اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راست‌های افراطی در آمریکا و اسراییل و آمدن هاشمی‌رفسنجانی



ردصلاحیت هاشمی,انتخابات

راست‌های افراطی در آمریکا و اسراییل و آمدن هاشمی‌رفسنجانی

این یادداشت در شرایطی نوشته می‌شود که فضای سنگینی در انتخابات سایه افکنده و همه کنجکاو و ناباورانه از یکدیگر می‌پرسند که: می‌گویند هاشمی‌رفسنجانی را ردصلاحیت کرده‌اند. 

شاید این یادداشت هرگز چاپ نشود و تا ساعاتی دیگر این شایعه تبدیل به یقین شده و اساسا آمدن آقای هاشمی منتفی شود و شاید هم همه این شایعات که ساعات پایانی دیروز (دوشنبه 30اردیبهشت) را در خود فروبرده تا ساعاتی دیگر برعکس منتفی و معلوم شود که آقای هاشمی‌رفسنجانی همچنان در گود رقابت ایستاده‌اند.

با این فرض برویم اصل موضوع این یادداشت: راست‌های افراطی در آمریکا و اسراییل و ریاست‌جمهوری آقای رفسنجانی. 

مدتی ‌است خبری منتشر شده مبنی بر این‌که آقای جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا به همتای سعودی خودش گفته که: ما از آمدن هاشمی‌رفسنجانی استقبال می‌کنیم و خواسته که او این پیام را به آقای هاشمی برساند.

وزیر خارجه عربستان هم ضمن انتقال پیام کاخ سفید به آقای هاشمی، حمایت ریاض را هم بر آن افزوده است و بعد هم درست در آستانه تایید صلاحیت‌ها، خبرگزاری فرانسه این خبر را درز به بیرون و بالاخره در ایران هم مخالفان تند‌رو و رادیکال آقای هاشمی این خبر را علم کرده و می‌خواهند به بهانه سن ‌و سال آقای هاشمی و حمایت آمریکایی‌ها از ایشان موجب شوند تا شورای نگهبان آقای هاشمی را ردصلاحیت کند.

به‌علاوه تندروهای خودمان روی این خبر کلی مانور خواهند داد که چون آمریکایی‌ها خواهان حمایت از هاشمی هستند، لذا مردم ایران نباید به ایشان رای دهند. حاجت به گفتن نیست که کل این داستان چقدر ساختگی است.

جان‌ کری وزیر خارجه آمریکا و سعود‌الفیصل همتای سعودی وی دست‌کم این‌قدر عقلشان می‌رسد که اگر چنین حمایتی از هاشمی یا هر نامزد دیگری در انتخابات ایران خواسته‌ باشند بنمایند، چگونه به شانس پیروزی وی لطمه‌ سنگینی وارد کرده‌‌اند. به فرض هم که آنان خواهان روی کار آمدن آقای هاشمی باشند، دست‌کم این‌‌ مقدار عقلشان می‌رسد که آن را علنی نکرده و بروز ندهند. 

اما چرا عکس آن اتفاق افتاده و چرا جریاناتی در آمریکا، اسراییل و عربستان می‌خواهند وانمود کنند که پشت آقای هاشمی‌رفسنجانی‌ هستند و می‌خواهند او پیروز شود با علم به این‌که می‌دانند علنی‌شدن این حمایت چگونه نتیجه عکس داده و باعث لطمه وارد شدن به حیثیت سیاسی و اجتماعی ایشان می‌شود؟

واقعیت آن است که برخلاف آنچه که مخالفان رادیکال آقای هاشمی در ایران تبلیغ می‌کنند، اتفاقا جریانات تند‌رو و رادیکال نه در آمریکا و نه در اسراییل و نه حتی در عربستان، خواهان روی کار آمدن آقای هاشمی‌رفسنجانی در ایران نیستند. تند‌روها در این کشورها و در سطح منطقه به هیچ‌روی موافق با انتخاب آقای هاشمی‌رفسنجانی نیستند. 

آنان نیک‌ می‌دانند که هاشمی‌رفسنجانی تلاش خواهد کرد تا سیاست خارجی ایران را از موضع رویارویی و دشمنی با غرب به سمت تنش‌زدایی سوق دهد.

این‌که آیا موفق بشود یا نه امر دیگری است اما افراطیون غربی در آمریکا و اسراییل با شناختی که از ایشان دارند می‌دانند که اتفاقا ‌روی ‌کار آمدن آقای هاشمی‌رفسنجانی ایران را از مسیر رویا‌رویی با آمریکا و اسراییل دور خواهد کرد و اتفاقا چون تندروها هم در اسراییل و هم در آمریکا به‌ جد خواهان حمله و درگیری نظامی با ایران هستند و دست‌کم خواهان افزایش تحریم‌ها علیه‌مان هستند، لذا عقلا و منطقا دلشان نمی‌خواهد شخصیتی معتدل و میانه‌رو مثل هاشمی و خاتمی در ایران رییس‌جمهور شود و برعکس خواهان آن هستند کسی در ایران انتخاب شود که ایران را هرچه بیشتر به مسیر رویارویی با آمریکا و اسراییل سوق دهد.

بنابراین شاید خیلی هم به خطا نرفته‌ باشیم اگر تصور کنیم که جریانات افراطی و تندرو در آمریکا و اسراییل و ایضا در عربستان، اتفاقا تعمدا به شایعه حمایت آمریکایی‌ها از آقای هاشمی دارند دامن می‌زنند تا جلوی پیروزی ایشان را بگیرند.

