اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو دستگی در حماس بر سر تعامل با ایران



کمک ایران به حماس,حماس و ایران

تهران همچنان از شاخه الزهار حمایت می‌کند

دو دستگی در حماس بر سر تعامل با ایران

خالد مشعل ماه گذشته میلادی از سفر 22 نفر از اعضای داخلی حماس، در راس آنها، محمود الزهار از سفر به ایران و دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب و تبریک به او برای انتخاب شدنش جلوگیری کرد.

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به تهران اعلام کرده اند که ایران تصمیم به افزایش فشارها به حماس شاخه خارج از غزه گرفته و در این راستا کمک های مالی خود را به این شاخه قطع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری الوطن العربی، به گفته این منابع پول هایی که قبلا به دست جناح خالد مشعل در جنبش حماس از ایران می رسید در حال حاضر به شدت کاهش یافته است و شاخه خارج نشین آن عملا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.

 

این در حالی است که ارتباطات ایران با شاخه غزه که موسوم به شاخه محمود الزهار است به قوت خود باقی است و به ادعای این روزنامه عربی ایران ماهانه 7 میلیون دلار به آن کمک می کند.گفتنی است خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس بر سر رابطه با ایران به شدت با دیگر رهبران قطر اختلاف پیدا کرده است. وی ماه گذشته میلادی از سفر 22 نفر از اعضای داخلی حماس، در راس آنها، محمود الزهار از سفر به ایران و دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب جلوگیری کرد.

 

با این حال الزهار پیام تبریک خود را به حسن روحانی رساند و در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت که روابط تهران و حماس بسیار نزدیک است و هیچ فشار خارجی ای برای قطع کردن همکاری های این جنبش با ایران وجود ندارد.

 

خالد مشعل در حالی حاضر به ایجاد دو دستگی در درون جنبش حماس شده و از گسترش روابط با تهران ممانعت به عمل می آورد که جنبش اخوان المسلمین مصر، جنبشی که حماس خود را وام دار و وابسته به آن می داند و همه ثقل سیاسی خود را بر روی آن متمرکز کرده است، هفته گذشته قدرت را در مصر از دست داد و در دیگر کشورهای عربی نیز سیر نزولی پیدا کرده است. همچنین گفته می شود بعد از تغییر قدرت در قطر، کشوری که از خالد مشعل بعد از خروجش از سوریه، میزبانی می کند از خالد مشعل خواسته شده است که فورا خاک قطر را ترک کند.

 

با توجه به تحولات مصر امید وی برای بازگشت به این کشور نیز به شدت کاسته شده است. در جریان تحولات مصر و در تظاهرات 30 ژوئن که به سقوط محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب مصر انجامید، جریان حماس متهم به همکاری با اخوان المسلمین مصر برای سرکوب تظاهرکنندگان شد و بنا به گزارش ها محبوبیت این جنبش در مصر سیر نزولی پیدا کرده است.

 

منابع آگاه قطری می گویند بعد از تخریب روابط قطر با جنبش اخوان المسلمین که به تعیین ضرب الاجل برای خروج یوسف القرضاوی، رهبر معنوی جنبش اخوان المسلمین انجامید و همچنین ضرب الاجلی که گفته می شود برای مشعل در نظر گرفته شده تا خاک قطر را ترک کند، وی به شدت سر در گم است که به کدام کشور پناه ببرد و در وضعیت فعلی چگونه تعاملات سیاسی بین المللی خود را در دنبال کند.

 

در نتیجه کاهش کمک های مالی ایران به جنبش حماس، به ویژه شاخه خالد مشعل، ایران کمک های مالی خود را به شبکه ماهواره ای القدس که از بیروت پخش می شد و بازگوکننده سیاست های شاخه خالد مشعل حماس بود، قطع کرد که این مساله باعث تعطیلی کامل این شبکه شد و این جنبش یکی از کانال های رسانه ای خود را از دست داد.

 

صلاح البردویل، سخنگوی حماس و از چهره های نزدیک به خالد مشعل در گفت وگو با خبرگزاری معا در 29 ژوئن گذشته گفته بود که جنبش حماس همچنان به دنبال حمایت مالی ای برای جبران کمک های مالی قطع شده از تهران می گردد ولی تا کنون هیچ کشور یا دولت یا نهادی پیدا نشده که بتواند جای ایران را بگیرد.

 

همچنین شاخه نظامی حماس، گردان های عزالدین القسام، ماه گذشته میلادی با صدور بیانیه ای اعلام کرده بود که هم چنان به هم پیمانی خود با حزب الله پایبند است و ارتباطات گسترده ای نیز با تهران دارد. همچنین در ماه گذشته مروان عیسی، فرمانده گردان های عزالدین القسام در راس هیئتی عالی رتبه از این گردان به تهران سفر کرده بود.

