اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سلمان بن عبدالعزیز، عربستان را زیر و رو کرد!


پادشاهی عربستان با صدور فرمان هایی، تغییرات اساسی در ارکان قدرت این کشور ایجاد کرد که مهمترین آنها، برکناری فرزند ملک عبدالله و بندر بن سلطان است.

خبرگزاری مهر: خبرگزاری رسمی عربستان از فرمان های جدید سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان خبر داد که تغییرات اساسی در ترکیب کابینه این کشور و همچنین نهادهای سلطنتی دیگر ایجاد کرده است.

سلمان بن عبدالعزیز در اقدامی تامل برانگیز، مشعل بن عبدالله فرزند شاهسابق را از امارت مکه مکرمه برکنار کرد، وی همچنین بندر بن سلطان را از شورای امنیت ملی کنار گذاشت.

ملک سلمان با فرمان های خود تغییرات عمده ای در کابینه سعودی ایجاد کرده است که خود ریاستش را برعهده دارد.

سعود الفیصل همچنان به عنوان وزیر خارجه عربستان مورد تایید ملک سلمان قرار گرفته است.

شیخ صالح بن عبدالعزیز بن محمد بن ابراهیم آل الشیخ به عنوان وزیر امور اسلامی، ولید بن محمد بن صالح الصمعانی به عنوان وزیر دادگستری و عادل بن زید الطریفی وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ منصوب شده اند.

سلمان بن عبدالعزیز چند نهاد دولتی مربوط به دوران حکومت ملک عبدالله را هم منحل کرده است که شامل کمیته عالی سیاست آموزش، کمیته عالی ساماندهی و تنظیم اداری، شورای خدمات مدنی، شورای آموزش عالی و دانشگاه ها، شورای عالی شهر علوم وفناوری ملک عبدالعزیز، شورای عالی آموزش، شورای عالی امور نفت و معادن، شورای عالی اقتصادی، شورای امنیت ملی، شورای عالی امور اسلامی، شورای عالی شهر انرژی هسته ای و انرژی تجدیدشونده ملک عبدالله و شورای عالی امور معلولان با فرمان ملک سلمان منحل شده اند.

وی دو نهاد جدید تشکیل داده است که اولین نهاد، شورای امور سیاسی و امنیتی و دومین نهاد، شورای امور اقتصادی و توسعه اعلام شده است که روسای هر دو نهاد به عنوان اعضای کابینه نیز منصوب شده اند.

مقامات برکنار شده

به موجب فرمان های جدید ملک سلمان، مشعل بن عبدالله که فرزند ملک عبدالله است، از سمت خود به عنوان امیر مکه مکرمه عزل شد.

فیصل بن بندر از امارت منطقه القصیم و ترکی بن عبدالله از امارت منطقه ریاض برکنار شدند.

برکناری بندر بن سلطان از دبیری شورای امنیت ملی عربستان از مهمترین تصمیمات جدید ملک سلمان است، بندر که در زمان ملک عبدالله مشاور و نماینده ویژه وی بود، از این سمت هم در دوران حکومت سلمان کنار گذاشته شده است.

خالد بن علی بن عبدالله الحمیدان به عنوان رئیس سازمان اطلاعات و خالد بن بندر هم به عنوان مشاور ملک سلمان و مشعل بن عبدالله هم به عنوان مشاور وی منصوب شده است.


ویدیو مرتبط :
رقص سلمان بن عبدالعزیز(ولیعهد عربستان) با جورج بوش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد احتمالی عربستان


یک پایگاه عرب زبان با اشاره به اینکه سلمان بن عبدالعزیز شانس بیشتری برای تصدی پست ولیعهدی عربستان رادارد تبعیت محض وی از سیاست های آمریکا را بخشی از ویژگیهای وی دانست.

خبرگزاری مهر: یک پایگاه عرب زبان با اشاره به اینکه سلمان بن عبدالعزیز شانس بیشتری برای تصدی پست ولیعهدی عربستان رادارد تبعیت محض وی از سیاست های آمریکا را بخشی از ویژگیهای وی دانست.

نهرین نت گزارش داد: سلمان بن عبدالعزیز76 ساله  فردی که بیشترین شانس را برای رسیدن به مقام ولیعهدی عربستان دارد در مقایسه با برادرش نایف معتدل تر است.

 نهرین نت بیان کرد: وی در صورت تعیین به عنوان ولیعهد باید تمام بار امور کشور عربستان را به دوش بکشد زیرا ملک عبدالله 89 ساله ،پیر و فرتوت شده است.

این پایگاه افزود: سلمان در بزرگترین مجموعه رسانه ای در جهان عرب که 18 روزنامه از جمله الشرق الاوسط ، مجله، هفته نامه، ماهنامه وغیره را شامل می شود نقش زیادی دارد.

الحرمین بیان کرد: بر اساس اسناد ویکی لیکس در سال 2007 سلمان میانه خوبی با دموکراسی ندارد و شخصیتی است که روابط قوی با آمریکا دارد.

"رابرت گوردون" سفیر آمریکا در ریاض در فاصله سالهای 2011 تا2003  درباره وی می گوید: به نظر من وی قادر است که توازن دقیق برقرار کند. سلمان اهمیت روابط با آمریکا را درک می کند  وبهیمن دلیل او تابع محض سیاست های آمریکا است.

این پایگاه بیان کرد: وی پس از اینکه مدت زیادی حاکم ریاض بود(قریب پنجاه سال) هم اکنون وزیر دفاع عربستان است که دیدارهایی از واشنگتن و لندن داشته است و با "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا و "دیوید کامرون" دیدار کرده است.

این پایگاه می افزاید: وزارت دفاع به خریدهای نظامی از کشورهای غربی ظرف سالهای گذشته اهمیت زیادی داده است که در این میان آمریکا، انگلیس و فرانسه از جمله کشورهایی بوده اند که خریدهای نظامی از آنها بوده است.

سلمان با توجه به اینکه از مدتها قبل تا سال گذشته امیر ریاض بوده است حضور وی در این منصب سبب شده بود تعاملات سلمان با کشورهای خارجی بیشتر باشد.

یک منبع نزدیک به خاندان حاکم درباره وی می گوید: وی از نظر سیاسی فردی معتدل است اما نمی توان وی را لیبرال دانست زیرا به  ارزشهای سنتی پایبند است.

این پایگاه می نویسد: وی از نظر چهره و بویژه محاسن شباهت زیادی  به پدر خودعبدالعزیز بن سعود دارد. سلمان در سال 1935 در ریاض که در آنزمان واحه ای از خانه های خشتی بود متولد شد آنزمان هنوز نفت در آن کشف نشده بود و عمده درآمد مردم آن از راه حج، برداشت خرما و تربیت شتر بود.

سلمان یکی از سدیری های هفتگانه(نامی است که بر هفت تن از فرزندان ملک عبدالعزیز بن سعود که از همسرش حصه بنت احمد السدیری هستند اطلاق می شود)  و بیست و پنجمین فرزند عبدالعزیزمحسوب می شود.