اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع غرویان از یادداشت پرحاشیه زیباکلام


صادق زیباکلام چند روز قبل طی یادداشتی در روزنامه قانون، هشدار داد که نباید موضوع عاشورا و اربعین را ایرانیزه کنیم؛ چراکه ممکن است موجب برداشت‌های نژادپرستانه و همچنین به حاشیه راندن جایگاه حج در بین شیعیان شود.

خبرگزاری ایسنا: صادق زیباکلام چند روز قبل طی یادداشتی در روزنامه قانون، هشدار داد که نباید موضوع عاشورا و اربعین را ایرانیزه کنیم؛ چراکه ممکن است موجب برداشت‌های نژادپرستانه و همچنین به حاشیه راندن جایگاه حج در بین شیعیان شود.

پس از آن بود که انتقادات و حملات گاه شدیداللحنی علیه نویسنده و منتشرکننده این یادداشت از سوی برخی رسانه‌های جریان سیاسی مقابل مطرح شد. حالا یادداشت دیگری از سوی آیت‌الله محسن غرویان - استاد حوزه و دانشگاه - در «روزنامه قانون» منتشر شده که با ادبیاتی دیگر، برخی از تذکرهای زیباکلام را به‌جا و درست می‌داند و تأکید می‌کند که نباید اجازه داد تا از مقایسه بین اجتماع اربعین و اجتماع حج سوءاستفاده شود و برخی علیه ما بگویند که ایرانیان قصد کمرنگ کردن حج و نا‌چیز نشان دادن اجتماع حجاج را دارند.

زیباکلام در بخشی از یادداشت خود نوشته بود: «نمی‌دانم اصرار بر ایرانی نشان دادن و ایرانی کردن محرم و عاشورا و پیوند زدن آن با تشیع چقدر از نظر تاریخی درست است. جدای از آنکه چنین پیوندی از نظر تاریخی محل اشکال است و از منظر افزایش اختلاف میان شیعه و سنی هم عمل درستی نیست. مشکل «ایرانیزه» کردن محرم و عاشورا به کنار، چند سالی است که شاهد به‌راه افتادن سنت رفتن پیاده به کربلا در اربعین شده‌ایم؛ سنتی که صداوسیمای‌ ما هم اصرار و تبلیغات زیادی برای آن به‌راه انداخته‌اند و تلاش می‌شود تا هرچه بیشتر بر تعداد زوار اربعین افزوده شود. امسال البته دو عامل حادثه تلخ و اسفبار منا و تهدید احتمالی حملات داعش بعد از حوادث پاریس بر شور رفتن پیاده برای اربعین به کربلا نیز افزوده است.

در اینکه بسیاری از ایرانیان قرن‌ها پیش شیعه بوده‌اند بحثی نیست اما محرم و عاشورا از زمان صفویه بود که یک شور و حال دیگری پیدا کرد. صد البته که قبل از روی کار آمدن صفویه هم شیعیان محرم و عاشورا را یادآوری کرده و عزاداری می‌کردند. اما روی کار آمدن صفویه و اینکه تشیع مذهب رسمی ایرانیان شد طبیعی بود که بر ابعاد محرم و عزاداری آن بیفزاید. توجه به این عقبه تاریخی است که تلاش در ایجاد یک «هویت ایرانی» برای محرم و عاشورا را با ابهام و علامت سوال‌های زیادی روبه‌رو می‌سازد.

واقعیت آن است که محرم، کربلا و عاشورا بخشی از تاریخ اسلام است و نمی‌توان آن‌ را با انگیزه‌های ناسیونالیستی ایرانی یا «پان‌فارسی‌گرایی» از یکسو و احساسات‌نژاد پرستانه ضدعربی از سویی دیگر، علیه اعراب و دیگر مذاهب به‌حساب آورد (امری که به‌واسطه اختلافات سیاسی ما با اعراب به ویژه باسعودی‌ها منظما رو به افزایش است و حاصل آن عمیق ترشدن شکاف تاریخی میان شیعه و سنی است.) به‌سختی می‌توان حرکت ابا عبدالله (ع) و یارانش را در چارچوب یک مذهب خاص گنجاند و محدود کرد.

