اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهکار جایگزین جیره بندی آب


قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه با وجود همه کم‌آبی‌ها، گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست، گفت: جیره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان: قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه با وجود همه کم‌آبی‌ها، گزینه جیره‌بندی آب در دستور کار نیست، گفت: جیره‌بندی برای زمانی است که چاره دیگری وجود ندارد اما اگر مدیریت مصرف اعمال نشود، کاهش فشار در ساعت‌هایی از روز رخ می‌دهد که آن هم با اطلاع‌رسانی پیشین خواهد بود.

ستار محمودی، با بیان اینکه سال گذشته 570 شهر در مرحله سر به سر از لحاظ منابع آبی بود و وضع شش شهر حادتر بود، گفت: امسال 517 شهر در مرحله سر به سر به لحاظ منابع آبی و 12 شهر در وضع حادتری قرار دارد.

وی اراک، اصفهان، بندرعباس، تهران، شیراز، قزوین، قم، کرج، کرمان، مشهد، همدان و یزد را 12 شهر دچار وضع حاد به‌ لحاظ منابع آب عنوان کرد و افزود: از ابتدای امسال، برای هر یک از این شهرها بین یک تا چهار نشست بررسی وضع منابع آبی و راهکارهای حل مشکلات آنها برگزار شده است تا کمبودها مدیریت شود.

وی مدیریت مصرف، حفر چاه‌ها، تامین مخازن جدید، تغییر در رفتار فنی شبکه خطوط انتقال را ازجمله راهکارهای رفع کمبودهای آبی این شهرها عنوان کرد و ادامه داد: با 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در این کلان‌شهرها، تابستان را با کمترین نوسان‌ها پشت سر خواهیم گذاشت.

محمودی با بیان اینکه در زمان کنونی تهران به یک رفتار مصرفی مشخص رسیده است، گفت: ضرورت ایجاد رینگ تهران برای انتقال آب از سامانه غرب به شرق بیشتر احساس می‌شود و امیدواریم با وارد مدار شدن تصفیه‌خانه ماملو، به وضع تامین آب تهران کمک شود.

وی با بیان اینکه نیاز آبی این 12 شهر در سال گذشته دو میلیارد و 100 میلیون مترمکعب بوده و امسال دو میلیارد و 360 میلیون مترمکعب است، گفت: وزارت نیرو از ابتدای اردیبهشت‌ در حال آماده‌باش است و همه موارد مربوط به این 12 شهر را به دقت بررسی کرده است.

محمودی با بیان اینکه وزارت نیرو از لحاظ ایجاد ظرفیت‌های جدید مشکلی ندارد، گفت: بخشی از کار اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است که باید با کمک مردم و رسانه‌ها صورت گیرد.

وی بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را 205 میلیمتر عنوان کرد و افزود: این میزان بارش درمقایسه با دوره درازمدت و مدت مشابه سال آبی گذشته به‌ترتیب هشت و هفت درصد کاهش داشته است.

محمودی اظهار داشت: در شش حوضه آبریز اصلی کشور بین 10 تا 31 درصد کاهش بارش‌ها درمقایسه با دوره درازمدت وجود دارد و در این میان تنها وضع بارش‌های حوضه مرزی شرق هفت درصد مثبت بوده که آن هم تنها 103 میلیمتر بارش داشته و به‌طور کل منطقه کم‌آب و حوضه کوچکی است.

وی بارش‌ها در همه استان‌های کشور را یکنواخت ندانست و افزود: در استان‌های آذربایجان‌غربی، اردبیل، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، فارس، قم، کهگیلویه و بویراحمد و یزد کاهش بارش‌ها نسبت به دوره درازمدت دو رقمی است و از 31 استان کشور 21 استان با کاهش بارش‌ها روبرو بوده و منفی هستند.

وی ادامه داد: افت بارش‌ها با کاهش روان‌آب‌ها همراه بوده است و کاهش روان‌آب‌ها بسیار موثرتر از کاهش بارش‌هاست زیرا بارش‌ها موثر بر کشت و زراعت بوده اما روان‌آب‌ها مستقیم در بحث آب شرب شهرها و روستاها موثرند.


ویدیو مرتبط :
‫جیره بندی آب آشامیدنی در رم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح جایگزین جیره بندی آب در تهران


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان این که جیره‌بندی آب در تهران آخرین راهکار است و این روش موجب کاهش مصرف نمی‌شود، گفت: کاهش فشار آب و متوازن کردن آب در شب و روز مناسب‌ترین روش برای مدیریت مصرف آب است.

خبرگزاری فارس: حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در پاسخ به این سئوال که آیا سال آینده جیره‌بندی آب در تهران اجرا می‌شود، گفت: سدهای تأمین‌کننده آب تهران با توجه به عدم ریزش مطلوب برف و باران وضعیت مطلوبی ندارند و علی‌رغم اینکه تمهیدات خوبی از قبیل حفر چاه‌ و رساندن آب سد ماملو به تهران صورت گرفته است، ناگزیر به اعمال مدیریت مصرف آب در سال آینده برای تهران بیش از پیش هستیم.

وی افزود: براساس پیش‌بینی‌ صورت گرفته، باید پاییز نرمال و زمستان خوبی از بابت ریزش‌ها می‌داشتیم، بنابراین اگر سال آینده صرفه‌جویی آب به نحو احسن صورت نگیرد، کمبود آب را باید بیش از پیش مدیریت کنیم.

جانباز ادامه داد: البته سخت‌ترین کار برای ما در بخش آب، جیره‌بندی آب است، چرا که معتقدیم، این روش آخرین گزینه است و مناسب‌ترین گزینه برای مدیریت مصرف آب کاهش فشار و متوازن کردن آب در شب و روز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: تلاش ما این است که جیره‌بندی آب اعمال نشود، چرا که جیره‌بندی آب موجب کاهش مصرف نمی‌شود، چه بسا در برخی نقاط این روش موجب افزایش مصرف آب نیز شده است.

جانباز افزود: به هر حال استنباط وزارت نیرو این است که جیره‌بندی آب آخرین راهکار است، اما کاهش فشار آب مناسب‌ترین روش برای کاهش مصرف آب است.