 

با افزایش تنش ها در سوریه و کشیده شدن بحران داخلی این کشور به یک جنگ تمام عیار داخلی که یک طرف آن را جریان های تروریستی وابسته به القاعده تشکیل می دهند، جنبش حماس روابط خود را با دمشق قطع کرد و در کنار قطر و قاهره دوران اخوان به خصومت و دشمنی با حکومت بشار اسد پرداخت. به گونه ای که حتی تمامی دفاتر خود را در سوریه بست و فعالیت های خود را در این کشور به حداقل ممکن رساند./دیپلماسی ایرانی

 

 


ویدیو مرتبط :
موشک حماس بر سر اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرا ایران تامین مالی حماس را از سر گرفته است؟



اخبار,کمک ایران به حماس


اخبار سیاست خارجی - چرا ایران تامین مالی حماس را از سر گرفته است؟

به نظر می رسد که دیدارهای سطح بالا بین تهران و حماس در ماه های اخیر به نتیجه رسیده است و روابط دو طرف ترمیم شده است.

به گزارش «تابناک»، حازم بعلوشه تحلیلگر فلسطینی و نویسنده چندین رسانه بین المللی در مطلبی برای ال مانیتور از پیشرفت زیاد در ترمیم روابط ایران و حماس خبر داده است. وی گفته است که منابع سطح بالا در حماس تائید کرده اند که بعد از برگزاری چندین دیدار در پایتخت های عربی و اسلامی روابط ایران و حماس در حال عادی شدن است. روابط بین ایران و حماس به دلیل عملکرد این گروه فلسطینی در مساله سوریه دچار مشکلات جدی شده بود.

به نوشته بعلوشه، مقامات ارشدی از جانب ایران با رهبران حماس در ارتباط بوده اند. خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس در عالی ترین سطح این دیدارها حضور داشته است. مهم ترین دیدارها در جریان سفر مشعل به ترکیه در آنکارا و نیز در دوحه پایتخت قطر انجام شده است. هر چند که دیدارهایی در سطوح مختلف در همین دو شهر و نیز در تهران و بیروت نیز انجام شده است. در این دیدارها جزئیات بهبود روابط دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حماس در جریان حوادث سوریه، به حکومت این کشور پشت کرد، دفتر سیاسی خود را از دمشق خارج کرد، نماینده این جنبش از تهران خارج شد و روابط آن با ایران به سطح روابط فردی مسئولان دو طرف کاهش یافت. در مقابل، ایران نیز حمایت مالی خود از حماس را که ماهانه حدود 23 میلیون دلار برآورد شده است، قطع کرده است.

اما ظاهرا ایران حمایت مالی خود از حماس را از سر گرفته است و بخشی از کمک های مالی ایران در سه ماه اخیر به غزه رسیده است. اما میزان این کمک ها به دلیل مشکلات امنیتی موجود در سینا، سوریه و لبنان کاهش یافته است.

باسم نعیم از رهبران ارشد حماس بهبود روابط دو طرف در نتیجه دیدارهای مقامات ارشد دو طرف را تائید کرده است. این در حالی است که محمود الزهار عضو ارشد حماس در غزه که در ماه ژوئن سال جاری به تهران سفر کرده است، مشغول بودن ایران به مسائل داخلی و انتخابات و نیز بحران سوریه را در کاهش روابط دو طرف دخیل دانسته است. وی اظهار داشته است که به طور پیوسته با تهران در ارتباط است. از نگاه وی، دولت جدید ایران نیز سیاست های قبلی در موضوع فلسطین را ادامه خواهد داد و حتی کاهش تنش با غرب نیز تاثیری بر روابط با حماس نخواهد داشت.

به عقیده نعیم، ایران تلاش دارد با تقویت روابط خود با سایر نیروهای منطقه کارت های جدیدی برای چانه زنی با غرب به دست آورد و حماس نیز اهرمی در دست ایران در مذاکرات نهایی خود با غرب خواهد بود.

در نتیجه حوادث ماه های اخیر منطقه، حماس در بحران جدی سیاسی و اقتصادی به سر می برد و به خصوص پس از برکناری مرسی در مصر، حماس در انزوای جدی به سر می برد و نظامیان حاکم بر مصر نیز در مورد نقل و انتقال کالا و پول به غزه به شدت سخت گیری می کنند.

گفته می شود که حماس در روزهای ابتدایی سقوط حکومت مرسی از افزایش ارتباطات خود با ایران اکراه داشته و آن را نشانه ضعف خود می دانسته است. این در حالی است که حماس خود را به عنوان بزرگترین جنبش سنی مذهب جهان اسلام وسیله مهمی در نفوذ ایران در جهان اسلام می داند. حماس همچنین پس از پایان درگیری آخر خود با اسرائیل در سال 2012 از اذعان علنی به استفاده از کمک های ایران در مقابله با اسرائیل خودداری کرد و مدعی شد با وجود این که راکت های ایران فجر 5 را در اختیار دارد، با راکت های m-75 ساخت خود به تل آویو حمله کرده است. این در حالی است که جهاد اسلامی دیگر جنبش مهم فلسطینی علنا از کمک های ایران تقدیر کرد.

در همین حال منابع داخلی حماس احتمال داده اند که مشعل نیز در ادامه به ایران سفر کند که این عملا به معنای از سر گیری روابط بین دو طرف خواهد بود و پس از آن نماینده جدید حماس در تهران مستقر خواهد شد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک