اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
سیدحسن خمینی: نمیتوان یک سخن خاص امام (ره) را به همه زمانها تعمیم داد
سیدحسن خمینی: نمیتوان یک سخن خاص امام (ره) را به همه زمانها تعمیم داد
برای مثال یکبار یک نفر در نامه ای در زمان جنگ نوشته بود؛ امام میگوید:"من توی دهن این دولت میزنم". این نوع به کار بردن قضایای خارجیه در زمانهای متفاوت کاملا خندهدار و اشکال آن آشکار است. اما در بسیاری از موارد چنین اشتباهاتی آشکار نیست و باعث بدفهمی میشود.
انتخاب : یادگار امام خمینی (زه) گفت: تفکیک بین قضایای حقیقیه و خارجیه یکی از اصول اساسی اجتهاد است. نمیشود برخی از صحبتها را که در یک شرایط خاص اظهار شده، در شرایط دیگر به کار برد. چون بسیاری از صحبتها قضیه خارجیه هستند و نمیتوان به همه زمانها تعمیم داد. اگر این تفکیک صورت نگیرد، مشکلات زیادی به بار میآید.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی مدرسین و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران، در سخنانی به تبیین مبسوط چرایی و چگونگی بقای اندیشه امام پرداخت و گفت: برای پاسخ به این سوال که اندیشه امام را چگونه برای امروز و فردا نگه داریم؟ باید سوال اساسی دیگری مطرح کرد که اساسا چرا باید اندیشه امام باقی بماند؟ آیا اینکه نسل گذشته، جوانی خود را با امام سیر کرده، نسل بعدی هم باید همین کار را بکند؟ این، سوال مهمی است باید اندیشمندان جامعه همواره به پاسخ این سوال بپردازند.
یادگار امام اظهار داشت: حقیقت این است که همه جوامع، احتیاج به پرچم و نماد دارند. کعبه سنگ نشانی است که ره گم نشود. عاشورا و غدیر به عنوان نمادهای جامعه، مورد نیاز انسان هستند تا در زندگی راه خود را فراموش نکند.
وی با بیان اینکه امام نماد تلاقی آرزوی سه جریان تاریخی کشور است، گفت: دینداری، استقلالطلبی و آزادیخواهی سه مطالبه اصلی مردم ایران در طول صد سال گذشته است. تا پیش از امام، مبارزات مردم به یکی از این سه جریان ختم میشد. مشروطه، آزادیخواه بود اما استعمارستیز و دیندار نبود. ملی شدن صنعت نفت، ضداستعماری بود اما جریان دینی نتوانست در کنار آن باقی بماند.
نمیشود برخی از صحبتها را که در یک شرایط خاص اظهار شده، در شرایط دیگر به کار برد. چون بسیاری از صحبتها قضیه خارجیه هستند و نمیتوان به همه زمانها تعمیم داد. اگر این تفکیک صورت نگیرد، مشکلات زیادی به بار میآید.
سیدحسن خمینی اظهار کرد: این سه خواسته تاریخی در سال 57 در قامت یک شخصیت متبلور شد و انقلاب را به پیروزی رساند. امام خمینی، هم به مطالبه استقلالطلبی پاسخ گفت هم به آزادیخواهی و هم به دینداری. امام نماد و پرچم بزرگ این جامعه است و به همین دلیل، باید باقی بماند.
یادگار امام افزود: جریانات دینی که براساس اندیشه امام فعالیت میکردند علاوه بر دینداری به استقلال و مبارزه با استعمار و استبداد اعتقاد داشتند. ملت ما باید این مطالبات را حفظ کند تا سر پیچها راه را گم نکند.
