اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت متفاوت از خودسوزی مقابل وزارت نفت


روز بیست و هشتم بهمن ماه برای آنها كه در وزارت نفت كار می‌كنند، روز متفاوتی بود . این تفاوت را تنها بازدید سرزده رئیس‌جمهور رقم نزد ، خودسوزی مردی در ورودی این وزارتخانه سبب شد نه تنها وزارت نفت اطلاعیه‌ای رسمی در این خصوص منتشر كند بلكه وزیر نفت نیز در صفحه فیس بوك خود توضیحی در این مورد بدهد .

روزنامه قانون: روز بیست و هشتم بهمن ماه برای آنها كه در وزارت نفت كار می‌كنند، روز متفاوتی بود . این تفاوت را تنها بازدید سرزده رئیس‌جمهور رقم نزد ، خودسوزی مردی در ورودی این وزارتخانه سبب شد نه تنها وزارت نفت اطلاعیه‌ای رسمی در این خصوص منتشر كند بلكه وزیر نفت نیز در صفحه فیس بوك خود توضیحی در این مورد بدهد .

 در بخشی از توضیح وزیر نفت در صفحه فیس بوك وی آمده است:" از این فیلم ضبط شده چنین برمی آمد که فردی حدود پنجاه و چند ساله وارد ساختمان می شود و به اولین باجه رجوع می کند، حدود یک دقیقه با فرد متصدی صحبت می‌کند و سپس حدود نیم متر از باجه فاصله می‌گیرد، بدون سر و صدا و پرخاش به دیگران یک بطری از جیبش درمی آورد که بعدا معلوم می شود بنزین است، در آن را باز می کند و روی شانه های خود می ریزد و به سرعت با روشن کردن کبریت، در عملی کاملا غیرمنتظره برای متصدی باجه و بقیه حاضران خود را به آتش می کشد. در فاصله کمتر از نیم دقیقه بعضی از همکاران که در آنجا حاضرند با در آوردن کت های خود و کپسول آتش نشانی، آتش را خاموش می کنند و این مرحله از ماجرای تاسف انگیز تمام می شود.

این حادثه بسیار تاثرآور بود. واقعا چرا چنین شد؟ چون شکی نیست که آنچه از ظاهر فیلم و صحبت های بعدی با فرد مصدوم بر می آید، این است که این فرد کاملا با قصد آتش زدن خود به وزارتخانه می آید. آن طور که از قول خود مصدوم نقل می کنند، او به باجه مراجعه کرده و تقاضای ملاقات فوری با مدیران ارشد وزارت نفت را داشته است و بعد از آن که از وی خواسته می شود که درخواست مکتوب خود را ارائه کند، اقدام به خودسوزی می کند.

  درباره چرایی بروز این اتفاق حرف‌های فراوانی گفته شد . از درخواست برای بازنشستگی پیش از موعد تا تلاش برای حفظ خانه سازمانی . مهدی – ح فرزند دوم این مرد، در گفت و‌گو با «قانون» ضمن تشكر از پیگیری‌های وزارت نفت برای درمان پدرش توضیحاتی را درباره وضعیت خانواده‌اش داد اما از اعلام دلیل اصلی خودسوزی وی خودداری كرد و حاضر نشد به بسیاری از سوالات ما پاسخ بگوید.

مردی كه حالا سه روز از فوتش گذشته است ، شنبه 26 بهمن ماه ، با خانواده‌اش خداحافظی می‌كند، به تهران می‌آید و دوشنبه خود را در وزارت نفت به آتش می‌كشد .
گفت‌و‌گوی «قانون» با پسر وی در پی می‌آید:

چطور از ماجرای خودسوزی پدرتان خبردار شدید؟

 با تلفن همراه پدرم تماس گرفتیم . فرد دیگری پاسخ داد و برایمان توضیح داد كه چه اتفاقی افتاده است .

چه مدت از حادثه گذشته بود؟

 فكر كنم یك ساعت بود .

متوجه شدید همان روز رئیس جمهور از وزارت نفت بازدیدی سرزده داشت؟


 برادرم در سایت‌ها به دنبال خبر می‌گشت كه متوجه شدیم همان روز رئیس جمهور هم به وزارت نفت رفته است البته حتی كاركنان نفت هم از این موضوع خبر نداشتند چه برسد به پدر من .

وضعیت روحی پدرتان چگونه بود، تصور می‌كردید كه دست به چنین كاری بزند؟

 به هیچ وجه . اتفاقا در برخی سایت ها و خبرگزاری‌ها نوشته‌اند پدر من مشكل روحی و روانی داشته است . من همین جا صراحتا این موضوع را تكذیب می‌كنم .

