اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهم برخوردهای بی‌ادبانه رسایی و کوچک‌زاده در شکست اصولگرایان



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,عباس سلیمی‌نمین

یک فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به دلایل شکست اصولگرایان در انتخابات مجلس در تهران گفت: «عملکرد نیروهای اصولگرا در مجلس نهم در شکست آنها بی‌تاثیر نبود؛ اگرچه اصولگرایان این دسته از افراد را از لیست خود کنار گذاشتند و دراین‌باره منطقی عمل کردند؛ اما متاسفانه تاثیرات سوء عملکرد آنها بر اذهان نشسته بود.»

عباس سلیمی‌نمین، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با فرارو گفت: «در ارتباط با بحث انتخابات مجلس و اینکه چه گرایشی پیروز انتخابات شد ارزیابی‌های متفاوتی عرضه می‌شود؛ چنان‌که برخی تلاش می‌کنند اکثریت مجلس را با اصلاح‌طلبان نشان دهند و برخی دیگر اصولگرایان را پیروز انتخابات معرفی می‌کنند.»

وی ادامه داد: «البته من خیلی تمایل ندارم وارد این مباحث شوم اما پیش از انتخابات پیش‌بینی کرده بودم که مجلس دهم اکثریت پررنگی نخواهد داشت و به‌نظرم همینطور هم شده است.»

وی افزود: «البته آماری که من دیدم ظاهرا اصولگرایان حتی اگر بیشتر باشند اما وزن آنها کمتر است. وزن اصولگرایان به لحاظ چهره‌های برجسته کاهش یافته که طبیعتا در تعاملات داخلی تاثیر می‌گذارد ولو اینکه تعداد آنها نه خیلی بارز بلکه چند نفری بیشتر باشد؛ اما چون چهره مهم ندارند در آینده در مجلس به مشکل برخواهند خورد.»

اشتباهات اصولگرایان در انتخابات
سلیمی‌نمین در پاسخ به این سوال که آیا شکست اصولگرایان در شهر تهران ربطی به عملکرد آنها ندارد؟ گفت: «وحدت و انسجام اصولگرایان هم دیرهنگام بود و هم چندان با اقبال بدنه اجتماعی آنها مواجه نشد چنان‌که برخی از اصولگرایان مانند آقای طلا لیست موازی دادند که به لیست رسایی معروف شد که این کارها ایجاد انشقاق بود.»

وی ادامه داد: «حتی نگاهی که اصولگرایان به لیست داشتند گزینشی بود و برخی افراد را جایگزین کردند در حالی که نباید به افراد امتیاز ویژه‌ای داده می‌شد تا سطح تلاش‌ها و فعالیت‌های سیاسی کاهش پیدا کند.»

وی افزود: «اینکه اصولگرایان برای اقبال و رای‌آوری سهمیه‌ای به صنف مداحان بدهند‌(اگرچه اینها افراد محترمی هستند) باعث تنزل سطح رقابت‌های سیاسی شد و کار اشتباهی بود و اینها از عواملی بود که باعث عدم توفیق اصولگرایان شد.»

تاثیر عملکرد مجلس نهم در شکست اصولگرایان
سلیمی‌نمین در پاسخ به این سوال که آیا عملکرد اصولگرایان در مجلس نهم در شکست آنها در انتخابات اخیر تاثیر نداشت؟ گفت: «بله؛ عملکرد نیروهای اصولگرا در مجلس نهم در شکست آنها بی‌تاثیر نبود؛ اگرچه اصولگرایان این دسته از افراد را از لیست خود کنار گذاشتند و دراین‌باره منطقی عمل کردند؛ اما متاسفانه تاثیرات سوء عملکرد آنها بر اذهان نشسته بود.»

وی ادامه داد: «برخی نیروهای اصولگرا موضع‌گیری‌های غلطی در مورد بحث برجام داشتند، اگرچه انتقاداتی به برجام وجود دارد اما برخی انتقادات آنها درست نبود.»

وی افزود: «برخوردهای کوچک‌زاده و رسایی بی‌ادبانه و نامتناسب بود و برخوردهای اصولی نبود. در حالی که نوع تعامل مهم است و بحث‌های منطقی و استدلالی باید پذیرفته شود. گرچه دولت بعضا کم‌تحملی نشان می‌داد و انتقادات اصولی را هم نمی‌پذیرفت. اما انتقادات نباید از روی لجاجت باشد و چون با دولت مشکل دارند در همه‌چیز و با همه‌چیز مخالفت کنند.»

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: «ضمن احترام کامل به رای مردم تهران که معتقدم یک گام جایگاه مردم را در مسایل سیاسی تقویت کرد و پیش برد اما باید توجه داشت که هر گامی که جلو می‌رود ما هم وظیفه داریم که شناخت جامعه را تسهیل کنیم. شناخت جامعه نسبت به جریان‌های سیاسی، به چهره‌هایی که در جریان‌های مختلف شاخص هستند بستگی دارد لذا این چهره‌ها نباید به‌گونه‌ای عمل کنند که مردم در اعتماد خود دچار مشکل شوند.»
 
