اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟



اخبار بین الملل - سرنوشتی بدتر از ایزدی‌ها در انتظار شیعیان آمرلی است؟

یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز تنها یک بار غذایی برای خوردن دارند. در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.

نگرانی‌ها در مورد سرنوشت هزاران تن از شیعیان ترکمان عراقی در شهر آمرلی که در محاصره داعش قرار دارد در حال افزایش است و بیم آن می‌رود که ماجرایی شبیه کوه سنجار در این منطقه نیز تکرار شود.

به گزارش «تابناک»، در روزهای اخیر آیت‌الله سیستانی عالی‌ترین مرجع دینی شیعیان عراق در حالی نگرانی خود از شرایط وخیم آمرلی را اظهار داشته است که پس از قطع مسیرهای منتهی به این شهر 18 هزاری از حدود هفتاد روز پیش به این سوی، مردم از نظر آب، غذا و اقلام دارویی در مضیقه قرار گرفته‌اند.

علی البیاتی از ساکنان این شهر به رسانه‌های انگلیسی گفته است که «یک فاجعه انسانی در جریان است؛ بیست هزار تن از مردم آمرلی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. کودکانی هستند که در هر سه روز تنها یک بار غذایی برای خوردن دارند».

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس ضمن اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشته که این کشور در کنار چندین کشور دیگر، موضوع کمک فرستادن برای این مردم در محاصره را مد نظر قرار داده‌اند.

در همین حال وال استریت ژورنال نیز از طرح گزینه دخالت امریکا در موضوع آمرلی خبر داده است. به گفته سازمان‌های حقوق بشری، در هفتاد روز گذشته، مردم مسلح و نیروهای پلیس مشغول دفاع در برابر نیروهای داعش بوده‌اند که این منطقه را محاصره کرده‌اند.

علی رغم پرتاب غذا و مهمات توسط ارتش عراق در این مدت، مردم با گرسنگی شدید و بیماری ناشی از استفاده از آب آلوده مواجه هستند، آب و برق قطع شده و کمبود جدی غذا و دارو احساس می‌شود.

مردم و مدیران شهر که در هفته‌های اخیر از دولت عراق، ایالات متحده و نیروهای کرد تقاضای کمک داشته‌اند، آمریکایی‌ها را به رفتار دوگانه متهم می‌کنند این در حالی است که این منطقه تنها جایی دانسته می‌شود که از ماه ژوئن و در شرایط محاصره تاکنون در برابر داعش مقاومت کرده است.

سختی شرایط مردم در این منطقه که در فاصله صد مایلی شمال بغداد قرار دارد، گزینه حمله هوایی آمریکا را پیش کشیده است ولی طبق اعلام مقامات نظامی آمریکایی، فعلا برنامه‌ای برای این کار وجود ندراد. پیش از این در سال 2007 نیز، انفجار کامیونهای بمب‌گذاری شده توسط القاعده در آمرلی، نزدیک به 160 کشته و 350 مجروح بر جا گذاشته بود.

 

اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 
آمریکایی‌ها از این نگران هستند که چنین دخالتی فشار بر آمریکایی‌ها برای دخالت در مناطق مشابه را برای پیشگیری از بحران‌های انسانی افزایش خواهد داد.

شیعیان آمرلی ترکمان هستند که از نظر فرهنگی و زبانی شبیه ترک‌ها هستند ولی نکته آزاردهنده برای مردم این منطقه این است که توجهی که به مصائب این مردم شده قابل مقایسه با توجه به اقلیت ایزدی در سنجار و مناطق اطراف آن نیست.

کارکنان سازمان‌های حقوق بشری پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت سقوط روستاهای منطقه در برابر حملات داعش، مرگ سرنوشت قطعی این مردم خواهد بود و این در شرایطی است که داعش مدعی است تا تصرف آمرلی چند روز فاصله دارد.

مارزیو بابیله نماینده یونیسف و هماهنگ‌کننده سازمان ملل برای امور امدادی در عراق اظهار داشته است که « برای من روشن است که اگر این منطقه سقوط کند، مردم این منطقه قتل عام خواهند شد، این موضوعی است که در دیگر نواحی اتفاق افتاده است، اگر دست داعش به شیعیان برسد، انها را خواهد کشت».

سرهنگ مصطفی البیاتی فرمانده نیروهای دفاع از شهر گفته است که کمبود اب و استفاده مردم از منابع آلوده یک رودخانه، باعث شیوع اسهال در بین کودکان و سالمندان شده است.

از سوی دیگر، مردم سنی بعضی روستاهای اطراف از ترس خود به همکاری با داعش روی آورده‌اند، قبیله سنی ال بیات از این جمله است. داعش در حمله به این منطقه از خودروها و تجهیزات امریکایی استفاده می‌کند که در جریان اشغال شهر موصل به انها دست یافته است و هر روز اقدام به گلوله باران مردم شهر می‌کند.

در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده تاکنون اراده‌ای برای شکسته شدن محاصره شیعیان در آمرلی و پیشگیری از حوادث مشابه با کشتار ایزدی‌ها در سنجار از خود نشان نداده است، نیویورک تایمز به جمع‌آوری اطلاعات حملات هوایی آمریکا در عراق از هشتم تا نوزدهم اوت پرداخته است.

نیروی هوایی و پهپادهای آمریکایی، در این مدت تنها برای جلوگیری از نزدیک شدن داعش به مقر حکومت اقلیم کردستان در اربیل، کمک به رفع اشغال از سد موصل و شکسته شدن محاصره ایزدی‌های آواره در کوه‌های سنجار دخالت کرده است.

