اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس جمهور مشکل اصلی کشور را اعلام کرد


احمدی‌نژاد در مراسم معارفه علی‌اکبر محرابیان به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور، با تاکید بر لزوم تمرکز بر ساختن همه‌جانبه کشور، تلاش در این جهت را وظیفه همه، بویژه قوه مجریه دانست.

احمدی‌نژاد در مراسم معارفه علی‌اکبر محرابیان به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور، با تاکید بر لزوم تمرکز بر ساختن همه‌جانبه کشور، تلاش در این جهت را وظیفه همه، بویژه قوه مجریه دانست. احمدی نژاد افزود: مشکل اصلی در ساختن کشور، عدم تمرکز، پیگیری و طراحی‌های بومی است.

رئیس جمهورافزود: هر کس هر ایده و اعتقادی که دارد و متعلق به هر جناحی که هست، باید سهم خود را در ساختن ایران ایفا کند، چرا که ساختن کشور به نفع آرمان‌ها و همه ملت ایران است.

وی افزود: ایران پیشرفته تنها پشتوانه آرمان‌های ملت ایران است چرا که اگر کشوری پیشرفته نباشد و فقیر، عقب‌افتاده و ویران باشد، نمی تواند در هیچ عرصه‌ای حرفی برای گفتن داشته باشد و اگر بهترین حرف‌ها را هم بزند، پژواکی پیدا نمی‌کند و به جایی نمی‌رسد.

احمدی نژاد گفت: اگر بخواهیم در مناسبات جهانی اثرگذار باشیم که این اثرگذاری حق ملت ایران هم هست، باید به عنوان کشوری قدرتمند و پیشرفته در صحنه‌های جهانی حضور پیدا کنیم.

وی افزود: باید جهانی فکر کنیم تا بتوانیم اثرگذار باشیم و زمانی این اتفاق خواهد افتاد که کشوری پیشرفته و آباد داشته باشیم، چرا که کشورهای ضعیف، با وجود هزاران مشکل، هرگز نمی‌توانند در مناسبات جهانی و اجتماعی اثرگذار باشند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز بحث اصلی در دنیا موضوع فرهنگ است، تصریح کرد: امروز هر کس اندیشه و فرهنگ متعالی‌تری برای رفع مشکلات بشر ارائه کند، در مناسبات جهانی اثرگذارتر خواهد بود و زمانی فرهنگ و اندیشه اثرگذار است که بتواند الگوی عملی مناسب و موفقی ارائه کند.

وی افزود: در غیر این صورت حتی اگر بهترین نظریه‌ها را هم داشته باشیم اما در عمل نتوانیم در جهت پیشرفت و آبادانی کشور قدم برداریم، هیچ فایده و سودی نخواهد داشت.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه تأکید بر ساختن ایران پافشاری بر کاری اعتقادی، انقلابی، دینی و آرمانی است، گفت: اینکه بخش‌هایی از کشور از لحاظ عمران و آبادانی در فقر باشد و فرصت شکوفایی برای مردم نباشد و فاصله طبقاتی وجود داشته باشد، هرگز برای کشور بزرگی مثل ایران مناسب نیست.

رئیس جمهور شاد کردن دل انسان را بالاترین عمل صالح و خدمت در جامعه دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم که حداقل‌ها را برای تمام ملت ایران در کشور ایجاد کنیم و این در حالی است که اگر نگاه ما به افق‌های بلند جهانی است، باید بهترین شرایط را در دورترین نقاط کشور به وجود آوریم به طوری که آبادترین مناطق ما روستاها باشند.

احمدی نژاد تصریح کرد: شاد کردن دل انسان‌ها ثواب زیادی دارد و ارزشمند است و بخش مهمی از ثواب، آثار اجتماعی ماندگاری است که این کار در جامعه بر جا می‌گذارد چرا که رسیدگی به مشکلات مردم کاری از جنس عشق، محبت و پاکی است.

