اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

زمین‌لرزه در شمال غرب كشور/قطع برق بیشتر نقاط تبریز/آماده‌باش نیروهای اورژانس



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وارد شدن خسارت به دو روستا/قطع برق بیشتر نقاط تبریز/آماده‌باش نیروهای اورژانس

3 زمین‌لرزه كه بزرگترین آن 6.2 ریشتر بود حدود ساعت 17 امروز شهرستان اهر و ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

به گزارش ایسنا، اولین زمین لرزه در ساعت 16 و 53 دقیقه و 15 دقیقه با بزرگی 6.2 در مقیاس امواج درونی زمین و دو زمین‌لرزه دیگر در ساعت 17 و 4 دقیقه و 34 ثانیه و 17 و 19 دقیقه و 14 ثانیه به ترتیب به بزرگی 6 و 4.7 در مقیاس امواج درونی زمین در منطقه ثبت شد.

بنا بر اعلام موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران در یك هفته گذشته 5 لرزه و زمین لرزه این منطقه را لرزانده است.

به گزارش ایسنا، این منطقه در 35 كیلومتری شهرستان هریس و 510 كیلومتری پایتخت واقع شده است.

اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق‌زلزله‌زده

قطع برق بیشتر نقاط تبریز

دكتر معصومی، رییس اورژانس كشور از اعزام دو تیم ارزیاب به تبریز و اهر خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ایسنا با بیان اینكه در پی وقوع زلزله 6/2 ریشتری در اهر، ارتباط تلفنی با تبریز و اهر قطع شده است، گفت: بر این اساس یك تیم از اردبیل برای ارزیابی به تبریز اعزام شد.

وی با بیان اینكه ارتباط تلفنی با اهر كه كانون زلزله بوده، قطع است، گفت: یك تیم ارزیاب از مشكین‌شهر برای ارزیابی منطقه زلزله‌‌زده به اهر اعزام شد.

به گفته وی تاكنون خبری از مصدومان یا كشته‌های احتمالی این زمین لرزه مخابره نشده است.

برهان، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز درباره این حادثه با بیان اینكه هم‌اكنون ترافیك شدیدی در اكثر معابر شهر تبریز برقرار است به ایسنا گفت: بیشتر نقاط تبریز با قطعی برق روبرو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.

به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، تاكنون آماری در خصوص تعداد مجروحان یا تلفات احتمالی این حادثه مخابره نشده است.

وارد شدن خسارت به دو روستا در زلزله براساس گزار‌ش‌های اولیه

حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز از اعزام تیم‌های ارزیاب این سازمان به دو روستای «خرمالو» و «هریف» خبر داد.

وی با بیان اینكه در پی وقوع زلزله 6.2 ریشتری و 6 ریشتری استان آذربایجان‌شرقی در ساعت 16:53 خطوط ارتباطی با این شهرستان قطع شده است به ایسنا گفت: دو شهرستان «اهر» و «ورزقان» كانون این زلزله بودند.

وی با بیان اینكه دو روستای «خرمالو» و «هریف» در این زلزله آسیب دیده‌اند، گفت: تیم‌های ارزیاب برای ارزیابی اولیه این مناطق اعزام شده‌اند.

مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به ایسنا گفت: تاكنون گزارشی مبنی بر خسارات و همچنین تلفات جانی احتمالی گزارش نشده است.

آماده‌باش نیروهای اورژانس اردبیل

دكتر محمد جعفرزاده، رییس اورژانس اردبیل از اعزام دو تیم ارزیاب از اورژانس این استان به تبریز و اهر خبر داد.

وی به ایسنا گفت: در پی اعلام وقوع این زلزله در شهرستان اهر مقرر شد دو تیم ارزیاب از استان اردبیل به تبریز و اهر اعزام شوند.

جعفرزاده با بیان اینكه دو تیم ارزیاب متشكل از هشت كارشناس و تكنیسین كه به همین قصد دوره دیده‌اند، به محل اعزام شده‌اند، خاطرنشان كرد: یكی از تیم‌ها از پایگاه مشكین‌شهر به سمت اهر اعزام شده و تیمی دیگر نیز از پایگاه نیز به سراب و از آنجا به تبریز اعزام خواهد شد.

به گفته رییس اورژانس استان اردبیل، نیروهای اورژانس در این استان، به عنوان استان معین هم‌اكنون در حالت آماده‌باش قرار دارند و در صورت نیاز امدادرسانی به مجروحان حادثه را آغاز خواهند كرد.

رییس اورژانس اردبیل اضافه كرد: تاكنون اخباری مبنی بر تعداد مجروحان و تلفات احتمالی حادثه گزارش نشده است.

به گزارش ایسنا، این زمین‌لرزه در بیشتر شهرهای استان‌های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان و حتی گیلان نیز احساس شده است./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
زمین لرزه شدید شمال افغانستان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آخرین اخبار از زمین‌ لرزه شمال غرب كشور


فرمانداران سه شهرستان زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس مجموع کشته‌های این زمین لرزه را 306 تن اعلام کردند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان‌شرقی در تازه‌ترین آمار تعداد قربانیان زلزله روز گذشته آذربایجان شرقی را 250 نفر اعلام کرد.

 ‌خلیل ساعی افزود: شمار مجروحان این حادثه به بیش از 2000 نفر رسیده است.

مهندس حسن قدمی، معاون وزیر و رییس سازمان مدیریت بحران كشور كه در منطقه حضور دارد از برگزاری جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی با حضور مهندس محمد نجار، وزیر کشور خبر داد.

وی تصریح كرد: تا دقایقی دیگر با حضور وزیر كشور و استاندار جلسه شورای هماهنگی به منظور بررسی آخرین نیازهای سه شهرستان زلزله زده برگزار می شود.

ساعت 16:53:15 روز شنبه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6.2 در مقیاس ریشتر ، تبریز و مناطقی دیگر از استان آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

همچنین این زمین لرزه در مناطقی از استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد و بطور كلی 55 زمین لرزه و پس‌لرزه بالای سه ریشتر 537 روستای منطقه را لرزانده است.

وزیر كشور در مناطق زلزله‌زده حضور دارد

در پی وقوع زلزله در بخش‌هایی از شمال غرب كشور، مصطفی محمد نجار ـ وزیر كشور ـ صبح امروز از طریق فرودگاه تبریز وارد منطقه شده است و هم‌اكنون مستقیما وضعیت رسیدگی به حادثه دیدگان را بررسی می‌كند.

شورای عالی مدیریت بحران، وزیر كشور را كه مستقیما در حال بررسی وضعیت مناطق زلزله‌زده و كیفیت مدیریت شرایط اضطراری است، همراهی می‌كنند.

پیام تسلیت اعضای هیات دولت به مردم شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس

اعضای هیات دولت در پیامی كشته و زخمی شدن تعدادی از مردم عزیز كشورمان را در واقعه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس آذربایجان شرقی تسلیت گفتند.

