اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد چشمگیر معاملات بورس



اخبار ,اخبار اقتصادی ,معاملات بورس

 

اخبار اقتصادی - برخلاف حرکت منفی شاخص سهام ثبت شد
رشد چشمگیر معاملات بورس

آرامش در بازار ارز ادامه یافت.

 مبادلات روز گذشته بورس در شرایطی با افت 6/0 درصدی شاخص كل مواجه شد كه بررسی‌ها از تكاپوی بازار سرمایه كشور نسبت به ابتدای سال خبر می‌دهد.

 

روز گذشته ارزش، حجم و تعداد معاملات نسبت به ابتدای سال به ترتیب با 133، 148 و 99 درصد رشد مواجه شد. كارشناسان به همین دلیل معتقدند ریزش 485 واحدی بورس به‌معنای كاهش پویایی در این بازار نیست.قیمت دلار نیز روز گذشته تغییری نکرد تا بازار با آرامش روز را به پایان برساند.


هلدینگ خلیج فارس بازار را منفی كرد
پویایی بازار برخلاف حركت شاخص خودروسازان همچنان لیدر بی‌رقیب بازار هستند
ریزش 458 واحدی شاخص بازار سرمایه در روز گذشته در مقابل رشد چشمگیر حجم و ارزش معاملات حكایت از آن دارد كه هرچند دماسنج بازار با ثبت حدود 6/0 درصد افت به محدوده 76 هزار و 500 واحدی سقوط كرده، اما نماگرهای بازار نشان از فعالیت سرمایه‌گذاران در بورس دارد.

در شروع معاملات روز گذشته شاخص كل بورس تهران به لطف رونق معاملات در گروه خودرویی و همچنین اوضاع مناسب در گروه پالایشی بار دیگر در مدار صعود قرار گرفت، اما پس از دقایقی تحت فشار منفی نمادهای بزرگ پتروشیمی به ویژه هلدینگ خلیج فارس به محدوده منفی خزید؛ روز گذشته نماد هلدینگ خلیج فارس در حالی كه با صف فروش سنگین مواجه بود بسته شد، در این راستا مدیر امور مالی هلدینگ خلیج فارس با اشاره به درخواست این شركت از سازمان بورس برای توقف نماد شركت، گفت: گزارش شفاف سازی فارس تا هفته آینده به سازمان بورس ارسال خواهد شد. علی نیازی در گفت‌وگو با «سنا»، با بیان اقداماتی همچون خرید سهام شركت پترول و آثار مستقیم و غیرمستقیم ناشی از خرید سهام این شركت بر سود هلدینگ خلیج فارس (با توجه به سهم 45 درصدی هلدینگ خلیج فارس در شركت بازرگانی پتروشیمی، به عنوان فروشنده این سهام)، افزود: آثار ناشی از تسعیر 500 میلیون یورو مطالبات شركت از ارز مبادله‌ای به ارز نرخ آزاد، افزایش ظرفیت پتروشیمی تندگویان به 90 درصد و نیز حل نسبی مشكل كشتی برای حمل محصولات پتروشیمی‌های پارس و بندر امام، آثار قابل توجهی بر سود هلدینگ خلیج‌فارس دارد. به همین منظور، با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس و اوراق بهادار، از این سازمان درخواست كردیم به‌منظور شفاف سازی درخصوص آثار این موارد بر میزان سود هلدینگ خلیج فارس، نماد شركت متوقف شود.

 

