.
یادگار امام با بیان اینکه مظهر عرفان مثبت امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: آن حضرت پسری به نام محمد حنفیه داشت که یکی از پهلوانان بزرگ عرب بود و یکبار هم با یک رومی هم مسابقه داده بود؛ او نقل می کند که در جنگ جمل، کار به جایی رسیده بود که از شدت برخورد شمشیرها با هم، امکان جلو رفتن وجود نداشت و از طرفی پرچم را علی(ع) به من داده بود.
چند لحظه ای گذشت و دیدم کسی پرچم را از دستم گرفت و جمعیت را شکافت و به جلو رفت؛ دیدم پدرم علی(ع) است. در عین حال می بینیم که قطب الاقطاب صوفی ها نیز به همین علی(ع) می رسد.
وی یادآور شد: عرفا چهار سفر دارند که در آخرین مرحله آن، عارف باید در متن جامعه حرکت کند و در همین نقطه است که تفاوت عرفان و صوفیه پیدا می شود؛ و الا هر دو آنها در ارزش قائل نشدن برای ما سوی الله یکسان هستند. پس عرفان حماسه خلق می کند و ایجاد شور و شعور و حرکت می کند و می گوید چون خدا دستور داده است من حرکت می کنم.
یادگار امام با بیان اینکه مشابه این تقسیم بندی در مورد مسائل دیگر هم صدق می کند، افزود: در مورد اخلاق هم می توان اینگونه تقسیم بندی کرد؛ در اخلاقی که منسوب به مسیحیت است، انسان اخلاقی زندگی می کند، اما این اخلاق فقط در حوزه شخصی اش محدود می ماند. اما اخلاق اسلامی این است که اخلاقی زندگی کنیم و سعی کنیم جامعه را نیز اخلاقی سازیم. البته نوع سوم هم هست که کسانی خودشان اخلاقی نیستند، اما می خواهند جامعه را اخلاقی کنند .
وی با تأکید بر اینکه دین داران را نیز می توان اینگونه تقسیم کرد، تصریح کرد: اعتدال هم اینگونه است؛ اینکه شما صرفا معتدل باشید خوب است، اما اعتدال بشرطی به عنوان یک واقعیت اجتماعی به حساب می آید که تلاش کنیم آن را ایجاد کنیم و برای آن بسترسازی کنیم.
وی افزود: اعتدال منفی یعنی اینکه خودمان معتدل هستیم و به خوبی زندگی خود را می گذرانیم. اما اعتدال مثبت یعنی اینکه ما هم خودمان معتدلیم و هم مقابل هر تندروی می ایستیم و اعتدال این نیست که اگر معتدلیم چشم بر هر افراطی گری ببندیم؛ بلکه اعتدال یعنی در اعتدالمان ثابت قدم هستیم و برای اینکه اعتدال در جامعه تحقق پیدا کند، تلاش می کنیم؛
و الا چه بسا انسانهایی شخصا معتدل باشند، اما وقتی در چارچوب ها و شاکله هایی قرار می گیرند، به جریانات بسیار افراطی هم مربوط و منتسب شوند. آن چیزی که باید در جامعه در جهت محقق کردن آن تلاش کرد، رفتن بسوی اعتدال مثبت است. لذا نقطه کانونی این مسأله، مانند سایر حرکتهای اجتماعی جریانات جوان هستند که یکی از مهمترین ارکان آن تشکل های دانشجویی هستند.
سید حسن خمینی با توصیه به اینکه باید مراقب بود اعتدال به معنای منفی خود جلوه نکند، تصریح کرد: اینکه ما متعدل باشیم و هرکس هم سر جای خودش، کارش را انجام دهد صحیح نیست؛ اعتدال گرایان مثبت تلاش می کنند بقیه هم اعتدالگرا شوند و به اعتدال گرایش یایند؛ همانطور که عارف مثبت اینگونه است و در کناره حرکت نمی کند؛ بلکه در متن جامعه قرار می گیرد.
وی با اشاره به وضعیت جاری کشور اظهار داشت: بحمدالله فضای عمومی کشور، اگر نگوییم مطلوب است، می توانیم بگوییم از قبل بهتر است. اما مراقب باشید که به عنوان یک جریان جوان با هر عنوانی-مانند عدالتخواه و…- دو چیز را به عنوان شاخص برای حرکتها قرار دهید؛ علاوه بر شاخص های ایدئولوژیک، دو شاخص رفتاری را همواره باید در حرکتهای اجتماعی مورد نظر داشت؛ اولین بعد «جهت» است؛
حرکت باید دارای جهت صحیح باشد و دوم اینکه حرکت دارای «شیب» یا سرعت مناسب باشد. طبیعی است که به هیچ نقطه ای نمی رسیم که آرمانی باشد. آرمان ها باید باشند تا راه گم نشود؛ زیرا اگر آرمان دست یافتنی بود، آرمان نبود.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سخنان مدیرکل تشکل های سیاسی-اجتماعی این دانشگاه گفت: امیدوارم مژده ای که وی مبنی بر بارور شدن تشکل های دانشجویی داد، محقق شود.
هیچ حکومتی، در هیچ دوره ای، هیچ جایی و هیچ وقت از بستن و تنگنا قرار دادن فضای دانشگاهی، نفع نبرده است. اینگونه فضا مطالبه هیچ کس هم نیست، اما به عنوان یک دوست شما در دانشگاه یا یک طلبه، انتظار می رود که جهت حرکت و شیب حرکت مطلوب باشد. اگر این دو ویژگی محقق بود، کار قابل قبول است؛ البته بدان معنا نیست که کار قابل بحث نیست، اما می توان از آن دفاع کرد.
پیش از سخنان یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین علی عسگری معاون دانشگاه آزاد اسلامی سخنانی را ایراد کرد و از شخصیت امام راحل و یادگار گرامی ایشان تجلیل به عمل آورد.
قدم یاری مشاور رئیس دانشگاه آزاد و مدیرکل تشگل های سیاسی-اجتماعی این دانشگاه نیز در سخنانی، گزارشی را از وضعیت تشکل های این دانشگاه ارائه کرد و با بیان اینکه از مجموع 470 واحد این دانشگاه بیش از 200 واحد فاقد تشکل دانشجویی بوده یا تشکل های آنها منحل شده است، افزود: تنها خط قرمز این دانشگاه سخنان رهبری، قوانین کشور و مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی است و بر همین اساس از این به بعد، جلوی تنگ نظری ها در دانشگاه آزاد اسلامی گرفته می شود.
سپس نمایندگان تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد در سراسر کشور سخنانی را ایراد کردند.
ماهیت اعتدال، چیستی نقد صحیح، درخواست رفع برخی محدودیت ها در عرصه سیاسی و بیان دغدغه های صنفی، محور عمده سخنان این دانشجویان بود.
اخبار سیاسی - جماران