اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریزش‌های پلكانی در بورس/بازگشت شاخص قیمت به بازار سرمایه



اخبار ,اخبار اقتصادی ,بورس تهران

 

اخبار اقتصادی - یك هفته با تپیكس
ریزش‌های پلكانی در بورس

هر چند روز گذشته بورس تهران فضای متعادل و افزایشی را تجربه كرد اما در مقیاس هفتگی، سهامداران دوره‌ای سخت را با سقوط 1600 واحدی شاخص كل پشت سر گذاشتند تا با ریزش 2/2 درصدی شاخص كل،  زیان متوسط سهامداران از ابتدای سال 93 به مرز 8 درصد برسد؛ كارنامه‌ای كه بورس تهران را در قعر جدول بازدهی در مقایسه با رقبای سنتی (شامل مسكن، ارز، طلا و سپرده‌های بانكی) در فصل بهار قرار می‌دهد.

در این هفته، برخی نگرانی‌های فرابازاری نظیر ناآرامی‌های عراق نیز بهانه‌ای برای ریزش قیمت‌ها فراهم كرد، هر چند عامل اصلی ركود بازار همچنان به فقدان چشم‌انداز رشد سودآوری و نیز انتظار سرمایه‌گذاران درخصوص سرنوشت پرونده هسته‌ای معطوف است.


 همزمان، مسوولان سازمان بورس هم پس از تشدید ریزش قیمت‌های سهام راهكارهای حمایتی جدیدی شامل تعریف صندوق‌های بازارگردان سهام و  وعده تقویت صندوق توسعه بازار سرمایه را در رسانه‌های خبری مطرح كرده‌اند؛ راهكارهایی كه به‌رغم نوآوری، نقش اساسی در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و تغییر روند بازار نداشته است. 

  افزایش جذابیت خرید سهام
با سقوط 18 درصدی شاخص كل از نیمه دی‌ماه سال 92 و نیز اعلام تعدیلات مثبت پیش‌بینی سود برای برخی شركت‌های بزرگ در سال جاری، نسبت ارزش‌گذاری بازار سهام به شدت تعدیل شده است.


 به این ترتیب متوسط نسبت قیمت بر پیش‌بینی سود سهام (P/E) كه در زمستان گذشته تاسطح هشدار برانگیز 5/8 واحد رشد كرده بود، با سقوط هفته جاری برای نخستین بار در 14 ماه اخیر به كمتر از 6 واحد رسیده است. سطح 6 واحدی نسبت قیمت بر درآمد از آنجا حائز اهمیت است كه این رقم تقریبا برابر با متوسط ارزش‌گذاری سهام در بورس تهران در نزدیك به دو دهه اخیر است؛ از این رو P/E شش واحدی به عنوان یك ارزش‌گذاری متعادل برای بازار سهام ایران به‌طور تاریخی محسوب می‌شود.


به این ترتیب، با عنایت به تجربه گذشته می‌توان گفت پس از سقوط اخیر، قیمت‌های سهام با تخلیه هیجان كاذب ناشی از جو خوش‌بینی سیاسی، به سطوحی منطقی و مناسب به منظور خرید با دید بلندمدت رسیده‌اند؛  وضعیتی كه مطابق با الگوی بازدهی تاریخی بورس تهران، سود متوسط سالانه 35 درصدی را برای سرمایه‌گذاران بلندمدت به ارمغان آورده است.

گام‌های كند آزادسازی
اعلام نظر شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو و افزایش محدوده نوسان قیمت محصولات پلیمری در بورس كالا از مهم‌ترین اخبار پیرامون صنایع بورسی در روزهای اخیر بوده‌اند كه البته چندان سهامداران را به شوق نیاورده‌اند. در این میان، پس از مدت‌ها كشمكش، در حالی كه انتظار می‌رفت شورای رقابت با اعلام نظر نهایی، غائله دونرخی بودن خودرو و حضور واسطه‌ها را ختم كند، اتفاق دیگری در عمل افتاد. این شورا افزایش محدود و غیرموثر 4 تا 7 درصدی قیمت را به‌طور رسمی اعلام كرد تا هم آب پاكی را روی دست خودروسازان بریزد و هم سهامداران امیدوار را دلسرد كند. هر‌چند این تصمیم با مخالفت و اعتراض خودروسازان توام بوده اما این شورا فعلا به رای صادره اصرار دارد.

 

از سوی دیگر، در بورس كالا نیز صف خرید طویل محصولات پلیمری به دلیل نرخ‌گذاری محصولات با ارز مبادله‌ای به معضلی برای عرضه‌كنندگان از یكسو و متقاضیان واقعی مواد اولیه از سوی دیگر تبدیل شده است. حال آنكه در هر دوی این موارد با حذف محدودیت‌های دست و پاگیر قیمت‌گذاری و واگذار كردن ایجاد تعادل به بازار آزاد می‌توان هم دست واسطه‌ها را كوتاه و هم زمینه افزایش انگیزه تولید و فعالیت از سوی بنگاه‌های اقتصادی در یك فضای رقابتی را فراهم كرد.