دلایل پیروزی اصلاح‌طلبان
سلیمی‌نمین درباره علت پیروزی اصلاح‌طلبان در تهران گفت: «سطح لیست اصلاح‌طلبان خیلی قوی نیست اما چون توانستند در مسیر نفی گام بردارند یک‌سری کارها کردند که به پیروزی آنها منجر شد.»

وی ادامه داد: «در آستانه انتخابات اقداماتی همچون ایجاد مزاحمت برای برخی جلسات نیروهای اصلاح‌طلب روی داد که البته نمی‌توان قضاوت کرد که آیا ناشی از طراحی بود یا براساس وظیفه و انگیزه خود آن افراد که مانع از برگزاری یک جلسه خاص شوند روی داده است؛ اما این اقدامات روی رای سلبی مردم تاثیر داشت.»

وی افزود: «لیست اصولگرایان لیست ایجابی بود که اقتصاددان‌های مطرحی داشت و مجلس آینده از بابت فقدان این اقتصاددانان ضعیف است. اصولگرایان افراد توانمندی داشتند اما لیست اصلاح‌طلبان با اتفاق‌هایی که افتاد توانست در تهران فضای دوقطبی به‌وجود بیاورد که در سلبی شدن آرا در تهران تاثیر داشت.»

 اخبار انتخابات  -  امید  ایرانیان 


ویدیو مرتبط :
سهم صنایع کوچک از اعتبارات بانکی؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض رسایی و کوچک زاده به اظهارات مطهری علیه سپاه/ باهنر صدای رسایی را قطع کرد



در صحن علنی صورت گرفت؛

اعتراض رسایی و کوچک زاده به اظهارات مطهری علیه سپاه/ باهنر صدای رسایی را قطع کرد

تذکر رسایی و انتقاد وی از عدم شکایت مدعی العموم نسبت به اظهارات علی مطهری درباره انتخابات سپاه در انتخابات نظم صحن مجلس را برای دقایقی به هم ریخت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، حمید رسایی نماینده تهران درجلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: مجلس آخرین روزهای خود را طی می کند و قاعدتا در آخرین روزها باید خاطرات خوشی در ذهن مردم باقی بماند.

 

وی افزود: اکثریت نمایندگان مجلس هشتم با هر طیف، سلیقه و جهت گیری در عین حال که نسبت به برخی امور انتقاداتی دارند و آن را در قالب نطق و تذکر بیان کردند، همواره ادب را رعایت کرده اند. حتی اگر کسی از جاده انصاف هم خارج شده بی ادبی نکرده است.

رسایی ادامه داد: متاسفانه در روزهای آخر در مجلس شورای اسلامی بیاناتی گفته می شود که به راحتی [ قطع میکروفون رسایی] .

 

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی را پس از لاریجانی عهده دار شد اجازه ادامه صحبت به رسایی نداد و از او خواست تا تذکر خودش را در آخر جلسه بیان کند.

وی گفت: اجازه نمی دهم صحبت کنید. قرار همیشگی ما بوده که اینگونه تذکرات در پایان جلسه باشد بنابراین اجازه نمی دهم ادامه دهید.

 

رسایی از باهنر خواست فقط یک جمله کوچک بیان کند و ادامه داد: خطاب من به مدعی العموم است. آقای مدعی العموم چطور وقتی طلبه ای در قم به نام قدیری ابیانیه یک سئوال می کند مدعی العموم وارد این ماجرا می شود اما ...[ قطع میکروفون رسایی]

 

محمدرضا باهنر در این زمان از اتاق فرمان خواست تا میکروفن رسایی را قطع کنند. با قطع میکروفن رسایی، محمدرضا باهنر خطاب به وی گفت: من که با شما تعارف ندارم. من از شما خواهش می کنم، تمنا می کنم که رعایت کنید. نمی شود پشت تریبون اسم بیاورید آخر جلسه به شما فرصت می دهم که تذکر بدهید.

 

پس از قطع میکروفن رسایی، کوچک زاده در حمایت از رسایی از جا برخواست و با صدای بلند در جملاتی خطاب به باهنر گفت: چطور است پشت تریبون اشکالی ندارد که درباره سپاه حرف بزنند اینها ضد انقلاب هستند.

 

به گزارش مهر، خطاب رسایی و کوچک زاده به اظهارات علی مطهری در نطق میان دستورش در روز یکشنبه و در نطق میان دستور بود که علی مطهری نسبت به آنچه که آن را دخالت سپاه پاسداران در برخی حوزه های انتخابیه عنوان کرده بود، انتقاد کرد./مهر