همچنین طی روزهای گذشته در مورد هلدینگ شایعاتی هم وجود داشته كه سهامداران آن را نگران كرده بود؛ در این خصوص سید‌علی حسینی مشاور مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس در امور سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه اظهار كرد: در بازار شایعاتی در مورد فارس وجود داشته كه یكی از آنها آثار  منفی خوراك و دیگری پیش‌بینی پایین EPS شركت بوده اما هیچ كدام از آنها واقعیت ندارد. ما دنبال 5 درصد تخفیف دیگر برای خوراك هستیم تا قیمت خوراك به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد.  در جریان معاملات دیروز دیگر لیدرهای بازار از جمله نمادهای پتروشیمی فشار بیشتری را بر شاخص در مسیر نزول وارد ساختند و منفی شدن مپنا و سپس معاملات پر حجم بر روی این نماد مزید بر علت شد تا شاخص بیش از پیش كاهش یابد. در ادامه بازگشایی برخی نمادها در محدوده مثبت قیمتی مانند «دزهراوی» شاخص را كمی بالا كشید؛ اما این روند نیز به سرعت خنثی شد و این نماگر تا پایان زمان معاملات با شیبی منفی اما ملایم به كار خود پایان داد و در نهایت دماسنج بازار سرمایه با تاثیر منفی نمادهای بزرگی همچون هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس،‌ گسترش نفت و گاز پارسیان، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، سرمایه‌گذاری غدیر، پتروشیمی شازند و فولاد مباركه اصفهان با كاهش 458 واحدی به محدوده 76 هزار و 529 واحدی رسید. معاملات بورس اوراق بهادار در روز گذشته با رونق چشمگیری پیگیری شد و در مجموع دادوستد یك میلیارد و 65 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 872 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی بازار به ثبت رسید كه به ترتیب حجم و ارزش كل معاملات در مقایسه با مبادلات روز یكشنبه 3/34 و 5/19 درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین از ابتدای سال تا كنون ارزش كل معاملات بازار سرمایه با 133 درصد افزایش از 123 میلیارد تومان به 287 میلیارد تومان رسیده است.

 

در این مدت حجم كل معاملات نیز رشد 148درصدی را تجربه كرده؛ به‌طوری‌كه جابه‌جا‌یی 429 میلیون سهم در ابتدای سال به یك میلیارد و 65میلیون سهم در روز گذشته رسیده است. افزون بر این، تعداد معامله‌گران نیز با رشد 99 درصدی بالغ بر 87 هزار و 377 نفر شده است. اما در این میان بازدهی شاخص همچنان منفی است و با احتساب افت روز گذشته، تغییرات شاخص از ابتدای سال تا كنون منفی 15/3 درصد است.

 ثبات نسبی بازار سهام در 2 ماه آینده
مدیر‌عامل تامین سرمایه آرمان در گفت‌وگو با «سنا»، پیش‌بینی كرد در 2 ماه آینده ثبات نسبی در بازار سرمایه ایجاد و بعد از توافق جامع هسته‌ای، بازاری مثبت و معقول تا پایان سال ایجاد می‌شود. محمد جمالی به وضعیت فعلی بورس اشاره كرد و گفت: به نظر می‌رسد كلیه حوزه‌های اقتصادی كشور و فعالان بخش‌های مختلف، تصمیمات كلان و مهم خود را به بعد از تعیین تكلیف پرونده هسته‌ای و روشن شدن وضع تحریم‌ها موكول كرده‌اند؛ زیرا این موضوع بسیار كلیدی و مهم بوده و در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به دلیل اینكه منجر به مشخص شدن قیمت سكه و ارز می‌شود، تاثیرگذار است. وی افزود: به این ترتیب به نظر می‌رسد تا زمانی كه تكلیف مذاكرات هسته‌ای در تیرماه روشن شود، بازار سرمایه و سایر بازارها همچون ارز، طلا و مسكن در یك ثبات نسبی به سر خواهند برد. این كارشناس بازار سرمایه تصریح كرد: علاوه‌بر این پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینكه در 8 سال دولت سابق عموما صنایعی رشد كردند كه با قیمت دلار و قیمت‌های جهانی ارتباط مستقیم داشتند و صنایعی همچون خودروسازی‌ها، بانك‌ها و دارویی‌ها از افزایش قیمت ارز آسیب دیدند، این صنایع در دولت جدید پتانسیل رشد و شكوفایی را پیدا كنند. جمالی با بیان اینكه بیشترین رشد در سال جاری به شركت‌های خودروسازی و صنعت بانكداری متعلق است، عنوان كرد: این در حالی است كه بعد از توافق جامع هسته‌ای و با توجه به كاهش ریسك سیاسی كشور و ورود سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های مختلف نفت و گاز، به نظر می‌رسد كه نرخ بازده مورد انتظار اقتصاد كشور كاهش یافته و سود شركت‌ها افزایش یابد. مدیر‌عامل تامین سرمایه آرمان اظهار كرد: بنابراین اگر توافق جامع هسته‌ای حاصل شود، پیش‌بینی می‌شود كه بهترین بازار، بورس باشد در غیر این صورت، شاهد تلاطم‌هایی به سمت بازار طلا و ارز خواهیم بود. به طوری كه اگر مذاكرات در مسیر انتظارات حركت نكند نقدینگی و سرمایه سرگردان می‌تواند به سمت بازارهای غیر‌مولد حركت كند.


