اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان


مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد از مجموع 145 کشور مورد بررسی یمن، پاکستان، سوریه، چاد، ایران و اردن درمیان 5 کشور انتهای فهرست هستند و در نتیجه بیشترین شکاف جنسیتی را دارند. ایران رتبه 141 از میان 145 کشور مورد بررسی را کسب کرده و بالاتر از یمن، پاکستان، سوریه و چاد قرار دارد.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری گفت: در بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مجموع 145 کشور، ایران از نظر رتبه کلی نسبت به سال گذشته با افت چهار پله‌ای در رتبه 141، همچنین در بعد مشارکت اقتصادی در رتبه 141، در بعد آموزش رتبه 106، در بعد سلامت و بقاء رتبه 99 و در مشارکت سیاسی در رتبه 137 قرار دارد.

لیلا فلاحتی  افزود: بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در کشور ایران در بعد فرصت و مشارکت اقتصادی شامل سه مفهوم فاصله درمشارکت (اختلاف درنرخ مشارکت نیروی کارزنان به مردان)، فاصله دستمزد(نسبت برآورد درآمد اکتسابی زنان به مردان)، فاصله درپیشرفت زنان و مردان (نسبت زنان به مردان دردوگروه شغلی قانونگذاران، مقامات ارشد و مدیران وکارکنان حرفه‌ای و فنی است.

وی در ادامه گفت: همچنین بررسی وضعیت شاخص‌های ایران در گزارش سال 2015 نشان می‌دهد که ایران در شاخص کلی مشارکت اقتصادی زنان رتبه 141 را دارد و در زیر شاخص‌هایی همچون مشارکت در بازار کار رتبه 143، در کسب مناصب مدیریتی رتبه 106 و کسب مشاغل تخصصی رتبه 108 را در میان کشورهایی با شکاف بالای جنسیتی در حوزه اقتصاد داراست. این رتبه با توجه به نرخ بالای زنان تحصیلکرده قابل تامل و بررسی است. بررسی دیگر شاخص‌های اقتصادی در این بخش نشان می‌دهد که نسبت بیکاری زنان 19.8درصد و مردان 8.6 درصد است.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه شکاف جنسیتی دردستیابی زنان و مردان به آموزش ازطریق مؤلفه‌های نرخ باسوادی زنان به مردان و نرخ زنان به مردان درثبت نام آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه وآموزش عالی محاسبه می‌شود، اظهارکرد: بر اساس گزارش سال 2015 ایران از نظر شاخص آموزش در رتبه 106 و از نظر نرخ باسوادی 110 و از نظر دانشگاهی رتبه 101 را کسب کرده که در بین شاخص‌های آموزشی بهترین وضعیت مربوط به تحصیلات دانشگاهی است.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

وی افزود: شکاف جنسیتی در سلامت و بقا با استفاده از دو مولفه نسبت جنسی تعداد دختران نسبت به پسران دربدوتولد و امید زندگی سالم مردان و زنان مورد بررسی قرار گرفته است که بر اساس این گزارش، ایران از نظر رتبه کلی در رتبه 99 و در امید زندگی در رتبه 108 قرار دارد.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

فلاحتی با بیان اینکه شاخص توانمندسازی سیاسی به شکاف جنسیتی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری سیاسی و از طریق بررسی نسبت زنان به مردان درمؤلفه‌های موقعیت وزارتی، جایگاه پارلمانی و سنوات در اختیار داشتن مهم‌ترین مقام اجرایی(رئیس جمهور و نخست وزیر) در50 سال گذشته تعیین می‌شود، گفت: بررسی این شاخص در گزارش سال 2015 نشان می‌دهد که ایران رتبه کلی 137 را کسب کرده و در شاخص‌هایی همچون زنان در پارلمان رتبه 139، در مناصب وزارتی رتبه 114 و در شاخص مناصب مهم اجرایی رتبه 64 را به دست آورده است.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

وی افزود: بررسی وضعیت ایران در شاخص‌های مختلف طی سالهای 2006 تا 2015 نشان می‌دهد که ایران با افت شاخص مواجه بوده است. شاخص کلی نسبت به سال 2014 افت چهار رتبه‌ای و در اقتصاد و آموزش و سیاست افت دو رتبه‌ای و در سلامت افت یک رتبه‌ای را تجربه کرده است.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

