اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی پس از توافق هسته ای، روی خشن خود را به تندروها نشان می دهد/افراطیون برای نجات خود به هر خاشاکی چنگ می اندازند



اخبار,اخبار سیاست خارجی, توافق هسته ای ایران


 اخبار سیاست خارجی - فایننشال تایمز:
روحانی پس از توافق هسته ای، روی خشن خود را به تندروها نشان می دهد/افراطیون برای نجات خود به هر خاشاکی چنگ می اندازند

تندروی های ایران که برای جلوگیری از پیروزی روحانی در دور دوم ریاست جمهوری بی طاقت شده اند درعوض، به شیوهای دیگری حمله می کنند: سیاست های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی او را در پایگاه های خود، یعنی مجلس و صدا و سیما، آنها را علناً محکوم می کنند.

 همزمان با تشدید حملات تندروهای ایران برضد مذاکرات هسته ای کشور ، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دو شنبه سفر دو روزه ای را به ایران آغاز کردند.

به گزارش تیک ، این هفته ، گروهی از نمایندگان محافظه کار که خود را «دلواپسان » می نامند ، ضمن سخنرانی آتشین در زمینه مذاکرات هسته ای به حسن روحانی ، رئیس جمهورایران، حمله کردند.

روز یکشنبه ،علیرضا زاکانی ، نماینده تندرو و متنفذ مجلس ، با لحنی تند گفت :" آقای روحانی !کشور را به کدام جهت هدایت می کنید ؟ ما نگران هستیم و به هرگونه توافقی را که حق ما را در زمینه غنی سازی محدود کند، رسیدگی می کنیم ومحدود کردن سطح غنی ازنظر ما فاقد اعتباراست .

محمد جواد قدوسی، دیگر نماینده مجلس، که به نظر می رسید غیر مستقیم می گوید که رئیس جمهور ممکن است زیر سوال برود، هشدار داد که قوه مجریه نباید در مسائل خارجی و داخلی پایش را ازگلیمش درازتر کند، چون ممکن است گلیم را از زیرپایش بکشند. "

این سخنان نشان دهنده تازه ترین حملات به روحانی است . روحانی که تابستان گذشته قدرت را به دست گرفت، قول داده است وضعیت اقتصادی را بهبود بخشد و به انزوای بین المللی کشور خاتمه بخشد. موفقیت او بستگی به این خواهد داشت که آیا می تواند توافق موقت هسته ای را که نوامبر گذشته به امضا رسید، به توافق دراز مدت تبدیل کند و به بن بست ده ساله با جامعه بین الملل پایان دهد و تحریم هایی که اقتصاد ایران را فلج کرده است ازمیان بردارد یا خیر.

بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی دراین هفته ،بخشی از اقدامات مورد توافق ایران و قدرت های هسته ای ، یعنی انگلیس ، امریکا ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و چین ، درماه فوریه است . این قضیه زمانی مطرح می شود که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که مسئولیت جنبه های فنی برنامه هسته ای را نیز عهده دار است، در تعطیلات آخر هفته گفت راکتورآب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم درسطح پایین تر «بار دیگر» طراحی می شود. دور بعدی مذاکرات قرار است در13 ماه مه در وین برگزارشود و توافق نهایی باید تا 20 ژوئیه امضا شود.

تندروی های ایران که برای جلوگیری از پیروزی روحانی در دور دوم ریاست جمهوری بی طاقت شده اند ، نمی توانند مذاکرات هسته ای را که از حمایت آیت ا... خامنه ای رهبر عالی ایران برخوردار است ، به هم بزنند.

درعوض، آن ها به شیوهای دیگری حمله می کنند: سیاست های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی او را در پایگاه های خود، یعنی مجلس و صدا و سیما، آنها را علناً محکوم می کنند.

حمید رضا ترقی ، سیاستمدار محافظه کار گفت :" ناکامی روحانی در توافق هسته ای، شکستی جدی برای او خواهد بود و این قضیه حتی می تواند قبل از پایان چهار ساله دور اول ریاست جمهوری او درسال 2017 میلادی ، باعث سرنگونی دولت او شود ."

ترقی ، که تاکید می کرد طرفدار توافقی دائمی است، اذعان داشت که گروه های «تندرو» در جناح محافظه کار و اصلاح طلب می خواستنند آقای روحانی درمذاکرات شکست بخورد و به این ترتیب، عمر دولتش کوتاه شود.

روز یک شنبه، روحانی در پاسخ به منتقدان خود،آن ها را متهم کرد و گفت:" شما از تحریم های بین المللی منفعت می برید و این درحالی است که مردم سختی می کشند."

او گفت :" هرکسی که دوست دارد که تحریم ها [ تداوم یابد] باید دلیل آن را توضیح دهد. به محض آن که ما بگوییم خواستار تعامل سازنده با جهان هستیم، آن ها [ تندروها] می گویند :" عجب، شما می خواهید با کشورهای جهان مصالحه کنید؟ خیر! ما می خواهیم با دنیا بجنگیم و خنجر بکشیم! خوب، البته که می خواهیم با دنیا مذاکره کنیم. "

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، که ازحامیان سرسخت مذاکرات هسته ای است ، نیز به روحانی پیوست و هشدار داد که « کشور درشرایط عادی قرار ندارد » و به منظور پشتیبانی از مذاکرات هسته ای ، خواستار «همگرایی داخلی» شد.

او پرسید:" آیا این درگیری برای مردم نان و آب می شود؟
در هفته های اخیر، حملات تندروها به رئیس جمهور افزایش یافته است.آن ها مستند « من روحانی هستم» را نیز در حملات خود گنجانده اند. به نظرمی رسد که این مستند چندین دهه از فعالیت های سیاسی روحانی را بررسی می کند.

در اواخر ماه گذشته همسر روحانی، نیز به علت دعوت از همسران سفرای خارجی برای شرکت در ضیافتی جهت بزرگداشت تولد [حضرت ]فاطمه [س] ، دخت پیامبر اکرم حضرت محمد[ص]، نیز هدف حمله قرار گرفت. رسانه های محافظه کار این ضیافت را که گفته می شود مجلل و پرهزینه بوده است ، با شرایط سختی که ملت ایران باآن مواجه است ، مقایسه کردند. این شرایط ناشی از تورم تقریباً 33 درصدی و بیکاری 24 درصدی جوانان است.

سعید لیلاز ، تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب گفت :" تندروها مثل کسی هستند که درحال غرق شدن است و برای نجات خود به هر خاشاکی چنگ می اندازد. " همه این حملات جدید ،بخشی از مبارزه قدرت است ، چون تندروها می دانند که وقتی توافق هسته ای امضا شود، با روحانی خیلی متفاوت و خشنی مواجه خواهند شد.
اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
توصیه محمد صدر به ابراهیم رئیسی: خود را از تله افراطیون و تندروها بیرون بکشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اوباما: همین الان با روحانی صحبت کردم/می‌توان با ایران به توافق هسته‌ای رسید



گفتگوی تلفنی اوباما با روحانی

اوباما: همین الان با روحانی صحبت کردم/می‌توان با ایران به توافق هسته‌ای رسید

رئیس جمهور آمریکا گفت با روحانی تلفنی صحبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاخ سفید اعلام کرد اوباما با روحانی به صورت تلفنی صحبت کرده است.

بنا به اعلام کاخ سفید اوباما گفت: همین الان با روحانی گفت‌وگو کردم.

اوباما گفت که با رئیس جمهور ایران صحبت کرده و معتقد است که می‌تواند با این کشور به توافق هسته‌ای دست پیدا کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت گه این اولین ارتباط بین یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بوده است./فارس