اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زیارت اینترنتی 20 امامزاده


طبق گفته رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، از طریق سامانه اینترنتی هم می‌توان زیارت كرد.

شرق: طبق گفته رییس سازمان اوقاف و امور خیریه، از طریق سامانه اینترنتی هم می‌توان زیارت كرد.

بر اساس گفته حجت‌الاسلام علی محمدی،سامانه اینترنتی زیارت از راه دور برای 20 امامزاده در سال 90 راه‌اندازی شده است. این سیستم به این صورت است كه افراد دیگر احتیاجی به حضور در این اماكن ندارند و می‌توانند از راه دور به زیارت بپردازند.


به نظر می‌رسد این اقدام سازمان در رابطه با ۱۵۰ میلیون نفر زایر در امامزاده‌ها در سال قبل بوده باشد. این سیستم در حالی راه‌اندازی شده است كه چندی پیش نیز سیستم صدقه تلفنی راه‌اندازی شده بود.

در این نشست خبری كه سازمان اوقاف و امور خیریه روز یكشنبه برگزار كرد، حجت‌الاسلام علی محمدی، درباره اقدامات سازمان در سال 90 صحبت كرد. از جمله اقدامات سازمان در سال‌های گذشته برخورد با امامزاده‌های جعلی بوده است كه محمدی درباره آن به شرق می‌گوید: «امامزادگانی كه جعلی بوده‌اند از مجموعه خارج كرده‌ایم و قصد دامن زدن به این موضوع را نداریم. شایعه افزایش تعداد امامزادگان بعد از انقلاب هم صحت ندارد.»

 به گفته او، سازمان بعد از انقلاب، تنها به معرفی امامزاده‌های ناشناخته و ساماندهی آنها پرداخته است. در حال حاضر ۱۲۸هزار موقوفه و بیش از یك‌میلیون و ۳۰۰‌هزار رقبه وجود دارد كه نسبت به سال گذشته افزایش نسبی داشته است.


درآمد و هزینه‌های سازمان اوقاف و خیریه

بیش از صد ‌میلیارد تومان، درآمد سازمان موقوفات و امور خیریه در سال 90 بوده است. مدیر كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه این مقدار را درحالی اعلام می‌كند كه به گفته او نزدیك به یك‌سوم مساحت ایران نیز وقف شده است. البته حسن ربیعی در ادامه می‌گوید: «بعضی از این اماكن توسط سازمان بنا به درخواست واقف به افراد حقیقی و حقوقی اجاره داده می‌شود كه اگر این افراد اجاره‌هایشان را به‌موقع و به نرخ روز پرداخت كنند این مبلغ ده‌ها برابر می‌شود.»

علاوه بر این میزان درآمد، رییس سازمان موقوفات و امور خیریه در این نشست خبری اعلام كرد: «بنا بوده است۲۰‌میلیارد اعتبار دولتی در سال گذشته به سازمان تعلق بگیرد كه تنها ۱۰میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان از آن محقق شد.»

با توجه به این میزان درآمد سازمان، ربیعی در گفت‌وگوی اختصاصی به شرق می‌گوید: «اگر دولت‌ها دقت كنند، سازمان می‌تواند در از بین بردن فقر در كشور كمك كند. با توجه به اینكه اصولا هدف از وقف كردن و سازمان كمك به فقراست این موضوع می‌تواند قابل توجه باشد.»علاوه بر درآمد سازمان از اماكن متبركه و بقاع، ثبت سند رسمی برای این اماكن از دیگر اقداماتی بوده كه به گفته محمدی باعث شده است 30هزار هكتار زمین موقوفی سنددار شوند كه این میزان نسبت به سال قبل هشت‌برابر شده است.

 ربیعی درباره حجم وقف در سال‌های گذشته می‌گوید: «از ابتدای سال 90 تا به امروز 84 وقف صورت گرفته كه نسبت به همین زمان در سال قبل افزایش داشته است. از اول انقلاب تا سال 88 به طور میانگین سالانه 200 وقف انجام شده در حالی كه در سال 89 هزار و 22 وقف و در سال 90 به هزار و 385 وقف رسیده است.» این موقوفات ثبت‌شده به گفته محمدی در حوزه‌های مختلف به كار گرفته می‌شوند. به طوری‌كه بیش از 400‌درمانگاه و بیمارستان در حوزه موقوفات درمانی و بیش از پنج‌هزار موقوفه مربوط به موقوفات علمی و آموزشی نیز در سطح كشور به كار گرفته شده است.

