اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سقوط قیمت ها در 5 بازار بزرگ ایران


5 بازار بزرگ خودرو، مسکن، آهن آلات، اجناس الکتریکی، موبایل و کامپیوتر متأثر ازکاهش نرخ ارز سقوط کرد.

قدس آنلاین: 5 بازار بزرگ خودرو، مسکن، آهن آلات، اجناس الکتریکی، موبایل و کامپیوتر متأثر ازکاهش نرخ ارز سقوط کرد.

ترکشهای کاهش نرخ ارز این بازارها را دربرگرفت به طوری‌که سونامی افت تاریخی دلار ضربه بزرگی به چهارستون بازار مسکن و دیگر بازارها وارد کرد.سونامی کاهش قیمت ارز، بازار آهن آلات راهم بی‌نصیب نگذاشت به طوری‌که کاهش قیمت دراین بازارهم آغاز شده است.

از آهن تا خودرو

رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان از کاهش قیمت میلگرد و آهن در یک هفته گذشته خبر داد و گفت: میلگرد 8 درصد و آهن 12 درصد کاهش قیمت داشته است.

وی افزود: از هفته گذشته تاکنون میلگرد بین 7 تا 8 درصد و تیرآهن 12 درصد کاهش قیمت داشته است.

محمد آزاد گفت: بازار هنوز در رکود است و تقاضای لازم وجود ندارد و به محض اینکه قیمتها نوسان می‌کند خریداران متوقف می‌شوند تا قیمت به کف برسد.

وی افزود: اگر ریال تقویت شود شاهد کاهش بیشتر قیمت در بازار خواهیم بود.

درهمین حال رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل از کاهش 5 تا 12 درصدی قیمت انواع خودروهای داخلی با کاهش قیمت دلار خبر داد و گفت: در خودروهای وارداتی نیز این هفته بازار با کاهش 5 تا 10 میلیون تومانی روبه رو بوده است.

حسین زمانی افشار، با اشاره به اینکه هم راستای روند نزولی نرخ دلار قیمت انواع اتومبیل های داخلی هم با کاهش قابل توجهی روبه رو بوده است، اظهارداشت: قیمت پژوپارس که پیش از این 38 میلیون تومان به فروش می رسید در حال حاضر باکاهش 5 میلیون تومان به قیمت 33 میلیون تومان در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد.

وی ضمن بیان این مطلب که قیمت 206 تیپ 5 از 42 میلیون تومان به 40 میلیون تومان رسیده است، افزود: رانا از 22 میلیون تومان به 21 میلیون تومان و خودروی 7EF نیز با کاهش دو میلیون تومانی از 28 میلیون تومان، قیمت 26 میلیون تومان را تجربه می‌کند.

وی اضافه کرد: ال 90 هم از 36 میلیون تومان به 33 میلیون تومان و خودروی تیبا از 22 میلیون تومان به 21 میلیون تومان و مگان از 92 میلیون تومان به 88 میلیون تومان رسیده است.

زمانی افشار با بیان اینکه این روزها با کاهش قیمت دلار تولیدات سایپا 300 تا 400 هزار تومان کاهش یافته است، تصریح کرد: در محصولات ایران خودرو نیز در وانت پیکان 300 تا 400 هزار تومان کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم.

به باور رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل، در خودروهای وارداتی نیز این هفته بازار با کاهش 5 تا 10 میلیون تومانی روبه رو بوده است.

زلزله دلار در خانه

از سوی دیگر زلزله دلار ستونهای گرانی خانه را هم لرزاند، به طوری که قیمت مسکن هم درحال ریزش است .دراین باره رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک از کاهش قیمت مسکن خبر داد و گفت: در پی کاهش نرخ ارز قیمت خانه نیز روند کاهشی خواهد داشت.

مصطفی قلی‌خسروی ورود آرامش و ثبات اقتصادی در بازار مسکن را با همکاری مردم در انتخابات همراه دانست و گفت: پس از هجوم و بحران فکری از گران‌شدن طلا و ارز، حال این کالاها در حال بازگشت به بازار اقتصادی هستند و بازار نیز به ثبات نزدیک می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز بر بخش مسکن اظهار داشت: وقتی آرامش وارد بازار می‌شود بر همه مسایل از جمله مسکن نیز تأثیر می‌گذارد. قلی‌خسروی ابراز امیدواری کرد ثبات اقتصادی در بازار اقتصادی تداوم داشته باشد.

رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با ابراز امیدواری از کاهش حدود پنج درصدی حباب مسکن افزود: پیشتر گفته شده بود حباب 20 درصدی بر بازار مسکن حاکم شده است که در مدت اخیر با کاهش قیمت رو به رو شد.

وی درباره‌ تأثیر کاهش قیمتها بر قیمت زمین نیز گفت: به‌طور طبیعی ثبات اقتصادی بر همه قسمت‌های مسکن از جمله زمین تأثیر می‌گذارد.

درهمین حال رئیس اتحادیه فن‌آوران و رایانه‌ تهران از کاهش قیمت اجناس الکترونیکی خبر داد و کاهش قیمت دلار را علت کم شدن 10 تا 15 درصدی نرخ این اجناس دانست.

مهدی میرمهدی تقاضا در بازار کنونی را کم دانست و گفت: چون خریداران تصور می‌کنند قیمت دلار کاهش می‌یابد، جنس نمی‌خرند و همین موضوع باعث می‌شود واردکنندگانی که محصولات خود را به صورت اعتباری وارد کرده‌اند، دچار مشکل شوند و اجناس را به قیمت پایین‌تر عرضه کنند که این مشکل در صورت ثابت ماندن قیمت دلار یا تک نرخی شدن آن برطرف خواهد شد.