وی یادآور شد: بازار سرمایه در روز شنبه افت موقتی را تجربه كرد، زیرا تصور می‌كرد كه روند مذاكرات هسته‌ای بهبود می‌یابد ولی با این حال صف فروش بسیاری از شركت‌ها جمع شد و بازار به سمت تعادل پیش رفت. بنابراین اثر مذاكرات در بازار به اتمام رسیده است و از این پس بازار متعادل‌تری خواهیم داشت. وی تاكید كرد: به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود كه از این پس بازار سرمایه در یك ثبات نسبی به سر برده و افت و رشد قابل توجهی در بازار مشاهده نشود.  در گروه خودرو كه این روزها در نقش پیشرو بازار ظاهر شده، در پی جابه‌جا‌یی 526 میلیون سهم به ارزش یك هزار و 189 میلیارد و 760 میلیون ریال در این گروه، ارزش بازار «خودرو» به 114 هزار و 577 میلیارد ریال رسید و به این ترتیب لیدر بودن خود را حفظ كرد. در این گروه، ختراك برای سال 92 مبلغ 301 ریال سود محقق كرد، در حالی كه 125 ریال سود اعلام كرده بود؛ دلیل این رشد افزایش تولید و كاهش هزینه هاست. در این رابطه مدیرعامل یك شركت مشاور سرمایه‌گذاری نسبت به تشكیل حباب در شركت‌های خودرویی هشدار داد و تاكید كرد كه تا كنون هیچ اطلاعات بنیادی كه وضعیت این شركت‌ها را به سمت بهبود مستمر نشان دهد مشاهده نشده است.

 

مهدی طحانی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» به وضعیت بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: حدود چهار ماه است كه از ریزش شاخص بازار سرمایه از مرز 89 هزار واحد می‌گذرد و بسیاری از سهم‌هایی كه بنا‌به دلایلی بیشتر از ارزش‌های محاسباتی قیمت‌گذاری شده بودند با اصلاح قیمت بعضا 50 درصدی مواجه شدند. وی افزود: در این دوران بسیاری از سرمایه‌گذاران كه تنها با توجه به جو حاكم بر بازار سرمایه خرید كرده بودند متضرر شده و در جاهای مختلف به بدگویی از بازار سهام پرداختند. حال آنكه قبل‌تر از آن بسیاری از كارشناسان هشدارهایی مبنی بر استراحت یا اصلاح بازار داده بودند ولی درآن فضا حرف حساب شنیده نمی‌شد. او با بیان اینكه در حال حاضر معاملات سهام در گروه خودرو موید همین مطلب است، خاطرنشان كرد: طرفداران سرمایه‌گذاری در این شركت‌ها كه اغلب با دیدگاه‌های بسیار كوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری می‌كنند دلیل‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری خود مطرح می‌كنند. وی ادامه داد: عمده این دلایل شاید مواردی از این قبیل باشد كه تولید گروه خودرو در ماه‌های ابتدایی سال رشد چشمگیری داشته، شركت‌های خودرویی درحال فروش دارایی‌های غیر‌مولد خود هستند و شركای خارجی برای همكاری با خودروسازان ایرانی درصف ایستاده‌اند. حال آنكه به صورت واقعی و با استفاده از اطلاعات رسمی افشا شده از گروه خودرو هیچ اطلاعات بنیادی كه وضعیت این شركت‌ها را به سمت بهبود مستمرنشان دهد، مشاهده نشده است. به گفته او سكوت مدیران شركت‌های خودروساز درمورد آمار خرید و فروش‌های خود نیز ابهام‌های سرمایه‌گذاری دراین شركت‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر نرخ‌های فروش این شركت‌ها هم به صورت دائم درحال كش‌وقوس بین مراجع مختلف است. بنابراین با توجه به اینكه اكثر شركت‌های این صنعت دارای زیان انباشته و زیان خالص سنگینی هستند بنابراین ورود سرمایه‌گذاران ریسك پذیر و كوتاه‌مدت در این شركت‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا قیمت سهام این شركت‌ها درصورت به مشكل خوردن تمام مفروضاتی كه باعث صعود آنها شده است، با همان سرعت اما بیشتر نزول خواهد كرد.