 موقوفات اجتماعی برای كمك به خانواده‌های نیازمند و بی‌سرپرست بیش از ۹۰ موقوفه است كه برخی از آنها در اختیار سازمان‌های حمایتی از جمله بهزیستی و هلال‌احمر است. در حوزه فرهنگظی و هنری هم، بیش از 700 موقوفه در كشور وجود دارد ضمن اینكه یك هزار و ۳۸۵ موقوفه در سال ۹۰ شناسایی و ثبت رسمی شدند كه نسبت به سال 89، ۳۰درصد رشد داشته است. علاوه بر صرف امكانات و فضاهای موقوفات در حوزه‌های مختلف، به گفته محمدی بخشی از درآمد سازمان كه ‌بیش از ۵۶میلیارد تومان است در مسیر نیات واقفین، بیش از ۲۷میلیارد تومان در بخش عزاداری و روضه‌خوانی و اطعام و پذیرایی عزاداران در سال گذشته هزینه شده است.

البته در این میان بیش از چهارمیلیاردو ۵۰۰‌میلیون تومان برای كمك به فقرا، هفت‌میلیاردو ۳۰۰‌میلیون تومان برای كمك به درمان و هزینه‌های دارویی، سه‌میلیاردو ۸۰۰‌میلیون تومان برای كمك به خانواده‌های بی‌سرپرست و ایتام هزینه شده است. این سازمان علاوه بر این اقدامات، شش‌میلیاردو ۵۰۰‌میلیون تومان به طلاب و مدارس دینی و مراكز حوزوی و بیش از شش‌میلیارد تومان برای نیات واقفین و 500 میلیون تومان هم برای خرج ازدواج و خرید جهیزیه در سال گذشته هزینه كرده است.

علاوه بر این میزان هزینه‌هایی كه سازمان پرداخته است، در سال گذشته ۸۱ پروژه با سرمایه ۲۸۱ میلیارد تومانی نیز در دست اجرا بوده كه جمع همه آنها چیزی نزدیك به 380میلیارد تومان می‌شود. علاوه بر اماكن و فضاهایی كه مردم وقف می‌كنند، بقعه‌های متبركه و امامزادگان نیز زیر نظر سازمان اوقاف قرار دارد.


محمدی درباره این اماكن می‌گوید: «سطح‌بندی بقاع به سطوح ملی، استانی، شهرستانی از دیگر اقدامات سازمان در سال گذشته بوده است.» به گفته او 400 بقعه و مكان مذهبی در سطح ملی، شش‌هزارو 100 عدد در سطح شهرستان و هشت‌هزار و 51 بقعه در سطح شهرستان و روستایی داریم كه ۱۵‌هزار متولی برای نگهداری از این اماكن وجود دارند.» در كل 10هزار و 615 امامزاده و 33 پیامبر در ایران وجود دارد كه همه آنها در هشت‌هزارو 51 بقعه قرار دارند.

 از این تعداد 60درصد امامزاده‌ها بدون درآمد هستند و تنها دوهزار و 500 عدد از آنها درآمد دارند. در همه استان‌ها امامزاده وجود دارد. ولی استان فارس با داشتن هزار و 456 امامزاده رتبه اول را به خود اختصاص داده است. بعد از فارس، مازندران با هزارو 178 و گیلان با 899 امامزاده در صدر قرار دارند. كمترین امامزاده هم مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.
 


ویدیو مرتبط :
کلیپ ویژه عید فطر 93و زیارت امامزاده حسین اصغر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس / کریم انصاری فرد به زیارت امامزاده صالح (ع) رفت



اخبار,اخبار ورزشی ,کریم انصاری فرد

لژیونر ملی پوش کشورمان که اخیرا به پانیونیوس یونان پیوسته، تصویر زیر را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرد.

 

اخبار,اخبار ورزشی ,کریم انصاری فرد

 

اخبار ورزشی - جام نیوز