اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری درباره زنان


در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از موضوعات جالب توجه در سخنان کاندیداها نحوه نگرش آنها به استفاده زنان در کابینه احتمالی است.

خبرگزاری مهر: در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یکی از موضوعات جالب توجه در سخنان کاندیداها نحوه نگرش آنها به استفاده زنان در کابینه احتمالی است.

در حالی ثبت نام از کاندیدا های انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم پایان یافت که بسیاری از کاندیدا‌های احتمالی برنامه‌های و دیدگاههای خود در مورد دولت مورد نظر را در برنامه‌ها و نشست‌های مختلف تشریح کرده‌اند. یکی از موضوعات مطرح شده دیدگاه کاندیداها درباره استفاده از زنان درکابینه  در ادامه نظر کاندیداها درباره احتمال استفاده از بانوان در کابینه آمده است.

قالیباف:مردان نباید جایگاه زنان را تعریف کنند/10 درصد مدیریت در شهرداری را به زنان دادم

محمد باقر قالیباف در جشن همراز یاس گفت: بر این باور هستیم که جامعه ای موفق است که به ظرفیت انسانی خود توجه کند و از زنان در همه ابعاد جامعه استفاده کند.

وی با بیان این که زن یا مرد بودن انسان ها هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کند اظهارکرد: باید دید نقش کدام انسان بهتر و موثراست. زنان در همه عرصه های اجتماعی و اقتصادی و غیره حق شرکت دارند زیرا در باور اسلامی ما نیز همین گونه است.

شهردار تهران نقش مادری را مهمترین نقش در سازندگی جامعه دانست و گفت: امروز توجه به مطالبات زنان، مطالبات به حقی است و همه باید پاسخگو باشند. متاسفانه به بحث زنان که نگاه می کنیم این عادت یا فرهنگ است که مردان می خواهند جایگاه زنان را تعریف کنند. در صورتی که این خود زنان هستند که باید این کار را انجام دهند.

وی افزود: یکی از بی اعتمادی هایی که زنان امروز جامعه دارند این است که توان آن ها دیده نمی شود در صورتی که باید اجازه بدهیم زنان در چارچوب موارد اسلامی تصمیم بگیرند و مردان باید عرصه آن ها را به رسمیت بشناسند.

قالیباف ادامه داد: فرهنگی وجود دارد که در حوزه مدیریت متاسفانه میدان را به زنان نداده ایم گرچه از زمانی که به شهرداری تهران آمدم بخشنامه ای را صادر کردم که 10 درصد مدیریت به بانوان اختصاص داده شود ولی مقاومت مردان را در این زمینه می بینیم که باعث شده است این اتفاق به درستی واقع نشود.

روحانی: تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست


حسن روحانی در همایش بانوان در تالار آدینه تهران از مطالبات زنان در جامعه امرز گفت و افزود : تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست . جنسیت نمی تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت ها در جامعه باشد . در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند . امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت 50 درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم . حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم . با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب ماندگی جبران شود . پوشش خدمات بیمه ای باید بین همه زنان جامعه به خصوص زنانی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارند ، گسترش یابد.

وی با بیان انکه در دولت تدبیر و امید تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، گفت : در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود . پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی برای زنان برقرار خواهد شد و مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد . معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت و اقتصاد کشور از بی رونقی ، رکود و شرایط اضطراری خارج خواهد شد . شرایط پرخاش گری و بداخلاقی در جامعه به شرایط مدارایی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان انکه در دولت تدبیر و امید تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، گفت : در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود . پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی برای زنان برقرار خواهد شد و مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد . معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت و اقتصاد کشور از بی رونقی ، رکود و شرایط اضطراری خارج خواهد شد . شرایط پرخاش گری و بداخلاقی در جامعه به شرایط مدارایی تبدیل خواهد شد.

