اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایتی از سخت‌ ترین دوران صدا و سیما


یک مجری تلویزیون معتقد است، دوره ریاست سید عزت الله ضرغامی به لحاظ رسانه‌ای دوران سختی بود و به تعبیری می‌شود گفت سخت‌ترین دوره مقطع بعد از انقلاب در رسانه ملی منهای روزهای جنگ، دوره آقای ضرغامی بود.

خبرگزاری ایسنا: یک مجری تلویزیون معتقد است، دوره ریاست سید عزت الله ضرغامی به لحاظ رسانه‌ای دوران سختی بود و به تعبیری می‌شود گفت سخت‌ترین دوره مقطع بعد از انقلاب در رسانه ملی منهای روزهای جنگ، دوره آقای ضرغامی بود.

محمدرضا حسینیان - مجری برنامه «گلخانه» - دوران ریاست سید عزت‌ الله ضرغامی بر صداوسیما را پیچیده خواند و درباره شرایط سخت آن دوره، اظهاراتی را مطرح کرد.

وی گفت: در این 10 سال دو رقیب عجیب و غریب تلویزیون یعنی ماهواره و اینترنت را داشتیم؛ ضمن اینکه چالش‌های سیاسی را هم در این 10 ساله نمی‌توان در نظر نگرفت. اگر منصف باشیم دوره آقای ضرغامی هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ فضای اجتماعی، دوره سخت و پیچیده‌ای بود اما تدبیری که ایشان داشتند توسعه‌ی فضای شبکه‌ها به لحاظ کمی بود و حال این میراث در اختیار آقای سرافراز است که امیدواریم با توسعه کیفی فضایی را فراهم کنیم که مردم را به سمت رسانه علاقه‌مند کنیم.

این مجری تلویزیون در عین حال درخصوص ریاست محمد سرافراز در صداوسیما اظهار کرد: آقای سرافراز یکی از قدرتمندترین معاونان رسانه هستند و ایشان در توسعه فضای بین‌المللی رسانه تلاش‌های زیادی کردند. امیدواریم آن تجربه را بتوانند در اینجا داشته باشند. مردم ما در حال حاضر آمادگی دارند که به سمت رسانه رو کنند چون دیگر واقعا ماهواره آن قدرت را ندارد و چیزی برای ارائه کردن ندارد. امیدواریم این فرصت فراهم شود و مردم را به بازی برد برد در رسانه ملی دعوت کنیم.

حسینیان که مدیرمسئول تلویزیون اینترنتی تی‌وی پلاس نیز هست، درخصوص کارکرد این تلویزیون نیز توضیح داد: تی‌وی پلاس اولین ویدئو رسانه در دنیای مجازی است و کارکرد آن تولید ویدئو است. در واقع چیزی شبیه به یک تلویزیون در فضای مجازی؛ البته تأکید می‌کنم ما تلویزیون نیستیم به دلیل اینکه تلویزیون تعریفی دارد و نیاز به گرفتن مجوزهای اخذ آن رسانه دارد و ما در حال اخذ این مجوز هستیم تا دارای اولین تلویزیون اینترنتی در ایران بشویم.

محمدرضا حسینیان در عین حال در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد، سعی می‌کنیم فضای رسانه را با محتوای بومی قابل دفاع ملی پر کنیم.


ویدیو مرتبط :
سوتی خفن صدا و سیما-گفتن جیــگر به مجری دختر صدا و سیما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طلایی ترین دوران «صدا و سیما»


معاون سیما دوران مدیریت مهندس ضرغامی را در رسانه ملی دورانی طلایی خواند و توضیح داد؛ با وجود تحریم ها، هجمه های تبلیغاتی داخلی و خارجی، و مشکلات مالی سازمان صداوسیما مسیری رو به جلو پیموده و توانسته مخاطب خود را همچنان در عرصه بین المللی حفظ کند.

عصر ایران: معاون سیما در گفت و گو با خبرنگار پنجره دوران مدیریت مهندس ضرغامی را در رسانه ملی  دورانی طلایی خواند و توضیح داد؛ با وجود تحریم ها، هجمه های تبلیغاتی داخلی و خارجی، و مشکلات مالی سازمان صداوسیما مسیری رو به جلو پیموده و توانسته مخاطب خود را همچنان در عرصه بین المللی حفظ کند.
 
روابط عمومی سیما گزارش داد؛ دکتر علی دارابی با اشاره به هجمه های سازمان یافته علیه رسانه ملی گفت:جریان های سیاسی به بهانه سهم خواهی از هیچ تخریبی فروگذاری نکرده اند. در حالی که سازمان همواره فراجناحی و بر اساس مصالح و منافع ملی عمل کرده است.
 