پس چه شرایطی سبب شد دست به چنین كاری بزند؟

من ترجیح می‌دهم در این مورد صحبت نكنم .

هیچ وقت پدرتان با شما درباره خودكشی حرف زده بود؟ افسردگی یا ناراحتی خاصی داشت؟
هیچ وقت . من اصلا نمی‌دانم این خبرها كه پدر من بیماری روحی داشته است، از كجا درآمده است.نوشته بودند پدر من بازنشسته است . اتفاقا پدر من بازنشسته نبود . از سال 1386 به دلیل جانبازی ایشان "حالت اشتغال" داشتند . یعنی هم ردیف با یك فرد شاغل به حساب می‌آمدند.  و ما هم حدود سی سال است كه در یك خانه سازمانی زندگی می‌كنیم.موضوع اصلا تخلیه خانه سازمانی نبود چون پدر من هنوز بازنشسته نشده بود .

نظرش درباره مرگ چه بود؟

كلا در این مورد زیاد حرف نمی‌زد . من واقعا اطلاع ندارم . وقتی كسی فوت می‌كرد، متاثر می‌شد اما تاثرش غیر عادی نبود . مرگ اصلا دغدغه ذهنی‌اش نبود كه بخواهد در موردش صحبت كند .

پدرتان، پدر سختگیری بود؟

به هیچ وجه .

در برابر مشكلات غالبا چه رفتاری داشت؟ سعی می‌كرد با مشكلات مقابله كند یا تسلیم می شد؟

واقعا مظلوم بود.من همین را می‌توانم بگویم كه واقعا پدرم آدم مظلومی بود.می‌توانید بروید از محل كارش تحقیق كنید .از همكارانش بپرسید . مطمئنم خیلی‌ها این حرف من را تایید می‌كنند .

واكنش همكاران پدرتان به این اتفاق چه بود؟

ما هنوز به شهری كه پدرم در آن كار می‌كرد نرفته ایم اما در تماسی كه داشتند همه ابراز تاسف كردند و شوكه شده بودند . پدرم در گچساران كار می‌كرد اما ما فعلا دزفول هستیم.

احتمال چنین رفتاری از سوی پدرتان را می‌دادند؟


اصلا. آنها هم می‌گفتند فكر نمی‌كردیم چنین اتفاقی رخ بدهد .

ببینید اخبار ضد و نقیضی درباره مشكل پدر شما منتشر شد . می گفتند ایشان جزو كسانی بود كه نمی‌خواست خانه سازمانی را تخلیه كند و بعد هم گفتند درخواست بازنشستگی پیش از موعد داشته است .دوست ندارید شفاف درباره مشكل صحبت كنید ؟

 مشكل پدر من هیچ كدام از این‌ها نبود.او 36 سال بود كه در صنعت نفت خدمت می‌كرد پس طبق قانون می‌توانست از امكان بازنشستگی استفاده كند. در ضمن ما هنوز در خانه سازمانی زندگی می‌كنیم و اصلا اخطاری بابت تخلیه این خانه سازمانی نگرفتیم اما واقعا نمی‌توانم درباره این موضوع حرف بزنم . شرایط روحی خوبی ندارم. باور كنید یك ماه و نیم قبل كه حس می كردم فشار روی پدرم سنگین است، هشدار دادم و نامه‌ای را به یك خبرگزاری فرستادم . اما آنها نامه را منتشر نكردند .

یعنی یك ماه و نیم قبل حس می‌كردید پدرتان به مرز خودكشی رسیده است؟

اصلا . من هنوز هم فكر می‌كنم پدر من قصد خودكشی نداشت .

اما پدر شما بنزین خریده وبا خودش به داخل وزارتخانه برده است . می‌گویند وقتی درخواست دیدار وزیر را داده و به او گفته‌اند درخواست كتبی بدهد، از گیشه دور شده ، بنزین را روی شانه‌هایش ریخته و كبریت زده است . این به معنای قصد قبلی نیست؟

من فكر می‌كنم او حتی وقتی می‌سوخت هم فكر نمی‌كرد ماجرا منجر به مرگش شود .

شما فیلم ضبط شده این اتفاق را دیده‌اید؟

 خیر . من جرات دیدن این فیلم را ندارم .

گفتید پدرتان جانباز بود ، نوع جانبازی وی چه بود؟

وی جانباز اعصاب و روان بود .در این مورد هم خیلی‌ها دروغ نوشتند . نوشتند پدر من جانباز 45 درصد بود . در حالی‌كه جانباز 30 درصدی بود.

