اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

سایت‌ها این داستان را ضرب‌المثل کنند!


حجت‌الاسلام قرائتی معلم پیشکسوت قرآن درباره مصاحبه «ماجرای سرود باز هم مرغ سحر و سکه‌هایی که قرائتی نداد!» توضیحاتی را ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: روز گذشته مصاحبه‌ای با احد ده‌بزرگی شاعر «باز هم مرغ سحر بر سر منبر گل/ دم به دم می‌خواند شعر جان‌پرور گل» انجام شد که وی طی آن گفت: ستاد اقامه نماز که تشکیل شد آقای قرائتی گفت ما دنبال صاحب این می‌گشتیم و چند تا سکه آماده کرده بودیم بهت بدهیم، تو را ندیدیم سوخت!

* سایت‌ها این را ضرب‌المثل کنند


حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، معلم اخلاق و مفسر قرآن درباره این موضوع به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: من خودم اهل سایت چک ‌کردن و ... نیستم، اما یکی گفت چنین مطلبی را در سایت خود نوشته‌اید.

وی افزود: می‌خواستم بگویم اگر تعبیری کردیم که نصفش را گفتیم و نصفش را نگفتیم، این بدآموزی دارد. یعنی یک چیزی تیتر بزنیم، بعد یک چیز دیگری بنویسیم، آن وقت می‌گویند دارند ما را گول می‌زنند.

این معلم پیشکسوت قرآن با ذکر یک مثال ادامه داد: یک زمانی کسی می‌خواست برای شخصی شعر بخواند که «عبدالملک! خرجی بده می‌خواهم بروم کربلا». گفت: «یا عبدالملک خر! جی بده تا بروم کربلا». یعنی «خر» را یک طرف می‌گذاشت، «جی» را یک طرف دیگر. (با خنده)

وی افزود: حالا سایت‌ها به عنوان دسته‌گل‌هایی که آب می‌دهند، می‌توانند این نمونه را ضرب‌المثل کنند.

* هدیه 100 میلیونی که نصیب کسی نشد

حجت‌الاسلام قرائتی درباره موضوع سکه‌های هدیه گفت: یک زمانی ما گفتیم هر کسی چنین کاری (تبلیغ نماز) کند، جایزه‌اش می‌دهیم و چون چنین کسی پیدا نشد، سکه‌ها جای دیگری خرج شد.

وی ادامه داد: یک بار هم اعلام عمومی کردیم که اگر کسی پیدا شود هر جای قرآن را باز کردیم و توانست تفسیر کند، یک خانه برایش می‌خریم. 100 میلیون هم داشتیم و می‌خواستیم برای یک طلبه که مسلط به تفسیر باشد یک خانه بخریم. با آقای بوشهری (رئیس حوزه‌های علمیه) هم صحبت کردیم، در فیضیه و جاهای دیگر هم صحبت کردیم.

این استاد اخلاق افزود: من با کسی قرار نگذاشتم، یک زمانی پولی بود برای تفسیر بود، اما کسی پیدا نشد و ندادیم. «نداد» با «مردمی که شرکت نکردند» فرق دارد. وقتی می‌گویید قرائتی نداد، یعنی چه؟ یعنی خودش خورد! یک وقت هم می‌گویید کسی پیدا نشد در امتحان شرکت کند. چون کسی پیدا نشد، جایزه‌اش هم سوخت. سوخت معنایش این نیست که من دارم و به او ندادم.

حجت‌الاسلام قرائتی در پایان تأکید کرد: در انتشار اخبار کمی بیشتر دقت کنید، هم برای قبر و قیامتتان و هم برای دنیایتان.


ویدیو مرتبط :
ضرب المثل ترکی خراسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

داستان ضرب المثل پیراهن عثمان



ضرب المثل, ثروتمندان, داستان ضرب المثل

بعضی افراد برای غلبه برحریف به هر دستاویزی متمسك می شوند و هر لغزش و اشتباه ناچیز از ناحیه رقیب را گناهی نابخشودنی جلوه می دهند . تلاش آنها صرفا غلبه و پیروزی بر حریف نیست بلكه ناظر به این موضوع است كه مبارزاتشان را قبلا توجیه كنند و هر گونه توهم و اشابه ذهنی را مرتفع نمایند تا اذهان و انظار دیگران را به سوی خود جلب كرده باشند.