به گفته وی بر اساس نمودار شماره 1، ایران طی سالهای 2006 تا 2015 شکاف بیشتری را تجربه کرده و این شکاف در موضوع اقتصاد و سیاست همچنان در سطوح بالا باقی مانده است. نگران‌کننده ترین بخش حوزه سلامت و آموزش است که علی رغم دستاوردهای قابل توجه ایران در این حوزه از سال 2006 تا 2015 این دو شاخص با افت رتبه ای مواجه بوده‌اند. تغییرات رتبه‌ای ایران در حوزه سلامت از سال 2006 تا 2015 با افت 47 رتبه‌ای، در حوزه آموزش با افت 26 رتبه‌ای، در حوزه اقتصاد 33 رتبه کاهش و در سیاست با 28 رتبه کاهش مواجه بوده است. بنابراین علیرغم تاکید بر دستاوردها در حوزه بهداشت، افت کیفی در شاخص‌های فرعی منجر به کاهش رتبه ایران و افزایش شکاف جنسیتی شده است.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

فلاحتی افزود: بررسی وضعیت مقایسه ای ایران با کشورهای مختلف بویژه در منطقه نشان می‌دهد ایران از نظر رتبه کلی نسبت به کشورهای همسایه همچون آذربایجان، کویت، امارات، ترکیه، عربستان و عمان در مقام پایین‌تری قرار گرفته است. بررسی کشورهایی که از ایران در رتبه پایین‌تر قرار گرفته‌اند نشان می‌دهد که چاد از نظر اقتصاد و سیاست در رتبه بالاتر از ایران و پاکستان در بعد مشارکت سیاسی در رتبه بالاتر از ایران قرار دارد.

رتبه ایران از نظر شکاف جنسیتی در جهان

مدیر کل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری افزود: در امارات درصد زنان در پارلمان 18 درصد، و در موقعیت وزارت 17 درصد است. در آذربایجان نسبت زنان شاغل متخصص 60 و مردان 40 درصد و درصد زنان در پارلمان 16است. درعربستان سعودی درصد زنان در پارلمان 20 درصد و در بعد آموزش در عربستان نسبت زنان در تحصیلات متوسطه 100 به 99 و در تحصیلات دانشگاهی زنان 59 و مردان 56 است. در پاکستان درصد زنان در پارلمان 21 درصد و از نظر نرخ باسوادی نسبت زنان 46 درصد در مقابل 70 درصد برای مردان است.

وی در ادامه اظهارکرد: بررسی شاخص‌های گزارش مجمع جهانی اقتصاد در کشور ایران نشان می‌دهد که در مجموع 145 کشور ایران از نظر رتبه کلی نسبت به سال گذشته با افت چهار پله‌ای در رتبه 141، در بعد مشارکت اقتصادی در رتبه 141، در بعد آموزش رتبه 106، در بعد سلامت و بقاء رتبه 99 و در مشارکت سیاسی در رتبه 137 قرار دارد.

فلاحتی با اشاره به آمار شکاف جنسیتی در سایر نقاط جهان گفت: بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد از سال 2006 تا کنون جهان موفق شده که 64 درصد از شکاف جنسیتی را کاهش دهد و طی 10 سال گذشته 4 درصد به این مقدار افزوده شده است این در حالیست که بین مناطق مختلف جهان تفاوت‌هایی وجود دارد و بصورت کلی هیچ منطقه‌ای موفق به کاهش قابل توجه در رتبه خود نشده است.

وی اضافه کرد: کشورهای شمال اروپا همچنان کمترین سطح شکاف را تجربه می‌کنند و کشور ایرلند به عنوان بالاترین رتبه از کشورهای غیر اروپای شمالی، در جایگاه پنجم قرار دارد. رواندا در رتبه ششم، فیلیپین در رتبه هفتم و نیوزلند در رتبه دهم از جمله کشورهایی غیراروپایی هستند که در مجموع 10 کشور با کمترین میزان شکاف جنسیتی و در مجموع بهترین‌ها قرار دارند، این در حالیست که آمریکا با افت 8 رتبه ای به رتبه 28 تنزل پیدا کرده است.