گفتنی است، چند روز پیش سونامی کاهش قیمت، بازارهایی چون موبایل و کامپیوتر را نیز دربرگرفت به گونه‌ای که به ترتیب 20 و 15 درصد کاهش قیمت در محصولات این بازارها رخ داده است.


ویدیو مرتبط :
سقوط قیمت طلا در بازار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توقف موقت سقوط قیمت نفت/ نفت ایران بالاخره در بازار گران شد



 اخبار امروز,اخبار جدید

همزمان با تحرکات و آغاز مذاکرات بین اعضای اوپک و احتمال بازگشت عربستان به میز مذاکره، سقوط قیمت نفت موقتا متوقف شد تا بهای طلای سیاه ایران هم از محدوده نفت زیر ۲۰ دلار فعلا فاصله بگیرد.

به گزارش مهر، پس از سقوط بی‌سابقه قیمت نفت در هفته‌های نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، کاهش بهای طلای سیاه در بازار متوقف شده است.

بر این اساس اعلام آمادگی مشروط عربستان سعودی به منظور مذاکره با کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت همچون روسیه، افزایش مذاکرات بین کشورهای عضو اوپک به ویژه ونزوئلا و مذاکرات دوره‌ای این کشور با ایران، روسیه، عربستان و قطر و قوت گرفتن احتمال برگزاری نشست اضطراری اوپک از مهمترین دلایل توقف سقوط آزاد نفت در بازار به شمار می‌رود.

بر این اساس در معاملات منتهی به ۲۹ ژانویه سال جاری میلادی قیمت هر بشکه نفت سبک صادراتی ایران با افزایش ۲ دلار و ۷۰ سنتی، حدود ۲۵ دلار و ۹۲ سنت در بازار جهانی معامله شد.

علاوه بر این، قیمت نفت خام سنگین صادراتی ایران هم پس از چند هفته سقوط پی در پی قیمت در معاملات هفته گذشته با افزایش ۲ دلار و ۶۴ سنتی، بشکه‌ای ۲۲ دلار و ۸۳ سنت در بازار معامله شده است.

از این رو از ابتدای سال جاری میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سبک ایران ۲۶ دلار و ۹ سنت و میانگین قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی کشور در این مدت ۲۳ دلار و ۷ سنت بوده که کماکان از متوسط قیمت فروش نفت خام کشور در سال ۲۰۱۵ (حدود ۵۰ دلار به ازای هر بشکه) کمتر است.

افزایش قیمت شاخص‌های نفتی جهان

این در حالی است که همزمان با رشد قیمت نفت خام ایران، بهای اکثر شاخص‌های معتبر نفت جهان هم در معاملات منتهی به ۲۹ ژانویه ۲۰۱۶ میلادی با افزایش ۲ تا بیش از ۳ دلاری به ازای هر بشکه همراه شده است.

بر این اساس بهای سبد نفتی اوپک با افزایش ۳ دلار و ۲۴ سنتی، بشکه‌ای ۲۶ دلار و ۹۰ سنت، هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا با افزایش ۳ دلار و ۱۰ سنتی، بشکه ای ۳۱ دلار و ۸۷ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایش ۳ دلار و ۹۱ سنت، بشکه‌ای ۳۱ دلار و ۷۹ سنت در بازار جهانی معامله شده است.

علاوه بر این، قیمت شاخص نفت دوبی با افزایش ۳ دلار و ۶ سنتی، بشکه‌ای ۲۶ دلار و ۸۶ سنت و قیمت شاخص نفت عمان با افزایش ۲ دلار و ۸۹ سنتی، بشکه‌ای ۲۷ دلار و ۶۷ سنت در بازار داد و ستد شده است.

مسابقه افزایش عرضه نفت و جا ماندن تقاضا

با وجود این افزایش قیمت، کماکان پیشی‌ گرفتن عرضه از تقاضا، مهمترین عامل سقوط قیمت نفت در بازار جهانی به شمار می‌رود به طوری که براساس آخرین برآوردهای انجام شده توسط موسسات معتبر بین‌المللی، پیش‌بینی می‌شود در ادامه سال جاری میلادی تقاضا برای نفت خام در جهان با کاهش بیش از یک میلیون بشکه، به ۹۵ میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه در روز برسد.

از سوی دیگر تقاضا برای خرید نفت در کشورهای بزرگ مصرف‌کننده همچون ژاپن، آمریکا، چین و کشورهای OECD با کاهش همراه است.

ادامه کاهش دکل‌های نفتی جهان

به گزارش مهر، در این بین مهمترین خبری که می‌تواند منجر به ادامه توقف قیمت طلای سیاه در بازار شود، کاهش تعداد دکل‌های فعال حفاری در پروژه‌های نفت و گاز و تعلیق اجرای طرح‌های جدید توسعه‌ای نفت و گاز در کشورهای مختلف جهان است.

در هفته پایانی ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، تعداد دکل های آمریکا با کاهشی ۹۲۴ دستگاهی نسبت به سال گذشته به ۶۱۹ دستگاه دکل حفاری رسیده است.

همچنین تعداد کل دکل‌های حفاری نفت و گاز در جهان در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۲۱۸ دستگاهی به یک هزار و ۹۵ دستگاه تنزل یافته، این در حالی است که در کانادا هم تعداد دکل‌های حفاری با کاهشی ۱۶۳ دستگاهی به ۲۳۱ دستگاه دکل حفاری کاهش یافته است.

 

 اخبار اقتصادی  -  مهر