حداد عادل :قطعا اگر زنی را وارد کابینه کنم بی‌جهت او را عوض نخواهم کرد


حداد عادل در همایش دانشگاهیان ولایتی طلایه داران حماسه سیاسی و اقتصادی در ارتباط با جایگاه زنان در جامعه گفت: قطعا اگر زنی را وارد کابینه کنم بی‌جهت او را عوض نخواهم کرد و همیشه به نقش زنان  در جامعه و پیروزی و اداره انقلاب اعتقاد داشتم.

وی افزود: باید با واقع بینی  و بدون سر دادن  شعار  از سرمایه بانوان کشور برای اداره جامعه استفاده کنیم.

مصطفی کواکبیان: برنامه‌های آینده دولت ما حضور حداقل سه زن در کابینه است


کواکبیان در میز انتخاباتی دانشجویان  انجمن اسلامی مازندران با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س) گفت: جایگاه سیاسی زنان در کشور اسلامی ما باید ارتقا یابد و وضعیت کنونی کشور برای ما که الگوی بسیار خوبی مانند حضرت زهرا (س) را داریم بسیار شگفت‌انگیز است زیرا مثلا در کشورهای همسایه ما نسبت حضور زنان در پارلمان‌ها بسیار بیشتر از کشورمان است.

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه گفت: یکی از برنامه‌های آینده دولت ما حضور حداقل سه زن در کابینه است زیرا بر این باوریم که نظم، دقت و ابتکار خانم‌ها اگر از آقایان بیشتر نباشد، از آنها کمتر نیست.

لنکرانی: برای کابینه‌ام از چند زن دعوت کردم


کامران لنکرانی وزیر کابینه نهم در جمع دانشجویان محقق اردبیلی مورد درباره استفاده از ظرفیت بانوان در کابینه‌اش یادآور شد:‌ در این زمینه با چند نفر از زنان توانمند صحبت کرده و به آنها پیغام دادم ولی اینجا نمی‌‌توانم نام آنها را ببرم چرا که ممکن است تا قبل از به ثمر رسیدن کار چهره آنها تخریب شود.

ولایتی: مهم این است که رئیس جمهور از همه ظرفیت‌ها و کارایی متخصصان استفاده کند

ولایتی با تاکید بر اینکه دولت آینده یک دولت تیمی خواهد بود، افزود: افرادی در سطوح بالای توانمندی در حوزه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شرکت خواهند کرد و به نظر می رسد قدرتمندترین دولت را بعد از انقلاب خواهیم داشت.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی  درباره ترکیب کابینه دولت آتی نیز گفت: بنده فکر می‌کنم باید از همه سلایق درون نظام که تخصص دارند استفاده کنیم، اشکالی ندارد از فردی که با هم سلیقه نیست اما کارایی دارد نسبت به کسی که کارایی ندارد اما با ما هم سلیقه است استفاده کنیم.

ولایتی با بیان اینکه نمی‌‌توان انتظار داشت تمام تخصص ها در یک رئیس جمهور جمع شده باشد تاکید کرد: مهم این است که رئیس جمهور از همه ظرفیت‌ها و کارایی متخصصان استفاده کند.

رضایی: رئیس بانک مرکزی دولتم یک خانم اقتصاد دان است

محسن رضایی در نشست خبری در کرمانشاه درباره جایگاه بانوان در دولت خود گفت: بانوان ایران اسلامی دارای ظرفیت های بسیار بزرگی در تمامی بخش ها و ابعاد هستند که یقینا در دولت من بانوان حضور پررنگی خواهند داشت و حتما وزیر زن هم در کابینه‌ام خواهم داشت.

رضایی در خصوص انتخاب رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد در کابینه خود، گفت: برای بانک مرکزی یکی از خانم‌های اقتصاددان را رئیس انتخاب خواهم کرد و وزیر اقتصاد هم از بین افراد باتجربه و البته اقتصاددان انتخاب خواهد شد که بعداً اعلام می‌کنم.