مدیر کل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه گفت: به‌طور متوسط در سال 2015، نزدیک به 96 درصد از شکاف در حوزه سلامت، 95 درصد از شکاف در حوزه آموزش، 59 درصد از شکاف در حوزه مشارکت اقتصادی و 23 درصد از شکاف در حوزه مشارکت سیاسی کاهش یافته است. هیچ کشوری در دنیا به برابری جنسیتی دست نیافته است و کشورهایی با بهترین رتبه همچون ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد و ایرلند موفق شده‌اند 80 درصد از شکاف جنسیتی را کاهش دهند و کشورهایی با کمترین رتبه مانند یمن موفق به کاهش کمتر از نیمی از شکاف جنسیتی (48 درصد) شده‌اند.

وی با بیان اینکه کاهش شکاف جنسیتی در سطح جهان در حوزه سلامت، آموزش، تحصیلات و اقتصاد و سیاست طی 10 سال گذشته تنها 4 درصد رشد داشته است، گفت: در حوزه اقتصاد تنها 3 درصد شکاف کاهش یافته است و به معنای دیگر 118 سال طول می‌کشد تا شکاف اقتصادی بین دو جنس به صفر برسد.

فلاحتی اضافه کرد: در حوزه آموزش با اینکه زنان موفق به کسب درجات تحصیلی عالی شده‌اند اما همچنان شکاف در حوزه آموزش در 22 درصد از کشورهای مورد بررسی از سال 2006 افزایش یافته است؛ این در حالیست که از مجموع کشورهای مورد بررسی در 97 کشور تعداد زنان دانشجو در دانشگاه‌ها بیشتر از مردان است و تنها در68 کشور زنان به‌ عنوان کارکنان متخصص و تنها در 4 کشور در بخش‌های مهم رهبری و مدیریتی حضور دارند.

مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با اشاره به حوزه سلامت و بقاء گفت: در حوزه سلامت و بقاء شکاف جنسیتی در سطح جهان کاهش جدی یافته است؛ بطوری‌که این مقدار حدود 96 درصد است. 40 کشور موفق به کاهش شکاف جنسیتی شده‌اند. درعین حال در بررسی کلی شکاف در حوزه سلامت نشان می‌دهد نسبت به سال 2006 این شکاف به‌ صورت خزنده افزایش یافته است.

بیشترین شکاف جنسیتی در حوزه سیاست

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست بیشترین شکاف جنسیتی در سطح جهان وجود دارد، اظهارکرد: تنها 23 درصد از شکاف کاهش یافته و درعین حال بیشترین دستاوردها هم در همین حوزه بوده که از حدود 14 درصد در سال 2006 به 9 درصد رسیده است. تنها 2 کشور به برابری جنسیتی در سطح پارلمان و 4 کشور به برابری جنسیتی در سطح وزارتی دست یافته‌اند.

ایران از نظر شکاف جنسیتی در رتبه 141 است


مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در ادامه اظهارکرد: از نظر منطقه‌ای نیز منطقه آمریکای لاتین و حوزه کارائیب موفق به کاهش 4 درصد از شکاف طی 10 سال گذشته شده و در نتیجه بیشترین دستاورد را در بین مناطق داشته است. آسیا و اقیانوسیه با 3.7 درصد ، آفریقا 3.6 درصد و اروپا و آسیای مرکزی و آمریکای شمالی با 3.5 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. بر اساس این گزارش کمترین تغییر در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی با 2.9 درصد بوده است.

فلاحتی در پایان گفت: ایسلند، نروژ، فنلاند، سوئد وایرلند از نظربرابری جنسیتی بهترین وضعیت را درمیان ۱۴۵ کشوربررسی شده دارند. آمریکا درجایگاه ۲۸، روسیه ۷۵، چین دررتبه ۹۱، ژاپن در رتبه 101، آذربایجان در رتبه 96، هند در رتبه ۱۰۸ و کویت رتبه در رتبه 118 قراردارند. از مجموع 145 کشور مورد بررسی یمن، پاکستان، سوریه، چاد، ایران و اردن درمیان 5 کشور انتهای فهرست هستند و در نتیجه بیشترین شکاف جنسیتی را دارند. ایران رتبه 141 از میان 145 کشور مورد بررسی را کسب کرده و بالاتر از یمن، پاکستان، سوریه و چاد قرار دارد. مصر رتبه 136، عربستان سعودی رتبه 134، آنگولا 126، نیجریه رتبه 125، قطر 122 و ترکیه رتبه 130 را کسب کرده است.


