اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریشه اغلب سرطان‌ ها در آلودگی هواست


عضو گروه مرجع و مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: بیشتر سرطان‌ها، حساسیت‌ها، آسم و تغییرات هوشی ناشی از آلودگی هوا است.

خبرگزاری فارس: عضو گروه مرجع و مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: بیشتر سرطان‌ها، حساسیت‌ها، آسم و تغییرات هوشی ناشی از آلودگی هوا است.

رضا افشاری درباره اثرات آلودگی هوا بر سلامت جامعه اظهار کرد: بیماری‌هایی که در اثر آلودگی هوا ایجاد می‌شود به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌گردد که در این بین بیماری‌های مزمن تنفسی معمولاً وقتی به شکل حاد ظاهر می‌شود، دیده خواهد شد.

وی افزود: بیماری‌های حاد در بدن واکنش‌هایی انجام می‌دهند که علت اولیه و ریشه همه آنها، آلودگی شیمیایی در آب و هوا و غذا است که دقت کافی در رفع این آلودگی‌ها صورت نمی‌گیرد.

افشاری ادامه داد: بین 30 تا 50 درصد آلودگی‌ها از طریق هوای آلوده وارد بدن می‌شود که شامل آلودگی‌های طبیعی هوا مانند گرد و خاک و آلودگی‌های ساخت بشر نظیر کارخانجات و سوخت و سوز مواد آلی مانند گاز و بنزین است.

عضو گروه مرجع و مشاور سازمان جهانی بهداشت افزود: در سطح شهر مشهد عواملی مانند استفاده شهروندان از دوچرخه و نهادینه شدن این فرهنگ، راه‌اندازی مترو، تنظیم خودروها در جهت کاهش آلودگی هوا و طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها باعث کاهش آلودگی شهری می‌شود.

افشاری تصریح کرد: آلودگی هوا که از حد معمول بالا برود زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی می‌شود که عوارضی مانند سردرد دارد و در ماه‌های بعد زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی است.

دانشیار و متخصص سم‌شناسی بالینی بیمارستان امام رضا (ع) با بیان اینکه یک سوم آلودگی‌ها در داخل منازل است، ادامه داد: شایع‌ترین مسمومیت‌ها با مونواکسید کربن در فصل زمستان است.

افشاری از سالمندان و بیماران قلبی و ریوی و حساسیت‌های خاص خواست در زمانی که آلودگی هوا زیاد است حتی‌الامکان از خانه خارج نشوند و از ماسک‌هایی استفاده کنند که درجه بیشتری از آلودگی هوا را فیلتر می‌کند.

وی در پایان گفت: پایین بودن 10 امتیاز هوشی افراد ناشی از آلودگی با سرب بوده و بخشی از عقب‌افتادگی فرزندان نیز مربوط به وجود سرب در هوا است.


ویدیو مرتبط :
بااین همه سرطان به دلیل آلودگی محصولات غذایی ایران چکنی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلودگی هوا عامل اصلی سرطان ریه در افراد غیرسیگاری



 

 

یك بررسی آماری نشان داد افرادی كه هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده‌اند، اما در مناطقی با آلودگی شدید هوا زندگی می‌كنند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

به گزارش ایسنا، فرانسیس لادن، پروفسور دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در این باره گفت: هرچند سیگار كشیدن عامل درجه یك ابتلا به سرطان ریه است اما تقریبا از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، یك نفر هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده است.

به گزارش رویترز، دكتر میشل ترنر از دانشگاه اوتاوا كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته می‌گوید: سرطان ریه در افرادی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند یك سرطان مهم و جدی است كه در آمریكا ششمین سرطان شایع محسوب می‌شود.

به گفته كارشناسان، ذرات آلاینده در هوا می‌توانند موجب تحریك ریه‌ها و بروز التهاب در این عضو حیاتی شوند. این آلاینده‌ها از عوامل مهم خطرزا در بروز سرطان ریه هستند.

این یافته حاصل مطالعه روی بیش از 180 هزار فرد غیرسیگاری برای یك دوره 26 ساله است.... / تحلیل : عصر ایران