متن پیام تسلیت اعضای هیات دولت به مردم شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

خبر وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی و كشته و زخمی شدن تعدادی از هم‌وطنان عزیزمان موجب تاسف و تاثر گردید.

هیات دولت جمهوری اسلامی ضمن عرض تسلیت و ابراز هم‌دردی با همه داغداران و آسیب‌دیدگان این حادثه دردناك، در شبی كه تقدیر همگان مقدر خواهد شد، از خداوند متعال، غفران و رحمت الهی كشته‌شدگان، شفای عاجل مجروحان و صبر و شكیبایی بازماندگان و آسیب‌دیدگان را مسالت دارد.

دولت از ستادهای حوادث غیرمترقبه و دیگر نهادهای مسئول در استان می‌خواهد با بسیج امكانات، پشتیبانی‌ها و كمك‌های لازم را از مردم مناطق زلزله زده به عمل آورند. همچنین لازم است مسئولان استان‌های هم‌جوار، امكانات و تجهیزات امدادی و سایر كمك‌های لازم را در اختیار آن استان قرار دهند.»

بازدید از 537 روستای مناطق زلزله‌زده

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور از اتمام عملیات انتقال مجروحان زلزله‌ تا ظهر امروز خبرداد و گفت: شناسایی و سركشی به 537 آبادی و روستا در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد.

مرتضی اكبرپور در تشریح آخرین اقدامات انجام شده در مناطق زلزله‌زده اهر و ورزقان، گفت: تمامی این مجروحان برای ادامه درمان به مراكز درمانی منتقل شده یا به صورت سرپایی درمان شدند.

وی با بیان اینكه بر اساس آخرین اخبار دریافتی، 250 تن از هموطنانمان در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، گفت: امدادگران سازمان امداد و نجات، تكنیسین‌های اورژانس، ماموران نیروی انتظامی و بسیج در منطقه حضور دارند.

اكبرپور با بیان اینكه 537 آبادی و روستا در این منطقه وجود داشته است، گفت: شناسایی برای خودپراكنشی این روستاها و همچنین شناسایی افراد مجروح و مدفون ادامه دارد.

معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور گفت: عملیات انتقال زلزله‌زدگان تا ظهر امروز به پایان برسد.

وی با بیان اینكه پس از پایان عملیات امداد و نجات، تیم‌های ارزیاب با مسئولیت بنیاد مسكن برای ارزیابی میزان خسارات این زمین لرزه وارد مناطق آسیب‌دیده می‌شوند، گفت: این تیم‌ها وظیفه‌ ارزیابی خسارات مراكز زیربنایی، ساختمان‌های مردمی و دولتی را بر عهده دارند. اما در حال حاضر امدادگران تنها به دنبال درمان و نجات بوده و فردی به دنبال تعیین خسارات و ارزیابی آن نیست.

عملیات جستجو و نجات در مناطق زلزله‌زده پایان یافت

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از پایان عملیات جستجو و نجات و توزیع چادر و پتو میان زلزله‌زدگان خبرداد.

محمود مظفر در تشریح آخرین اقدامات امدادی به مردم آسیب دیده ورزقان و اهر گفت: با توجه به شدت حادثه 92 تیم امدادی شامل 863 امدادگر در منطقه حضور دارند.

وی با بیان اینكه 71 دستگاه آمبولانس و 40 دستگاه خودروی عملیاتی وظیفه پوشش امدادگران را بر عهده دارند گفت: شب گذشته در میان زلزله‌زدگان اهر، 4329 تخته چادر و 9147 تخته پتو توزیع شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینكه 17 هزار و 528 قوطی كنسرو و تن‌ماهی میان زلزله‌زدگان توزیع شده است گفت: 1594 چراغ والور نیز میان آسیب‌‌دیدگان توزیع شد.

وی افزود: جمعیت هلال احمر تركیه نیز در پیامی برای ارسال كمك به مناطق زلزله زده اعلام آمادگی كرده است و كشور تایوان نیز در پیامی این مصیبت را تسلیت گفته است.

مظفر با بیان اینكه عملیات جستجو و نجات تمام شده است؛ گفت: عملیات آواربرداری آغاز شده است، اما براساس آخرین گزارش‌های دریافتی به نظر نمی‌رسد افرادی در زیرآواره‌ها باقی مانده باشند.

آماده‌باش كامل گروه‌های پزشكی و اورژانس در مناطق زلزله‌زده


دكتر مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت نیز از آماده‌باش كامل گروه‌های پزشكی و اورژانس در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: ارسال كمك‌ها به بیمارستان‌های سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی كه شب گذشته برای اهدای خون در پایگاه وصال شیرازی حضور یافته بود، با اشاره به این كه روز 500 گذشته واحد خونی برای زلزله‌زدگان ارسال شده است، اظهار كرد: همه نیروهای امدادی دانشگاه‌های پزشكی ما از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد:‌ دو اتوبوس آمبولانس و 48 آمبولانس از دانشگاه علوم پزشكی تبریز، یك اتوبوس آمبولانس و 10 آمبولانس از استان اردبیل و یك اتوبوس آمبولانس و 15 آمبولانس از استان آذربایجان غربی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و هم‌اكنون در محل حاضر هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به آخرین آمار مربوط به آسیب‌دیدگان زلزله شمال‌غرب كشور، عنوان كرد: همگی مجروحان به بیمارستان‌های سه استان مربوطه منتقل شدند. البته مصدومان اكثرا به صورت سرپایی مداوا شدند و بخشی از مجروحان كه نیازمند بستری بودند، در نوبت عمل قرار گرفتند.

وحید دستجردی با اشاره به این كه همه گروه‌های پزشكی و اورژانس كه باید به این مصدومان رسیدگی كنند در آماده‌باش كامل هستند، اظهار كرد: ارسال كمك به بیمارستان‌های سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد و همگی نیروهای امدادگر،‌ دانشگاهی،‌ بیمارستانی و EOC همگی در جریان امر قرار گرفته و در محل حاضر هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به نیازمندان ارائه كنند.

دكتر معصومی رییس اورژانس كشور نیز با بیان این كه 149 دستگاه آمبولانس و پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است، به ایسنا گفت: 337 تكنسین اورژانس 115 و یك تیم جراحی متشكل از هشت متخصص بیهوشی و ارتوپد از شهرستان‌های ارومیه، اردبیل و تبریز برای ارائه خدمات پزشكی به حادثه دیدگان به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

اعلام همدردی وزیر خارجه تركیه و مسوولین امارات با حادثه‌دیدگان زلزله شمال غرب ایران

در پی وقوع زلزله در شمال غرب كشورمان و كشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان‌مان وزیر امورخارجه تركیه و مسوولین امارات با حادثه‌دیدگان، اعلام همدردی كردند.

 احمد داوود اوغلو در تماس تلفنی با وزیر امورخارجه كشورمان ضمن اعلام تسلیت به بازماندگان زلزله شمال غرب كشورمان آمادگی كشور تركیه را برای ارسال هر نوع كمك در این خصوص اعلام نمود .