دکتر دارابی در ابتدا با اشاره به مشکلات مالی سازمان گفت: یکی از مهمترین چالش های رسانه ملی به ویژه در سال های اخیر مساله کمبود شدید بودجه بوده است. سازمان در وضعیت موجود به بودجه سالیانه 5 هزار میلیاردی نیاز دارد، تا بتواند 160 شبکه رادیویی و تلویزیونی را با برنامه هایی به بیش از 40 زبان فراملی، مدیریت کند.
 
وی با اشاره به هزینه های بالای رایت مسابقات ورزشی و مبادلات ماهواره ای افزود: از این رقم چیزی درحدود یک پنجم در بودجه لحاظ شده است. همواره در سازمان به آن تاکید شده ولی متاسفانه هیچ گاه به آن توجه نشده است. این مشکل جدی است و مشکل جدی تر اینکه اساسا سهم فرهنگ و رسانه از بودجه کلان کشور کمتر از 5 درصد است.
 
در میدان جنگ نرم، امروز ما افسران خط مقدم هستیم
 
معاون سیما اضافه کرد: حرف ما این است که بودجه صداوسیما به دلیل ارتباط با حاکمیت و امنیت ملی در بودجه نویسی هم باید در سرفصل مسایل امنیتی و دفاعی دسته بندی شود. این یک جنگ است، تعارف نداریم در میدان جنگ نرم ما افسران خط مقدم هستیم. به عنوان کارشناس رسانه وبه دور از هر مسئولیتی بر این نکته تاکید می کنم رسانه ملی امکانات کمی دارد و در جایگاه اصلی خود نیازمند یک نهضت جدی است.
 
دکتر دارابی در ادامه با تشریح روند برنامه سازی در سازمان در مورد شغل تهیه کنندگی درسیما گفت: در گذشته تهیه کننده به عنوان کارمند رسمی سازمان شناخته می شد و حقوق ماهیانه دریافت می کرد. اما امروز اصلا چیزی به عنوان تهیه کننده رسمی در میان مشاغل سازمان نداریم. هر تهیه کننده ای می تواند بیرون سازمان فیلم و سریال و برنامه تولید کند. در تلویزیون ما کارفرما هستیم؛ اما جای نویسنده و کارگردان نمی نشینیم.
 
وی در ادامه بر روند کوچک سازی سازمان در زمینه نیروی انسانی با وجود افزایش شبکه های نسل جدید گفت: نزدیک به دو سال است؛ برنامه کوچک شدن سیما را ارائه کرده ام که براساس آن 40 درصد کاهش نیروی انسانی در سیما خواهیم داشت. از اقدامات سازمان در سال های اخیر این بوده است که شبکه های نسل جدید با حداقل نیرو در حال فعالیت هستند.
 
با هجمه های سازمان یافته علیه رسانه ملی مواجه بوده ایم
 
دکتر دارابی همچنین با اشاره به هجمه های سازمان یافته علیه رسانه ملی در سال های اخیر گفت: شبکه های ماهواره ای مدام سعی در اعتمادزدایی از رسانه ملی دارند. از سوی دیگر جریان های سیاسی به بهانه سهم خواهی از هیچ تخریبی فروگذار نیستند. سیاست ما در تلویزیون حفظ مخاطب موجود و جذب مخاطب جدید است. با تمام شرایطی که گفتتم رسانه ملی بیش از 20 برنامه خیابان خلوت کن و ماهواره خاموش کن دارد.
 
معاون سیما در ادامه با اشاره به مشکلات ساخت برنامه های گفت وگو محور و مناظره ها در سازمان گفت: سقف تحمل و مدارای مسئولان کشور کوتاه است و تحمل انتقاد ندارند به همین دلیل هم بلافاصله وقتی کرسی های آزاد اندیشی، مناظره و برنامه های از این دست پخش شود، فریادها هم بلند می شود.
 
وی افزود: متاسفانه در کشور ما پرسشگری رسانه برای مسئولان مزاحمت تلقی می شود این از چالش های جدی جامعه است که اثر مستقیم بر کار رسانه دارد.
 
دکتر دارابی در خاتمه با اشاره به ویژه گی های برنامه های نوروز ی سیما گفت: نوروز 93 در کنار برنامه های تفریحی و خانوادگی برنامه های معنوی متناسب با ایام فاطمیه به درستی جانمایی شده است. در عین خال یک شبکه مجازی مستند از ساعت 18 تا 24 در شبکه های مختلف روز آنتن می رود، تا مستندهای روز ایران و جهان را پخش کند.
 
وی همچنین با اشاره به ایجاد شبکه مجازی برای پخش برنامه های راهیان نور افزود: مسابقات مختلفی برا پخش در این ایام نیز طراحی کرده ایم و در موضوع خانواده هم چند چندین برنامه متنوع داریم.
 
پخش 126 فیلم سینمایی ایرانی و خارجی و 4 سریال طنز از شبکه های سیما نوید دیگری بود که دکتر دارابی در انتهای گفت و گوی خود برای مخاطبان نوروزی تلویزیون داشت.