اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سرعت باورنکردنی آب شدن یخ های قطب شمال + عکس



ایرانتو: تا پیش از این گمان می‌شد كه قطب شمال در تابستان سال 2100 فاقد یخ خواهد شد اما سرعت تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین به حدی است كه گفته می شود، این اتفاق ناگوار، بین سالهای 2013 تا 2030 رخ خواهد داد.

 

دانشمندان علت افزایش دما در قطب شمال و ذوب یخ‌ها را ناشی از گرمایش زمین می‌دانند و قطب شمال برای آنها همیشه نمادی برای آزمایش تأثیرات گرم شدن زمین در سایر نقاط بوده است كه اولین نشانه‌های گرم شدن در آنجا بروز می‌كند.

 

قطب شمال زمستان 2000

 

سرعت باورنکردنی آب شدن یخ های قطب شمال

 

قطب شمال زمستان 2010

 

 

سرعت باورنکردنی آب شدن یخ های قطب شمال

 

همپوشانی دو تصویر بالا، برای مقایسه وضعیت قطب در 10 سال اخیر

 

سرعت باورنکردنی آب شدن یخ های قطب شمال

ایرانتو


ویدیو مرتبط :
آب شدن یخ های قطب شمال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وجود یخ در قطب جنوبی ماه/ آب یخزده در گودالهای تاریک ماه



دانشمندان آمریکایی اظهار داشتند که مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا تکه هایی از یخ کشف کرده که شاید 5 تا 10 درصد از مواد دیواره های یک دهانه برخوردی را تشکیل داده باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، بردلی تامسون که ریاست این تحقیقات را برعهده داشته، گفت: ستاره شناسان با استفاده از یک ابزار رادار در مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا میزان یخی را که احتمالا در دهانه برخوردی شاکلتون نزدیک قطب جنوب ماه کشف می شود را تخمین زده اند.

نام این دهانه به احترام ارنست شاکلتون کاشف قطب جنوب گذاشته شده و عرض آن 19 کیلومتر و عمق آن 3 کیلومتر است که می توان گفت عمق آن هم اندازه عمق اقیانوسهای زمین است.

داخل این دهانه های قطبی ماه تقریبا تاریکی همیشگی وجود دارد که آنها را به گودالهای سرد تبدیل کرده که مدتها است دانشمندان تصور می کنند در اعماق این گودالها آب یخزده وجود دارد.

 

مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا , اخبار علمی

دهانه شاکلتون در قطب جنوبی ماه که برخی از دانشمندان از وجود یخ در آن خبر داده اند

نتایج این تحقیقات در مجله مقاله های تحقیقی جئوفیزیکی منتشر شده است.

محققان اظهار داشتند: مشاهدات یک نشانه رادار قطبی شده و ارتقا یافته را نشان می دهد که به وجود میزان اندکی از یخ در دیواره های شیب دار این دهانه اشاره می کند.
بن بوسی از آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز اظهار داشت: داخل این دهانه سایه های دائمی و تاریکیهای همیشگی وجود دارد، اما علاوه بر این تاریکی در این دهانه سرمایی وجود دارد که تشکیل یخ در آن را ممکن می کند.
این نتایج از این باور دانشمندان که داخل دهانه های برخوردی قطبی ماه آب وجود دارد پشتیبانی می کند، اگرچه براساس اظهارات محققان میزان این آب چندان قابل توجه نیست، اما آنها از مدتها قبل بر این باور بودند که در این دهانه ها آب وجود دارد.

تامسون اظهار داشت: داخل این دهانه برخوردی ما شواهدی از وجود یخچالهای طبیعی چون یخچالهایی که در زمین وجود دارد مشاهده نمی شود. این یخهای منجمد سیگنال رادار بزرگی دارند.
دانشمندان با بررسی دهانه شاکلتون با جزئیات بی سابقه شواهدی از وجود یخ در داخل این دهانه را در اختیار دارند.
مدارپیمای اکتشافی قمری ناسا با نور لیزری مادون قرمز مشخص کرده است که داخل این دهانه آب وجود دارد. سطح این دهانه نیز انعکاسی تر از سایر دهانه های اطراف خود است که این امر القا کننده این مفهوم است که داخل این دهانه یخ وجود دارد.../مهر