سعیدی کیا: اگر خانمی توانایی وزیر شدن داشته باشد، قدمش روی چشم!


محمد سعیدی کیا در گفتگو با یکی از رسانه‌ها در مورد احتمال حضور زنان در کابینه گفت: من اینگونه نیستم که بگویم وزیر زن نخواهم داشت. اگر خانمی توانایی وزیر شدن داشته باشد، قدمش روی چشم! البته هرکاری که می خواهیم شروع کنیم باید بسترش را فراهم کنیم. یکی از علت هایی که در این دوران وجود داشت این بود که امروز تصمیم گرفتیم خواستیم پس فردا عملی کنیم! این رویه درستی نبود. چرا؟ چون ما یک جامعه خاص هستیم و این گونه نیست که همه اختیارات دست دولت باشد.

 روحانیت و مراجع تقلید در کشور وجود دارند. روحانیت یک نهاد است و نمی شود ما تصمیم بگیریم که خانم ها بروند استادیوم و پس فردا بخواهیم آن را عمل کنیم! من چندبار تاکید کردم باید هدف را روشن کنیم، برای همین موضوعات هم باید یک برنامه خوب بنویسیم و آن را خوب اجرا کنیم. اما همین هدف گذاری و سیاستگذاری هم بسترسازی می خواهد و ممکن است یک سال هم طول بکشد، اشکالی ندارد چون باید ما هدفمان را دنبال کنیم و در آن زمانی که طلب می کند اجرایی کنیم.

 می گوییم خانم ها به استادیوم بروند خب اگر هدف این است که خانم ها از این طریق نشاط و سرزندگی پیدا کنند، پس باید استادیوم را برای چنین هدفی مجهز کنیم. کانال های عبور و پارکینگ ها را برای این کار فراهم کنیم. یک گروه اجرایی خوب هم بگذاریم و بگوییم که مثلا در ظرف یک سال تو باید این کار را عملیاتی کنی. از طرف دیگر هم ملاقات ها و تعاملات را با مراجع و افراد در این خصوص داشته باشیم و توضیح دهیم تا نظرشان را جلب کنیم و بعد کاری را انجام دهیم. در نهایت هم نظارت دائمی وجود داشته باشد.


این کاندیدا ریاست جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر حضور زنان در کابینه  در حاشیه نشست دانشجویی در دانشگاه الزهرا گفت : ملاک من توانایی و کارآمدی  است فرقی نمی‌کند خانم باشد یا آقا من در دوران وزارتم 2 نفر مدیر زن داشتم که افراد توانمندی بودند من هم در رشدششان کمک کردم.

پور محمدی: زنان در عرصه مدیریتی كم حضور داشته‌اند اما آن عده كه مدیر بودند خوش درخشیدند/ ارزیابی من از حضور زنان در كابینه مثبت است


مصطفی پور محمدی در جمع دانشجویان دانشگاه الزهرا در پاسخ به این سؤال مبنی بر این‌که در کابینه شما زنان نقش وزارت یا مشاور را خواهند داشت، گفت: خوشبختانه زنان در عرصه پس از انقلاب با حفظ جایگاه فرهنگی و نگاه عمیق فرهنگی شان هم در ارتقاء عملی و هم در موقعیت اداری خوب درخشیدند. هر چند زنان کمتری در عرصه مدیریتی پا گذاشتند ولی کسانی که آمدند خوش درخشیدند. ارزیابی من از عملکرد زنان در کابینه مثبت است و فکر می‌کنم که جایگاه زنان را در کابینه آینده خود توسعه خواهم داد و ظرفیت این توسعه وجود دارد.