رئیس جمهور پشتوانه حاکم شدن عدالت، ارزش‌های الهی و توحید را در جامعه؛ عمران، ‌آبادانی، برقراری عدالت و رفاه برای قشرهای مختلف و انجام دادن کارهای زیربنایی در کشور برشمرد و گفت: ‌دستیابی به این آرمان‌ها شعار دولت‌های نهم و دهم و در حقیقت شعار انقلاب است چرا که انقلاب آمد تا ایران ساخته و پیشرفته شود و همه نهادهایی که امام راحل در اوایل انقلاب تاسیس کردند در راستای سازندگی، رفع فقر و مشکلات اجرای عدالت در کشور بود.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: آبادانی کشور به این شکل نیست که هر گاه عده‌ای به رفاه نسبی برسند از ادامه کار دست بکشیم، بلکه باید آن قدر ادامه دهیم تا با ظهور حقیقت عدالت، تمام ذخایر زمین به روی انسان باز شود و درهای علم و دانش برای بشر گشوده گردد.

رئیس جمهور با بیان اینکه شعار دولت‌های نهم و دهم ساختن کشور بر پایه عدالت، محبت و عشق بوده است، گفت: به رغم تزریق گسترده و مستمر ضعف، عدم توانایی و سرکوب خودباوری ازجانب عده‌ای که مدام در برابر کارهای بزرگ در کشور «نتوانستن» را فریاد زدند و مردم و مسئولان را از این گونه کارها ترساندند، کارهای بزرگی در پنج، شش سال اخیر در کشور صورت گرفت در حالی که برخی از این کارها 10 سال در قوانین برنامه‌های متعدد مطرح می‌شد و ده‌ها برابر زمانی که باید برای کارشناسی اجرای این کارها صرف می‌شد در سمینارها، کنفرانس‌ها و کنگره‌های مختلف تلف می شد.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی که مدعی بود راه و الگوی جدیدی برای بشر آورده است با وجود برخی افراد کارش به جایی رسید که به آن لقب مقتبس دادند و به اقتباس‌کننده دسته سوم طرح‌های زمین خورده استعماری تبدیل شد و این طرح‌ها به دستاوردهایی علمی در دست کسانی مبدل شد که برای فشار به دولت‌ها از آن بهره می بردند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی اول، دلار به عنوان مبدأ تجارت جهانی مطرح شد و فرصت خوبی برای امریکا به وجود آورد تا سلطه جهانی خود را کامل کند، گفت: پس از آن معاهده‌ای منعقد شد که بر اساس آن امریکایی‌ها متعهد شدند ارزش دلار را ثابت نگه دارند و پشتوانه آن را طلا قرار دهند ولی در سال‌های بعد امریکایی‌ها تولید ناخالص ملی خود را به عنوان پشتوانه دلار قرار دادند و با این کار تاکنون بیش از هزار میلیارد دلار دارایی تقلبی به اقتصاد جهان تزریق کرده‌اند.

احمدی نژاد افزود: این ایده که تولید ناخالص داخلی پشتوانه پول ملی باشد، به متون درسی دانشگاه‌ها تبدیل شد و بسیاری افراد مقاله‌های علمی برای اثبات حقیقت این ایده نوشتند و این اتفاق از آن رو رخ داد که وقتی خودباوری وجود نداشته باشد، امریکایی‌ها به مدد برخی دستاوردهای موجود، عقل و اندیشه برتر شناخته می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند نظرهای خود را به دیگر کشورها تحمیل کنند.

