اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سفره بافی کامو احیاء می‌شود


رئیس اداره میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: با توجه به قدمت حمام و برج تاریخی میزراخان شهر کامو، برای احیاء و بازسازی این دو اثر شاخص لازم است توافقنامه‌ای بین این اداره و شهرداری کامو انجام شود.

خبرگزاری ایسنا: محسن جاوری در بازدید از پروژه‌های مرمتی و گردشگری منطقه نمونه گردشگری کامو و چوگان با تاکید بر جذابیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری این شهر اظهار کرد: طبیعت زیبا و بکر شهر کامو و چوگان و تنوع آتار تاریخی از جمله وجود تنها برج مسکونی دنیا، خانه‌های تاریخی و بافت تاریخی و وجود رشته کوه زنجیره‌ای زاگرس باعث پدید آمدن یک منطقه سرد کوهستانی در میان دو طبیعت متضاد کویری کاشان و صحرایی برخوار و میمه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در بازدید از سرچشمه گردشگری کیاب، سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را یکی از ضروریات این شهر دانست.

در ادامه شهردار کامو و چوگان، با اشاره به قابلیت‌های صنایع دستی این شهر احیای سفره بافی کامو را یکی از اقدامات این شهرداری دانست و تاکید کرد: سفره‌های کامو شهرتی فرامنطقه‌ای داشته و دارد که متاسفانه در دهه‌های اخیر منسوخ شده است، و شهرداری کامو با ایجاد یک کارگاه در احیای این صنایع دستی اهتمام داشته است.

غلامرضا باباییان از اهتمام شهرداری این شهر برای بازسازی آسیاب‌های آبی کامو و چوگان خبر داد و افزود: امیدوارم با همکاری اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان این آسیاب‌ها مرمت و بازسازی شود و مورد بهره‌برداری و بازدید عموم قرار گیرد.

شهرکامو و چوگان با 8 اثر تاریخی به عنوان یکی از مناطق هفتگانه نمونه گردشگری شهرستان کاشان در ۶۰ کیلومتری کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته ‌است.


ویدیو مرتبط :
احیاء هنر جاجیم و چادر شب بافی در استان مرکزی - اراک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفره بافی یا سفره آردی (صنایع دستی چهار محال و بختیاری)



صنایع دستی عشایر, هنرهای سنتی ایران, صنایع دستی چهار محال و بختیاری

یکی دیگر از صنایع دستی کاربُردی – تزیینی ایران ” سفره بافی یا سفره آردی ” نام دارد. این محصول جزء بافته های داری و جزء صنایع دستی عشایری استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این نوع بافته صرفاً جنبه خودمصرفی داشته که متأسفانه با استفاده از سایر کالاهای صنعتی مشابه این محصول کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآورده شباهت زیادی (چه از لحاظ مصرف، چه از لحاظ روش تولید و مواد اولیه) با سفره کُردی در استان خراسان شمالی دارد.


پشم و نخ پنبه ای از مواد اولیه اصلی این دستبافته می باشد. این فرآورده به ابعاد ۱۴۰×۱۰۰ سانتی متر بافته می شود و کاربّرد آن در هنگام پخت نان عشایری مرسوم به فطیر یا نان تابه ای است. و آن هنگامی که خمیر آرد را چانه می کنند و این سفره از ریختن آرد بر روی زمین که در فرهنگ مسلمانان کاری مذموم است جلوگیری می کند.

 

این محصول از قدمت زیادی برخوردار است که با توجه به توضیح بالا مبنی بر ورود و استفاده از سایر کالاهای ماشینی به جای سفره آردی هنوز هم در مناطق دوردست عشایری این دستبافت تولید و مصرف به صورت محدود فعال می باشد. طریقه نگهداری و حفاظت این دستبافت همانند دیگر دستبافت ها جلوگیری از مجاورت با آتش و عدم تماس با اجسام نوک تیز، رطوبت مداوم است. شستشوی آن با آب ولرم و شوینده های غیر اسیدی موردی ندارد.

 

صنایع دستی عشایر, هنرهای سنتی ایران, صنایع دستی چهار محال و بختیاری

 

صنایع دستی عشایر, هنرهای سنتی ایران, صنایع دستی چهار محال و بختیاری

منبع:seeiran.ir