اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو میلیون نفر کاهش تماشاگر سینما


یک کارشناس سینما تاکید کرد فروش فیلم‌ها در بهار 90 نسبت به همین مقطع زمانی در سال 89 رشد داشته، اما نسبت به دو سال قبل دو میلیون نفر از تماشاگران سینما کم شده است.

امیرحسین علم‌الهدی گفت: فروش فیلم‌ها در بهار 90 می‌تواند از دو جنبه بررسی شود، هم می‌توانیم فروش فیلم‌ها را با دو سال قبل مقایسه کنیم و از سویی دیگر می‌توان فروش فیلم‌های بهار امسال را در همین مقطع زمانی سه ماهه تحلیل و ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: اگر اکران "اخراجی‌ها 3" و "جدایی نادر از سیمین" را با سال 88 که فیلم‌های "اخراجی‌ها 2" و "درباره الی" روی پرده رفتند بررسی کنیم، با توجه به افزایش بهای بلیت در فاصله این دو سال، دو میلیون نفر کاهش مخاطب داشته‌ایم، اما اگر فروش فیلم‌ها را در همین مقطع نسبت به سال 89 در نظر بگیریم 80 درصد فروش فیلم‌ها بیشتر شده است.



این کارشناس سینما افزود: فیلم‌های سینمایی "جدایی نادر از سیمین" و "اخراجی‌ها 3" فیلم‌های کارگردان‌هایشان هستند، اعتبار و نام اصغر فرهادی و مسعود ده‌نمکی که فیلم‌های قبلی‌شان هم پرفروش بود روی استقبال از فیلم‌های این دو کارگردان تاثیر داشته است. موفقیت این دو فیلم در اکران نوروزی نشان دهنده رویکرد مخاطبان به سینمای ایران نیست، چرا که دیگر فیلم‌ها یا در گیشه شکست خوردند یا به فروشی متوسط دست پیدا کردند.

علم‌الهدی گفت: فیلم سینمایی "جرم" به کارگردانی مسعود کیمیایی فروشی متوسط داشته و فیلم "مرهم" ساخته باارزش علیرضا داودنژاد که یک فیلم هنری و فرهنگی است، می‌توانست مخاطب بیشتری داشته باشد، میزان فروش فیلم‌های روی پرده را که به قیمت 3500 تومان بلیت سینماها تقسیم کنیم، رقمی که به دست آمده تعداد مخاطبان سینما را نشان می‌دهد که به شکلی آشکار و واضح بحران کمبود مخاطب را به خاطر می‌آورد.

این کارشناس حوزه توزیع و نمایش گفت: اگرچه فروش بهار امسال نسبت به سال 89 بهتر بود اما چشم‌اندازی که وجود دارد چندان روشن نیست، باید انتظار اکران تابستان را داشت تا جدول فروش فیلم‌های اکران 90 با توجه به فروش بالای چند فیلم پرمخاطب امسال، دوباره تغییر کند.

امیرحسین علم‌الهدی درباره اجرای طرح فیلم‌های فرهنگی و مشکلاتی که برای نمایش این آثار به شکل مطلوب وجود دارد گفت: این طرح از اواخر سال 83 اجرا شد، در مقاطع مختلف فیلم‌های فرهنگی در طرح‌های گوناگون روی پرده رفته‌اند و اغلب شکست خورده‌اند، باید ردیف بودجه‌ای از سوی دولت برای سامان دادن به وضعیت اکران این فیلم‌ها در نظر گرفته شود تا شرایط بهبود یابد.

وی با اشاره به بحران‌های موجود بر سر راه موفقیت این طرح گفت: دولت استراتژی مبهمی برای اکران فیلم‌های فرهنگی دارد، اجرای موفق این طرح نیازمند تامین منابع مالی است که دولت برای آن برنامه‌ریزی ندارد، اتحادیه جدید التاسیس تهیه‌کنندگان که قرار است سردمدار اجرای این طرح باشد باید طرح‌هایی عملی برای اکران این فیلم‌ها داشته باشد.

علم‌الهدی گفت: طرح‌ها و ایده‌هایی که ما در خانه سینما داشتیم، از سوی این دوستان دوباره طرح شده، در صنف واحد تهیه‌کنندگان حرف تازه‌ای زده نشده است، مهم این نیست که هر گروه به دنبال ارائه یک راهکار باشد، مهم این است که آسایش و ثبات در حوزه نمایش برقرار شود، اکران فیلم‌های فرهنگی باید مدیریت شود. مجموعه سیاست‌گذاری کلان فرهنگی دارای افقی چند ساله نیست، همه برنامه‌ها مقطعی است و این درست نیست.

مدیر سابق پردیس‌های سینمایی درباره شرایط جدید اکران فیلم‌ها در پردیس‌ها افزود: بند جدیدی که در آیین‌نامه امسال وجود دارد، هر سالن پردیس را مستقل می‌بیند، این قانون قرار است حمایت کننده از فیلم‌هایی باشد که به شکل تک سانس در پردیس‌ها و در سالن‌های کوچک اکران می‌شدند اما با این شیوه کارکردی که پردیس‌ها داشتند از بین می‌رود، پردیس‌ها در سال‌های اخیر 80 درصد ظرفیت اکران را پوشش داده‌اند اما با این روش جدید فروش فیلم‌ها در پردیس‌ها افت می‌کند و احداث این سالن‌ها کند شده و مشکل سالن مناسب دوباره گریبان سینما را می‌گیرد.

منبع : مهرنیوز
باز نشر : مجله اینترنتی Bartarinha.ir


ویدیو مرتبط :
یک تماشاگر ۱۲ نفر را در سینما به قتل رساند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میانگین تماشاگر هفته هشتم لیگ برتر؛ 16400 نفر



 


 

هفته هشتم لیگ برتر در مجموع 148 هزار تماشاگر داشت که میانگین تماشاگر دراین هفته 16400نفر بود.

فوتبال 3 - در این هفته بازی تراکتورسازی و ذوب آهن با 70 هزار نفر بیشترین تماشاگر و بازی راه آهن - ملوان با کمتر از هزار نفر کمترین تماشاگر را داشت. پرسپولیس- پاس با 30 هزار نفر و نفت- فولاد نیز با 25 هزار نفر دیگر بازیهای پرتماشاگر هفته هشتم بودند.

با توجه به حساسیت بازی ها و همچنین برگزاری بازی در روزهای تعطیل می توان امیدوار بود که بازیهای هفته های بعدی تماشاگر بیشتری داشته باشد...../تحلیل:عصرایران