همچنین مسوولین امارات با ابراز تاًسف از حادثه زلزله و اعلام همدردی با خانواده‌های آسیب دیده آمادگی خود را برای ارسال كمك‌های انسانی اظهار داشتند .

خسارت 133 روستا در زلزله/ آماری از زیرآوارماندگان نداریم

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران از ورود خسارت به 133 روستا زلزله‌زده خبر داد.

محمود مظفر در تشریح آخرین اقدامات امدادی به زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر و ورزقان، گفت: از شب گذشته تاكنون 16 هزار تن آسیب‌دیده اسكان اضطراری شدند.

وی با بیان اینكه 10 هزار تخته پتو و پنج هزار و 600 تخته چادر میان آسیب‌دیدگان توزیع شد، گفت: 13 هزار قوطی كنسرو و یك‌هزار و 600 چراغ والور نیز میان آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینكه 92 تیم امدادی از 14 استان برای امدادرسانی هر چه سریعتر به زلزله‌زدگان، عازم منطقه شده‌اند، گفت: ارزیابی امدادگران نشان داد كه «مرغان، اهر، هریس و قسمت‌هایی از شهر تبریز» دچار خسارت شده است.

مظفر با بیان اینكه 133 روستا در اثر این زلزله 6/2 ریشتری آسیب دیده‌اند، گفت: تعداد مصدومان به دو هزار و 6 نفر رسید.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد برخی خبرهای منتشره در مورد كمبود آب در مناطق زلزله‌زده گفت: شب گذشه 100 هزار بطری آب معدنی نیز میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

وی گفت: حدود 900 امدادگر و شش فروند بالگرد نیز وظیفه‌ امدادرسانی در منطقه را بر عهده دارند.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینكه عملیات جست‌وجو و نجات در اهر به پایان رسیده است، گفت: امدادرسانی در این منطقه وارد فاز آواربرداری شده است.

مظفر با بیان اینكه 15 تیم سگ‌های جست‌وجو (آنست) در منطقه حضور دارند، گفت: دستگاه‌های زنده‌یاب نیز روز گذشته وارد منطقه زلزله‌زده شده است.

آماری از زیرآوارماندگان نداریم

وی با بیان اینكه نمی‌توان در مورد مدفون‌شدگان زیر آوار آماری اعلام كرد، گفت: عملیات امدادرسانی و اسكان اضطراری زلزله‌زدگان همچنان ادامه دارد.

وقوع بیش از 200 پس لرزه در منطقه اهر

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌ شناسی مهندسی زلزله با بیان این كه از هنگام وقوع این زمین لرزه منطقه‌ اهر – ورزقان تا صبح امروز بیش از 200 پس لرزه بزرگتر از یك در مقیاس امواج درنی زمین به وقوع پیوسته است، تصریح كرد: بزرگی 40 پس لرزه‌ ثبت شده در منطقه بیش از سه درجه در مقیاس امواج درونی زمین بوده كه احتمال ادامه‌ این پس‌لرزه ها طی هفته‌های آتی وجود دارد.

دكتر مهدی زارع  اظهار كرد: زمین لرزه‌ روز گذشته‌ اهر – ورزقان از زلزله‌های دوگانه به شمار می‌رود به گونه‌ای كه در ساعت 16 و 53 دقیقه زلزله‌ای به بزرگای 6.2 و در ساعت 17 و 4 دقیقه زلزله‌ای دیگر به بزرگای 6.1 در این منطقه رخ داده است.

وی با بیان این كه سازوكار این زلزله امتداد لغز بوده و به نظر می‌رسد یك روند شرقی و غربی مسبب این رخداد بوده است، تصریح كرد: با توجه به سازوكار این زلزله به نظر می‌رسد كه گسل جنوب اهر گسل مسبب باشد و احتمال ادامه روند فعلی و تكرار پس لرزه‌ها تا هفته‌های آتی وجود دارد اما هر چه از زمان وقوع زلزله‌ اصلی می‌گذرد تعداد و اندازه‌ پس لرزه‌ها كاهش پیدا می‌كند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ادامه داد: این زلزله از جمله زلزله‌های كم عمق و كمتر از 10 كیلومتر بوده كه خسارات بسیاری را در پهنه رومركزی منطقه مورد نظر به همراه داشته است اما هر چه از این منطقه دورتر شویم خسارات كاهش پیدا می‌كند. همچنین با توجه به كم عمق بودن این زلزله شاهد بودیم كه خسارات سنگینی به ویژه به روستاهای اهر و ورزقان وارد شده است.

نكته قابل توجه دیگر این كه احتمال تكان‌های شدید در طبقات بالای ساختمان‌های چند طبقه با توجه به نوع و ساز و كار زلزله در پس لرزه‌های آینده وجود دارد و همچنین ممكن است خساراتی را نیز در پی داشته باشد.

زارع در ادامه درباره‌ی تاریخچه زلزله‌های اخیر در این گسل و استان تبریز عنوان كرد: زلزله‌ مهمی تا كنون در منطقه گسل جنوب تبریز رخ نداده بود و در خصوص تبریز نیز می‌توان به آخرین زلزله آن در 232 سال گذشته ( 1780 میلادی) با بزرگای 7.7 ریشتر اشاره كرد. اما در منطقه‌ی اهر و این گسل از هزار سال پیش تا كنون هیچ زلزله مهمی رخ نداده بود و شاید مهمترین زلزله‌های این منطقه را بتوان زمین لرزه شب گذشته دانست.

وی در پایان تصریح كرد: اگر چه گسل شمال تبریز از جمله گسل‌های فعال در كشور به شمار می‌رود اما فعال شدن یا نشدن این گسل هیچ ارتباطی با زلزله‌ رخ داده در منطقه گسل جنوب تبریز ندارد.

احتمال افزایش آمار قربانیان به 300 تن

مدیركل پزشكی قانونی استان آذربایجان‌شرقی از آغاز به کار تیم های تخصصی پزشکی قانونی از اولین دقایق وقوع حادثه زلزله در منطقه شمال‌غرب کشور و شناسایی و صدور جواز دفن 142 جسد تا ساعت سه بامداد روز یکشنبه 22 مرداد خبر داد.

دکتر صمدی‌راد با بیان اینكه پزشكی قانونی استان آذربایجان‌‌شرقی در قالب هفت اکیپ تخصصی در منطقه زلزله زده حضور دارد، گفت: گستردگی منطقه، گرم بودن هوا و مشکل در انتقال اجساد به مرکز استان، تیم‌های تخصصی و امدادی را با مشکل مواجه کرده‌اند.

وی اظهار داشت: طبق برآوردها تعداد درگذشتگان تاکنون تا 300 تن تخمین زده می‌شود و سرکشی اکیپ‌های امدادی و تخصصی به مناطق زلزله زده همچنان ادامه دارد.

