اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زنگ خطر مصرف موادمخدر صنعتی توسط دانش‌آموزان



اخبار,اخبار اجتماعی ,مصرف موادمخدر

 

اخبار اجتماعی - زنگ خطر مصرف موادمخدر صنعتی توسط دانش‌آموزان

حدود 70 درصد از دانش آموزانی که شروع به استفاده از مواد مخدر کرده اند، دور از انتظار والدین بوده و آنها باور نمی کردند که فرزندشان آلوده شده باشد.

گزارش های رسمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد، اکنون یک درصد دانش آموزان تجربه مصرف انواع مواد مخدر را دارند و چهار دهم درصد آنان نیز معتاد به شیشه هستند.

به گزارش ایرنا، کاهش سن اعتیاد به 15 سال در کشور خطری هشدار دهنده برای نوجوانان است، زیر آنان پرخطرترین و آسیب پذیر ترین گروه سنی برای مصرف موادمخدر هستند.

بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سال 86 میزان مصرف موادمخدر صنعتی سه درصد بوده و اکنون به 26 درصد افزایش یافته، و این عارضه رو به افزایش است، زیرا قشر دانش آموز دسترسی راحتی به مصرف این مواد دارد.

حدود 70 درصد از دانش آموزانی که شروع به استفاده از مواد مخدر کرده اند، دور از انتظار والدین بوده و آنها باور نمی کردند که فرزندشان آلوده شده باشد.

کارشناسان حوزه اعتیاد بر این باورند که پایین بودن اعتماد به نفس، عدم پذیرش ارزش های سنتی، پرخاشگری، اختلال حواس، افسردگی، روانپریشی، اخراج از مدرسه، نابسامانی خانواده، اصرار دوستان، نیاز شدید به استقلال فردی و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن از دوران کودکی از مهمترین عواملی است که دانش آموزان را به مصرف مواد مخدر سوق می دهد.

پژوهشگر حوزه اعتیاد و مدرس دانشگاه در این زمینه به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: مهاجرت و گرایش مردم به سمت شهرنشینی باعث شده که والدین به فرزندانشان آزادی بیش از حد دهند و کاری به رفت وآمد آنان ندارند، این بی اهمیتی، زمینه های گرایش دانش آموز به مواد مخدر را به راحتی فراهم می کند.

«سامان فراهانی» ادامه می دهد: متاسفانه مصرف مواد مخدر در محلات، فضاهای سبز، مراکز تفریحی و حتی مدارس علنی شده که این زنگ خطری برای جامعه است.

فراهانی می گوید: آزادی بیش از حد نوجوانان، عدم مراقبت و هدایت آنان در ساعات فراغت و بیکاری، مهیا نبودن وسایل تفریحات سالم و ورزش، ضعف در آموزش و پرورش، عدم نظارت بر تکوین شخصیت کودکان، آشنا نبودن افراد به مضرات مواد مخدر، کمبود محبت، دردهای عصبی و ناراحتی های جسمی از دیگر عوامل گرایش به اعتیاد در دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه تبلیغات فریبنده نیز دانش آموزان را جذب مواد مخدر می کند، ادامه می دهد: آنان در اثر تبلیغات حساب شده، اعتیاد پیدا می کنند و در حقیقت خود را در معرض بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر قرار می دهند، باید با جایگزین کردن اقدامات فرهنگی از جذب نوجوانان به سمت این تبلیغات جلوگیری کرد.

آنچه مسلم است، افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی میان دانش آموزان هر روز نگران کننده تر می شود، رشد مصرف شیشه در حالی افزایش می یابد که عوارض این نوع مواد مخدر به مراتب بیشتر از مواد افیونی طبیعی مانند تریاک است.

بیش از 12 میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی درس می خوانند و موضوع ابتلا به اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی همواره مورد توجه آسیب شناسان اجتماعی قرار داشته، اگر این واقعیت تلخ را پنهان کنیم، مشکل حل نمی شود زیرا با پاک کردن صورت مساله نمی توان مانع از گسترش یا تخریب های اعتیاد در نسل جوان شد.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
خلاقیت دانش آموزان در زنگ آزمایشگاه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان



اخبار,اخبار اجتماعی, شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان


اخبار اجتماعی - آغاز شیوع‌شناسی مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه طبق آمار سال 90 پایه سن اعتیاد 15 سالگی است،‌ گفت: به دلیل وجود آمارهای متفاوت در تلاشیم برای مشخص شدن سن دقیق گرایش به مواد مخدر و نوع مواد مصرفی، شیوع شناسی مواد مخدر را با همکاری وزارت آموزش و پرورش بین دانش‌آموزان در دستور کار قرار دهیم.