سیدحسن خمینی در ادامه به طرح این پرسش پرداخت که چه کنیم اندیشه امام باقی بماند؟ و گفت: روحانیون بزرگی در جهان تشیع داشتیم که برخی از آنها وارد عرصه مبارزه هم شدند همانند مرحوم مدرس، آیتالله کاشانی و میرزای شیرازی؛ اما هیچکدام همانند امام به مطالبات جریانهای تاریخی پاسخ ندادند. امام فرزند زمانه خویشتن است. ایشان درد روزگار خود را میشناخت و به آن پاسخ میداد. وقتی امام در سال 42 خود شاه را مستقیما خطاب قرار داد، درد جامعه را فهمید. کسانی بودند که دوباره مدل مشروطه و مدلهای دیگر را معرفی میکردند اما امام دقیقا به درد اصلی پرداخت.
وی افزود: امام اعتقاد داشت برای آزادیخواهی باید استعمارستیزی، استقلالطلبی و دینداری را تواما پیگیری کرد. نمیشود بدون هر یک از اینها به نتیجه مطلوب رسید.
یادگار امام در ادامه، اجتهاد در اندیشه امام را شرط حفظ این اندیشه دانست و گفت: امام برای روزگار ما پاسخ دارد. این پاسخها هرگز از پیش، آماده و ارائه نشده است. باید پاسخ سوالات امروز را با روشهای خاص اجتهادی از متن اندیشه امام به دست آورد.
سیدحسن خمینی اظهار داشت: ما اگر میخواهیم به عنوان کسانی که دلباخته اندیشه امام هستیم اندیشه ایشان را برای امروز و فردا معرفی کنیم باید به سوالات روز براساس پیچیدگی های عصر حاضر بر مبنای اندیشه امام پاسخ بدهیم.
یادگار امام به تفکیک بین قضایای حقیقیه و خارجیه در امر اجتهاد تاکید کرد و گفت: تفکیک بین این دو قضیه یکی از اصول اساسی اجتهاد است. نمیشود برخی از صحبتها را که در یک شرایط خاص اظهار شده، در شرایط دیگر به کار برد. چون بسیاری از صحبتها قضیه خارجیه هستند و نمیتوان به همه زمانها تعمیم داد. اگر این تفکیک صورت نگیرد، مشکلات زیادی به بار میآید.
وی اضافه کرد: برای مثال یکبار یک نفر در نامه ای در زمان جنگ نوشته بود؛ امام میگوید:"من توی دهن این دولت میزنم". این نوع به کار بردن قضایای خارجیه در زمانهای متفاوت کاملا خندهدار و اشکال آن آشکار است. اما در بسیاری از موارد چنین اشتباهاتی آشکار نیست و باعث بدفهمی میشود.
وی با خواندن این بیت؛ «گمان مبر که به پایان رسید دور مغان / هزار باده ناخورده در رگ تاک است»، تاکید کرد: ممکن است سبو بشکند و پیمانه بریزد اما ساقه تاک همواره باقی میماند. باید کسی بیایید و از آن، شراب معنویت و آزادگی بگیرد.
سیدحسن خمینی در پایان گفت: حفظ و ترویج اندیشه امام یک شرط اساسی دارد و آن این است که نباید در فراز و فرودهای روزگار ناامید شویم. فراز و فرودها یک قاعده الهی است مهم این است که انسان خود را بشناسد و ایمانش قوی باشد و درد را فراموش نکند. با خستگی و خمودگی نمیتوان به جایی رسید. باید هر لحظه به آینده چشم داشت.
در این مراسم پیش از سخنان یادگار امام، دکتر ظفرقندی، رییس انجمن اسلامی پزشکان و دکتر حاضری، رییس انجمن اسلامی مدرسین و جعفری دبیر انجمن اسلامی دانشگاه تهران، سخنانی درباره ضرورت بازخوانی رابطه امامخمینی و دانشگاهیان ایراد کردند.