صمدی‌راد افزود: به علت اختلال در ارتباط تلفنی دسترسی به آخرین آمار اکیپ‌های پزشکی قانونی با دشواری میسر می‌شود، اما دقیق‌ترین آمار به شهرستان اهر اختصاص دارد که در این شهرستان 26 جسد شناسایی و جواز دفن صادر شده است.

به گفته وی، در بین 26 جسد شناسایی شده شهرستان اهر، 12 مرد و 14 زن دیده می‌شوند که چهار تن از آنان کودک زیر 10 سال، سه تن 10 تا 20 سال، 12 تن 21 تا 40 سال، دو تن 31 تا 60 سال و پنج تن بالای 60 سال بوده‌اند.

وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده

مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور آخرین وضعیت جوی مناطق زلزله‌زده را اعلام كرد.

مهندس عبدالرضا امیدوار شهری  افزود: آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی نشان می‌دهد در استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تا روز سه‌شنبه آسمان صاف در ارتفاعات رشد ابر و وزش باد كم خواهد بود كه رشد ابر در استان اردبیل قابل ملاحظه است و حداكثر دما در استان آذربایجان شرقی در این مدت بین 35 تا 36 و حداقل بین 24 تا 23، در استان آذربایجان غربی حداكثر دما بین 32 تا 34 و حداقل بین 16 تا 17 و اردبیل نیز حداكثر دما بین 30 تا 31 و حداقل دما بین 10 تا 11 درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.

اعلام آمادگی استاندار تهران برای ارسال كمك‌های غذایی و امدادی به زلزله‌زدگان

مرتضی تمدن استاندار تهران نیز امروز با عرض تسلیت به بازماندگان زلزله، از اعلام آمادگی تهران برای ارسال كمك‌ به زلزله‌زدگان استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: استان تهران از ساعات اولیه بروز این حادثه آمادگی خود را اعلام كرده و محموله‌ای نیز برای اعزام به این استان آماده ارسال است.

تمدن اظهار كرد: امدادگران هلال‌احمر شب گذشته به استان آذربایجان شرقی اعزام شدند این در حالیست كه بخشی از كمك‌های استان از جمله مواد غذایی و لوازم مورد نیاز زلزله زدگان،‌ آماده ارسال به این استان است.

وی همچنین گفت: اكیپی در استان تهران آماده شده كه از طریق ستاد مدیریت بحران در مناطق زلزله زده حاضر شده تا ضمن امدادرسانی و كمك به زلزله‌زدگان بتوانند تجارب آنها را برای حوادث مشابه مستندسازی و مورد استفاده قرار دهند.

اعلام نیاز سازمان انتقال خون برای گروه‌های خونی منفی

رییس سازمان انتقال خون با اشاره به اینكه تاكنون هزار و 650 واحد خونی به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی مناطق زلزله زده ارسال شده است، از مردم بویژه دارندگان گروه‌های خونی منفی خواست تا برای اهدای خون به مراكز خونگیری مراجعه كنند.

دكتر غلامرضا توگه درباره آخرین وضعیت بیمارستا‌ن‌های مناطق زلزله زده در خصوص نیاز به خون، اظهار كرد: روز گذشته و پس از وقوع زلزله، 500 واحد خونی از استان آذربایجان غربی به پایگاه‌ها و مراكز درمانی محل وقوع زلزله ارسال شد.

وی ادامه داد: امروز نیز 1150 واحد خونی از استان‌های تهران و البرز آماده و به آذربایجان شرقی فرستاده شده است.

رییس سازمان انتقال خون با بیان اینكه گروه‌های خونی منفی به علت كمیاب بودن همواره مورد نیاز بوده‌اند، اظهار كرد: اكنون این نیاز در مناطق زلزله زده بیشتر شده است و از مردم درخواست داریم با توجه به شرایطی كه وجود دارد، برای اهدای خون به مراكز خونگیری مراجعه كنند.

توگه در پایان عنوان كرد: تاكنون اعلام نیاز ویژه برای خون از تبریز نداشته‌ایم.

تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی مناطق زلزله زده

عملیات امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده و خارج‌سازی افراد از زیر آوارها در حالی ادامه دارد كه ساعتی پیش از تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی خبر می‌رسد.

ر آذربایجان شرقی، حال این مادر و كودك خوب است.

همچنین در حال حاضر علاوه بر نیروهای امدادی، اورژانس‌های اجتماعی و اكیپ‌های امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند و برای تسلی خاطر بازماندگان به ارائه مشاوره می‌پردازند.

در عین حال منادی نماینده مردم تبریز با اشاره به آزردگی خاطر مردم و نمایندگان آنها از نحوه انعكاس اخبار مربوط به زلزله در صدا و سیما، گفت: این موضوع احساسات عمومی را جریحه‌دار كرده است.

سفر "معاون اول رییس‌جمهور" به مناطق زلزله‌زده

وزیر كشور كه هم اكنون در مناطق زلزله‌زده حضور دارد، با بیان اینكه با سازماندهی دولت و مسئولان امكانات مورد نیاز فراهم است ، گفت: كمبودی در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

وی با بیان اینكه رییس‌جمهور به این موضوع بسیار حساس است و از دقایق اولیه زلزله پیگیر موضوع بوده است، گفت: حضور مسوولان و وزراء نشان از حساسیت دولت دارد و این حق مردم است و باید قدردان آنان باشیم.

وزیر كشور افزود: معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر اقتصاد برای بازدید از مناطق زلزله زده به تبریز سفر می‌كنند.

نجار همچنین اعلام كرد: با تاكید رییس جمهور مقرر شده بودجه اضافه‌تری برای بازسازی مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اینكه برخی از نقاط حادثه دیده برف‌گیر بوده و فصل سرما هم نزدیك است، كاربازسازی از فردا آغاز خواهد شد.

وزیر كشور با حضور در جلسه مدیریت بحران شهرستان هریس، با تاكید بر اینكه نارسایی‌های موجود در امداد رسانی به زلزله زدگان باید در اسرع وقت جبران شود، گفت: باید در اسرع وقت مشكلات زلزله زدگان رفع شود.

وی با تاكید بر تسریع در دفن اموات گفت: نیازمندی‌های اولیه زلزله زدگان این شهرستان از جمله چادر، پتو و مواد اولیه خوراكی باید به نحو احسن تامین شود.

وی از مقامات استانی خواست برای تسلی خاطر زلزله زدگان حتما از مناطق زلزله زده بازدید كنند.

نجار با اشاره به تاكید رییس‌جمهور مبنی بر برآورد خسارت در این مناطق خاطرنشان كرد: هرچه زودتر باید خسارات جانی و مالی وارد شده به این شهرستان برآورد شود.

همچنین وزیر كشور از راه‌اندازی یك بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان به منظور امدادرسانی به زلزله‌زدگان زلزله آذربایجان شرقی خبر داد و خاطرنشان كرد: دو بیمارستان شهرستان‌های اهر و هریس نیز فعال شده و به آسیب‌دیدگان زلزله امدادرسانی می‌كنند.