 

اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 

اخبار,اخبار بین الملل ,گروه تروریستی داعش

 اخبار بین الملل - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
انتظار امام رضا از شیعیان (3)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقل‌قول از احمدی‌نژاد: بیچاره‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار کشور است!



نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی,انتخابات ریاست جمهوری

نقل‌قول از احمدی‌نژاد: بیچاره‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار کشور است!

محمد جعفر بهداد معاون سیاسی دفتر احمدی نژاد طی یادداشتی در روزنامه دولت (ایران)، به نقل از رییس‌جمهور نوشت: این بیچاره‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار کشور است. متن یادداشت محمدجعفر بهداد را می‌خوانید: نقل‌قول از احمدی‌نژاد: بیچاره‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار کشور است!

تعداد سیاست‌ورزانی که با شنیدن خبر نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی دچار بهت و شوک شده‌اند، کم نیست و اتفاقاً بخش عمده‌ای از اینان مدعیان اصولگرایی هستند که طی یک سال گذشته در تمام نشست‌های محفلی و مکتوبات تحلیلی خود با اطمینان تمام به مخاطبان‌شان می‌گفتند: هاشمی نمی‌آید!

بسیاری از دوستان اصولگرا در طول این مدت با این تصور خام که دیگر امکان حضور آقای هاشمی رفسنجانی در صحنه‌ای نظیر نامزدی انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد، بخت خود را برای کسب کرسی ریاست جمهوری یازدهم گشوده دیده و ... چون تنها مانع را پدیده‌ای به نام «ادامه احمدی‌نژاد» می‌دانستند، لذا با تمام توان و انگیزه برای تخریب و اثبات منحرف شدن وی از آرمان‌های دینی و انقلابی کوشیدند، غافل از این‌که با مسدود کردن مسیر «ادامه احمدی‌نژاد» نه‌تنها لقمه دندان‌گیری نصیب شان نمی‌شود، بلکه دچار وضعیتی می‌شوند که روزی هزار بار آرزوی مرگ کنند.

ساعت ۱۸ روز شنبه مورخه ۲۱/۲/۹۲ که سپری شد، اخبار پراکنده‌ای از پریشان‌حالی عده‌ای به گوش می‌رسید که حالشان به دو علت بد شده بود.

یکم: باید به هزاران مخاطب خود درباره تحلیل و پیش‌بینی غلط شان توضیح می‌دادند و اعتبار از دست رفته خود را به گونه‌ای ترمیم می‌کردند.

دوم: با انتخاباتی که حالا آقای هاشمی رفسنجانی نامزد آن شده، چه کنند؟ این جماعت که به رغم ساعت‌ها بحث و تبادل نظر راجع به سناریوهایی نظیر «اگر هاشمی رد صلاحیت شود»، «اگر مشایی رد صلاحیت شود»، «اگر هاشمی و مشایی رد صلاحیت شوند»، «اگر مشایی و هاشمی تایید صلاحیت شوند» اینک جز سردرگمی و یا خیالبافی‌های کودکانه درباره وزن و پایگاه اجتماعی خود، به نتیجه‌ای مشخص و قابل اعتماد نرسیده‌اند.

در مقابل، از دو سال پیش دکتر احمدی‌نژاد با قاطعیت اظهار می‌کرد آقای هاشمی رفسنجانی برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهد شد و زیر فشار «اگر» و «اما»هایی که در نقض این پیش‌بینی مطرح می‌شد، کمترین نرمش و انفعالی نشان نمی‌داد.

ایشان در اوج بداخلاقی‌های گسترده و همه جانبه مدعیان وفاداری به ولایت فقیه، همواره تاکید می‌کرد «این بیچاره‌ها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار کشور است» یا می‌گفت «همین ماها که متهم به مخالفت با رهبری هستیم، آخرش باید از ولایت و رهبری دفاع کنیم».

اما اصولگراها وقتی از تاکید دکتر احمدی‌نژاد بر قطعیت نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی خبردار می‌شدند، با نوعی ریشخند اظهار می‌کردند: می‌خواهد خطر هاشمی را مطرح کند تا مشایی را به ما تحمیل نماید! بعضی از آن‌ها نیز البته با طرح موضوع «انحراف خطرناک‌تر از فتنه» درصدد برآمدند تا به زعم خود پاسخ قاطعی به دکتر احمدی‌نژاد بدهند و در واقع بر عزم خویش برای جلوگیری از تداوم مدیریت احمدی‌نژاد بر کشور و رقم زدن پیروزی خود در مسیری هموار و بی‌دردسر تاکید کنند اما این عده در وضعیت فعلی باید چه کنند؟ اصولگراها، ناامید از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی، در حال تجمیع نفرها و عددهای خود هستند تا بلکه در این شرایط پرمخاطره، فرصتی برای کشور فراهم و تهدیدی را از این مملکت دورسازند.

ای کاش به جای آنکه آقای هاشمی رفسنجانی کشور را به شرایط سال ۸۴ بازگرداند، اصولگراها غیرت و درایت به خرج دهند و خطای چهار سال گذشته خود را در همین فرصت کوتاه جبران کنند. در غیر این صورت همه نگاه‌ها به نیروی فداکار انقلاب اسلامی یعنی محمود احمدی‌نژاد دوخته خواهد شد تا در این پیچ تاریخی، نقش ماندگاری را - به فضل الهی - ایفا کند. چنین باد./بهارنیوز