این مراسم با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی پایان یافت./انتخاب
ویدیو مرتبط :
سخن امام خمینی(ره)درباره ی محرم
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
سیدحسن خمینی: امام(ره) در موضوع حجاب هیچگاه با مردم مستقیما سخن نگفت / آنکه با چماق قلم به جان جامعه میافتد مانند همان است که با سلاح به جامعه آسیب میزند
یادگار امام با تأکید بر اینکه "یکی از وظایف دانشگاه آزاد، بردن فرصت آموزشی به محیط هایی است که این امکان را ندارند"، به مجموعه سما توصیه کرد که به مناطق محروم بروند.
به گزارش «انتخاب»، آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با مدیران سازمان مدارس دانشگاه آزاد (سما) که در آستانه دهه فجر در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، اظهار داشت: بزرگان ما کسانی هستند که کتابهایی در باره زهد نگاشتهاند و اساساً موضوع کتاب زهد است. از نظر امام تفکر از زهد و عبادت نیز اولی است. حتی در روایات داریم که یک ساعت تفکر مساوی با 70 سال عبادت است.
وی با بیان اینکه "تفکر و تحصیل قرار است انسان پرورش دهد"، افزود: عبادت بیشناخت خوب است، اما کامل نیست. عبادت اگر در آن شناخت لحاظ نشود عملیاتی است که عمق لازم را ندارد و عبادت اهل شناخت بالاتر از عبادت کسانی است که مدارج علمی پایینتری دارند؛ لذا اگر شناخت نباشد، حتی عبادت تکامل نمییابد. عرفا میگویند عارف کامل کسی است که در بعد نظری و عملی پیشرفت کند. کسی که هزار رکعت نماز میخواند و از توحید چیزی نمیداند، پایینتر از کسی است که با شناخت عبادت میکند.
یادگار امام با تأکید بر اینکه "ارزش دانش وقتی است که انسان را به انسانیت نزدیکتر سازد"، گفت: تربیت باید در کنار تعلیم قرار گیرد و اگر علم بدون تربیت و اخلاق باشد، بمب اتم از آن بیرون میآید. انسان بعدا با علم، زندگی خود را خرابتر و جامعه خویش را فاسدتر کرده است.
ما نمیخواهیم شعار دهیم ممکن است ما هم بد باشیم این بلا سرمان بیاید، اما اگر اخلاق در کنار علم قرار نگیرد، علم بعدا فاجعهآمیز میشود؛ لذا شاهد بودیم که علم پیشرفت کرد اما کشتارها بیشتر شد. علم اشکالی نداشت اما مشکل آن بود که اخلاق و تربیت در کنار علم قرار نگرفت. در مورد علوم انسانی هم اینگونه است. فکر نکنید هر کس که مجهز به سلاح اندیشه است، لزوماً به پیشرفت جامعهاش کمک کرده است بلکه گاهی باعث توجیه مفاسد میشود.
وی با اشاره به تعبیر امام(ره) که "گاهی علم و حتی علم توحید حجاب اکبر است"، ادامه داد: اگر از علمی سوءاستفاده شود در راستای استثمار بشر قرار میگیرد و اگر تربیت صحیح نباشد، علوم انسانی در خدمت استحمار بشر قرار میگیرد؛ اما اگر این علوم در کنار تربیت قرار گرفت، جامعه را متحول میکند.
یادگار امام یادآور شد: تربیت از دبیرستانها شروع میشود. یک معلم میتواند کاری بزرگ در تحول جامعه انجام دهد. بعضاً افرادی بودهاند که یک نفر را تربیت کردهاند اما با همان یک نفر دنیای کوچک خود را تغییر دادهاند.
سید حسن خمینی، مهمترین عامل در تربیت را "وجود الگو" دانست و اظهار داشت: هیچ عاملی مانند «الگو» در انسان اثر تربیتی ندارد. شما برای افراد الگو تعریف کنید و او خود به خود خوب میشود. در دوره دبیرستان بزرگترین الگوی افراد معلمان هستند، خصوصاً معلمانی که از نظر سنی به دانش آموزان نزدیکتر هستند.
وی دلیل دلنشینی سخنان امام را لطافت و پاکی دل دانست و گفت: ایشان با رفتار خود و نه گفتار به افراد درس میداد.
عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد، شرط اثرگذاری مجموعه «سما» را نیز تقویت خلوص در آن خواند و با تأکید بر این موضوع که "علم اگر در کنار تربیت قرار نگیرد صرفا علم است و گاهی وقتها حتی مضر میشود"، گفت: این روزها یک آرمان بشری به نام آزادی وقتی در کنار اخلاق قرار نگیرد، توهین به پیامبر(ص) از آن بیرون میآید. همان طور که از کنار علم بیاخلاق، بمب اتم بیرون میآید.
وی، در ادامه تأکید کرد: یکی از راههای برخورد با این رفتارها به فرموده پیامبر(ص) این است که در مقابل آنها بیاخلاقی نکنیم زیرا بزرگترین لطف به یک بداخلاق و فحاش این است که به او فحاشی کنیم که در این صورت مانند او میشویم.
سید حسن خمینی درباره نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی اظهار کرد: نامه اخیر رهبر معظم انقلاب، در این راستا یک رفتار بسیار خوب، منطقی، صحیح و برخوردی مثبت با موضوعی است که عواطف همه را جریحهدار کرده است.
یادگار امام خمینی(ره) با اشاره به تفاوت نوع برخورد افراطیون داعشی با توهین به پیامبر و نامه رهبر انقلاب به جوانان غرب، گفت: داعش رفتارهای سلبی میکند و این رفتارها، قطعا ما را به همان اهانت کنندگان شبیه میسازد. در واقع امروز دو گروه یکی با قلم و دیگری با سلاح به جان جامعه اسلامی افتادهاند. آنکه با چماق قلم به جان جامعه میافتد مانند همان است که با سلاح به جامعه آسیب میزند.
وی تأکید کرد: اگر علم در کنار اخلاق قرار نگیرد، یک تیغ دودم است و میتواند جامعه را به منجلاب بکشاند. شما نیز تربیت را از درون مجموعه خودتان و وجود خودتان آغاز کنید. مطمئن باشید اگر فضای مدرسه محبتآمیز و پاک باشد لازم نیست با جامعه حرف بزنید. همان طور که امام(ره) در موضوعاتی چون حجاب و نماز هیچگاه با مردم مستقیما سخن نگفت، اما خوب بودن رفتار ایشان الگو شد.
یادگار امام(ره) با بیان اینکه "یکی از وظایف دانشگاه آزاد، بردن فرصت آموزشی به محیط هایی است که این امکان را ندارند"، به مجموعه سما توصیه کرد که به مناطق محروم بروند.
وی در همین خصوص ادامه داد: با بخش خصوصی در مناطقی که حضور دارد، رقابت نکنید؛ بلکه به سمت مناطق محروم بروید که امکان تحصیل وجود ندارد. گرچه هزینههای مجموعه «سما» بر عهده مردم است؛ اما باعث رونق آموزش متوسطه در شهرها شوید و به سمت کسانی بروید که حق بر گردن جامعه دارند.
یادگار امام تأکید کرد: توزیع برابر فرصتهای پیشرفت، بزرگترین وظیفه یک حکومت است و توزیع ثروت وقتی میسر است که امکان پیشرفت باشد. البته عدالت به معنای تساوی نیست اما امکان پیشرفت باید به طور مساوی وجود داشته باشد.
در ابتدای این دیدار که با حضور دکتر فاطمه طباطبایی، عروس حضرت امام(ره) برگزار شد، دکتر قلی زاده رئیس مدارس دانشگاه آزاد ضمن ارائه گزارشی از عملکرد 15 ماهه گذشته در این مجموعه، تأسیس 37 مدرسه تخصصی ورزش، ساخت مدارس بینالمللی، ایجاد شوراهای سیاستگذاری در استانها، هوشمندسازی مدارس و تربیت تکنیسین از جمله اولویتهای اجرا شده و درحال اجرای این مجموعه دانست.
اخبارسیاسی - انتخاب