وی با اشاره به حضور وزیر بهداشت و رییس جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده خاطرنشان كرد: معاون رییس بنیاد مسكن انقلاب اسلامی نیز در این بازدید حضور دارد و قرار است بر اساس نتایج این بازدید، اقدام برای اخذ مصوبه هیات دولت به منظور بازسازی و نوسازی روستاهای تخریب شده صورت گیرد و كار بازسازی در آینده‌ای نزدیك آغاز شود.

دفن برخی اجساد بدون طی روال قانونی


در حالی كه احتمال افزایش شمار قربانیان پیش‌بینی می‌شود، دکتر بهرام صمدی‌راد مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به «اعمال برخی روش‌های غیر مجاز» در دفن و خاکسپاری متوفیات زلزله اظهار داشت: متأسفانه دیده می‌شود در برخی از روستاها، اجساد بدون طی روال قانونی و صدور مجوز پزشکی‌قانونی دفن می‌شوند که این رویه قطعا در پیگیری‌های قانونی خانواده‌ها ایجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعی به جز پزشکی‌قانونی مجاز نیست.

افزایش شمار مصدومان زلزله به 5000 تن

دكتر غلامرضا معصومی، رییس اورژانس گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یك‌هزار و 180 مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

وی در تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی تكنیسین‌های اورژانس برای درمان مصدومان زلزله عصر روز گذشته  گفت: آمبولانس و تكنیسین‌های اورژانس‌های اردبیل، ارومیه و تبریز به مقرهای خود برگردانده شدند و تقریبا بحث انتقال مصدومان و رسیدگی به آنان به اتمام رسیده است.

وی با بیان اینكه براساس آخرین گزارش‌های دریافتی یك‌هزار و 180 مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستان‌ها منتقل شدند، گفت: چهار هزار و 500 تن نیز به صورت سرپایی و در محل توسط تكنیسین‌های اورژانس درمان شدند كه برخی از این افراد درمان‌های جزیی داشته‌اند.

رییس اورژانس كشور با بیان اینكه با مكاتبات صورت گرفته با مدیركل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، هماهنگ شده است كه تیم‌های بهداشت روان به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند، گفت: یكی از عوارض زلزله تاثیرات روانی است كه بر بازماندگان بر جای می‌گذارد.

وی با اشاره به عملكرد خوب تیم‌های بهداشت و روان در زلزله‌های پیش‌تر گفت: حضور این تیم‌ها پس از پایان یافتن مرحله جست‌وجو و انتقال در منطقه موثر است.

احمدرضا شجیعی، قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر كشور نیز با بیان اینكه آواربرداری در اكثر مناطق زلزله‌زده به اتمام رسیده است، گفت: یك‌هزار و 10 روستا در این منطقه درگیر زلزله بودند كه از این میان 130 روستا بین 70 تا 100 درصد و 20 روستا نیز به طور 100 درصد تخریب شد.

وی با بیان اینكه شمار مجروحان این حادثه به 2600 تن رسید، گفت: 97 دستگاه آمبولانس، 53 دستگاه خودروی عملیاتی، شش فروند بالگرد، 20 دستگاه زنده‌یاب و 15 تیم آنست به مناطق زلزله‌زده اعزام شد.

به گفته قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر، 1100 نیرو از سوی سازمان هلال‌احمر كشور به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.

شجیعی با بیان اینكه 5600 چادر، 44 هزار بسته‌غذایی و 16 هزار پتو میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، خاطرنشان كرد: در حال حاضر نیازی به دریافت كمك‌های غیرنقدی نداریم، اما شهروندانی كه قصد كمك نقدی به زلزله‌زدگان را دارند، می‌توانند مبالغ خود را به شماره حساب 99999 بانك ملت واریز كنند.

قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر با بیان اینكه از عصر گذشته تاكنون 60 پس‌لرزه كه 20 مورد آن بیشتر از چهار ریشتر قدرت داشته، منطقه را لرزانده است، تصریح كرد: شهروندان حتی‌الامكان از تردد غیر ضروری در مسیر جاده‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده خودداری كنند و راه را برای عبور وسایل نقلیه امدادی باز بگذارند.

شجیعی چادر، پتو، بسته‌های بهداشتی، موكت، اقلام‌غذایی و ... را از مهمترین نیازهای مردم زلزله زده دانست كه هم‌اكنون از سوی جمعیت هلال‌احمر كشور تامین شده و كمبودی از جانب آن احساس نمی‌شود.

به گفته وی، آب بهداشتی نیز هم‌اكنون در اختیار بیشتر مردم مناطق زلزله‌زده قرار گرفته است.

قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر در خصوص تعداد مجروحان این حادثه با بیان اینكه تعداد زیادی آمبولانس و نیروی پزشكی از سوی وزارت بهداشت و جمعیت هلال‌احمر به منطقه اعزام شد، اظهار كرد: هم‌اكنون هیچ مجروح تخلیه نشده‌ای در سطح مناطق زلزله‌زده وجود ندارد.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز كه هم اكنون در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی به سر می‌برد، در بازدید از بیمارستان شهرستان اهر، تاكید كرد: در حال حاضر هیچ مشكلی از بابت خدمات‌رسانی در حوزه پزشكی به مجروحین بستری شده در بیمارستان‌ها وجود ندارد و مشكل اصلی در منطقه، ساماندهی اموات است.

وی اظهار داشت: بیمارستان‌ها رسیدگی‌های خیلی خوبی داشته اند و تیم‌های جراحی، ارتوپدی، بیهوشی از ساعات اولیه وقوع زلزله به سرعت دست به كار شدند و اقدامات لازم را طی دیروز و امروز انجام دادند.

وی با بیان اینكه انتقال مجروحان و مصدومین بسیار خوب و باسرعت صورت گرفته و هیچ مشكلی از این بابت نداشته‌ایم خاطرنشان كرد: 49 آمبولانس از تبریز و ارومیه و دو اتوبوس اورژانس و 343 تكنسین اورژانس به محله‌های آسیب دیده اعزام شده بودند و تعدادی نیز از استان‌های مجاور برای كمك آمده بودند.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه گسل اهر 50 سال فعالیتی نداشته است، گفت: خوشبختانه این زمین‌لرزه به تاسیسات زیربنایی منطقه آسیبی نرسانده است.

