اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفیر ایران در سازمان ملل: تکذیب انتقال سلاح به سومالی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سفیر ایران در سازمان ملل: تکذیب انتقال سلاح به سومالی

محمد خزاعی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال دو نامه جداگانه به رییس دوره ای شورای امنیت، اتهام های بی اساس علیه تهران در خصوص ارسال سلاح به یمن و سومالی را رد و تاکید کرد این ادعاها بدون ارایه هر گونه سند و مدرکی صورت گرفته و دارای انگیزه های سیاسی و تبلیغاتی است.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی در نامه ی خود در خصوص ادعای تعلق محموله یکی کشتی توقیفی درآبهای یمن به ایران ، آورده است : تحقیقات اولیه نشان می دهد کشتی توقیف شده در آبهای یمن متعلق به جمهوری اسلامی ایران نبوده، بلکه در یک کشور اروپائی ثبت شده و تحت پرچم کشور پاناما فعالیت می کرده است ،ضمن اینکه هیچ یک از کارکنان کشتی نیزتبعه ایران نبوده اند .

محمد خزاعی با اشاره به اتهامات مشابه علیه کشورمان در سالهای قبل که برخی از آنها بعدا توسط مقامات یمنی رد شده است ، افزود : در مورد اخیر هیچ گونه سند و مدرکی در خصوص اتهامات وارده ارائه نشده است .

سفیر و نماینده کشورمان خاطر تصریح کرد جمهوری اسلامی ایران ادعاهای مربوط به تعلق این کشتی به ایران و یا ارسال سلاح به یمن از مبدا ایران را جعلی و بی اساس می داند و قاطعانه آن را رد می کند.

وی تاکید کرد : انتظار می رود شورای امنیت سازمان ملل این ادعای دارای انگیزه های سیاسی را بررسی نماید و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده کمک در این رابطه می باشد .

محمد خزاعی در نامه دیگری ادعاهای بی اساس ارسال سلاح از سوی ایران جهت برخی گروههای افراطی در سومالی را تکذیب نمود و تاکید کرد :جمهوری اسلامی ایران قاطعانه این ادعا را رد نموده و آن را فاقد هرگونه اعتبار می داند.

وی افزود : متاسفانه این ادعا بطور غیر مسئولانه وبدون اینکه نظر ایران در این رابطه گرفته شود، از سوی مجموعه ای منتسب به شورای امنیت مطرح و پس از آن محتوای این گزارش با انگیزه های تبلیغاتی در برخی رسانه ها درز داده شد.

سفیر و نماینده دام کشورمان با ابراز تاسف از انجام این اقدامات به نام سازمان ملل تاکید کرد، انتظار می رود شورای امنیت اقدامات ضروری را در جهت تصحیح و جبران این حرکت ناعادلانه انجام دهد./ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
تکرار اتهامات بدعهدی ایران در قبال برجام توسط سفیر آمریکا در سازمان ملل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای گزارشگران سازمان ملل درباره انتقال سلاح از ایران به سومالی



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ادعای گزارشگران سازمان ملل درباره انتقال سلاح از ایران به سومالی

رویترز نوشت: ناظران سازمان ملل متحد مدعی شده اند شبکه های مرتبط با ایران یکی از منابع تامین اسلحه افراط گرایان اسلامگرا در سومالی هستند.

به گزارش عصر ایران ، شماری از دیپلمات های غربی به رویترز گفته اند ناظران سازمان ملل متحد گزارش داده اند افراط گرایان اسلامی در سومالی اسلحه مورد نیاز خود را از شبکه های توزیع مرتبط با یمن و ایران دریافت می کنند.

به تازگی یمن نیز مدعی شده بود کشتی حامل سلاح از مبداء ایران را توقیف کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در نشستی  به درخواست یمن برای بررسی این موضوع جلسه برگزار کرده بود.

وزارت خارجه یمن هم به تازگی با احضار سفیر ایران در صنعا خواستار پاسخگویی دولت ایران درباره کشف سلاح هایی از مبداء ایران در آب های منطقه ای یمن شده بود.

شماری از دیپلمات ها در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که خواستند نام آنها اعلام نشود از وجود زنجیره انتقال سلاح از یمن به سومالی خبر داده اند.

قرار بود بازرسان سازمان ملل متحد در گزارشی اعضای شورای امنیت را در روز جمعه گذشته در این باره آگاه سازند اما طوفان زمستانی در آمریکا مانع از این موضوع شد.

این ناظران پیشنهاد کرده اند که تحریم های اسلحه علیه سومالی به مرور لغو شود اما آمریکا و دولت سومالی برخلاف این نظر خواهان لغو یکباره تحریم های صادرات اسلحه به سومالی هستند.

در گزارش ناظران سازمان ملل متحد آمده است: ثابت شده است که مسلح کردن مخالفان و گروه های افراط گرای اسلامی در سومالی برای یمن، دارای اهمیت محوری است زیرا کشور سومالی به میدان منافع ایران تبدیل شده است.

گزارشگران و ناظران در کمیته نظارت بر اجرای تحریم های ضد ایرانی در سازمان ملل متحد هم موضوع انتقال غیرقانونی سلاح از ایران به یمن و محموله های سلاح ایران در مسیر افریقا را بررسی می کنند.

این ناظران به تازگی تسلیحات ساخت ایران و کره شمالی را در سومالی کشف کرده اند که از طریق خاک لیبی وارد سومالی شده بودند. این تسلیحات توسط نیروهای نظامی اتحادیه آفریقا مستقر در سومالی کشف شده و سؤوالات زیادی را درباره مسیر حرکت این محموله های تسلیحاتی ایجاد شده است.

سازمان ملل متحد از 21 سال قبل تحریم ممنوعیت صادرات سلاح به سومالی را آغاز کرد.در این گزارش نشان داده شده است که یمن دارای نقش محوری در انتقال سلاح به افراط گرایان اسلامی در سومالی است.

سومالی که در شاخ آفریقا قرار دارد از 21 سال پیش تاکنون با بی ثباتی و ناامنی گسترده ای روبه رو است. این کشور هم اکنون دولت مرکزی قدرتمندی ندارد و این دولت حتی قادر به تامین امنیت پایتخت و اعمال حاکمیت بر این شهر هم نیست./عصرایران