شریعتمداری: نگاه من در انتخاب همكارانم در كابینه جنسیت نیست


محمد شریعتمداری در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره حضور بانوان در کابینه چیست، گفت: در عرصه امور بانوان كه مشخص است خود بانوان ایفای نقش می‌كنند.نگاه من در انتخاب همكارانم در كابینه جنسیت نیست. نگاه شایسته‌سالاری است اگر خانم فرهیخته‌ایی كه مثل سركار خانم دكتر دستجردی یا خانم ابتكار آماده همكاری باشند حتما استفاده می‌كنم و این‌گونه اشخاص همواره می‌توانند در هر دولت شایسته‌سالاری، مسوولیت‌های مهم را برعهده بگیرند.

زاکانی: اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید بر حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی دارد

علی زاکانی در نشست خبری در کرمان درباره سوالی مبنی  بر اینکه، اگر شما رئیس‌جمهور شوید آیا در کابینه خود از وزیر زن استفاده می‌کنید، گفت: صحنه انتخابات فعلا قوام لازم را ندارد؛ بنده اراده جدی برای حضور در صحنه و بیان گفتمان انقلاب دارم و معتقدم می‌توان با یک نگاه مدیریتی، سیستمی و کارشناسی بسیاری از مشکلات را حل کرد؛ اما در خصوص حضور بانوان محترم در دولت باید بگویم اندیشه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب تاکید بر حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی دارد، لذا دولت هم نمی‌تواند صحنه‌ای برای حضور زنان نباشد.

وی افزود: اما اینکه بگویم حتما وزیر زن خواهم داشت یا نه را قبول ندارم چون ملاک ما برای انتخاب افراد شایسته‌سالاری است و با حفظ شئون و با توجه به شایستگی‌ها، افراد می‌توانند.


ویدیو مرتبط :
نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیدگاه های هنری نامزدهای ریاست‌ جمهوری


هر قدر به زمان برپایی انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم بازار نشست‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی این رقابت هم داغ‌تر می‌شود و این افراد گاه بعضا درباره سینما هم نظراتی دارند.

خبرگزاری مهر: هر قدر به زمان برپایی انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم بازار نشست‌ها و اظهارنظرهای نامزدهای احتمالی این رقابت هم داغ‌تر می‌شود و این افراد گاه بعضا درباره سینما هم نظراتی دارند.

 در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور ما حضور سینماگران در کنار کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمود عینی دارد و اتفاقا در ایام انتخابات علاقه نامزدهای این رقابت سیاسی به هنر و به ویژه سینما هم زیادتر می‌شود و در واقع حوزه سینما یکی از پرترددترین محافلی است که گذر نامزدهای احتمالی و قطعی ریاست‌جمهوری خیلی زیاد بدانجا می‌افتد.

و اما بررسی شناخت سیاستمداران مشتاق به حضور در قوه مجریه، از سینمای ایران قابل تامل است و بررسی این مطلب که نامزدهای احتمالی پیش از انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهوری تا چه اندازه با هنر سینما آشنایی دارند از اهمیت بسیاری برخوردار است. موتور جستجوگر گوگل در جستجوهای خود برخی از صحبت‌های نامزدهای ریاست جمهوری را نشان می‌دهد که البته آنچه در جستجوهای ما آمده است لزوما تمام صحبت‌ها و نظرات این نامزدها نیست.

هاشمی رفسنجانی: صنعت سینما تلاش کند واقعیت‌های تاریخی را منعكس کند

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره هنر تصویر و از جمله سینما معتقد است که صنعت سینما در ایران باید تلاش کند واقعیت‌های تاریخی را بدون هیچ‌گونه سیاسی‌كاری و تحریف منعكس کند.

این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تازه‌ترین حضور خود در عرصه سینما را با فیلم "آقای الف" تجربه کرده و گفته است: در تمام زمان نمایشِ فیلم، جذب تکنولوژی سه بعدی این فیلم شدم.

