اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رمزگشایی جدید از هوش انسان


مطالعات محققان امریکایی نشان می دهد، DNA انسان قادر به تولید نورون های بیشتری نسبت به سایر موجودات بوده و چرایی باهوش بودن انسان را می توان در این موضوع توجیه کرد.

خبرگزاری مهر: مطالعات محققان امریکایی نشان می دهد، DNA انسان قادر به تولید نورون های بیشتری نسبت به سایر موجودات بوده و چرایی باهوش بودن انسان را می توان در این موضوع توجیه کرد.

 محققان امریکایی دانشگاه دوک مطالعات متفاوتی را در رابطه با DNA و سلول های مغزی انسان آغاز کرده اند که می تواند پاسخ متفاوتی را برای چرایی باهوش بودن انسان ها نسبت به سایر موجودات ارائه کند زیرا انسان ها قادر به یاد گرفتن زبان های مختلف یا حل دشوارترین مسائل ریاضی هستند.

محققان دانشگاه دوک امریکا در مطالعات خود به تزریق DNA و سلول های مغزی انسان به جنین موش ها پرداختند و نتایج بررسی ها ابعاد جدیدی را پیش روی آنها قرار داد.

مغز جنین موش ها با سرعت باورنکردنی به رشد پرداخت که در نتیجه تزریق DNA انسانی بود. محققان معتقدند ژن های رمزگذاری شده توسط DNA باعث بروز چنین وجه تمایزی بین انسان و حیوان می شوند.

انسان و شامپانزه دارای ساختارهای ژنتیکی شبیه به یکدیگر هستند اما محققان در این مطالعات موفق به کشف ۱۰۶ رشد دهنده مغزی شدند که باعث تفاوت میان انسان و شامپانزه می شود. اما تصور می شود ۶ مورد از این توالی ژن ها باعث رشد مغز می شوند. این ذرات را «human-accelerated regulatory enhancers» یا به طور مخففHARE می نامند. تعداد HARE ها نیز از ۱ تا ۶ شماره گذاری شده است.

HARE۵ عجیب ترین توالی کشف شده است زیرا زمانی که این ژن از انسان گرفته و به موش های تزریق شد، مغز موش ها ۱۲ درصد رشد بیشتری را نسبت به زمانی نشان دادند که HARE۵ از شامپانزه ها گرفته شده بود. تحقیقات نشان داد که انسان و شامپانزه تنها در ۱۶ حرف رمزگذاری ژنتیکی متفاوت هستند، به همین دلیل تزریق HARE۵ با تفاوت اندکی در دو گونه جنین موش ها بروز کرد. تحقیقات نشان داد، موش هایی که ژن های انسانی دریافت کرده بودند، باهوش تر هستند. دانشمندان امیدوارند تا از این تحقیقات بتوانند برای درمان بیماری های مغزی استفاده کنند.


ویدیو مرتبط :
مستند انسان و حیوانات از مجموعه رمزگشایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رمزگشایی از قدیمی‌ترین «دی ان ای» اجداد انسان



اخبار,اخبار علمی ,تکنیک‌های جدیدبازیابی  دی ان ای


اخبار علمی - رمزگشایی از قدیمی‌ترین «دی ان ای» اجداد انسان

دانشمندان در آلمان موفق به توالی‌دادن قدیمی‌ترین «دی ان ای»(DNA) جهان شدند.

به گزارش ایسنا ، با استفاده از تکنیک‌های جدید برای اشتقاق و مطالعه دی ان ای باستانی، محققان «موسسه نسب‌شناسی تکاملی ماکس‌پلانک» در آلمان، توالی ژنوم میتوکندری تقریبا کامل یک نماینده 400 هزار ساله «هومو» از غار «سیما دو لویس هویسوس» را تعیین کردند. این مکان یک غار منحصر‌به‌فرد در شمال اسپانیا است.

آن‌ها دریافتند این ژنوم با ژنوم میتوکندری دنیسوان‌ها مرتبط است. این موجودات یکی از خویشاوندان منقرض‌شده نئاندرتال‌ها در آسیا هستند.

«سیما دو لس هویسوس»، غاری در شمال اسپانیا است که بزرگ‌ترین مجموعه فسیل‌های «هومینین پلیستوسن میانه» را در خود جای داده است.

این فسیل‌ها شامل دست کم 28 اسکلت هستند که طی بیش از دو دهه توسط تیمی اسپانیایی از دیرینه‌شناسان و به رهبری خوان لوئیس-آرزوآگا حفاری و جمع‌آوری شده‌اند.

این فسیل‌ها به عنوان Homo heidelbergensis گروهبندی می‌شوند، اما حامل ویژگی‌های نوعی نئاندرتال‌ها نیز هستند و تاکنون امکان مطالعه دی ان ای این «هومینین‌»های منحصر‌به‌فرد وجود نداشت.

ماتیاس مایر و تیمش از موسسه ماکس‌پلانک تکنیک‌های جدیدی را برای بازیابی و توالی‌دادن دی ان ای باستانی تخریب‌شده طراحی کرده‌اند.

آن‌ها سپس به تیم خوان-لوئیس آرزوآگا ملحق شدند و این تکنیک‌ها را به موجود غارنشینی از سیما دو لس هویسوس اعمال کردند.

پس از این موفقیت، محققان دو گرم پودر را از استخوان ران این هومینین جمع‌آوری کردند. در مرحله بعد، آن‌ها دی ان ای این پودر را اشتقاق کردند و ژنوم میتوکندری یا mtDNA را توالی دادند.

میتوکندری بخش کوچکی از ژنوم است که در طول خط مادرانه منتقل می‌شود و در بسیاری از المثنی‌های هر سلول رخ می‌دهد.

محققان سپس این دی ان ای باستانی میتوکندری را با نئاندرتال‌ها، دنیسوان‌ها، انسان‌های امروزی و میمون‌ها مقایسه کردند.

با استفاده از جهش‌های گم‌شده در توالی‌های دی ان ای قدیمی، آن‌ها محاسبه کردند که هومینین غار سیما بیش از 400 هزار سال پیش زندگی کرده است.

آن‌ها همچنین دریافتند این هومینین دارای جد مشترکی با دنیسوان‌های 700 هزار ساله بوده است. دنیسوان‌ها گروه باستانی منقرض‌شده‌ مرتبط با نئاندرتال‌ها در آسیا بوده‌اند.

ماتیاس مایر در این باره گفت: این واقعیت که mtDNA هومینین سیما دو لس هویسوس دارای جد مشترک با یک دنیسوان و نه میتوکندری نئاندرتال است، غیرمنتظره بود، زیرا بقایای اسکلتی آن‌ ویژگی‌های مشتق‌شده از نئاندرتال‌ها‌ را حمل می‌کند.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون می‌توانیم دی ان ای اجداد انسانی را که صدها هزار سال عمر دارند، مطالعه کنیم. این امر رویکردهایی را برای بررسی ژن‌های اجداد نئاندرتال و دنیسوان‌ها پیش رو می‌گذارد که بسیار هیجان‌انگیز است.
اخبار علمی - ایسنا