مهندس حسین قدمی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای نجات و ساماندهی زلزله زدگان شهرستان‌های اهر، ورزقان با بیان اینكه پس از وقوع زلزله و با توجه به بافت روستایی و خشتی محل وقوع زلزله، بلافاصله با تشكیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تمامی دستگاه‌های مرتبط به حالت آماده باش درآمدند گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی این زمین لرزه موجب كشته شدن 227 نفر و مصدوم شدن یك هزار و 380 تن شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه پس از وقوع زلزله بلافاصله بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان كه بیمارستانی نداشت برپا شد، گفت: با توجه به نوع حادثه بلافاصله كلیه مكان‌های بیمارستان‌های موجود در این شهرستان‌ها از جمله كتابخانه‌، نمازخانه و حتی ناهارخوری تخت گذاری شد تا در صورت لزوم از این قسمت‌ها برای پذیرش بیماران استفاده شود كه خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

به گفته وی پس از وقوع زلزله ارتش جمهوری اسلامی نیز اعلام آمادگی كرد كه با توجه به پوشش مناسب اورژانس كشور از توانایی این دستگاه استفاده نكرد.

5 ساعت طلایی زلزله اهر


وی در پاسخ به این سوال كه امیدی برای نجات افرادی كه در زیر آوار‌ها مدفون شده‌اند وجود دارد، گفت: 5 ساعت اول پس از وقوع حادثه به عنوان زمان طلایی محسوب می‌شود و هرچقدر از این ساعت بگذریم احتمال افزایش فوت مدفون شدگان زیر آوارها وجود دارد.

به گفته قدمی این ساعت بر اساس آمارهای بین‌المللی به دست آمده است.

وی در مورد برخی انتقادات در مورد طولانی شدن زمان حضور امدادگران آنرا نپذیرفت و گفت: جمعیت هلال احمر و همچنین اورژانس كشور اقدامات خوب و موثری در پوشش هرچه سریعتر زلزله زدگان انجام داده‌اند به گونه‌ای كه جمعیت هلال احمر ایران پس از اعلام وقوع زلزله دو فروند بالگرد را از تهران برای اعزام هرچه سریعتر تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام كرد و علاوه بر آن تعداد 67 دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور داشت.

به گفته وی اورژانس كشور نیز علاوه بر استقرار 91 تیم اورژانسی، 220 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مجروحان در محل حادثه داشت.

تخریب 115 روستا تا 60 درصد

قدمی همچنین در مورد میزان خسارت‌های وارده ناشی از وقوع زلزله گفت: بر اساس آمارهای اولیه حدود 115 روستا بین 40 تا 60 درصد تخریب شده‌ است البته تخریب برخی از این روستاها را به دلیل بافت فرسوده و نامقاوم خشت و گل باید صد در صد حساب كنیم.

وی با بیان اینكه اگر ضوابط فنی و مهندسی ساده ساختمان سازی در ساختمان‌های زلزله زدگان رعایت می‌شد، قطعا میزان خسارات و تلفات كاهش چشمگیری می‌یافت اظهارامیدواری كرد كه در بحث بازسازی و بهسازی مشكل بافت فرسوده این منطقه برطرف شود.

در پنجاه سال اخیر در اهر تنها 3 زلزله سه ریشتری رخ داده بود!

رییس مدیریت بحران كشور با بیان اینكه گسل اهر زلزله خیز نبود گفت: از حدود 50 سال پیش تنها سه زلزله بالای 3 ریشتر در اهر به وقوع پیوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی‌ها در گروه گسل‌های خطرناك و حتی نیمه خطرناك قرار نداشت.

قدمی با بیان اینكه پس از وقوع حادثه مهمترین مساله بازتوانی و بهداشت روان و دلجویی از بازماندگان است گفت: در جلسه روز گذشته شورای مدیریت بحران از روحانیت و از سازمان بهزیستی خواسته شد تا برای بازتوانی و دلجویی از بازماندگان زلزله نیروهای خود را بسیج كنند.

به گفته وی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز كه روز گذشته از مناطق زلزله زده بازدید كرد در دستوری برای بهداشت محیط و منطقه دستوراتی داده است.

 قدمی در تشریح اقدامات انجام شده برای اسكان اضطراری بازماندگان این زمین لرزه گفت: با توجه به اینكه در حال حاضر عملیات امدادی زلزله زدگان در فاز آوار برداری و اسكان اضطراری قرار دارد تا كنون 8 هزار و 750 چادر، 11 هزار و 950 تخته پتو و تغذیه 12 هزار و 167 نفر تامین شده است.

امروز فاز بازسازی شروع می‌شود

وی با بیان اینكه پس از اسكان اضطراری بازماندگان زمین لرزه، باید به فكر اسكان دائم آنان چاره‌ای اندیشید گفت: با توجه به اظهارات وزیر كشور فاز بازسازی دائم مناطق زلزله زده از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد.

قدمی در مورد آسیب‌های احتمالی وارده به تجهیزات زیربنایی شهرستان‌های زلزله زده گفت: خوشبختانه زمین لرزه با وجود شدت و گستردگی زیاد، به تاسیسات زیر بنایی آسیب چندانی نرسانده است.

وی با بیان اینكه در دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه مردم با مشكل قطعی برق روبرو بودند گفت: یكی از دكل‌های برق دچار مشكل شده بود كه این مساله به فوریت رفع شد.

به گفته وی در شهرستان اهر نیز از آنجایی كه در دقایق اولیه احتمال خطر وجود داشت بنا به صلاحدید مسئولان برق منطقه قطع شد.

حجم و بار ترافیكی تماس‌ها، موجب اخلال در تلفن شده

رییس مدیریت بحران كشور در مورد مشكل خطوط تلفنی نیز گفت: اختلال ایجاد شده در خطوط تلفن به دلیل حجم و بار ترافیكی است كه به دلیل حضور مردم و امدادگران در منطقه به وجود آمده است كه در جلسه شورای هماهنگی و مدیریت بحران رفع این مسئله به كارگروه مخابرات اعلام شده است.

اجرای طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر

قدمی كه در یك برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح جابجایی برخی روستاها گفت: در فاز بازسازی برخی روستاها كه در معرض خطر هستند در طرح جابجایی قرار می‌گیرند اما برخی روستاها كه مشكلی در جامانی ندارند در فاز بازسازی قرار خواهند گرفت.

به گفته وی پس از وقوع زلزله تا كنون 140 پس‌لرزه بالای 2.5 ریشتر در منطقه به وقوع پیوسته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینكه مردم علاوه بر پیشگیری و افزایش آگاهی‌های خود در مورد بروز حوادث و سوانح باید به بیمه نیز مقید باشند گفت: فرهنگ بیمه و بیمه حوادث باید در كشور جا بیفتد چرا كه مردم می‌توانند در شرایط عادی اموال خود را با صرف هزینه‌ای ناچیز بیمه كنند تا در صورت بروز حادثه احتمالی از فواید آن استفاده كنند.

اسكان اضطراری بیش از 48 هزار زلزله‌زده

مدیركل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر از اسكان بیش از 48 هزار زلزله‌زده خبر داد.

پویا حاجیان در تشریح جزئیات امدادرسانی به زلزله‌زدگان شهرستان‌های اهر و ورزقان با بیان اینكه امدادگران این جمعیت 48 هزار و 370 تن را اسكان اضطراری داده‌اند، گفت: 9674 چادر و 11 هزار و 942 تخته پتو میان زلزله‌زدگان توزیع شد.

