اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رکورد دمای هوای مازندران شکسته شد


مدیرکل هواشناسی استان مازندران از شکسته شدن رکورد دمای هوا با ۴۰ درجه سانتیگراد در اردیبهشت امسال خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل هواشناسی استان مازندران از شکسته شدن رکورد دمای هوا با ۴۰ درجه سانتیگراد در اردیبهشت امسال خبر داد.

نوربخش داداشی اظهار کرد: به واسطه جریان‌های جنوبی که از روز دوشنبه در استان شکل گرفت، دمای هوای ساری به 40 درجه سانتیگراد رسید. دما در این زمان از سال یک رکورد محسوب می‌شود چرا که حداکثر دمای دوره آماری ثبت شده در اردیبهشت ماه 37 درجه سانتی‌گراد بود.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: علاوه بر ساری ۶ شهر مرکزی و شرقی مازندران نیز دمای بیشتر از رکوردهای دما در آمار بلندمدت اردیبهشت را ثبت کردند.

این مسئول تصریح کرد: گلوگاه با 36، امیرآباد با 32، آمل با 38، بابلسر و قائمشهر با 39 و دشت ناز با 40 درجه سانتیگراد دارای بیشترین دمای هوا بودند. با این وضعیت احتمال آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران وجود دارد. به جنگل نشینان توصیه می‌شود که از ایجاد آتش در جنگل‌ها پرهیز کرده و در صورت نیاز از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

وی افزود: امروز هوای استان صاف و نیمه ابری و در ارتفاعات با احتمال وزش باد گرم همراه است.


ویدیو مرتبط :
استارت زدن ماکسیما (دمای هوای پایین)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکورد گرمای هوای جهانی شکسته شد


دانشمندان سازمان اقیانوس‌شناسی و جوی آمریکا اعلام کردند حرارت میانگین جهانی روی زمین و سطح اقیانوس‌ها در ماه ژوئن از سال ۱۸۸۰ تا کنون بی‌نظیر بوده و بالاترین رکورد را به ثبت رسانده‌است.

همشهری آنلاین: دانشمندان سازمان اقیانوس‌شناسی و جوی آمریکا اعلام کردند حرارت میانگین جهانی روی زمین و سطح اقیانوس‌ها در ماه ژوئن از سال ۱۸۸۰ تا کنون بی‌نظیر بوده و بالاترین رکورد را به ثبت رسانده‌است.

دانشمندان همچنین اعلام كردند این سی‌و‌هشتمین ماه ژوئن متوالی و سیصد و پنجاه و دومین ماه متوالی است كه در آن حرارت جهانی بالاتر از میانگین قرن بیستم بوده‌است.

آخرین درجه حرارت جهانی در ماه ژوئن كه پایین‌تر از این میانگین بوده به ژوئن سال 1976 اختصاص داشته و آخرین درجه پایین‌تر از میانگین جهانی ماهیانه، به فوریه سال 1985 تعلق داشته‌است.

بیشتر نقاط جهان درجه حرارتی بالاتر از حد میانگین را تجربه می‌كنند درحالی كه گرما در بخش‌هایی از زمین از قبیل بخش‌هایی از جنوب شرق گرینلند، شمال آمریكای جنوبی، بخش‌هایی از شرق و مركز آفریقا، و بخش‌هایی از جنوب و جنوب غرب آسیا ركورد حرارتی جدیدی را به‌ثبت رسانده‌اند. به‌ویژه بخشهای وسیعی از غرب استوا، شمال شرق اقیانوس آرام و بیشترین بخشهای اقیانوس هند ركورد گرمایی جدیدی در ماه به ثبت رسانده‌اند.

بخشهای كوچكی از آمریكای شمالی، شرق دور روسیه، و بخشهای كوچكی از مركز و شمال شرق اروپا نیز در مقابل سردتر از همیشه و یا سردتر از میانگین جهانی بوده‌اند.

براساس این گزارش، درجه حرارت كلی زمین و اقیانوس در نیمه اول امسال 1.21 درجه فارنهایت، یا 0.67 درجه سلسیوس بالاتر از میانگین قرن بیستم بوده‌است. تنها سال‌هایی كه ركوردی بالاتر از این به ثبت رسانده‌اند سال‌های 2010 و 1998 بوده‌اند. درجه حرارت سطحی زمین در این مدت زمان 1.87 درجه فارنهایت بالاتر از میانگین قرن بیستم بودن و درجه حرارت سطح اقیانوس در همین مدت زمان 0.95 درجه فارنهایت بالاتر بوده‌است.