اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سوگواری عزاداران در غم شهادت علمدار کربلا


مراسم تاسوعای حسینی با سوگواری عزاداران و سینه‌زنان در غم شهادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل عباس (ع) به صورت باشکوهی در سراسر ایران برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: مراسم تاسوعای حسینی با سوگواری عزاداران و سینه‌زنان در غم شهادت علمدار کربلا حضرت ابوالفضل عباس (ع) به صورت باشکوهی در سراسر ایران برگزار شد.

امروز (دوشنبه) مصادف با نهم ماه محرم که به نام مبارک حضرت عباس (ع) نام‌گذاری شده، عزاداران حسینی در سراسر میهن اسلامی به عزاداری می‌پردازند.

امروز از گوشه و کنار ایران اسلامی و هر نقطه‌ای که پیرو و عاشق عصمت و طهارت هستند صدای «یا ابوالفضل» به گوش می‌رسد.

مردم عزادار تهران هم هم‌پای سایر مردم کشور از ساعات اولیه خود با حضور در خیابان‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و اماکن متبرکه عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان و برادر باوفایشان نشان داده‌اند.

در اکثر مراکز استان‌ها مراسم ویژه عزاداری روز تاسوعای حسینی (ع) در مراسم اصلی شهرها به صورت باشکوهی برگزار شده است.

در تهران نیز در میادین اصلی شهر عزاداران حسینی همانند سال‌های گذشته اجتماعات عظیمی را برگزار کرده‌اند و در سوگ شهادت سالار شهیدان و یار باوفایش قمر بنی‌هاشم عزاداری کرده و اشک ریختند.


ویدیو مرتبط :
کریمی:شور عاشورا: علمدار کربلا علمدار کربلا علمدار کربلا ...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حر بن یزید ریاحی و شهادت در کربلا



 

 

حر بن یزید ریاحی

 

 

حر بن یزید ریاحی از همراهان حسین بن علی در واقعه کربلا بود.حر از خاندان معروف عراق و از رؤسای قبایل کوفیان بود.به ‌درخواست ابن زیاد، برای مبارزه با حسین‏ فراخوانده شد.او به سرکردگی هزار سوار برگزیده گشت. گفته‌اند وقتی از دارالاماره کوفه، با ماموریت بستن راه بر حسین‏ بیرون آمد، ندایی شنید که: «ای حر!مژده باد تو را بهشت ...»

 

در منزل ‏«قصر بنی مقاتل‏» یا «شراف‏»، راه را بر حسین بست و مانع از حرکت او به سوی کوفه شد. کاروان‏ حسین را همراهی کرد تا به کربلا رسیدند و حسین در آنجا فرود آمد. حر وقتی فهمید کار جنگ با حسین بن علی‏ جدی است، صبح عاشورا به بهانه آب دادن اسب خویش، از اردوگاه عمر سعد جدا شد و به کاروان حسین‏ پیوست.

 

توبه کنان کنار خیمه‌های حسین آمد و اظهار پشیمانی کرد، سپس اذن میدان طلبید. حر با اذن‏ امام حسین به میدان رفت و در خطابه‏ای مؤثر، سپاه کوفه را به خاطر جنگیدن با حسین‏ توبیخ‏ کرد. چیزی نمانده بود که سخنان او، گروهی از سربازان عمر سعد را تحت تاثیر قرار داده‏ از جنگ با حسین منصرف سازد، که سپاه عمر سعد، او را هدف تیرها قرار داد. نزد حسین ‏بازگشت و پس از لحظاتی دوباره به میدان رفت و با رجزخوانی، به مبارزه پرداخت و کشته شد. رجز او چنین بود:


انی انا الحر و ماوی الضیف اضرب فی اعناقکم بالسیف


عن خیر من حل بارض الخیف اضربکم و لا اری من حیف

 

که حاکی از شجاعت او در شمشیر زنی در دفاع از حسین و حق دانستن این راه‏ بود. حسین بن علی‏ بر بالین حر رفت و به او گفت: توهمانگونه که مادرت نامت را «حر» گذاشته‌است، حر و آزاده‌ای، آزاد در دنیا و سعادتمنددر آخرت! «انت الحر کما سمتک امک، و انت الحر فی الدنیا و انت الحر فی الآخرة‏» و دست بر چهره‌اش کشید.حسین‏ با دستمالی سر حر را بست. پس از عاشورا بنی‌تمیم او را در فاصله یک مایلی از حسین‏ دفن کردند، همانجا که قبر کنونی اوست، بیرون کربلا در جایی که در قدیم به آن‏ «نواویس‏» می‌گفته‌اند.

 

منبع:ابصار العین، ص ۱۱۵ و ۱۱۶