رئیس جمهور موضوع استقراض خارجی را از دیگر موضوعاتی دانست که سلطه‌گران برای چپاول ثروت ملت‌ها به وجود آوردند و تصریح کرد: موضوع استقراض همواره مذموم بوده است اما امریکایی‌ها و سلطه‌گران این ایده غلط را به راحتی به کشورها تحمیل کردند که باید با استقراض امور کشور خود را پیش ببرند و در این راستا اکثر کشورها به امید دریافت وام درآمدهای ارزی خود را به بانک‌های آنها انتقال دادند و در برابر، تنها کشورهایی که وام دریافت کردند کشورهای امریکایی، اروپایی و ژاپن بودند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت امریکا 15 هزار میلیارد دلار و ژاپن 8500 میلیارد دلار بدهی خارجی دارند که معادل دو برابر تولید ناخالص داخلی این کشورهاست، گفت: هنگامی که یکی از کشورهای خارج از حلقه دوستان امریکا بخواهد یک میلیارد دلار وام بگیرد، هزاران ضابطه برای دریافت قرار می دهند و این در حالی است که هیچ استحکام و ضابطه‌ای برای کشورهای عضو حلقه دوستان امریکا وجود ندارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: نظریه‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه در طول سالیان متمادی در جهان ایجاد شده اما هیچ کس به نتیجه استفاده از آنها نگاه نکرده است و تنها به این دلیل که برخی کشورهای به‌ظاهر قدرتمند آنها را مطرح کرده‌اند، همگان از آن استفاده کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی از کارهایی که در دولت‌های نهم و دهم صورت گرفته است، از دستیابی ایران به فناوری استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین کارها یاد کرد و گفت: هنگامی که ایران قصد داشت در عرصه هسته‌ای قدم بگذارد، بسیاری از افراد مدام با القای ناباوری و ناتوانی به دولت فشار می‌آوردند که این کار نشدنی است و ارزش ایستادگی ندارد که البته برخی از این برخوردها نیز سیاسی بود؛ اما ایران در نهایت با ایستادگی مردم هسته‌ای شد و امروز دشمنان ملت هر چه کارشکنی کنند نمی توانند وضع را به گذشته برگردانند.

احمدی نژاد اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را در کشور از دیگر اقدامات موفق دولت برشمرد و افزود: موضوع هدفمندی یارانه‌ها طی چندین سال در چند قانون برنامه مطرح بود و عده‌ای دائماً این کار را نشدنی می‌دانستند و معتقد بودند ‌با اجرای این قانون وضع کشور بر هم خواهد خورد و بحران های اجتماعی در کشور زیاد خواهد شد اما دیدیم که عده ای تصمیم به این کار گرفتند و به هر نحو پای آن ایستادند و در نهایت توانستیم توزیع یارانه ها را در کشور با کمترین تبعات هدفمند کنیم.

رئیس جمهور ساماندهی موضوع مسکن را از دیگر اقدامات مهم دولت برشمرد و گفت: دولت در راستای حل مشکل مسکن با وجود کارشکنی های بسیاری که برخی افراد صورت دادند توانست با ایجاد 2 میلیون و 800 هزار واحد مسکن که یک میلیون و 400 هزار واحد آن به روستاها تعلق دارد تا حدودی مشکل مسکن را در کشور حل و تب مسکن را در کشور مهار کند.

احمدی نژاد کنترل مصرف سوخت در کشور را از دیگر کارهای مهمی دانست که در دولت به انجام رسیده است و افزود: در حالی که بسیاری افراد در کشور سهمیه‌بندی سوخت را موجب بر هم زدن امنیت در کشور می دانستند اما امروز به جای اینکه مصرف روزانه بنزین در کشور 120 میلیون لیتر باشد به 60 میلیون لیتر در روز رسیده و مصرف گازوئیل نیز 90 میلیون لیتر در روز شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه می توان کشور را به شکلی ساخت که اقتصاد ایران بهترین اقتصاد در دنیا باشد و نیز می توان طرح‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام رساند، گفت: برخی تصور می‌کنند مشکل کشور، طرح‌ها و کارهای عمرانی پول است، اما در حقیقت مشکل پیگیری نکردن و استفاده ناصحیح از منابع مالی است چرا که بودجه عمرانی کشور امسال حدود 50 هزار میلیارد تومان است که اگر منابع وزارت نفت را هم به آن اضافه کنیم بیش از 60 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در کشور خواهیم داشت.

احمدی نژاد افزود: مشکل اصلی در ساختن کشور، عدم تمرکز، پیگیری و طراحی‌های بومی است.

رئیس جمهور تصریح کرد: زمانی اگر بیان می شد که در این کشور می خواهیم پتروشیمی ایجاد کنیم، لرزه بر اندام همه مسئولان می افتاد، اما امروز به جایی رسیده ایم که ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور در طول این سال‌ها بیش از دو برابر شده است.

آقای احمدی نژاد اظهار داشت:‌ طی پنج، شش سال گذشته 26 هزار مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق کشور اضافه شده و این در حالی است که ظرفیت ایجاد شده در کل تاریخ وزارت نیرو در کشور 38 هزار مگاوات بوده است.

