اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ساخت یک بنای تاریخی از شیر شتر! + عکس


در ساخت گنبد جبلیه به جای ‌آب از شیر شتر و سفیده تخم مرغ استفاده شده كه مورخان و معماران دلیل استحكام بنا را همین امر می‌دانند.

باشگاه خبرنگاران جوان:  "گنبد جبلیه" بنایی تاریخی در كرمان است كه برای استحكام آن از شیر شتر و تخم مرغ استفاده كرده اند و یكی از مكان های گردشگری كرمان محسوب می‌شود.

 گنبد جبلیه بنای تاریخی است كه در دامنه كوههای صاحب الزمان شهر كرمان و در مجاورت جنگل انبوهی از درختان كاج و سرو ؛از عصر ساسانیان تاكنون معماری منحصر به فردش رهگذران را خیره خود ساخته است.



این گنبد 8 ضلعی و 8 در دارد كه در اطراف آن تعبیه شده است سقف گنبد جبلیه از آجر ساخته شده و داخل آ ن دارای گچ بری است.



در ساخت گنبد جبلیه به جای ‌آب از شیر شتر و سفیده تخم مرغ استفاده شده كه مورخان و معماران دلیل استحكام بنا را همین امر می‌دانند.



گنبد جبلیه در سال 1316 هجری شمسی به ثبت آثار ملی رسید و در سال 83 پس از مرمت به گنجینه جبلیه تبدیل شد.



جبلیه یكی جاذبه های گردشگری استان كرمان به حساب می‌آید و فضای سبز و تاریخی آن محل مناسبی برای مسافران نوروزی است.


ویدیو مرتبط :
آشنایی با شیر شتر و دوغ شتر ساربونا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بنای تاریخی «عشرت‌آباد» تهران +عکس


باورش هم سخت است؛ بنای تاریخی «عشرت‌آباد» که حالا جای گلوله‌های باقی‌مانده روی آن از زمانی که داخل پادگان قرار گرفته نیز تاریخی شده، روزی یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است که پس از بازگشت او از فرنگ، در بیرون از حصار تهران و در مجموعه‌ای ییلاقی ساخته شد.

ایسنا: باورش هم سخت است؛ بنای تاریخی «عشرت‌آباد» که حالا جای گلوله‌های باقی‌مانده روی آن از زمانی که داخل پادگان قرار گرفته نیز تاریخی شده، روزی یکی از عمارت‌های اعیانی ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است که پس از بازگشت او از فرنگ، در بیرون از حصار تهران و در مجموعه‌ای ییلاقی ساخته شد. عمارتی که دست‌ کم 30 سال است از پشت دیوارهای یک پادگان نظامی خودنمایی می‌کند و دیوارهای بدون حصارش، داخلی‌ترین بخش‌های این کاخ را برای افراد کنجکاوی که از میدان سپاه در تهران عبور می‌کنند، به‌نمایش می‌گذارد.