در تحولی دیگر در گروه سیمان، قیمت این محصول مهم صنعتی دیروز حدود 20 درصد افزایش یافت تا چانه زنی‌های انجمن صنفی با دولت سرانجام به نتیجه مطلوب برسد.


 با این حال روند جاری سیاست‌گذاری‌ها در دولت یازدهم نشان می‌دهد كه هر چند نسبت به گذشته، آزادسازی‌های اقتصادی در اولویت بیشتری قرار گرفته اما همچنان تفكر ناكارآمد قیمت‌گذاری بر بخش مهمی از چرخه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در كشور حكمفرمایی می‌كند.

پیام‌های مهم «همایش» به بازارها
بیست‌و‌چهارمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی كشور در هفته جاری در سالن اجلاس سران برگزار شد. این همایش كه با سخنرانی عالی‌ترین مقامات اقتصادی مملكت همراه بود، پیام‌های مهمی را برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در‌بر‌داشت. 


در این راستا، روند اقتصادی كشور در 9 ماهه نخست سال قبل منفی 4/3 درصد مطرح شد و در عین حال، بازگشت به نرخ رشد مثبت در شرایط كنونی (سال 93) تلویحا تایید شد. از سوی دیگر، رشد نقدینگی در سال گذشته
29 درصد برآورد شد كه منجر به افزایش حجم نقدینگی به بیش از 594 هزار میلیارد تومان در پایان سال 92 شده است.


 این روند با رشد 2/1 درصدی در ماه فروردین 93، حجم نقدینگی را به 602 هزار میلیارد تومان رسانده است. نكته مهم دیگر خرید بیش از 4 میلیارد دلار از منابع ارزی دولت توسط بانك مركزی در هفته پایانی سال گذشته بوده است كه پیش‌تر نیز شایعاتی در مورد آن مطرح بود و به این وسیله رسما تایید شد. این اقدام منجر به افزایش حدود 12 هزار میلیارد تومانی (بیش از 10 درصد) پایه پولی كشور در مدت یك ماه شده و این متغیر مهم را در ابتدای امسال به 115 هزار میلیارد تومان رسانده است.


با توجه به انعكاس آثار افزایش پایه پولی در خلق نقدینگی و تورم با یك فاز تاخیر زمانی، انتظار می‌رود حجم نقدینگی با سرعت مشابه نرخ‌های تاریخی (20 تا 25 درصد) در سال جاری متراكم شود و از رهگذر آن، روند كاهش پرشتاب نرخ تورم هم با توجه به رشد ضعیف اقتصادی در نیمه دوم امسال کند شود. پیام این تحولات برای بازارهای سرمایه‌گذاری احتمالا محدود شدن خوش‌بینی‌ها به امكان كاهش معنادار نرخ سود بانكی در افق كوتاه مدت خواهد بود؛ هر چند از منظر دیگر می‌توان به بازگشت رونق به بازارهای سرمایه‌گذاری از رهگذر افزایش حجم پول و تحریك ارزش اسمی دارایی‌‌ها امیدوار بود.


----------------------------------

اخبار اقتصادی - بازگشت شاخص قیمت به بازار سرمایه

مدیر‌عامل شركت بورس از محاسبه و نمایش شاخص قیمت در بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش«ایسنا»، حسن قالیباف‌اصل، در‌خصوص شاخص قیمت اظهار داشت: نرم‌افزار و سیستم داخلی جدیدی برای محاسبه شاخص قیمت در شركت فناوری بورس تهران طراحی شده و اقدامات لازم برای محاسبه و نمایش شاخص قیمت انجام شده است. 


وی با بیان اینكه محاسبات نرم‌افزار جدید با نرم‌افزار فعلی توسط سازمان بورس مقایسه شده است تا دقت محاسبه بررسی شود، ادامه داد: نتیجه بررسی‌ها نشان داد كه سیستم جدید مناسب بوده و در آن امكان محاسبه شاخص قیمت وجود دارد.


مدیر‌عامل شركت بورس در خصوص زمان نمایش شاخص قیمت در بورس تهران گفت: طی 2 هفته آینده جلسه نهایی برای محاسبه شاخص قیمت برگزار می‌شود تا نتایج آن مورد بررسی قرار گیرد سپس از طریق سیستم طراحی شده شاخص قیمت محاسبه شده و به بازار ارائه می‌شود.


وی از اعلام تاریخ قطعی محاسبه شاخص قیمت خودداری و در عین حال عنوان كرد كه این محاسبه زمان بر نبوده و به زودی منتشر می‌شود.


بر‌اساس این گزارش، شاخص كل قیمت، شاخص قیمت و بازده نقدی و شاخص بازده نقدی از شاخص‌هایی بودند كه در بورس اوراق بهادار تهران مورد محاسبه قرار می‌گرفتند ولی در تاریخ هشتم مرداد 86، مقرراتی برای تغییر در محاسبه شاخص بورس از سوی هیات مدیره سازمان بورس پیشنهاد و  در تاریخ 30 اردیبهشت 1387 در 10 ماده و 3 تبصره دستورالعمل نحوه تغییر شاخص‌های بورس یا تعریف شاخص‌های جدید تصویب شد.