به گفته علی عطشانی کارگردان این فیلم سینمایی آیت الله هاشمی رفسنجانی هنگام دیدن این فیلم سوالاتی درباره تکنیک این فیلم پرسیده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت از کارگردان پرسیده که آیا تکنیک این فیلم از  تولیدات داخلی بوده است؟ و زمانی که با پاسخ مثبت کارگردان مواجه شده است با بیان این مطلب که قبلاً هم فیلم های سه بعدی از سینمای جهان دیده است، متذکر شد: اما این فیلم دنیای جدیدی برای من باز کرد.

قالیباف: اعتلای سینمای ایران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است

نخستین فعالیت شهردار تهران در حوزه سینما درباره بازسازی سینما آزادی بود که به بهمن 81 و قول مساعد قالیباف برای ساخت این سینما برمی‌گشت. همچنین شهردار تهران جشنواره فیلم فجر را در همان سال مورد حمایت مالی قرار داد.

از جمله موارد دیگری که قالیباف در حوزه سینما اظهارنظر کرده است، سیزدهمین جشن خانه سینما در هتل استقلال بوده است. این نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تلاش برای اعتلای سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اعتلای سینمای ایران یک ضرورت اجتناب ناپذیر در کشور است و من وظیفه خود می‌دانم در راه اعتلای این سینما تلاش کنم.

قالیباف در این مراسم همچنین وعده‌هایی مبنی بر ساخت باغ موزه‌ها و فضای فرهنگی نیز ارائه کرد. همچنین در این مراسم جایزه "سیف الله داد" که به یکی از شخصیت های خدمتگزار به سینمای ایران اهدا می‌شد، اینبار و در جشن سیزدهم خانه سینما به محمد باقر قالیباف شهردار تهران اهدا شد.

چهارمین جشنواره فیلم شهر که در 19 اسفند سال 89 برگزار شد از دیگر محافل سینمایی بود که قالیباف در آن حضور داشت. وی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: امیدوارم جشنواره فیلم "شهر" ما را به این سمت ببرد که تولیدات خوب هنری به ویژه در عرصه سینما داشته و آثار خوب آن را در جامعه ببینیم تا بتوانیم شهری انسانی داشته باشیم؛ شهری که کیفیت زندگی را در بعد مادی و معنوی آن بتوانیم ارتقا دهیم و شهروندان آن را در محیط کار و زندگی خود حس کنند.

رضایی: باید از پتانسیل هنرمندان برای مدیریت زندگی شهروندی بهره برد

محسن رضایی از فرماندهان سپاه در هشت سال دفاع مقدس حضور خود را در محافل فرهنگی و هنری در دو دوره انتخابات دهم و یازدهم نشان داد. البته این حضور در آستانه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پر رنگ تر و پرخبرتر بوده است.

قدیمی‌ترین حضور محسن رضایی نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در عرصه سینما تماشای فیلم "اخراجی ها 3" به کارگردانی مسعود ده‌نمکی با همراهی خانواده‌اش بوده است.

این نامزد ریاست جمهوری در نوروز سال 1390 از این فیلم دیدن کرد و درباره محتوای آن گفت: فیلم "اخراجی‌ها" گوشه‌هایی از حقایق دفاع مقدس بخصوص مقاومت آزادگان دلیر در اردوگاه‌های عراق را به نمایش گذاشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین درباره ده نمکی و ساخت فیلم "اخراجی ها " متذکر شد: این فیلم‌ها باید ساخته شود تا حقایق تلخ و سختی‌هایی را كه آزادگان ما در اسارت كشیده‌اند، نشان دهد.

علاوه بر حضور محسن رضایی در سینما استقلال و تماشای فیلم اخراجی‌ها، این نامزد احتمالی ریاست جمهوری پاییز سال گذشته همزمان با بازدید از تالار تازه تاسیس حافظ و تالار فردوسی به تماشای اپرای عروسکی "حافظ” به کارگردانی بهروز غریب‌پور نشست.

