اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفر یک هیئت از عشائر الانبار به ایران


یک هیئت از شیوخ عشائر سنی استان «الانبار» که برای درخواست کمک مالی و تسلیحاتی به ایران سفر کرده بود، با پاسخ مثبت تهران مبنی بر کمک به این عشائر از طریق دولت مرکزی برای مبارزه با داعش مواجه شد.

خبرگزاری فارس: «عاشور المحلاوی» شیخ عشیره «البومحل الطرابشه» در استان «الانبار»، اعلام کرد که یک هیئت از عشائر این استان برای درخواست کمک از ایران برای جنگ با داعش به این کشور سفر کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «السومریه نیوز»، این هیئت شامل 14 شیخ عشیره بود که با هماهنگی بغداد به ایران سفر کردند و روز یکشنبه به عراق بازگشتند.

بر اساس این گزارش، این هیئت در دیدار با طرف‌های ایرانی خواستار حمایت از مبارزان عشائر در مقابل داعش شد و ضمن درخواست سلاح درباره شیوه‌های حفظ وحدت عراق و حدود اداری و استانی و رد هرگونه طرح تجزیه و اقلیم‌بندی این کشور در شرایط کنونی رایزنی کرد.

المحلاوی افزود: طرف ایرانی در این دیدار بر حمایت از شیوخ عشائر عراق و ارائه کمک‌های مادی و اقتصادی و تسلیحاتی از طریق دولت مرکزی این کشور تاکید کرد.

شیخ «حمید الهایس» رئیس شورای نجات الانبار نیز در 6 دسامبر گذشته اعلام کرده بود که قرار است یک هیئت از عشائر الانبار برای درخواست کمک در مقابل داعش به ایران سفر کند.


ویدیو مرتبط :
پیوستن عشائر اهل سنت الانبار به داعش و خیانت به شیعیان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هدف از سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران چیست؟



هدف از سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران چیست؟

توجه مطبوعات بین المللی به سفر هیئتی از طالبان به ایران، بازتاب اظهارات مقامات حماس درباره روابط این جنبش با ایران، تحلیل پیامدهای حمله احتمالی رژیم اسرائیل به ایران برای کشورهای منطقه، اظهارات وزیر گردشگری مصر درباره گردشگران ایرانی و واکنش ایران به تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

هدف از سفر هیئت سیاسی طالبان به ایران چیست؟توجه مطبوعات بین المللی به سفر هیئتی از طالبان به ایران، بازتاب اظهارات مقامات حماس درباره روابط این جنبش با ایران، تحلیل پیامدهای حمله احتمالی رژیم اسرائیل به ایران برای کشورهای منطقه، اظهارات وزیر گردشگری مصر درباره گردشگران ایرانی و واکنش ایران به تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 

سفر هیاتی از طالبان به ایران

 

اخبار مربوط به سفر هیئتی از طالبان به ایران، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه برخی مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «واشنگتن پست» به نقل از یکی از خبرگزاری های داخلی ایران می نویسد هیئتی از طالبان اخیراً به ایران سفر کرده و گفت و گوهایی را با مقامات اطلاعاتی ایران انجام داده اند. این روزنامه همچنین می نویسد این هیئت، از دفتر طالبان در قطر به تهران سفر کرده بودند. این دفتر به تازگی در کشور قطر افتتاح شده تا زمینه ای را برای مذاکره طالبان با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان جهت پایان دادن به اختلافات و منازعات در این کشور فراهم کند. به اعتقاد واشنگتن پست، این سفر می تواند نشانگر عزم ایران برای ایفای نقش میانجی در درگیری های داخلی افغانستان باشد.

روابط ایران و حماس

اظهارات برخی مقامات جنبش حماس درباره تغییر موضع ایران نسبت به این جنبش، از جمله دیگر مواردی است که در برخی مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. سایت شبکه خبری «العربیه» می نویسد ایران به سبب حمایت حماس از گروه های سنی مخالف دولت در سوریه، کمک های مالی خود به این جنبش را کاهش داده است. این سایت به نقل از «خالد الحیا»، از مقامات ارشد دولت حماس در غزه می نویسد: «حمایت مالی ایران از حماس، تا اندازه ای از موضع آن ها در قبال بحران سوریه تأثیر پذیرفته است؛ اما تاکنون این حمایت هرگز قطع نشده است». با این حال، وی تأکید کرده بودجه حماس به سبب کاهش این کمک ها دچار بحران نشده و ادعا کرده این جنبش، حامیان دیگری نیز دارد. «غازی حمد»، معاون وزیر خارجه دولت حماس نیز اخیراً در مصاحبه ای روابط با ایران را «بد» توصیف کرده است. 

گمانه هایی درباره حمله اسرائیل به ایران

اما در شرایطی که اخیراً برخی مقامات اسرائیلی بار دیگر گمانه هایی را درباره حمله به ایران مطرح می کنند، روزنامه «گالف نیوز» با انتشار تحلیلی، به بررسی پیامدهای چنین اقدامی پرداخته و نتایج آن را برای کشورهای منطقه بسیار خطرناک ارزیابی کرده است. این روزنامه می نویسد کشورهای منطقه، به غلط چنین تصور می کنند که در صورت انجام حمله ای از سوی رژیم اسرائیل و یا آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران، هیچ اتفاقی برای آن ها رخ نخواهد داد و آنان در امان خواهند بود. با این حال، بی تردید چنین حمله ای بیش از هر چیز می تواند سبب نشت مواد رادیواکتیو شود که این مواد با انتقال به کشورهای حاشیه خلیج فارس، تمامی منطقه را در معرض خطر قرار خواهد داد. تحلیلگر این روزنامه از جنبه زیست محیطی و اقلیمی به این مسئله پرداخته و بادهای بهاری و تابستانی را عاملی می داند که می تواند مواد رادیواکتیو را به کشورهای منطقه برساند.

سفر گردشگران ایرانی به مصر

در میان دیگر مطالب، باید به اخباری اشاره کرد که در پی از سرگیری سفر گردشگران ایرانی به مصر، از متن و حواشی این موضوع منتشر می شود. در این راستا، روزنامه مصری «الاهرام» توضیحات وزیر گردشگری این کشور درباره موضوع گردشگران ایرانی را منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، هشام زعزوع در این رابطه گفته سفر گردشگران ایرانی، موضوعی صرفاً تجاری و غیرسیاسی است و دلیلی برای نگرانی از این مسئله وجود ندارد. وی در اظهارات خود، بار دیگر ادعاهایی را که درباره قصد این گردشگران برای گسترش تشیع در مصر مطرح می شود، رد کرده و این گونه نگرانی ها را بی اساس دانسته است.

واکنش ایران به وضع تحریم های جدید آمریکا

در نهایت، خبرگزاری «ترند» به موضوع واکنش ایران به وضع تحریم های جدید آمریکا علیه بخش پتروشیمی کشور پرداخته است. این خبرگزاری می نویسد شرکت ملی پتروشیمی ایران به این تحریم های جدید واکنش نشان داده و اعلام کرده با وجود تشدید تحریم ها، کشور به صادرات محصولات پتروشیمی خود ادامه می دهد. این شرکت همچنین اشاره کرده که صنعت پتروشیمی ایران طی چندین سال با تحریم ها مواجه بوده و با این وجود، صادرات ایران متوقف نشده است. /تابناک