اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دومین علت مرگ قابل پیشگیری در ایران


رییس بیمارستان شریعتی گفت: چاقی پس از مصرف دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان است که قابلیت پیشگیری دارد و با توجه به هزینه‌های بالایی که برای درمان بیماری‌های ناشی از آن مصرف می‌شود مستلزم مبارزه با این عارضه است.

خبرگزاری ایسنا: رییس بیمارستان شریعتی گفت: چاقی پس از مصرف دخانیات دومین علت مرگ ایرانیان است که قابلیت پیشگیری دارد و با توجه به هزینه‌های بالایی که برای درمان بیماری‌های ناشی از آن مصرف می‌شود مستلزم مبارزه با این عارضه است.

دکتر احمدرضا سروش در سمینار چاقی، عوارض و درمان‌های آن گفت:‌ عوامل متعددی در بروز چاقی در جامعه تاثیر دارد و عوارض ناشی از این بیماری فشار زیادی به هزینه‌های بهداشت و درمان کشور وارد می‌کند و این امر خود به عنوان زنگ هشدار برای مسوولان و سیاست‌گذاران است.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا مسئله مبارزه با چاقی وجود دارد و هیچ روشی اعم از روش دارویی، فیزیکی و جراحی صد درصد موفق شناسایی نشده است.

سروش در رابطه با درصد چاقی در دنیا گفت:‌ 54 درصد از مردان و 74 درصد از زنان در دنیا دچار چاقی و اضافه وزن هستند ولی موضوع هشداردهنده چاقی در کودکان است که دارای 7.6 درصد به طور متوسط در جهان است.

رییس بیمارستان شریعتی ایران را در مقام شصت و ششمین کشور چاق دنیا عنوان کرد و افزود: با توجه به مطالعات اگر شرایط چاقی در جهان ادامه داشته باشد در آینده این مسئله شدیدتر می شود، بنابراین باید با برنامه‌ریزی‌های اصولی چاقی را کاهش و به سلامت جامعه کمک کرد.

 دکتر باقر لاریجانی رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم نیز در سمینار چاقی، عوارض و درمان‌های آن، تصریح کرد: گذشته از تحقیقات پایه‌ای که در این پژوهشگاه انجام می‌شود به تحقیقاتی که جامعه به آن نیاز دارد نیز پرداخته می‌شود.

وی چاقی را مسئله‌ای مهم برای سلامت جامعه ایران دانست و گفت:‌ عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند و تاثیرات زیادی بر بیماری‌های مختلف می‌گذارد. ایران در این زمینه به نقشه راه برای از بین بردن این معضل نیاز دارد.

وی چاق‌ترین کشورهای جهان را این گونه تشریح کرد: درصد چاقی و اضافه وزن زنان کویت 48 و 36 درصد برای آقایان، در قطر نیز 45 درصد زنان و 35 درصد آقایان و در عربستان 25 درصد مردان از چاقی رنج می برند که به دنبال آن 20 درصد دیابت در کشورها وجود دارد.

به گفته وی، سبک زندگی شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی، همچنین درمان های دارویی و عمل‌های جراحی در کاهش وزن موثر بوده و با استفاده ازاین روش‌ها می توان از افزایش چاقی در ایران جلوگیری کرد.


ویدیو مرتبط :
دومین علت مرگ و میر و از کار افتادگی در جهان سکته مغزی است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در ایران


معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از برنامه‌های حمایتی گروه همتا (گروه‌هایی که با هم ترک اعتیاد می‌کنند) در کنار برنامه درمانی اصلی، می‌تواند برای معتاد بسیار مفید باشد.

خبرگزاری ایسنا: معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: استفاده از برنامه‌های حمایتی گروه همتا (گروه‌هایی که با هم ترک اعتیاد می‌کنند) در کنار برنامه درمانی اصلی، می‌تواند برای معتاد بسیار مفید باشد.

بابک دین‌پرست در این رابطه افزود: برای هر بیمار معتاد با توجه به شرایطی که دارد یک روش درمانی سرپایی، اقامتی یا بستری مناسب بوده و تشخیص این که بیمار به چه رژیم درمانی مانند درمان نگهدارنده، سم‌زدایی نیاز دارد به عهده درمانگران متخصص آموزش دیده یعنی پزشک و روانشناس است.

وی با بیان اینکه اعتیاد دومین علت مرگ و میر بعد از تصادفات در کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: تهدیدات ناشی از مصرف موادمخدر سنتی و صنعتی، روانگردان‌ها و محرک‌ها به یک میزان ‏نیست، با درک این واقعیت غیرقابل انکار، ضرورت دارد که دستگاه‌های فعال در حوزه مقابله و درمان فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند.

دین‌پرست ادامه داد: باید تهدیدات ناشی از موادمخدر صنعتی و ‏سنتی در کشور به‌خوبی مشخص و ضمن بررسی علل افزایش مصرف موادمحرک در بین جوانان و زنان، چگونگی ‏تغییر الگوی مصرف موادپرخطر به مواد کم خطرتر، شناسایی شود‎.‎

وی تصریح کرد: برای مقابله جدی‌تر و ضربه‌ زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاق، به‌عنوان شریان حیاتی قاچاقچیان و ‏شناسایی، دستگیری عوامل اصلی قاچاق، باید شیوه‌های نوین مبارزه با موادمخدر مانند حمل تحت ‏نظارت و مقابله با پولشویی در دستور کار دستگاه‌های متولی قرار گیرد.‎

به گفته دین‌پرست، براساس سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد تا پایان سال ۹۴، باید ۴۰ درصد از جمعیت سالم جامعه تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار گیرند‎.‎

وی با اشاره به بازنگری این سند، افزود: در روند بازنگری سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد، تلاش خواهد شد که به موازات تقویت برنامه‌های ضروری ‏برای مصون‌سازی جامعه، برنامه‌های جدیدی در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در آستانه دومین سال اجرای این سند، ‏در متن سند پیشگیری اولیه از اعتیاد گنجانده شود‎.‎

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل‎ ، بیش از ۲۰۰ میلیون تن از جمعیت ‏بزرگسال دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست، گفت: باید روش‌های جلوگیری از تغییر الگوی ‏مصرف از مواد کم‌خطر به موادپرخطر در کشور مشخص شود تا اولویت‌های مقابله با موادمخدر نیز بر همان اساس تبیین ‏شود‎.‎