منوچهر متکی: پای حمایت از یک فیلم در میان باشد باید بلیت سینما خرید

منوچهر متکی یکی دیگر از چهره‌هایی است که نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم اعلام کرده است. طبق جستجوهای انجام شده تنها اظهارنظر او در حوزه سینما پس از تماشای انیمیشن "تهران 1500" بوده است.

این نامزد احتمالی ریاست جمهوری که برای دیدن فیلم برای خود و همراهانش بلیت خریداری کرده بود درباره حمایت از سینما گفت: حمایت از سینما فقط تهیه بلیت نیست. آنچه از سوی مردم باید رعایت شود، خودداری از خریداری نسخه‌های کپی آثار است که متاسفانه سازندگان فیلم را دچار مشکل می‌کند و آنچه از مسوولان انتظار می‌رود، گسترش تعداد سینماهای دیگر شهرهاست.

وزیر سابق امور خارجه در بخش دیگر از صحبت های خود درباره سینما به نیازمندی‌های این هنر صنعت برای سالن‌سازی اشاره کرد و گفت: اکنون سینمای ایران حداقل به هزار سالن دیگر در کشور نیاز دارد. این واقعا تاسف‌برانگیز است که در قرن 21، صدها شهر در ایران حتی یک سالن سینمای 50 نفره هم نداشته باشند و همان سالن‌های موجود هم توان پرداخت قبض برق و گاز را نداشته باشند و یکی پس از دیگری ورشکست و تعطیل شوند و مردم این مناطق حسرت دیدن فیلم‌های روز بر پرده سینما را داشته باشند.

همچنین متکی درباره دلیل انتخاب فیلم انیمیشن "تهران 1500" برای تماشا در ایام نوروز و رفتن به سینما گفت: این مطلب چند ویژگی دارد یکی اینکه نخستین انیمیشن بلند ساخت ایران است که از فرصت اکران عمومی برخوردار شده و دوم اینکه لیست عوامل 250 نفره را در خود جای داده است؛ حرکتی قابل توجه که به ندرت در کشور رخ می‌دهد.

رحیم مشایی بر بازگشایی "خانه سینما" تاکید کرد

تنها صحبت اسفندیار رحیم‌مشایی در حوزه سینما، اصرار بر بازگشایی "خانه سینما" در دولت دهم بوده است که وی تاکید کرده در فرصت باقیمانده از عمر دولت خانه سینما باز خواهد شد.

علی اکبر ولایتی: تعامل سینمای ایران با دنیا باید با عزت باشد
 
علی اکبر ولایتی نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به جز دیدار اخیر خود با اهالی سینما که در هتل لاله انجام شد، اظهارنظر دیگری درباره سینمای ایران به شکل منسجم نداشته است. این چهره سیاسی در این دیدار با بیان این مطلب که به شکل جزئی در جریان مشکلات سینما نبوده و نیست گفت: می دانم مسائل بسیاری در حوزه سینما وجود داد از همین رو تلاش می کنم مشکلات موجود در حوزه سینما برطرف شود و اتفاقات را به بهترین شکل ممکن برای سینماگران ساماندهی می‌کنم.

ولایتی در بخش دیگری از اظهارنظر خود درباره تعامل سینمای ایران با سینمای دنیا گفت: قبول دارم که باید با دنیا ارتباط برقرار کرد و نباید در را روی دنیا بست اما نکته قابل توجه این است که برقراری ارتباط با دنیای غرب را باید با حفظ عزت انجام داد و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست.

در این دیدار برخی از سینماگران به نبود قانون کپی رایت اعتراض کردند و نبود این حق را به مثابه نادیده گرفتن حقوق مولف تلقی کردند. از همین رو علی‌اکبر ولایتی درباره قانون کپی‌رایت گفت: در این مورد به‌ویژه نظرات موافق و مخالف بسیاری وجود دارد و هر یک از موافقان و مخالفان نیز نقطه‌نظرهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال قیمت یک کتاب با رعایت کپی‌رایت بسیار بالا درمی‌آید و یک دانشجو توان خرید کتاب را ندارد در حالی که با ترجمه می‌تواند در اختیار دانشجویان و اهالی فرهنگ و هنر قرار گیرد اما قانون کپی رایت در حوزه سینما باید رعایت شود.