ویدیو مرتبط :
شاخص شکاف جنسیتی - رتبه ایران 137 از 142

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران در رتبه 141 شکاف جنسیتی در جهان/ عربستان 7 جایگاه از ما بالاتر است



 اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی,شهیندخت مولاوردی

معاون ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده از تحقیقی در مجمع جهانی اقتصاد خبر داد که در آن ایران در خصوص داشتن شاخص شکاف جنسیتی در رتبه 141 قرار دارد.

  به  گزارش برنا ؛شهیندخت مولاوردی با اعلام این خبر گفت: معاونت زنان ریاست جمهوری گزارشی را که مجمع جهانی اقتصاد درباره زنان ارائه داده تحلیل کرده و حاکی از آن است که در برخی از شاخص ها درجا زده ایم.

او گفت: به عنوان مثال در گذشته ایران در بحث آموزش و بهداشت از کشورهای مطرح جهان بود اما اکنون وضعیت متفاوت شده و کشورهای منطقه در این دو شاخص هم از ما پیشی گرفته اند.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه نمی دانیم کشورهای منطقه چه تدابیری را به کار بسته اند که توانسته اند رتبه خوبی کسب کنند و اکنون جلوتر از ما بایستند، گفت: بر اساس تحقیق مجمع اقتصاد جهانی کشور عربستان اکنون 7 جایگاه از ما بالاتر است.

مولاوردی گفت: موضوع دیگر در زمینه داشتن خلاء ها و شکاف های جنسیتی در ایران است. متاسفانه از آنجا که در کشور ما آماری درباره شکاف های جنسیتی وجود ندارد، بنابراین در گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم در رتبه پایین تری قرار داریم. به تبع کشورهایی که در این زمینه آمار دارند، رتبه بالاتری کسب کرده اند.

او اهمیت این تحقیق جهانی را در این دانست که معیاری برای سنجش وضعیت زنان در کشورها محسوب می شود. مجمع جهانی اقتصاد بیش از 6 سال است که هر ساله این گزارش را منتشر می کند و به همین علت مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این گزارش سمت و سویی سیاسی داشته باشد، گفت: بعید می دانم. زیرا این مرکز مجمعی تخصصی بوده و تحقیقات آن بر پایه سیاست نیست.

گفتنی است، گزارش شکاف جنسیتی (The Global Gender Gap Report) در سال2006 توسط «مجمع جهانی اقتصاد» (World Economic Forum) معرفی شد و به عنوان شاخصی برای بررسی شکاف جنسیتی در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت. در این گزارش، میزان برابری بین دو جنس در چهار حوزه بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست به طور سالانه مورد بررسی و مقایسه قرار می گیرد. اهمیت این شاخص در کنار دقت عمل بالاو اعتباری که در میان شاخص های جهانی دارد، به دلیل کیفیت بالای اندازه گیری آن است.

شاخص شکاف جنسیتی عددی بین صفر و یک است که هرچه این رقم بالاتر باشد دلالت بر شکاف کمتر جنسیتی و هرچه پایین تر باشد دلالت بر شکاف بیشتر جنسیتی دارد. عدد 0/5بیان کننده شکاف عمیق بین زن و مرد است؛ به طوری که مردان از مزایایی دوبرابر زنان در ابعاد چهارگانه بهره مندند و عدد 0/85رقم خوبی است زیرا نشان دهنده نزدیک شدن زنان و مردان در ابعاد مورد بررسی است.

این شاخص از چهار زیربخش مشارکت و فرصت های اقتصادی (با مولفه هایی مانند مشارکت زنان و مردان در نیروی کار، میزان درآمدهای متوسط هر جنس، درصد هر جنس در مشاغل رده بالاو رده پایین)، دستاوردهای آموزشی (با مولفه هایی مانند نرخ سواد و موقعیت آموزشی زنان در سطوح اولیه، ثانویه و سطح دانشگاهی)، بهداشت و طول عمر و توانمندسازی سیاسی (تعداد زنان در پارلمان و کابینه و میزان واقعی حضور زنان در این پست ها) تشکیل شده است.