رئیس جمهور با انتقاد از اینکه سیستم و ادبیات اداری در کشور بر مبنای دریافت پول از خزانه نهادینه شده است، گفت: همه این قوانین و ادبیات باید اصلاح شود و ما نیازمند اصلاحات اساسی در برنامه‌های خود هستیم.

وی با تاکید بر اینکه همه وزارتخانه‌ها باید برای اجرای طرح‌های مصوب استانی که مجموعه دولت آنها را تصویب کرده است، قدم بردارند، افزود: برای اینکه از زحمات صورت گرفته در کشور نتیجه بیشتری بگیریم نیاز به پیگیری، هماهنگی و انسجام بیشتر داریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه شش سال پیش در کشور با مشکل سیمان مواجه بودیم، گفت: با همت همه افراد مرتبط با این موضوع تولید سیمان از 33 میلیون تن در سال امروز به 76 میلیون تن ظرفیت سالانه رسیده است.


وی اجرای طرح‌های عظیم حمل و نقل، طرح‌های بزرگ آب و نیز طرح‌های بزرگ اقتصادی را از کارهایی دانست که باید در کشور انجام شود و افزود: در طول سال های گذشته از عمر این دولت اقدامات بسیار بزرگی از جمله دستیابی به انرژی هسته‌ای، دستیابی به فناوری نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی، قرار گرفتن ایران در جمع کشورهای دارای فناوری فضایی، توزیع سهام عدالت، هدفمندی یارانه‌ها، ایجاد مسکن مهر و نیز چند برابر شدن خدمات در بخش‌های صنعت، عمران، آبادانی و تجارت خارجی در کشور صورت گرفته است.


احمدی نژاد با تأکید بر اینکه مصوبات سفرهای استانی باید پیگیری و همه آنها تا پایان این دولت اجرایی شود، گفت: تمام طرح‌های مصوب سفرهای استانی باید در ردیف قانون بودجه قرار گیرد و عملیات اجرایی آنها به سرعت آغاز شود چرا که تمام آنها حاصل کار، تلاش، ‌تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی گسترده همه افراد دولت است.

وی افزود: همه سرمایه‌گذاری‌هایی که برای گسترش صنایع مختلف مانند فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی صورت گرفته است باید اجرایی شود و باید در مسیری قرار بگیرد که درباره دستیابی به آن اطمینان وجود داشته باشد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه باید میان دستگاه های مرتبط و دخیل در اجرای طرح‌ها در عمل هماهنگی وجود داشته باشد، انتصاب علی‌اکبر محرابیان را به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور با اختیارات ویژه به منظور پیگیری همه طرح‌های اصلی کشور و به ثمر رساندن آنها به دست وی اعلام کرد.

وی محرابیان را مدیری توانمند، قوی و باانگیزه دانست که در وزارت صنایع خدمات شایانی به کشور ارائه کرد و گفت: ستاد وزارتخانه‌ها و دولت باید در اجرای امور محول شده، قوی، پیگیر و هماهنگ باشند و همه اعم از وزرا، معاونان، رؤسای کل و استانداران به طور همه جانبه در پیگیری و انجام دادن کارها کمک کنند.

رئیس جمهور حجم کار را در کشور بالا و کار ستادی را در کشور بسیار سنگین توصیف و تصریح کرد: از اول دولت نهم تاکنون 700 هزار نفر از تعداد کارکنان دولت کاهش یافته و این در حالی است که کوچک کردن دولت در گذشته آرزوی بزرگی به شمار می‌رفت و مشخص است که با کوچک شدن بدنه، کار دولت در حوزه ستادی سنگین‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه بنا داریم همه طرح‌های اصلی کشور را تا پایان این دولت به نتیجه برسانیم، گفت: باید همت و در راه سازندگی ایران تلاش کنیم چرا که لحظه به لحظه خدمت به مردم دارای اهمیت است و می خواهیم یادگارهای خوبی از ما برای نسل‌های آینده ملت ایران باقی بماند.

احمدی نژاد با اشاره به مخالفت‌های بسیاری که در برابر سفرهای استانی دولت از ناحیه برخی افرادی که قبلاً در درون دولت بوده و امروز به مدعیان انقلاب و مخالفان دولت تبدیل شده‌اند، صورت می‌گرفت، افزود: تا امروز 97 سفر استانی در کشور انجام شده است که اگر 60 درصد طرح‌های مصوب هم به انجام رسیده باشد کار بزرگی در کشور انجام شده است.