از دیگر مباحث مطرح در این دیدار مساله پروانه ساخت فیلم‌ها بود و سینماگران انتقاد کردند که چرا پس از دریافت پروانه ساخت از وزارت ارشاد فیلم‌ها در اکران توقیف می‌شوند که ولایتی در این‌باره گفت: برای بهبود این مسئله تلاش می‌کنم. من معتقدم که نباید پس از دریافت پروانه ساخت پروانه نمایش لغو شود.

حسن روحانی: چتر امنیتی را از سینما برداریم

حسن روحانی یکی دیگر از نامزدهای احتمالی انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری است. او نیز درباره سینما گفته است: اگر بخواهیم عشق به وطن را در جامعه به اوج برسانیم هیچ زبانی بهتر از فیلم و موسیقی نمی‌تواند این کار را برای ما انجام دهند و اگر ما نیز بخواهیم اخلاق و تعالی فکری در جامعه اتفاق بیفتد بهترین زبان، زبان هنر است.

وی افزود: ما باید دنیای سینما و موسیقی را باز بگذاریم و چتر امنیتی‌ای که روی این فضا گسترده شده است، برداریم. دولت اگر نظر و حرفی دارد با جامعه هنری در میان بگذارد و راه این ارتباط نیز تشکل‌های هنری است. در کل به فکر تعالی فرهنگ جامعه باشیم و من شیوه کنونی که بر هنرمندان حاکم است، نمی‌پسندم چراکه معتقدم هنرمندان می‌تواند بالا‌ترین کمک را به کشور هم در بخش توسعه اقتصادی و هم در بخش توسعه فرهنگی داشته باشند.

حداد عادل: سینما وسیله موثری در مدیریت افکار عمومی است

در میان جستجوهای انتخاباتی به صحبت‌های غلامعلی حداد عادل یکی دیگر از نامزدهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری می‌رسیم.

وی که یکی از اعضای ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان است، دو سال گذشته در کنفرانس هالیوودیسم که در حاشیه برگزاری سی امین دوره جشنواره فیلم فجر در تالار زرین هتل آزادی برگزار شد، درباره سینما گفت: به اعتقاد من امروز سینما وسیله موثری در مدیریت افکار عمومی است. یک ابزار اجتماعی که از هنر و تکنیک به طور همزمان استفاده می‌کند و نوع خاصی از پیام و افکار را به جهان القا می کند. در واقع سینما در هر کشوری آیینه‌ای برای نشان دادن آیین ها، ارزش‌ها و آرمان‌های آن کشور است.

این نماینده مجلس نقطه نظرات خود را تنها به سینمای ایران محدود نکرده و درباره سینمای هالیوود نیز سخن گفته است. حداد عادل معتقدست سینمای هالیوود ابزاری برای گسترش افکار آمریکایی و سلطه آمریکا بر ملت های جهان است. سینما و رسانه آمریکا در اختیار صهیونیست است اما ما در حیطه اختیارات خود سعی می‌کنیم با حفظ سینمای خود طبق فرهنگ خود زندگی کنیم و ارزش‌های خودمان را حفظ کنیم.

حداد عادل همچنین معتقد است که نظام خانواده در دنیای غرب با سینمای هالیوود در حال فروپاشی است.

محمد شریعتمداری: سینما می تواند نام ایران را در دنیا با صدای بلند فریاد کند

محمد شریعتمداری نامزد انتخابات ریاست جمهوری که از جبهه اصلاح طلبان نامزد یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری شده معتقدست که سینما هنر برتر است. هنری که اگر در مسیر درست هدایت شود می‌تواند شگفتی بیافریند و نام ایران را در دنیا با صدای بلند فریاد کند.
 