وی با بیان اینكه 3042 تخته موكت و 1444 شعله چراغ والور میان زلزله‌زدگان توزیع شده است، گفت: 1080 امدادگر در قالب 92 تیم، وظیفه امدادرسانی به زلزله‌زدگان را بر عهده دارد.

مدیركل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینكه 97 دستگاه آمبولانس در محل حادثه وجود دارد، گفت: شش بالگرد عملیاتی نیز برای انجام عملیات امداد و نجات در منطقه حضور دارد كه تاكنون در 36 سورتی پرواز، پنج تن محموله را جابجا كرده‌اند.

حاجیان در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر امدادرسانی و توزیع غذای نامناسب بین زلزله‌زدگان گفت: ظهر روز گذشته مرحله اول عملیات جست‌وجو و نجات به پایان رسید و همزمان با آن بحث اسكان اضطراری و تعیین اقلام زیستی و غذایی زلزله‌زدگان در دستور كار قرار گرفت.

وی با بیان اینكه شهرستان‌های زلزله‌زده، منطقه‌بندی شده‌ است، گفت: ممكن است تاخیری در توزیع اقلام زیستی و غذایی وجود داشته باشد، اما این مسئله برطرف می‌شود ما نمی‌گوییم مشكلی در امدارسانی نداریم.

مدیركل روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینكه نمی‌توان مدعی شد كه در پرسه امدادرسانی كمبود و مشكلی وجود ندارد، گفت: بحث تغذیه اضطراری و اسكان آن بر عهده جمعیت هلال‌احمر است.

حاجیان با اشاره به اعلام شماره حساب 99999 از سوی جمعیت هلال‌احمر برای كمك به زلزله‌زدگان آذربایجان‌شرقی، گفت: بحث اسكان و تغذیه اضطراری بر عهده هلال‌احمر بوده و پس از آن بحث بازسازی و نوسازی منازل تخریب شده بر عهده دولت است، اما مطمئنا زلزله‌زدگان پس از بازسازی منازل، برای تامین لوازم زندگی دچار مشكل خواهند شد، به همین دلیل جمعیت هلال‌احمر با اعلام این شماره حساب كمك‌های مردمی را برای تامین لوازم پس از بازسازی در نظر خواهد گرفت.

306 کشته آمار نهایی متوفیان زلزله به روایات فرمانداران اهر، ورزقان و هریس


فرمانداران سه شهرستان زلزله‌زده اهر، ورزقان و هریس مجموع کشته‌های این زمین لرزه را 306 تن اعلام کردند.

بر اساس اعلام مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان آذربایجان‌شرقی، تعداد فوتی‌ها در شهرستان اهر، 53 تن، شهرستان هریس 127 تن و در شهرستان ورزقان نیز تا آخرین لحظه آمار 88 کشته اعلام شد.

جواز فوت 38 تن از زلزله‌زدگان بستری در بیمارستان‌های شهدا، امام رضا و سینای تبریز نیز در این بیمارستان‌ها صادر شده است.

زلزله زدگان 12میلیون وام میگیرند

رئیس سازمان مدیریت بحران كشور، با بیان اینكه مقرر شده پیش از فرار سیدن فصل سرما عملیات بازسازی و مقاوم سازی منازل آسیب دیده انجام و نهایی شود. گفت: ر همین اساس دو میلیون تومان به صورت بلاعوض و 12 میلیون تومان وام كم بهره به این افراد تعلق خواهد گرفت و نیز مبلغی برای كفن و دفن فوت شدگان اختصاص می‌یابد،كه طی روز آینده این موضوع نهایی خواهد شد.

قدمی در مورد آسیب‌های احتمالی وارده به تجهیزات زیربنایی شهرستان‌های زلزله زده گفت: خوشبختانه زمین لرزه با وجود شدت و گستردگی زیاد، به تاسیسات زیر بنایی آسیب چندانی نرسانده است.

وی با بیان اینكه در دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه مردم با مشكل قطعی برق روبرو بودند گفت: یكی از دكل‌های برق دچار مشكل شده بود كه این مساله به فوریت رفع شد.

به گفته وی در شهرستان اهر نیز از آنجایی كه در دقایق اولیه احتمال خطر وجود داشت بنا به صلاحدید مسئولان برق منطقه قطع شد.

اسامی 152 نفر از درگذشتگان زلزله آذربایجان شرقی

پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی در تازه ترین اطلاعیه خود، فهرست اولیه اسامی درگذشتگان حادثه زلزله شمال غرب کشور را منتشر کرد.

در این فهرست 152 نفره، نام و نام خانوادگی، نام پدر و سن متوفیات مشخص شده است. همچنین از خانواده هایی که در روستاها بدون دریافت جواز دفن اقدام به خاکسپاری اموات خود کرده اند خواسته شده است برای پیگیری های قانونی بعدی، با در دست داشتن اوراق هویتی متوفیات به مراکز پزشکی قانونی اهر، ورزقان و هریس مراجعه کنند.

بر اساس آمار پزشکی قانونی  74 از قربانیان زن و 78 نفر مرد بودند. همچنین اسراء اسماعیلی دو ماهه کوچکترین قربانی و بالا خانم موسوی اقدم 86 ساله مسن ترین قربانی بود. 26 نفر از قربانیان نیز کمتر 15 سال سن داشتند. البته در این گزارش به سن 40 نفر از کشته شدگان اشاره ای نشده است.

دکتر بهرام صمدی راد، مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان شرقی با انتقاد از آمارهای متفاوتی که پیرامون تعداد متوفیات حادثه زلزله اهر در رسانه ها ارائه می شوند گفت: دو عامل " برآوردهای غلط" و "اعمال روش های غیرمجاز" باعث سردرگمی و ایجاد شائبه غلط بودن آمارهای رسمی نزد افکار عمومی می شود.

وی با اشاره به "اعمال برخی روش های غیر مجاز" در دفن و خاکسپاری متوفیات زلزله اظهار داشت: متأسفانه دیده می شود در برخی از روستاها، اجساد بدون طی روال قانونی و صدور مجوز پزشکی قانونی دفن می شوند که این رویه قطعا در پیگیری های قانونی خانواده ها ایجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعی به جز پزشکی قانونی مجاز نیست.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی مشخصات قربانیان به شرح زیر است :

