اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلار، 1500 تومان یا 3000 تومان؟



دلار، 1500 تومان یا 3000 تومان؟

دست کم این را می‌توان گفت که اکنون نیاز ارزی کشور نیز به عنوان اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه تلقی می‌شود، این چیزی است که شمس‌الدین حسینی به آن اشاره کرده. از سویی محمد رضا رحیمی گفته با دلار 1500 تومان هم می‌توان صادرات کرد. این در حالی است که هوشنگ فاخر نقطه تعادلی قیمت ارز در ایران را 3000 تومان می‌داند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نیاز ارزی کشور محرمانه است

دیروز شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد در حاشیه همایش ثروت ملی و توسعه پایدار صندوق توسعه ملی در خصوص نیاز سالیانه ارزی کشور گفته است: این موضوع محرمانه است و نمی‌توان آن را به صورت علنی اعلام کرد. وی همچنین اشاره کرده است که: با تشریك مساعی که به میان دولت و مجلس و اصلاحیه میان مدت که به وجود آمده است قطعاً در آینده نزدیک هدفمندی فاز دوم تداوم خواهد یافت و هیچ خللی در این روند ایجاد نخواهد شد.

نگاه از پشت تلسکوپ: اشاره شمس‌الدین حسینی به محرمانه بودن نیاز ارزی کشور البته اولین موضوعی نیست که مسئولان داعیه محرمانه بودن آن را دارند. طی ماه‌های اخیر و در پی ایجاد شرایط خاص در اقتصاد کشور، موضوعات دیگری از جمله میزان صادرات نفت کشور و تورم اعلامی از سوی مرکز آمار نیز به موضوعات محرمانه تبدیل شده‌اند. این امر هرچند شاید ضروریاتی در پس خود دارد، اما منجر به عدم شفافیت در مباحث اقتصادی در کشور است.

از سویی هرچند مسئولان اعلام و تاکید می‌کنند که بحران ارزی را به خوبی با همیاری مرکز مبادلات ارزی مهار کرده‌اند، اما این‌گونه برخوردها این نکته را به ذهن می‌رساند که هنوز چرخ ارز کشور به شکل کامل به راه نیفتاده است و مسئولان درنگ‌های خاص خود و ملاحظات اساسی را در این میان در نظر دارند.

همچنین اشاره حسینی به تداوم فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را باید به عنوان موضوعی جدی تلقی کرد. تعویق اجرای این قانون از سوی مجلس و سخنان چندی پیش یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر عدم اجرای این قانون در سال 92 به یک سو و اشاره شمس‌الدین حسینی به تداوم قطعی این قانون در فاز دوم از سوی دیگر. همچنین محمدرضا فرزین نیز دیروز صراحتاً بیان کرده است که دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با مجلس مذاکره خواهد کرد. گویا دیر یا زود باید منتظر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم باشیم.

با دلار 1500 تومانی چه کارهایی می‌توان کرد؟

نکته مورد توجه دیگر تلسکوپ رصدخانه اقتصادی تابناک، سخنان رحیمی در حاشیه همایش ثروت ملی و توسعه پایدار صندوق بود که طی آن گفته: با دلار 1500 تومان هم می‌توان صادرات انجام داد و تولید کشور را سامان بخشید و نیازی به افزایش قیمت دلار نیست.

نگاه از پشت تلسکوپ: در خصوص این تک جمله محمد رضا رحیمی می‌توان ساعت‌ها سخن گفت. اما هرچند با دلار 100 تومان و حتی 1 تومانی هم می‌توان صادرات کرد، اما خوب بود که محمد رضا رحیمی به این موارد هم اشاره می‌کرد:

با دلار 1500 تومانی می‌توان بورس را به مدار 23 هزار واحدی برگرداند. با این نرخ می‌توان مجدداً درهای واردات را باز کرد و اولویت بندی واردات را برای همیشه به فراموشی سپرد. با این نرخ می‌توان ارزش ریال را به شکل تصنعی بالا نگه داشت و البته ذخایر ارزی را برای این کار حراج کرد. با دلار 1500 تومانی می‌توان فرصت پیش آمده از قبال افزایش نرخ ارز برای تولید داخل را از بین برد. با این نرخ می‌توان بار دیگر تمام تلاش‌ها برای تک نرخی شدن ارز را ناکام گذاشت و خیلی کارهای دیگر!

