اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سهمیه‌ حج امسال ایران چقدر است؟


سهمیه‌ی حج تمتع امسال ایران 75هزار نفر است؛ ولی برای افزایش این سهمیه در حال رایزنی با عربستان هستیم.

خبرگزاری ایسنا: رییس سازمان حج و زیارت اعلام كرد: سهمیه‌ی حج تمتع امسال ایران 75هزار نفر است؛ ولی برای افزایش این سهمیه در حال رایزنی با عربستان هستیم.

براساس قوانین سازمان كنفرانس اسلامی، سهمیه‌ی حج هر كشور با توجه به جمعیت آن تعیین می‌شود، یعنی به ازای هر هزار نفر، یك نفر سهمیه‌ی حج به آن كشور اختصاص می‌یابد.

 بر این اساس، سهمیه‌ی حج ایران جمعیتی برابر با 75هزار نفر می‌شود؛ اما سال‌هاست ایران سهمیه‌ای بیشتر از جمعیت خود می‌گیرد. حالا امسال عربستان تصمیم گرفته است قانون سازمان كنفرانس اسلامی را برای ایران نیز اعمال كند.


 سیداحمد موسوی كه با شعار افزایش ظرفیت و سهمیه‌ی زائران ایرانی در حج و عمره،‌ كارش را در سازمان حج و زیارت آغاز كرده است، در نخستین سفرش به عربستان به رایزنی با مقامات سعودی پرداخت تا سهیه‌ی و ظرفیت بیشتری را برای حج و عمره بگیرد.

 عربستان امسال 718هزار و 523 زائر ایرانی را برای عمره پذیرفت، در حالی كه مسؤولان سازمان حج و زیارت ظرفیت عمره‌ی امسال را 800هزار نفر اعلام كرده و حتا در تلاش بودند این ظرفیت تا یك‌میلیون نفر هم برسانند. این كشور سهمیه‌ی حج تمتع ایران را نیز برای سال 91، 75هزار نفر تعیین كرده است، یعنی نزدیك به 30هزار نفر كمتر از سال گذشته.

 رییس سازمان حج و زیارت دلیل كم شدن سهمیه‌ی حج ایران را اجرای مصوبه‌ی سازمان كنفرانس اسلامی توسط عربستان برای ایران دانست و گفت: عربستان نخست، 73هزار نفر سهمیه‌ی حج تمتع به ایران اختصاص داد، پس از رایزنی‌ها و طبق مصوبه‌ی سازمان كنفرانس اسلامی آن را به 75هزار نفر رساند؛ ولی ما همچنان در حال مذاكره با مقامات این كشور هستیم.

 به گفته‌ی موسوی، قرار است عربستان نتیجه‌ی این مذاكرات و درخواست ایران را برای اختصاص سهمیه‌ی بیشتر، در پایان ماه رمضان اعلام كند.

 او درباره‌ی تعداد سهمیه‌ی اضافی كه ایران از عربستان برای حج امسال خواسته است نیز بیان كرد: ما 30هزار سهمیه‌ی اضافی درخواست كردیم.

 سازمان حج و زیارت هر سال علاوه بر سهمیه‌ی اختصاص داده‌شده‌، سهم اضافی را از عربستان درخواست می‌كند و مقامات این كشور معمولا تكلیف این درخواست را در روزهای پایانی ماه رمضان مشخص می‌كنند.

 موسوی در ادامه‌ی سخنانش اظهار كرد: در حال حاضر ثبت نام حج تمتع در كاروان‌ها انجام شده، تمام كاروان‌ها پر شده، قراردادهای مربوط به مسكن و هواپیمایی به‌روز شده است و ما منتظریم اگر عربستان با این درخواست ما موافقت كند، اقدامات جدید را متناسب با آن انجام دهیم.    


ویدیو مرتبط :
ایران حج، مرکز خرید و فروش فیش حج عمره و تمتع در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چقدر از سهمیه ایران کم می شود؟



اخبار,اخبار ورزشی,سهمیه  ایران در لیگ قهرمانان آسیا

 

  اخبار ورزشی - نیم سهمیه ایران کم می شود

  به‌زودی و در سهمیه بندی جدید برای لیگ قهرمانان آسیا نیم سهمیه از ایران کم می شود.

ایران در حال حاضر سه و نیم سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا دارد اما با توجه به درخواست مکرر کشورهایی چون هند، سری لانکا، مالدیو و... برای ورود به لیگ قهرمانان آسیا نیم سهمیه از ایران و دیگر کشورهای صاحب نام که دارای نیم سهمیه هستند، کم می شود.


این تصمیم در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا بحث شده و بزودی دستور العمل خواهد شد. در این صورت تیم های قهرمان جام حذفی و قهرمان و نایب قهرمان لیگ برتر آسیایی خواهند شد.


البته به تازگی ایران صاحب کسب حداکثر امتیاز برای دست یابی به بیشترین سهمیه شده و در جایگاهی بالاتر از ژاپن قرار گرفته اما کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا معتقد است برای کشورهای درجه اول سهمیه در نظر گرفته شده کافی است و با گرفتن نیم سهمیه از این کشورها – کشورهای دیگری به بازی گرفته خواهند شد که این می تواند به توسعه فوتبال در آسیا کمک کند.

 اخبار ورزشی  - ورزش سه