اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر منجر به سرطان روده می شود



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,غذای چرب

طبق تحقیقات جدید، رژیم غذایی متداول در غرب که مملو از چربی و دارای مقادیر کم فیبر، ویتامین D و اسیدفولیک است نقش مهمی در ابتلا به سرطان روده دارد.

به گزارش مهر، سرطان روده، دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است که بواسطه رشد غیرعادی سلول های که توانایی حمله یا گسترش به سایر بخش های بدن را دارند ایجاد می شود.

اولین تغییرات در غشای عادی روده که اولین لایه روده ها بوده و مواد مغذی، چربی ها و پروتئین های ناشی از غذاهای که ما می خوریم در آنجا جذب می شود، دارای پتانسیل تشخیص و پیشگیری اولیه از ابتلا به سرطان است.

در این مطالعه، محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند آزمایش طولانی مدت رژیم غذایی را بر روی مدل موش های اصلاح شده ژنتیکی که مبتلا به سندروم لینچ (متداول ترین نوع سرطان ارثی روده) بودند انجام دادند. این موش ها حامل جهشی در ژن MIh۱ خود بودند. این ژن یکی از ژن های اصلی تاثیرگذار بر بیماری است.

در هر بار تقسیم سلولی، DNA خودش را تکثیر می کند. در طول این فرآیند امکان اشتباه وجود دارد که منجر به بی ثباتی ژنومی و احتمالا سرطان می شود.

یافته ها نشان داد الگوی تجلی ژن در غشای عادی این موش های مبتلا به سرطان روده بسیار متفاوت از موش های غیرمبتلا بود.

به گفته مرجانه پوسیلا، سرپرست تیم تحقیق، «به نظر می رسد رژیم غذایی فاکتور پرخطر بسیار مهمی است چراکه ۸۰ درصد سرطان ها در اینگونه موش ها شناسایی شدند.»


ویدیو مرتبط :
فیبر در رژیم غذایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

افزایش طول عمر مبتلایان سرطان سینه با رژیم غذایی کم چرب



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,سرطان سینه

طبق یک مطالعه جدید، زنان مسنی که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنند در صورت ابتلا به سرطان سینه کمتر در معرض مرگ قرار دارند.

به گزارش مهر، مطالعه تیم محققان موسسه تحقیقاتی بیومدیکال لس آنجلس نشان می دهد نرخ مرگ و میر در افراد مبتلا به سرطان سینه که از رژیم غذایی کم چرب پیروی می کنند کمتر است.

به گفته محققان، یک دهه بعد از تشخیص سرطان سینه، ۸۲ درصد از افرادی که رژیم غذایی کم چرب داشتند زنده مانده بودند، در حالیکه ۷۸ درصد از افراد پیروی کننده از رژیم غذایی پرچرب زنده مانده بودند.

در این تحقیق جدید، محققان به بررسی پیروی زنان از رژیم غذایی کم چرب که بیش از ۲۰ درصد مصرف کالری نبود و رژیم غذایی پرچرب که شامل مصرف بیش از ۳۲ درصد کل کالری بود پرداختند.

دکتر رووآن چلبووسکی، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «در طول دوره پیگیری افراد مشخص شد نرخ مرگ و میر در افراد پیروی کننده از رژیم غذایی کم چرب در مقایسه با گروه کنترل یا رژیم غذایی عادی ۲۰ درصد کمتر بود.»

در این مطالعه در حدود ۴۹ هزار زن که همه آنها دوره یائسگی را پشت سرگذاشته بودند از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۸ تحت نظر قرار گرفته بودند.

 

اخبار پزشکی - مهر