چراکه به‌وضوح می‌دانند که با آمدن هاشمی‌رفسنجانی تا مدتی باید کوبیدن روی طبق جنگ را متوقف کنند و آنان نه به ‌هیچ‌روی خواهان متوقف شدن تهدیدات نظامی علیه ایران هستند و نه ایضا تمایلی به کاهش تحریم‌ها علیه ایران دارند. آنان ترجیح می‌دهند کسی غیر از هاشمی در ایران انتخاب شود که نه تهدیدات نظامی علیه‌مان کاهش یابد و نه از دامنه تحریم‌ها علیه‌مان کاسته شده بلکه بر حجم آن هم افزوده شود./روزنامه بهار

 

 


ویدیو مرتبط :
وقتی صدای آمریکا مدافع مهدی هاشمی رفسنجانی می شود!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هاشمی رفسنجانی:لیبرالهای افراطی با مترو تهران مخالف بودند



هاشمی رفسنجانی:اکنون سخنان افراطیون چپ از حلقوم افراطیون راست شنیده می‌شود/ لیبرالهای افراطی با مترو تهران مخالف بودند

 روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت خبر داد:

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی امروز در دیدار جمعی از كارشناسان رسانه‌ای كشور به برخی سؤالات آنان پاسخ گفت.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

وی در تبیین اهداف و آرمان‌های تشكیل نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: اسلام محدود به زمان و مكان خاصی نیست و هدف امام امت، مردم و مبارزین در تشكیل نظام جمهوری اسلامی، پیاده كردن احكام مترقی اسلام بر پایه قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود و اینكه بتوانیم الگویی موفق و الهام بخش در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی از مدینه‌النبی(ص) را به منطقه و جهان ارائه كنید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به آفت تندروی و تفكرات افراطی در دوره‌های مختلف قبل از انقلاب و پس از آن برای اجرای صحیح برنامه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب ادبیات و تفكرات ماركسیستی، كمونیستی، منافقین و توده‌ای‌ها و فدائیان خلق در ادبیات انقلابی ها رسوخ كرده بود و پس از انقلاب نیز افراطیون چپ و راست حتی در دوران دفاع مقدس و عمدتا با نیت خیر در مسیر پیشرفت انقلاب و امور كشور، مانع ایجاد كرده و می‌كنند كه البته در مقاطعی این تفكر جا عوض كرده و اكنون سخنان افراطیون چپ از حلقوم افراطیون راست شنیده می‌شود.هاشمی  افزود: مدیریت دوران دفاع مقدس، پیروزی‌های كسب شده و به‌ویژه ختم جنگ، خود حركتی ضدافراطی بود، حتی برخی از مغرضان و طرفداران تفكرات افراطی، در زمان حمله صدام به كویت و حمایت آمریكا از كویت اصرار داشتند در كنار صدام وارد جنگ شویم.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به اینكه اوایل پیروزی انقلاب حتی با ادامه كار مترو تهران و پیگیری تعدادی از قراردادهای مهم مخالفت شد گفت : تفكر افراطی لیبرالی این اقدام را نیز غیرضرور و كاری لوكس و تشریفاتی معرفی می‌كردند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پایان به سؤالی در خصوص آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی و شناسایی و بیان اشتباهات احتمالی برخی عملكردهای مسئولان در كنار دستاوردهای عظیم انقلاب اسلامی گفت: امام(ره) به عنوان شخصیتی عارف، مجتهد و روحانی كه با مظاهر ظلم و فساد و استبداد مخالف بودند و به تكلیف عمل می‌كردند، پرچم مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی را برافراشتند و یاران و مبارزانی هم كه ایشان را همراهی می‌كردند، تجربه حكومت‌داری و برنامه اجرایی برای كشور نداشتند و تنها با تكیه بر تفكرات اسلامی و ایده‌های قرآنی با بسیج مردم بر رژیم پهلوی پیروز شدیم.

وی افزود: پس از پیروزی انقلا اسلامی علی‌رغم بی‌تجربگی مسئولان، ساختار نظام اسلامی به خوبی شكل گرفت و بدون كمترین هزینه امام با حمایت و اعتماد كامل توده‌های مردم با برگزاری انتخابات آزاد همه اركان نظام را با رأی مردم ایجاد كردند و در سایه همین ساختار صحیح تمامی مشكلات كشور اعم از شورش‌ها، كودتا، دفاع مقدس و از هم‌پاشیدگی ارتش و نظام اداری اوایل انقلاب را با موفقیت پشت سر گذاشتیم و دستاوردهای بی‌نظیری در كشور به دست آمد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با توجه به ضرورت بازنگری گذشته به منظور كسب تجربه و آسیب‌شناسی انقلاب گفت: البته باید اشتباهات و مسیرهای انحرافی و تفكرات افراطی و تندروها را شناخت و برای مسیر آینده كشور آنها را جبران كرد.

هاشمی افزود: شجاعت، شناسایی و بیان اشكالات و اشتباهات و جبران آن كاری قطعی و اجتناب‌ناپذیر برای آینده است و تا دیر نشده باید برای آن اقدام كرد.

در آغاز این مراسم، تعدادی از حاضران سؤالات خود را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه و دغدغه‌های فكری خود را بیان داشتند./خبرآنلاین