اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد



اخبار,اخبار سیاست خارجی,روز دوم مذاکرات ایران و 1+5


اخبار سیاست خارجی - روز دوم مذاکرات ایران و 1+5 در وین آغاز شد

 روز مذاکرات ایران و گروه 1+5 در سطح معاونان وزرای خارجه هفت کشور صبح چهارشنبه به وقت محلی و به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات معاونان وزرای خارجه هفت کشور در هتل «پاله کوبورگ» در حال برگزاری است.

منابع آگاه دو دور مذاکرات ایران و 1+5 را در مجموع «خوب» و دور دوم مذاکرات را سخت و فشرده توصیف و اعلام کردند که طرفین در این نشست با جدیت نقطه نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند.

این منابع به ایرنا گفتند گرچه هر کشوری مواضع و دیدگاههای خود را مطرح کرد اما طرف مقابل بخوبی می داند برای رسیدن به دستور کار مشخص باید از مواضع غیرمنطقی و غیراصولی خود دست بکشد.

مذاکرات ایران و گروه 1+5 از صبح سه شنبه در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در شهر وین اتریش آغاز شده است. دور اول مذاکرات به ریاست کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد که کمتر از یکساعت طول کشید.

پیش از آغاز دور اول مذاکرات نمایندگان روسیه و چین با ظریف بصورت دو جانبه دیدار و گفت و گو کردند. ظریف همچنین با رییس جمهوری و وزیر امور خارجه اتریش و نیز یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کرد.

دور دوم مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که پیش از آن، نشست چهار جانبه نماینده ایران با نمایندگان آلمان، انگلیس و فرانسه برگزار شد.

همچنین عراقچی و وندی شرمن نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا بصورت دو جانبه مذاکره کردند که هیات آمریکایی این نشست دو جانبه را «مفید» ارزیابی کرد. پس از آن دور دوم مذاکرات ایران و 1+5 به ریاست عراقچی و اشمید و با حضور معاونان وزرای خارجه 1+5 برگزار شد که این نشست حدود دو ساعت به طول کشید.

مذاکرات وین به منظور تعیین دستور کار مذاکرات آتی و چارچوب آن در گام نهایی برای رسیدن به توافق نهایی در حال انجام است و به گفته عراقچی طرفین در این مذاکرات موضوعاتی را که انتظار دارند مطرح شود، بیان می کنند تا همه موضوعات جمع بندی و احصا شده و دستور کار مذاکرات جامع تعیین شود.

رییس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز در طول سه روز اقامت خود در وین، علاوه بر دیدار با همتای اتریشی خود، با رییس جمهوری اتریش، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رییس سازمان توسعه صنعتی ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف همچنین امروز با جمعی از اندیشمندان اتریشی در یک صبحانه کاری به گفت و گو پرداخت.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
مذاکرات وین آغاز شد؛ توافق جامع هسته ای یا تمدید؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین /حاشیه‌های روز نخست مذاکرات ایران و ۱+5(+عکس)




اخبار سیاست خارجی - آغاز سومین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین

سومین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در شهر وین آغاز شد.

به گزارش تابناک به وین قبل از آغاز این دور از مذاکرات ایران و گروه 1+5 اشتون و ظریف عکس یادگاری نگرفتند.

محمد جواد ظریف دوشبه شب در وین پس از شام کاری با کاترین اشتون گفت که در مذاکرات فروردین ماه هیات‌های مذاکراتی ایران و 1+5 موضوعات باقی مانده را بحث خواهند کرد و قرار شد از اردیبهشت شروع به تدوین پیش‌نویس کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت احترام متقابل در مذاکرات، بحث های صورت گرفته در دیدار با اشتون را "خوب" توصیف کرد و گفت: امیدوارم در دو روز آینده همکاران ما بتوانند درباره موضوعات باقی مانده یک دور بحث کنند.

ظریف ادامه داد: برخی موضوعات مثل نحوه نظارت (آژانس بین المللی انرِژی اتمی بر فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران) هنوز یک دور هم بحث نشده است. در برخی موضوعات هم نیاز است جزیی‌تر بحث شود. بنابراین سعی داریم در مذاکرات این هفته یک دور همه موضوعات بررسی شوند.

رئیس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد که "هنوز پیش‌نویسی برای توافق نهایی وجود ندارد و بعد از مذاکرات این هفته قرار است با هم شروع به نگارش متن کنیم."

ظریف گفت: احتمالا قسمت دشوار کار هم همین جاست (نگارش متن). موضوعات داخل پرانتز و اختلافی زیاد خواهد بود که امری طبیعی است اما دو طرف هم زمان نگارش متن را شروع می‌کنند و سعی می‌کنند برداشت‌های‌شان را روی کاغذ بیاورند.

 سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه صبح امروز قبل از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 به طور جداگانه با معاونان وزیران خارجه روسیه و چین دیدار کرد.


                                         ...........................................


حاشیه‌های روز نخست مذاکرات ایران و ۱+۵

صبح روز سه شنبه، وین میزبان دور نخست از مرحله سوم مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ است. خبرنگاران از کشورهای مختلف جهان، آماده می شوند تا دست آوردهای این نشستها را به نقاط مختلف جهان مخابره کنند.


اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی, نشست وین 3

اخبار سیاست خارجی - تابناک