اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس اتحادیه اروپا: اروپا در حال بررسی اجازه تداوم غنی سازی 5 درصد به ایران است



 غنی سازی اورانیوم,برنامه هسته‌ای ایران

رئیس اتحادیه اروپا: اروپا در حال بررسی اجازه تداوم غنی سازی 5 درصد به ایران است

لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی گفت: «به اعتقاد من بخشی از کار این است که اگر ایرانیان ثابت کنند آنچه انجام می‌دهند صلح‌آمیز است، به نظر من آنها می‌توانند آن را ادامه دهند».

به گزارش  باشگاه خبرنگاران، به نقل از ایران هسته‌ای، یک دیپلمات بلندپایه اروپایی در بروکسل به خبرگزاری رویترز گفته است که اتحادیه اروپا در حال بررسی دادن مجوز غنی‌سازی محدود به ایران است.
 
خبرگزاری رویترز در گزارشی از بروکسل در تاریخ 10 مهر 1392 (2 اکتبر 2013) نوشت: «یک دیپلمات بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد دولت‌های غربی سرگرم بررسی این موضوع هستند که در چارچوب توافق احتمالی برای حل اختلاف ده ساله در مورد برنامه هسته‌ای ایران، به این کشور اجازه دهند بخشی از غنی‌سازی اورانیوم خود را ادامه دهد».
 
لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی در مصاحبه با رویترز گفت: «به اعتقاد من بخشی از کار این است که اگر ایرانیان ثابت کنند آنچه انجام می‌دهند صلح‌آمیز است، به نظر من آنها می‌توانند آن را ادامه دهند».
 
وی افزود: «البته این مسئله مشروط است و نمی‌توان آن را تمام شده دانست. این احتمالی است که باید بررسی شود».
 
به نوشته رویترز، لیتوانی تا پایان سال 2013 رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و به همین جهت لینکویسیوس اطلاعات دقیقی در مورد سیاست‌های داخلی این نهاد دارد.
 
این خبرگزاری ادامه می‌دهد: «اما بسیاری از این دیپلمات‌ها در اظهارنظرهای خصوصی اذعان دارند که در چارچوب یک راه‌حل سیاسی گسترده باید به تهران اجازه داد بخشی از فعالیت غنی‌سازی خود را ادامه دهد مشروط بر اینکه بازرسان سازمان ملل از اختیار کافی برای نظارت بر تاسیسات ایران برخوردار شوند».
 
رویترز در پایان می‌نویسد: «6 قدرت جهانی در چند مرحله مذاکره از آوریل سال گذشته به ایران اعلام کردند غنی‌سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را متوقف کند، این میزان از غنی‌سازی به سطح مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای نزدیک است.

دیپلمات‌ها گفته‌اند این درخواست تغییر نخواهد کرد، اما احتمال دارد تهران اجازه پیدا کند غنی‌سازی را تا میزان 5 درصد ادامه دهد تا بتواند سوخت لازم را برای نیروگاه‌های هسته‌ای خود فراهم کند». /باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
دیدار رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با علی لاریجانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا: ایران می‌تواند تا 5 درصد غنی‌سازی کند



نیروگاه هسته‌یی ایران, غنی‌سازی اورانیوم

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا: ایران می‌تواند تا 5 درصد غنی‌سازی کند

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: غربی‌ها توافق کرده‌اند که ایران می‌تواند تا میزان 5 درصد برای تامین سوخت نیروگاه هسته‌یی خود غنی‌سازی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت: کشورهای غربی به دنبال این هستند که به ایران اجازه داده شود تا غنی‌سازی اورانیوم تا سطوحی ادامه دهد. این موضوع قرار است بخشی از توافق احتمالی موضوع هسته‌یی ایران باشد.

موضع جدید کشورهای غربی در مقابل رفتار حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران این است که درخواست بلندمدت خود را مبنی بر تعلیق غنی سازی اورانیوم ایران در تمامی سطوح تسهیل کنند.

لیناس لینک ویسس، وزیر امور خارجه لیتوانی به عنوان رییس دوره‌یی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت: من معتقدم بخشی از این توافق این است که اگر ایران ثابت کند که تمامی فعالیت‌های هسته‌یی‌اش صلح‌آمیز است، این احتمال وجود دارد که با ایران ارتباط لازم برقرار شود.

او ادامه داد: این توافق مشروط است. ممکن است این توافق در آینده حتی گسترش یابد. این رویکرد خوبی است اما نمی‌دانم که چه نتیجه‌ای به همراه داشته باشد.

 مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 در روزهای 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار می‌شود. /ایسنا