1. زیبا اسکندی گمش آباد نوراله 75ساله

2. فاطمه کارگری قدیر قدیر 25 ساله

3. حمید کارگری قدیر قدیر 25ساله

4. مصطفی عبداله زاده رسول 33 ساله

5. مریم معرفت قربان 12 ساله

6. آرمان حضرتیان علی 12 ساله

7. صفیه عباسیان نصرت 22 ساله

8. صاحبعلی عبدی قربان 38 ساله

9. فاطمه وکیلی فرهاد 6 ساله

10. کفایت احمدیان منبرعلی 60 ساله

11. سکینه غضنفری شیرمحمد 73 ساله

12. ستایش همت جو عباسقلی 5 ماهه

13. فهیمه هادی محمود 27 ساله

14. مهدی عابدینی اله وردی 20 ساله

15. امیر محمد عابدینی اله وردی 7 ساله

16. سکینه کریمی حافظعلی 77 ساله

17. سمانه سلمانی غلام 66 ساله

18. معصومه علیزاده یوسف یوسف 23 ساله

19. نیما طالبی مصطفی 3 ساله

20. اسماعیل دولتی محمد 28 ساله

21. پروانه تیوری رحیم 30 ساله

22. بهار مولانی موللاری علیرضا 25 ساله

23. احد شیری محمدآقا 30 ساله

24. شکر دولتی امن 45 ساله

25. ابوالفضل سهرابیان اسلام 27 ساله

26. تاینده امانی حمداله 55 ساله

27. قیمت محمدپور -

28. یاسمن قوچی قوچعلی 57 ساله

29. نساء میرزائیان عزت 80ساله

30. فریده شکری علی حدوداً 55 ساله

31. امن شرقی - -

32. رباب دانش آموزی - 22 ساله

33. علی حسینیان زین اله 22 ساله

34. ظریفه زارعیان کریم 55 ساله

35. مشکناز بابایی اسماعیل -

36. خانم زلفی زلفی حدوداً 85 ساله

37. ناهیده موسایی عوض 29ساله

38. زهرا عباسیان بهروز 3ساله

39. عصمت واحدی ستار 43ساله

40. خدیجه محمدی محمد حدود 35 ساله

41. زینب لطفی یداله 60 ساله

42. عزیز جنگی عباسعلی 45 ساله

43. گوزل تقی پور حسین 63 ساله

44. فاطمه سربازی بیت اله 28 ساله

45. هاجر - 42ساله

46. رضا حسین زاده صفر 4 ساله

47. فرزان حمداله 60 ساله

48. حدیثه لطفی عوض 2 ساله

49. رقیه لطفی عوض 14ساله

50. نیم تاج آذرپور جعفر 60 ساله

51. زینب شریفی عزت 23 ساله

52. محدثه سلمانی عوض 5ساله

53. فریده سلمانی عوض 22 ساله

54. زهرا غفارزاده قربان 1ساله

55. عالیه پورحسنعلی محمد 58 ساله

56. زیداله غفارزاده غفار 65 ساله

57. قدیر احمدی حسین 75 ساله

58. سکینه جباری اصغر 55ساله

59. فریده عبدالهی عین اله 23ساله

60. حسن سلمانی فریدون 65 ساله

61. کریم سلمانی فریدون 58 ساله

62. مه لقا سلمانی کریم 25 ساله

63. ایپک نازفتحی حسین 45 ساله

64. گل آرا جمالی خانکش 65 ساله

65. خدیجه زیاد پور بهرام 23 ساله

66. امیر بابا پور فرامرز 5 ساله

67. فرامرز باباپور پناهعلی 30 ساله

68. پناه باباپور ضربعلی 85 ساله

69. سراء اسماعیلی سلمان 2 ماهه

70. لیلا نعمتی گل میرزا حدود22ساله

71. علی فیله شرمی بهلول 5 ساله

72. حبیب پورحسین بایرامعلی حدود44 ساله

73. رضا حسین زاده صفر 4 ساله

74. پری اسد زاده حمداله 75 ساله

75. فرزانه شکری فرضعلی 20 ساله

76. سولماز شکری فرضعلی 18 ساله

77. هاجر احمدی لطیف 45 ساله

78. بالاخانم موسوی اقدم میرمحسن 86 ساله

79. جلیل پورعلی اکبر نعمت 60ساله

80. تابنده امانی حمداله 55ساله

81. رقیه اسدی حمداله 20 ساله

82. خدیجه پورعلی اژدر 23 ساله

83. کیمیا حسین زاده علی 1ساله

84. غلامرضا باقری اقدم حاج بیت اله 23 ساله

85. نرگس باقری علی اصغر 70 ساله

86. صمدالدین افکاری باقر 70 ساله

87. فاطمه پورباجه باج مالک 80 ساله

88. رقیه ضیائی محمد 25 ساله

89. عاطفه شادانی ایوب 14 ساله

90. مریم معرفت قربان 14 ساله

91. محمدموحدی اله وردی 70ساله

92. زهرا بیانی حسین حسین 70ساله

93. رقیه بیانی علی 16 ساله

94. عاطفه بیانی علی 7ساله

95. ایمان امانی امن 80 ساله

96. نصرت کریمی رحیم 83 ساله

97. رباب دانش قادر 25 ساله

98. زینب امامی امن 75 ساله

99. قربانعلی بابایی قوچعلی 72 ساله

100. زکیه فرامرزی صاحبعلی 35 ساله

101. زهرا لاله زاری زنکباد علی 60 ساله

102. مهدی امامی - 10 ساله

103. پروین - 8ساله

104. آذرنیا - 55 ساله

105. سعیده امامی - 25 ساله

106. صمد رضایی - 25 ساله

107. خانم نساء محمدی -75 ساله

108. صابر اسدی - 9 ساله

109. حسین سهرابی - 65ساله

110. زهرا کریم پور - 30ساله

111. امیرمحمدپورعلی - یک ساله

112. علی رسول زاده - 7 ساله

113. مهناز کریم پور توکل -

114. فرج نجف پور عیسی -

115. بیوک خانم ممی پور محمدعلی -

116. حمیده چرابنده رحمان -

117. علی مرادی عبداله -

118. ثریا لطف اله پور سواد -

119. بیوک آقا نویدی تازه کند اسلام -

120. رضا نویدی حسین -

121. خاتون مهینی قربان -

122. لیلا ذاکری ذکرعلی -

123. قربانعلی امامی کربلایی علی -

124. مریم محبوبی محمد -

125. عوض جعفری عبدل -

126. جلیل پور علی اکبر نعمت -

127. ابراهیم زیادی محمد -

128. صفیه عباسپور عزت -

129. فاطمه اسدیاری - -

130. امیر محمد محوی بیت اله -

131. رقیه چمنی چایکندی و جنین 8 ماهه احمد -

132. پروین ریحانی محرم -

133. سمیه یگانه قربانعلی -

134. المیناز نایبی نقی -

135. مریم رنجبر اسماعیل -

136. کبری جعفرپور حمزه -

137. نگار محمدی قادر -

138. حلیمه فولادی حسن آقا -

139. آرزو لطفی بیوک آقا -

140. رقیه نجف پور فرزند بهلول -

141. کوثر جعرانی مرسل -

142. عنایت اله عبدی هاشم -

143. سیمزر عبدی محسن -

144. فرناز عزیزی مشیر آباد اصغر -

145. اشرف خرمی رضا -

146. سودابه محرم زاده محبت -

147. فاطمه دهقان غریب -

148. بهار مالالاری علیرضا -

149. هانیه ناصری مختار -

150. آمان ناصری حسین -

151. علی زب