این در حالی است كه شاخص قیمت كه به عنوان شاخص قدیم بورس مطرح بود، در گذشته بر اساس تغییرات قیمت سهام بازار محاسبه می‌شد به طوری كه تغییرات تمام شركت‌های بورسی در این شاخص لحاظ می‌شد اما در محاسبه فعلی شاخص قیمت از قیمت تعدیل شده، استفاده می‌شود به طوری كه قیمت سهم پس از تقسیم سود نقدی كاهش پیدا می‌كند كه در محاسبه جدید، پایه شاخص به اندازه سود تقسیم شده، تعدیل می‌شود تا تاثیری بر شاخص نگذارد.


به این ترتیب با تغییرات ایجاد شده در محاسبه شاخص بورس تهران، در شاخص فعلی، قیمت سهام یك شركت قبل از مجمع منهای سود تقسیمی این شركت محاسبه می‌شود كه عمده‌ترین اشكال محاسبه آن در این است كه امكان مقایسه شاخص با گذشته از بین رفته و نمی‌توان بر مبنای اعداد سال گذشته به یك نتیجه منطقی در مورد روند حركت شاخص در سال‌ جاری رسید.


بر این اساس است كه برخی از فعالان بازار سرمایه نسبت به نحوه محاسبه شاخص، افزایش و مقایسه آن اعتراض داشته و معتقدند شاخص‌های قدیمی نیز باید در نرم‌افزار جدید معاملاتی بورس تعریف و برای عموم نمایش داده شود.


این در حالی است كه با واقعی كردن شاخص و پذیرش اشتباهات شاخص، می‌توان بازار را از فشار زیاد و سرمایه‌گذاران را از نگرانی خارج كرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد ,ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
شیوه های خرید وفروش در بورس و بازار سرمایه (بازار سرمایه 2)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک ریزش سنگین پاییزی دیگر برای بورس/ چرا شاخص بازار سرمایه نزولی شد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 

اخبار اقتصادی - یک ریزش سنگین پاییزی دیگر برای بورس/ چرا شاخص بازار سرمایه نزولی شد؟

در پایان زمان معاملات، شاخص بازار سرمایه 1055 واحد افت کرد و شاخص بورس با ورود به کانال 72 هزار واحد در عدد 72 هزار و 189 واحد ماندگار شد.

با انتشار خبر تمدید مذاکرات ایران و طرف‌های غربی، جهت شاخص‌های «بورس» و «قیمت دلار» به‌عنوان نماد بازار به طور کامل تغییر پیدا کرده است.

به گزارش خبرآنلاین از سه شنبه هفته گذشته که بازار سرمایه و ارز وارد فاز متفاوتی شده است ، نشانه‌ای ‌که حکایت از تغییر در متغیرهای بنیادی اقتصاد کشور شکل گرفته باشد مشاهده نمی شود.

با وجود اینکه به زعم بسیاری از فعالان اقتصادی تغییری در متغیرهای بنیادی اقتصادی ظرف یک هفته گذشته به وجود نیامده است اما بار دیگر در جریان معاملات روز یکشنبه، بورس اوراق بهادار تهران  یکی دیگر از سنگین ترین ریزش های پاییزی خود را تجربه کرد. بر این اساس شاخص بازار سرمایه  با افت بیش از 1000 واحدی به کانال 72 هزار واحد سقوط کرد.

ریزش سنگین پاییزی بازار سرمایه در شرایطی اتفاق افتاد که بنا به گفته فعالان بازار سرمایه این اتفاق از نخستین ساعات آغاز به کار معاملات روز یکشنبه قابل پیش بینی بود. آنان دلیل این پیش بینی خود را اینگونه مطرح می کندد که از دقایق ابتدایی معاملات روز یکشنبه صف‌های سنگین فروش شکل گرفت و قیمت تمامی سهام شرکتها به یکباره به رنگ قرمز درآمد. براساس صف‌های فروش سنگین شکل گرفته در تالار شیشه‌ای اکثر شرکت‌های خودرویی و بانکی همچون سرمایه‌گذاری رنا، سرمایه‌گذاری سایپا، سایپا ، ایران خودرو، زامیاد، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو به همراه پارس خودرو و بانک ملت از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.

همچنین در بازار امروز شرکتهای هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت، مپنا، بانک تجارت، صادرات، مخابرات، تاپیکو، ایران خودرو، توسعه معادن و فلزات به همراه بانک های پارسیان، پاسارگاد و اقتصاد نوین بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.

گفتنی است بنا به گفته کارشناسان بازار سرمایه پس از آنکه انتظارات سهامداران از مذاکرات وین اتفاق نیفتاد و به دنبال آن کاهش قیمت نفت رقم خورد بسیاری از فعالان بورس ترجیح دادند روز های کم تحرک تری را از سر گذرانند. 

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار سرمایه

 اخبار اقتصادی - خبرآنلاین