 

مدیرعامل شركت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه تاكید كرد: این در حالی است كه درحال حاضر بسیاری از سهام در بازار وجود دارند كه بازار حتی با نسبت قیمت به سود هر سهم (p/e) حدود 4 هم حاضر نیست آنهارا بخرد، حال آنكه سهام این شركت‌ها با توجه به امیدواری‌های افراطی به آینده، درحال تشكیل حباب قیمتی است و در این صورت متضرر نهایی، سهامداران حقیقی و خردی هستند كه تنها با جو بازار معامله می‌كنند. در گروه سنگ‌آهنی، كگل افزایش سرمایه 80 درصدی از محل آورده دارد؛ در‌حالی‌كه قبلا گفته شده بود افزایش سرمایه 100 درصدی دارد.  باما هم 2135 ریال سود محقق كرده و 1100 ریال سود نقدی به هر سهم تخصیص داده است. مجمع كدما كه قرار بود 28 اردیبهشت‌ماه برگزار شود، به تنفس خورد و جلسه بعدی آن 11 خردادماه است.  در گروه دارو، گزارش مالی شركت‌ها خوب بوده است. نسبت قیمت بر درآمد گروه به 3/6 رسیده كه كمتر از متوسط بازار است. مجمع برخی شركت‌ها برگزار شده و برخی دیگر در نوبت برگزاری است. داسوه امروز به مجمع می‌رود. والبر احتمالا 80 تومان سود نقدی تقسیم كند. دسینا 4 خرداد به مجمع می‌رود.  پخش البرز 772 ریال سود محقق كرده و 620 ریال سود نقدی به هر سهم داده است. دسبحا نیز 120 ریال سود نقدی برای هر سهم كنار گذاشته است. دزهراوی6957 ریال سود محقق كرده و 5500 ریال سود نقدی به هر سهم داده است. احتمال رشد سود درازك هم وجود دارد. دتولید2505 ریال سود محقق كرده كه 1800 ریال آن نقدی پرداخت می‌شود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,معاملات بورس

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تاثیر فاصله زمانی، حجم معاملات و قیمت بر معاملات قرارداد آتی سکه در بورس کالای ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد



 

 

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد

 

قیمت سكه طلای طرح امام خمینی (ره) در معاملات آتی بورس كالا افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، قیمت سكه طلا تمام بهار آزادی در معاملات آتی شركت بورس كالای ایران ركورد زد.

طی معاملات هفته گذشته سكه طلا در بازار آتی بورس كالا قیمت سكه طلا با نوسان روبرو بود بطوریكه بین تاریخ ۳۰ مهر ماه الی ۴ آبان ماه در دو روز ابتدایی هفته افزایش و سپس با دو روز كاهش در جدول آماری مربوط به این معامله برای تحویل در ماه های مختلف خودنمایی كرد اما در روز پایانی معاملات یعنی چهارشنبه چهارم آبان ماه افزایش یافت و منتج به ركورد زنی قیمت سكه برای تحویل در اردیبهشت ۹۱ شد.

به این ترتیب قیمت سكه تحویل اردیبهشت ماه سال ۹۱، در بالاترین قیمت در تاریخ چهارم آبان ماه به ۷۱۰ هزار تومان رسید و از آغاز ثبت معاملات این ماه كه از ۱۲ مهر ماه گذشته شروع شده است، به بالاترین نرخ رسید.... /  خبرگزارى ایسنا