شاید به همین خاطر ، یعنی نوع جانبازی مطرح شده است كه ایشان مشكل روحی داشتند؟

اگر كسی یك مدرك آورد كه در این 10 سال پدر من دارو مصرف می‌كرده یا یك نسخه پیدا كند، من حرفش را می‌پذیرم . جانباز اعصاب و روان بودن به این معنا نیست كه وی مشكل روحی و روانی داشته‌است . وی به خاطر نوع رفتار خانواده به تعادل رسیده بود و حتی نیازی به دارو نداشت.

پدر شما چه سالی جانباز شد؟

فكر كنم سال 62 یا 63 بود اما از سال 71 به بعد دنبال تكمیل مدارك جانبازی‌اش رفتند .

پدر شما هم قبلا خواستار دیدار با وزیر نفت شده بود؟

تا جایی كه من اطلاع دارم می‌خواسته با مدیران ارشد نفتی صحبت كند.

چه زمانی ؟

در دولت قبلی . زمان وزارت آقای قاسمی بود اما آن زمان هم موفق نشده بود با وزیر دیدار كند .

مشكل پدر شما چه بود كه فقط باید با وزیر دیدار می‌كرد؟

 یك مشكل كاملا پیچیده .

مشكل سیاسی داشتند؟

اصلا . به هیچ وجه . اما خب فشار آن قدر رویش زیاد شد كه این تصمیم را گرفتند .

مشكل مالی بود یا غیر مالی؟

بگذارید در این مورد سكوت كنم .

درگیر پرونده مالی شده بودند ؟

نه اصلا . این هم صحت ندارد.

فكر می‌كنی مشكل پدرت ارزش جانش را داشت؟

 من نمی توانم به این سوال جواب بدهم اما خب وی در یك لحظه این تصمیم را گرفته است .

كسی كه بنزین را با خود می‌برد حتما قصد قبلی داشته است.

 نه او می‌خواست از بنزین برای تهدید استفاده كند .

كلا اهل تهدید كردن بود؟

خیر . اصلا اهل تهدید نبود .

در چه موقعیت روحی خانواده را ترك كرد؟

موقعیت معمولی . مثل همیشه .

شرایط روحی‌اش عادی بود؟


 بله . مثل همیشه بود .

 گفت برای چه كاری می رود؟

گفت می‌روم مشكل را پیگیری كنم . خودمان او را به فرودگاه رساندیم. پروازش ساعت 11:55 دقیقه بود.روز یكشنبه جای دیگری كار داشت و دوشنبه به وزارت نفت رفت كه آن اتفاق افتاد.حالا هم من از طرف خانواده‌ام تقاضا دارم با توجه به اتفاقی كه افتاده است و ابعاد مشكل پدرم، با وزیرنفت و وزیر كشور دیداری داشته باشم .ابعاد موضوع به جاهایی برمی‌گردد كه من نمی‌توانم درباره‌اش صحبت كنم.


ویدیو مرتبط :
می توان وزارت صنعت،معدن وتجارت راجایگزین وزارت نفت کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت "زنگنه" از فسادهای بالای 400 میلیارد در وزارت نفت



اخبار,اخبار سیاسی,فساد مالی در وزارت نفت

 

اخبار سیاسی - روایت "زنگنه" از فسادهای بالای 400 میلیارد در وزارت نفت

در گزارش خودم به آقای دکتر روحانی گفتم که بسیاری از قراردادهای موجود در نفت اصلا قرارداد نیستند بلکه همانند قرارهای دوستانه بین افراد می مانند . دوستی و رفاقت سرجای خودش . اما حساب، حساب است و کاکا برادر و این طوری نمی شود با اموال مردم رفتار کرد .

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت شب گذشته با انتشار مطلبی در فیس بوک خود گزارشی از دیدار رییس جمهوری از وزارت نفت ارائه داد.

به گزارش "تدبیر"، وزیر نفت در این گزارش از دیدار سرزده حسن روحانی از وزارت نفت و پرونده بابک زنجانی صحبت می کند. هر چند زنگنه در این گزارش می گوید چند فساد گسترده بالای 400 میلیارد توامن در وزارت نفت رخ داده است.