از سویی محمدرضا رحیمی گویا نرخ مرکز مبادلات را فراموش کرده است. و حتی یک سؤال مهم‌تر: چرا رحیمی مستقیماً به دلار 1500 تومانی اشاره کرده و نه مثلاً 1700 یا 2000 یا 2500 تومان؟ از سویی وی گفته: نیازی به افزایش قیمت دلار نیست. مگر تا کنون هر جا که نیاز بوده دولت قیمت دلار را افزایش داده است که اکنون نیاز به این کار نیست؟!

کارمندان کار دولت را سخت کرده‌اند!

اما محمد رضا رحیمی دیروز در مراسم بهره برداری از 10 دستگاه لوکوموتیو جدید ایران سفیر هم حضور داشت و سخنانش در آنجا نیز توجه رصدخانه اقتصادی را به خود جلب کرد.

وی در بخشی از این سخنان گفته: ما اگر وضعیت را با گذشته مقایسه کنیم، می‌بینیم که هم‌ اکنون وضعیت خوب و آینده‌ای شکوفا داریم، گفت: قدری باید مشکلات کنونی را تحمل کنیم. وی با مورد توجه قرار دادن وضعیت قشر کارمند در جامعه، گفته: ‌در دولت درصدد هستیم برای حقوق‌بگیرانی که درآمد‌شان ثابت است، چاره‌ای بیندیشیم؛ چرا که کارمندان با همان حقوق سال گذشته زندگی می‌کنند و این کار را قدری برای ما دشوار کرده و ما باید برای کارمندانی که قصد خدمت به این مملکت را دارند، چاره‌ای بیندیشیم.

نگاه از پشت تلسکوپ: خوب هرچند رحیمی دردسر زندگی کردن کارمندان با حقوق سال گذشته را برای دولت مورد اشاره قرار داده است، اما از دردسری که مسئولان برای کارمندان و معیشت آن‌ها به وجود آورده‌اند سخن نگفته است. البته این سخنان جای امیدواری باقی می‌گذارد که در آینده نزدیک دولت اندیشه ای برای بهبود وضعیت معیشت کارمندان خواهد داشت، اما به نظر کمی بی انصافی است که بگوییم زندگی کردن کارمندان با حقوق سال قبل، کار را برای دولت دشوار کرده است. زیرا اصولاً توجه به قشر کارمند و کارگر جامعه باید در اولویت‌های دولت و از ساده‌ترین کارها برای دولت باشد. از سویی بسیار پیش از این باید برای وضعیت معیشتی کارمندان و کارگران چاره ای اندیشیده می‌شد تا پس از آن بتوان گفت: قدری باید مشکلات کنونی را تحمل کنیم.

نیکزاد وزارتخانه خودش را اداره کند...!

اما دیروز بهروز نعمتی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به تغییرات مدیریتی در سطح دولت و کابینه گفته: دولت به دنبال این است که در انتخابات آتی دستش بیشتر باز و تحرکات راحت‌تری در بخش‌های مختلف داشته باشد و به همین دلیل نیکزاد برای سرپرستی وزارت ارتباطات برگزیده شده است.

اما موضوع مهم‌تری که توجه رصدخانه اقتصادی تابناک را به خود جلب کرد این بخش از گفتگوی وی با خانه ملت است که: اگر ایشان [نیکزاد] بتوانند همان وزارت‌خانه راه و شهرسازی که از ادغام دو وزارت‌خانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ایجاد شده است، اداره کنند، کار بزرگی کرده‌اند.

نگاه از پشت تلسکوپ: البته بهروز نعمتی در حق وزیر مسکن و شهر سازی کمی بی انصافی کرده است. زیرا دیروز نیکزاد در پاسخ به این سؤال که تا چه حد در زمینه مخابرات اطلاعات دارد گفته: بالاخره ما مهندس عمران هستیم،البته لیسانس دانشکده علوم انسانی و فوق لیسانس مدیریت دارم، ضمن آنکهمهندس عمران هم هستم.

بهروز نعمتی فراموش کرده است که بخشی از محتوای آموزشی در رشته مهندسی عمران، مدیریت و لیسانس دانشکده علوم انسانی (که احتمالاً رشته جدید التاسیسی است) مرتبط با مباحث ارتباطات و آی سی تی است. البته سوابق مدیریت نیکزاد در وزارت خانه متبوعش را نیز می‌توان شواهدی بر تخصص وی در فعالیت‌هایش دانست.