وی با تاکید بر لزوم بازنگری ضرورت ها و طراحی ها و نیز پیگیری مستمر آنها ابراز امیدواری کرد که حضور محرابیان در سمت دستیار ویژه رئیس جمهور کانون همدلی و پیگیری کارها در کشور برای اجرای امور با کیفیت بالا و هزینه کم و شروع یک نهضت جدید در آبادانی و سازندگی کشور باشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه این دولت در طول مدت زمانی که در کشور مشغول به کار است چندین موج بزرگ سازنده را در عرصه های مختلف سازندگی، اقتصادی، عمران و آبادانی کشور به وجود آورده است، گفت: عناوین کارهایی که در گذشته مطرح شد و به انجام نرسید و در زمان این دولت انجام شد، بیش از 30 مورد است و در ذهن ملت ایران و تاریخ ایران این دوره پنج، شش ساله یک دوره درخشان است چرا که با وجود ضعف هایی که در کارها وجود دارد اما با مقایسه ای که نسبت به گذشته صورت می گیرد کارهای بزرگی در کشور انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی در مسیر اقدامات دولت با هیاهو و جنجال قصد کارشکنی و اخلال دارند، افزود: بدترین مدیریت برای کسی است که مدیریت زمان و اندیشه خود را در اختیار عده ای قرار دهد که با انتشار یک روزنامه یا یک مطلب بخواهند کارهای او را هدایت کنند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: ما نوکر و خادم ملتی بزرگ هستیم که راه، آرمان، تاریخ و یک موج عظیم جوانی را ایجاد کرده است و نباید در مسیر خدمت، وقت خود را معطل بازی‌های بچه‌گانه برخی افراد کنیم.

محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهور نیز در این مراسم خدمت به مردم را بزرگ‌ترین افتخاری که خداوند به بنده‌ای اعطا می‌کند و مسیری کوتاه برای رسیدن به قرب و رضای الهی برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دستگاه های مختلف کشور در حوزه اجرایی در راستای تسریع در اجرای طرح‌های موجود در کشور به گونه ای عمل شود که مصوبات دولت تا پایان عمر دولت دهم به سرانجام برسد.

وی با اشاره به سیاه‌نمایی‌هایی که علیه خدمات دولت صورت می‌گیرد، بر لزوم اطلاع رسانی دقیق از اجرای طرح‌ها و مصوبات دولت تاکید کرد و افزود: آمار باید به نحوی به اطلاع مردم برسد که مرتب، منظم و همه‌گیر باشد و به زبان ساده ارائه شود.

منبع: واحد مرکزی خبر



ویدیو مرتبط :
نشست خبری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كمیسیون اصل 90 برخی تخلفات رئیس‌جمهور را محرز اعلام كرد



 

 

 

کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با قرائت گزارشی در رابطه با 4 شکایت از رئیس جمهور، برخی شکایات را وارد دانسته و تخلفات در آن حوزه‌ها را محرز اعلام کرد.

گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پیرامون 4 شکایت نمایندگان از رئیس جمهور پیش از ظهر امروز چهارشنبه توسط علیرضا زاکانی در صحن علنی مجلس قرائت شد.

در این گزارش کمیسیون اصل 90 برخی تخلفات و شکایات نمایندگان از رئیس جمهور را وارد و محرز اعلام کرد ولی در برخی از موارد نیز ضمن رد اتهامات رئیس جمهور موارد دیگری را هم نیازمند بررسی بیشتر از طریق ارائه جزئیات توسط نمایندگان شاکی و ارائه توضیحاتی از سوی رئیس جمهور دانست.

پس از اتمام قرائت این گزارش به دلیل کامل نبودن بررسی‌ها در رابطه با شکایات انجام شده، محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس اعلام کرد در این رابطه فعلا رای‌گیری نمی‌شود.

بر پایه این گزارش نمایندگان مجلس شورای اسلامی 4 شکایت از رئیس جمهور کرده بودند که برخی از این شکایات بر اساس گزارشی که کمیسیون اصل 90 در صحن علنی قرائت کرد مشتمل بر چند شکایت زیر مجموعه نیز بود..../تحلیل:عصرایران