به همین جهات و ملاحظات كوچكترین نقطه ضعف حریف را امری خطیر وكمترین انحراف را ذنبی لایغفر جلوه می دهند. در چنین موقع و مورد است كه مثل بالا مورد استفاده قرار می گرد و ظرفا و گوشه نشینان از باب طنز و كنایه می گویند : « فلانی مطلب ساده ای را پیرهن عثمان كرد .» و یا به قول عرب زبانها قمیص عثمان كرد تا حریف را تخفیف و مدعایش را توجیه كرده باشد .

عثمان هفتاد سال داشت كه خلافت به وی رسید . مردی ملایم و نرمخو بود . مال اندیشی ابوبكر و عمر را نداشت . در صورتی كه برای اداره كردن كشور پهناوری چون كشور اسلامی دقت و مال اندیشی از صفات لازم و ضروری است . نرمخویی و ملایمت عثمان تا به جایی رسیده بود كه عیاشی و اقسام لهو و لعب در مدینه شیوع یافت چون عثمان در مقام جلوگیری بر آمد گروهی ازوی دلگیر شدند . بعضی از مسلمانان كه جمعی از صحابه نیز از آن جمله بوده اند به علل و جهات دیگر از عثمان دل خوشی نداشتند .

اباذرغفاری وعماریاسر وعبدالله بن مسعود ازبزرگان اصحاب پیغمبر (ص) با عثمان سرگردان بودند و قبایل آنها نیز كینه عثمان را در دل می پرورانیدند . در ولایات نیز طبقه سپاهیان و جنگجویان كه غالبا با فقر و حرمان می زیستند سخت دلگیر و ناراضی بودند .

این عوامل و اختلاف طبقاتی عمیقی كه بین ثروتمندان و قریش و سایر طبقات مردم پیش آمد همه و همه دست به دست داده حس انتقاد و اعتراض بر خلیفه و دلگیری از روش او را پدید آورده است و مردم را در مدینه و سایر ولایات اسلامی به تمرد و عصیان برانگیخت و زمینه را برای تبلیغات مخالفان مهیا نمود . مردم مصربا شورش طلبان بصره وكوفه به سوی مدینه حركت كردند و فتنه بالا گرفت.
بدوا مهاجمین آب را به روی عثمان بستند ولی علی بن ابی طالب (ع) برایش آب فرستاد و حسن و حسین و غلامش قنبر را برای حمایت به در خانه اش گماشت تا به احترام دو سلاله پیغمبركسی هجوم نكند و چنین هم شد وهیچكس جرئت نكرد از آن راه هجوم ببرد ولی مخالفان عثمان چاره دیگری اندیشیدند و از دیوار خانه بالا رفتند . یك نفر به نام غافقی خلیفه سوم را به یك ضربت بكشت و با ضربت دیگری انگشت نانله یا نعیله همسر عثمان قطع گردید . آن گاه عثمان را گردن زدند و خانه وی و بیت المال را غارت كردند و علی بن ابی طالب (ع) به خلافت رسید .

وقتی عثمان كشته شد و علی (ع) به خلافت رسید بعضی ازاصحاب مانند سعد بن ثابت و ابوسعید خدری كه به عثمان متمایل بودنداز بیعت با علی (ع) تخلف ورزیدند . بعضی كسان هم مانند مغیره بن شعبه به شام گریختند و با معاویه همدست شدند .

معاویه كه از اقارب وبستگان عثمان بود وخود نیزداعیه خلافت بلكه سلطنت درسرمی پرورانید برای آنكه مردم را علیه علی بن ابی طالب (ع) بشوراند به اشاره عمر وعاص راههای مختلف در پیش گرفت كه یكی از آن راهها این بود كه علی (ع) را قاتل عثمان معرفی كرد وپیراهن خون آلود وی و انگشت بریده همسرش نائله را كه به وسیله نعمان بن بشیر به شام رسیده بود در مسجد آویخت ودر انظار مسلمین قرار داد تا مظلومیت عثمان را مجوز عصیان خود قرار دهد . غرض ازتمهید مقدمه بالا این است كه بدانیم چون پیراهن عثمان در تحریك مسلمین و انجام مقصود پلید معاویه نقش اساسی بازی كرد لذا برای كسانی كه بخواهند با به دست آوردن دستاویزی من غیر حق به مقصود برسند مثل پیراهن عثمان را مورد استفاده قرار می دهند .
منبع:iketab.com