اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیک چنی: باید آماده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شویم



اخبار,اخبارسیاست خارجی, چنی معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا

معاون رئیس‌جمهور قبلی آمریکا که به خاطر دیدگاه‌های جنگ‌طلبانه کماکان از چهره‌های سیاسی منفور در آمریکا محسوب می‌شود در مصاحبه‌ای خواستار حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران شده است.

«چنی» در این مصاحبه با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته آمریکا باید آماده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران شود. او علاوه بر آن از ارسال تسلیحات بیشتر به متحدان آمریکا در شرق اروپا و برگزاری مانورهای نظامی بیشتر در لهستان با هدف آنچه مقابله با روسیه نامیده هم طرفداری کرده است.

«چنی» پس از گذشت 6 سال از عدم حضور در صحنه سیاست کماکان یکی از چهره‌های منفور در عرصه سیاست این کشور محسوب می‌شود. نتایج یک نظرسنجی روزنامه اکونومیست در ژوئن سال 2014 نشان داد اکثر مردم آمریکا هنوز نگرش‌های منفی به وی دارند. منتقدان چنی او را به به خاطر نقش مهم در حمله به عراق، راه‌اندازی برنامه شکنجه و بازجویی و شنود مکالمات شهروندان به ارتکاب جرائم جنگی متهم می‌کنند.

اخبارسیاست خارجی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
فیلم حمله آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیک چنی ادعا کرد: حمله آمریکا به عراق، آمال هسته ای ایران را مهار کرد



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,دیک چنی

در حالی که «دیک چنی» معاون جرج بوش پسر مدعی شده که تهاجم آمریکا به عراق باعث مهار آمال هسته ای ایران شده است، روزنامه هافینگتن پست این ادعای نخ نما را با استدلالات خود به چالش کشید.

به نوشته روزنامه آمریکایی «هافینگتن پست» چنی در گفت وگو با شبکه «فاکس نیوز ساندی» گفت: حمله نظامی که باعث برکناری صدام حسین شد، بر ایران تأثیر گذاشت. در یک دوره زمانی آنها (ایران) برنامه شان را متوقف کردند زیرا از آن می ترسیدند که آنچه با صدام کردیم با آنها هم انجام دهیم.


هافینگتن در پاسخ به این اظهارات نوشت: واقعیت آن است که تهاجم به عراق باعث تقویت ایران در منطقه، براندازی دشمن دیرینه ایران و روی کار آمدن دولت جدیدی شد که با حکومت ایران احساس همبستگی بیشتری می کند. سالهاست که عراق عملاً به عنوان مستعمره ایران عمل می کند.


در حالی که مجری شبکه فاکس نیوز به چنی یادآور شد که ایران قبل از جنگ عراق(حمله آمریکا) سانتریفیوژی برای غنی سازی اورانیوم نداشت بلکه در پایان دوره ریاست جمهوری بوش و کنار رفتن چنی از مقامش، پنج هزار سانتریفیوژ در اختیار داشت، چنی این رقم را نادیده گرفت و گفت: فکر می کنم برای برخورد با مسأله کنترل تسلیحات در خاورمیانه کار زیادی انجام دادیم.


چنی همچنین مدعی شد: تهاجم آمریکا به عراق، «معمر قذافی» را به صرفنظر کردن از تسلیحات کشتار جمعی اش واداشت.


هافینگتن خاطر نشان کرد: این ادعا نیز چندین سال است که فاقد اعتبار است.


چنی در ارتباط با توافقنامه هسته ای ایران، گفت: آمریکا بازنده و حکومت ایران تنها برنده این بازی است.

 اخبار  سیاست  خارجی  - ایرنا