علیرضا جزینی در گفت وگو با خانه ملت، ‌درباره کاهش سن مصرف موادمخدر بین نوجوانان و جوانان، افزود: بر اساس آماری که به دست ما رسیده است، سن مصرف از 15 سالگی آغاز می‌شود اما برخی این سن را پایین‌تر عنوان می‌کنند که به دلیل نبود مبنای علمی در این ادعا نمی‌توان آن را به صراحت بیان کرد.

وی با تاکید بر اینکه امسال شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر را در حوزه آموزش و پرورش آغاز می‌کنیم، ادامه داد: با توجه به اینکه کاهش سن مصرف بین دانش‌‌آموزان مشخص‌کننده نوع مواد و سن گرایش به مصرف مواد مخدر است لذا شیوع‌شناسی را در حوزه آموزش و پرورش گسترش خواهیم داد.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد: آمار دقیق برای مشخص شدن سن مصرف موادمخدر را باید با همکاری وزارت آموزش و پرورش انجام دهیم و امید است تا پایان سال بتوان آماری دقیق از این معضل اعلام کرد.

جزینی با بیان اینکه در شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در سال 90 پایه سن اعتیاد 15 سالگی بود، یادآور شد: آماری که اکنون وجود دارد را بر مبنای این پایه قرار داده‌ایم تا بعد از همکاری با وزارت آموزش و پرورش بتوان آمار به روز‌تری ارایه کرد.

وی با یادآوری اینکه مصرف موادمخدر و روان‌گردان‌ها دو معضلی هستند که استفاده هر دو بین دانش‌آموزان مورد آزمون قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: به عنوان مثال در شیوع‌شناسی سال 1390 و در حوزه دانش‌آموزی، 4 دهم درصد مصرف روان‌گردان گزارش شده و در ارتباط با مصرف موادمخدر بین دانش‌آموزان نیز نسبت به سنوات قبل افزایش وجود داشته است.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر،‌ با توجه به شیوع‌شناسی مصرف مواد مخدر در سال 90،‌ یک درصد دانش‌آموزان هم موادمخدر و هم روان‌گردان‌ استفاده می‌کردند، افزود: بدون‌شک آمار دقیق را در سال جاری در رابطه با نوع مصرف و سن مصرف در پایان امسال اعلام خواهیم کرد.

جزینی درباره اقدامات عملی انجام شده برای مبارزه با مواد مخدر، یادآور شد: امروزه یک سند جامع اولیه پیشگیری از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصویب شده که اکنون این سند مبنای کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که قشر دانش‌آموزی و دانشجویی را تحت پوشش قرار می‌دهند باید مبارزه با مواد مخدر را در اولویت اول خود قرار دهند، افزود: متاسفانه در سال گذشته فقط توانستیم 8 درصد مدارس یا دانش‌آموزان در حوزه پیشگیری را تحت پوشش قرار دهیم که این درصد بسیار پایین است و نمی‌تواند ما را به اهداف خود نزدیک کند.

جزینی یادآور شد: امسال در مذاکراتی که با آموزش و پرورش داشتیم اعلام کردیم که علاوه بر اعتباراتی که ستاد مبارزه با موادمخدر دراین راستا می‌گذارد خود وزارتخانه نیز باید اهتمام لازم را جهت تامین اعتبارات داشته باشد زیرا این مساله حیاتی است و یک‌سو نگری کافی نخواهد بود.

قائم‌مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه حوزه آموزش و پرورش نسبت به حوزه وزارت علوم و بهداشت از اهمیت بیشتری در مبارزه با موادمخدر برخوردار است، گفت: طی سوالاتی که از دانشجویان مصرف‌کننده مواد مخدر پرسیده شد، برخی از آنها اعلام کردند که سن مصرفشان از دوران دانش‌آموزی آغاز شده که این مهم میزان اهمیت ورود وزارت آموزش و پرورش را نشن می‌دهد.
 اخباراجتماعی - خانه ملت