شرط و شروط برای ثبات قیمت لبنیات

دیروز محمد رضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های سراسری لبنی ایران در خصوص تعرفه 30 درصدی صادرات محصولات لبنی و همچنین شروط ثابت ماندن قیمت لبنیات تا سال آینده توضیحاتی به مهر داده است. وی گفته: با توجه به وضعیت مناسب تولید محصولات لبنی واحدهای تولیدی می‌توانند محصولات لبنی مازاد بر مصرف بازار را به کشورهای دیگر صادر کنند و از این طریق به اقتصاد کشور رونق ببخشند درحالی‌که دولت با وضع عوارض 30 درصدی برای صادرات این محصولات عملاً مانع ارزآوری از محل صادرات لبنیات شده است.

وی همچنین اشاره کرده: در صورتی که دامداران شیر خام خود را با قیمت مصوب در اختیار کارخانجات صنایع لبنی بگذارند واحدهای تولیدی هم بر اساس تعهداتی که دارند موظف به رعایت قیمت‌های اعلامی از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خواهند بود.

نگاه از پشت تلسکوپ: بدون شک عدم مجوز برای افزایش قیمت محصولات لبنی در کشور از یک سو و افزایش نرخ ارز از سوی دیگر صادرات را بیش از همیشه برای تولید کنندگان لبنیات مقرون به صرفه کرده است. هرچند باید از سخنان اسماعیلی در خصوص ارز آوری صادرات لبنیات برای کشور استقبال کرد، اما روی دیگر این سخن مربوط به سود سرشاری است که صادرات لبنیات در شرایط فعلی برای تولید کنندگان به همراه دارد و آن‌ها را از دردسر چالش برای افزایش قیمت نیز راحت می‌کند.

از سوی اسماعیلی از شرطی برای ثبات قیمت لبنیات تا پایان سال خبر داده و آن را دسترسی به شیر خام با قیمت مصوب عنوان کرده. این در حالی است که عملاً دولت هرگونه افزایش قیمت لبنیات تا سال آینده، بدون هیچ شرط و شروطی ممنوع اعلام کرده است. حال باید پرسید که آیا این شرط به معنی احتمال افزایش قیمت لبنیات نیست؟ با توجه به اینکه نباید از هزینه های تولید لبنیات و افزایش آن‌ها طی ماه‌های اخیر نیز غافل ماند.

سخن کوتاه آنکه، کاهش سود تولید کنندگان لبنیات و برخورد آن‌ها با سد دولت برای افزایش قیمت‌ها، این دست از فعالان را ناچار به روی آوردن به روش‌هایی می‌کند که در نهایت بتوانند حاشیه سود مطمئن خود را حفظ کنند و در این میان بدون شک فشار بر مصرف کننده ایرانی وارد خواهد شد.

و برداشت آزاد...

دیروز هوشنگ فاخر عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفتگو با ایسنا با اشاره به تبعات تک نرخی شدن ارز برای قشر ضعیف جامعه گفته: اگر حقوق‌ها افزایش نیابد قدرت خرید حقوق‌بگیران 40 تا 50 درصد کاهش می‌یابد. در این شرایط اگر تولید هم داشته باشیم باز خریداری برای این تولیدات وجود نخواهد داشت. وی همچنین اشاره کرده است که: نرخ ارز 3000 تومان نقطه متعادل قیمت ارز در ایران است./تابناک

 

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : دلار 3000 تومان جنگ روانی است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار در آستانه 3000 تومان/ سکه یک میلیون و 162 هزار تومان شد



دلار در آستانه 3000 تومان/ سکه یک میلیون و 162 هزار تومان شد

دلار در بازار آزاد تهران ظهر امروز یکشنبه در آستانه 3 هزار تومان قرار گرفت و سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون و 162 هزار تومان رسید.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز یکشنبه قیمت هر قطعه سکه تمام طرح جدید و قدیم به یک میلیون و 162هزار تومان، نیم سکه به 581 هزار تومان، ربع سکه به 291 هزار تومان، سکه گرمی به 152 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار به 117 هزار و 730 تومان و هر اونس طلا در بازار جهانی به 1772 دلار رسیده است.

البته قیمت دلار در بازار آزاد تهران در حال حاضر 2970 تومان، یورو 3910 تومان، پوند 4710 تومان و درهم 805 تومان اعلام شده است. در همین حال، جدیدترین قیمت انواع ارز و سکه به شرح جدول ذیل است:

جدول قیمت انواع ارز و سکه به روایت اتحادیه طلا و جواهر

 

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی


قیمت سکه و طلا در بازار ایران