متن گزارش فیس بوکی زنگنه بدین شرح است:
"به نام خداوند جان و خرد
دوستان سلام
امروز صبح اول (دوشنبه) وقت جناب آقای دکتر روحانی، برای اولین بار برای بازدید از یک وزارتخانه اجرایی به صورت سرزده به وزارت نفت آمدند. البته سرزده در عرف دولت زمانی است که مثلا یک روز قبل از بازدید اطلاع دهند، چون کسب آمادگی برای میزبانی مقامات ارشد نظام در یک روز، کار دشواری است و در نتیجه همکارانم دیشب تا نزدیک نیمه شب دست اندرکار آماده سازی شرایط بودند و خودم هم ساعت 9 شب بعد از یک جلسه در مورد آقای "بابک زنجانی" به آنها ملحق شدم. آن جلسه بسیار مهم بود و باید می رفتم.

 

خوشبختانه قوه قضاییه موضوع را به خوبی پیگیری می کند که جای تشکر دارد. آن طور که حساب کرده ام، فعلا هر ایرانی 110 هزار تومان از آقای بابک زنجانی طلب کار است .


به طور طبیعی وقتی رییس جمهور برای بازدید می آیند بسیاری از همکاران تمایل به حضور دارند و متاسفانه به علت کوچکی سالن ، بایستی بین معاونت ها و بخش های مختلف سهمیه بندی می کردیم که نتیجه خوب از کار درآمد. البته در سهمیه بندی اولویت را به حضور خانم ها دادیم.

امروز (دوشنبه) هم از صبح زود من و همه همکارانم برای نهایی کردن کارها به وزارتخانه آمده بودیم و البته بیشتر تمرکز من بر روی آماده کردن فایل ارایه مطالب به رییس محترم جمهوری بود.


ایشان در جلسه گفتند که بنا دارند به همه وزارتخانه ها سرکشی کنند و از نفت شروع کرده اند. چون در این روزهای سرد سال، کار مهمی در امر سوخت رسانی زمستانی در وزارت نفت انجام شده و می خواسته اند به دست اندرکاران خسته نباشید بگویند و از طرف دیگر هم از نظر ایشان نفت همچنان به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین صنعت در کشور مطرح است.


من در گزارشم برنامه های اصلی وزارت نفت را شامل توسعه میادین مشترک غرب کارون، توسعه پارس جنوبی، جهش دوم صنعت پتروشیمی و جهش بخش پالایشی، بهینه سازی مصرف سوخت و مبارزه با فساد را برای ایشان توضیح دادم. خوشبختانه آقای رییس جمهور نگاه روشنی به این برنامه ها دارند."

زنگنه در ادامه یادداشت فیس بوکی خود درباره قراردادهای نفتی و حیف و میل اموال مردم می نویسد: "در گزارش خودم به آقای دکتر روحانی گفتم که بسیاری از قراردادهای موجود در نفت اصلا قرارداد نیستند بلکه همانند قرارهای دوستانه بین افراد می مانند .

 

دوستی و رفاقت سرجای خودش . اما حساب، حساب است و کاکا برادر و این طوری نمی شود با اموال مردم رفتار کرد . چرا که در بسیاری از این قراردادها نه مبلغ قطعی است ، نه مدت زمان اجرای کار و نه تضمین قابل قبولی برای کیفیت و اجرای درست کار از پیمانکار گرفته شده . من مخصوصا بر این مطلب تاکید کردم چرا که بر حساسیت فوق العاده آقای دکتر روحانی بر هزینه کرد درست حتی یک ریال از اموال عمومی هم آگاه بودم و درادامه هم گفتم که من اصلاً نمی توانم این وضع را تحمل کنم و این موضوع خیلی به من فشار می آورد و به همین علت گاهی هم با همکارانم تندی می کنم."

زنگنه در پایان گزارش خود در باره "بابک زنجانی" و بدهی او به وزارت نفت اعلام می کند که این بخشی از فسادهای مالی رخ داده است. او می نویسد: "در رابطه با فساد اقتصادی هم به ایشان توضیح دادم که گرچه موضوع بابک زنجانی بزرگ است و ما به طور جدی در حال پیگیری آن هستیم، ولی متاسفانه موارد دیگری هم داریم که همگی بالای 400 میلیارد تومان هستند و از پول های بازنشستگان صنعت نفت ، درست بهره برداری و امانتداری نشده است که در حال پیگیری قضایی آنها هستیم.

 

ایشان هم در رابطه با برنامه های ما قول های مساعدی دادند که امیدوارم با کمک ایشان بتوانیم سربلند باشیم. به ایشان و همه مدیران حاضر هم گفتم که آرزوی من سربلندی ایران در منطقه و جهان و حفظ عزت ایرانیان است و این برنامه ها هم همه برای تحقق این آرزوست."

اخبار سیاسی - تدبیر