این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین با استناد به فرمایش امام خمینی (ره)  گفت: حضرت امام خمینی (ره) معتقد بودند که هنر می‌تواند جنبه‌های مختلف زندگی بشر را به درستی نشان دهد از همین رو باید متذکر شوم که سینما بیش از سایر هنرهای دیگر می‌تواند این وظیفه مهم را به انجام برساند.
 
همچنین شریعتمداری که برای دیدن فیلم انیمیشن "تهران 1500" به سینما آزادی رفته بود درباره نگاه خود درباره این فیلم گفت: جدا از محتوای فیلم، به اعتقاد من آنچه در این بین اهمیت دارد حضور تعداد زیادی از جوانان در تولید این اثر در مدت چهار سال است. این زمان اندازه عمر یک دولت است از همین رو باید به انحای مختلف از این هنرمندان جوان حمایت شود و فکر می‌کنم حضور کاندیداها در سینما و دیدن فیلم‌های روی پرده در همه اهالی سینما ایجاد انگیزه می‌کند.

این چهره سیاسی متذکر شد: هنر سینما هنر ارزشمند و حاصل فعالیت جمع هنرمندان است و حضور من به همراه خانواده‌ام در سینما و دیدن فیلم، در درجه نخست حرکتی نمادین در جهت تکریم هنرمندان است.

رامین مهمانپرست: سینمایی‌ ایران به ارزش‌های اجتماعی احترام می‌گذارد


رامین مهمانپرست سخنگوی سابق وزارت امور خارجه که به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کرده است در دیداری که با معاون وزیر رادیو، تلویزیون و فیلم چین در مردادماه سال 91 داشت گفت: سینمای ایران در جهان شناخته‌شده است.

مهمانپرست در این دیدار همچنین متذکر شد: ایران در تولیدات سینمایی خود به ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی احترام می‌گذارد و فیلم‌های سالم تولید می‌کند.

مصطفی کواکبیان: سینماگران باید در چارچوب قانون و دین آزاد باشند

مصطفی کواکبیان نامزد جبهه اصلاحات درباره سینما تنها به بحث خانه سینما اشاره کرد و گفت: من در حوزه سینما همانطوری که در مجلس هشتم بحث کردم تلاش خواهم کرد که خانه سینما حتما احیا شود. یادم می‌آید در مجلس هشتم پیرامون این موضوع تذکراتی را به وزیر ارشاد می دادم و همواره به آقای حسینی تاکید می‌کردم که تعطیل کردن خانه سینما کار بسیار اشتباهی بود.

کواکبیان همچنین متذکر شد: خانه سینما می تواند محل مناسبی برای بیان افکار قشرهای مختلف سینما باشد. چه دلیلی دارد که سینما را دولتی کنیم؟ چه دلیل دارد منویات دولت را به سینما تزریق کنیم. البته که فصل‌الخطاب باید قانون و ارزش‌های دینی باشد و هجویات و مبتذل نداشته باشیم اما همچنان اعتقاد دارم سینماگران باید در چارچوب قانون و دین آزاد باشند و این وظیفه ما باشد هر جا با مشکلی روبه‌رو شدند آن را حل کنیم.

جستجو درباره نقطه نظرهای نامزدهای احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری درباره سینما در موتورهای جستجوگر، سایت‌های خبری، خبرگزاری‌ها و نشریات مکتوب درباره برخی از نامزدها به جایی نرسید. ضمن اینکه نامزدهایی چون محمدباقر قالیباف، کامران باقری لنکرانی و محسن رضایی در برنامه‌ای که در دانشگاه تهران برگزار شد نماینده‌های خود را فرستادند و آنها صحبت‌هایی درباره نظارت بر سینما، حضور صنوف در ساماندهی امور فرهنگی و ...  داشتند.