راهپیمایی اربعین هم به‌تدریج دارد هویتی شیعی می‌گیرد؛ بویژه اینکه شاید برخی از ایرانیان امسال بدشان هم نیاید که به سعودی‌ها نشان دهند که ببینید چندین برابر جمعیت حج در کربلا راهپیمایان حسینی آمده‌اند اما نه جرثقیل بر سر کسی سقوط می‌کند، نه خون از بینی کسی می‌آید و نه حتی یک نفر به‌واسطه سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان و برنامه‌ریزان زیر دست و پا می‌رود و سرانجام این پیام هم به داعش داده می‌شود که تهدید‌های شما نتوانست جلوی آمدن عشاق ابا عبدالله (ع) با پای پیاده را بگیرد.

فراموش نکنیم که هدف و انگیزه امام حسین(ع) و یارانش احیاء و اصلاح دین جدش بود به یقین اربعین و زیارت «مرقد آن سرجدا» جای خود را دارد و حج بیت‌الله الحرام جای خود.»

همچنین، غرویان در یادداشت خود با عنوان «قیام‌ امام‌ حسین(ع) ملی و شیعی نیست» آورده است:

«باید در رابطه با راهپیمایی اربعین، این حماسه بزرگ، نکاتی را مورد نظر داشت؛ اول اینکه پیام‌های امام‌ حسین(ع) انسانی، کلان و عام بود. واژگانی پرمعنا مانند حریت، آزادگی و ایستادن در برابر ظالم یا اینکه ایشان می‌فرمایند: «اگر دین ندارید و از معاد نمی‌ترسید، آزاد مرد باشید» پیامی عام، جهانی، انسانی و مخاطب آن‌ فطرت انسان‌هاست. از‌ این جهت نمی‌توانیم قیام امام حسین(ع) را قیامی ملی و حتی شیعی‌ خاص بدانیم. باید توجه داشت رسالت ائمه نیز دعوت انسان‌ها به حق و حقیقت است، همان‌طور که قرآن پیامش یک پیام جهانی و عام و نگاه ما درباره عاشور این است که این حرکت یک حرکتی در راستای ارزش‌های انسانی و جهان شمول است.

نکته بعدی این است که برخی مورخان قصد داشتند تشیع را یک تشیع ایرانی و صفوی قلمداد کنند و این بحث تازه‌ای نیست و مرحوم دکتر شریعتی نیز در این باره سخن گفته‌اند. مسأله سوم این است که ایرانیان به دلیل آن عشق و علاقه‌ای که به اهل البیت(ع) داشتند و دارند بیش از سایر کشور‌ها و ملت‌ها روی فرهنگ عاشورا و کربلا حساسیت دارند و این به عنوان یک فرهنگ عجین شده با گوشت و استخوان آن‌هاست از این جهت ایرانیان تجلیل ویژه‌ای برای این مناسبت‌های گرانبها دارند.

نکته قابل توجه دیگر که در این بین باید به آن اشاره کرد این است که اربعین در شرایط موجود قدرت‌نمایی تشیع و مکتب اهل‌البیت(ع) به حساب می‌آید و‌ این بزرگ‌ترین اجتماع انسانی در کره زمین است ولی مهم استفاده‌های فرهنگی و عقیدتی ما از این اجتماع مقدس با انگیزه‌های الهی و آسمانی است که با برنامه‌ریزی باید از پتانسیل‌های آن استفاده کنیم.

ما می‌توانیم از این حرکت اربعین برای وحدت و اخلاق استفاده کنیم. اربعین و عاشورا برای آموزه‌های اخلاقی است و نه بداخلاقی‌هایی که برخی از این فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند و باعث تفرقه و اختلاف می‌شوند و مهم این است که باید از آن جلوگیری کرد. این اجتماع با هزینه‌های فراوان فراهم نمی‌شوند ولی این عشق امام حسین(ع) است که باید از آن استفاده کرد و رهبران سیاسی و دینی نیز باید در جهت وحدت و حفظ انسجام و اقتدار از این اجتماع استفاده کنند.

آقای زیباکلام در بخشی از مقاله اخیر خود تذکرات خوبی‌ داده و واقعیت این است که رقابت‌هایی بین دولت‌ها و حکومت‌ها و به‌ویژه میان حکام آل‌سعود و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و این برداشت جهانی نیز هست که این جمعیت عظیم نزدیک به 20 میلیون نفری با کمترین بی‌نظمی شکل می‌گیرد ولی باید توجه داشته باشیم که از این رقابت‌ها عده‌ای سوءاستفاده نکنند و برخی نیز علیه ما بگویند که ایرانیان قصد کمرنگ کردن حج و نا‌چیز نشان دادن اجتماع حجاج را دارند که اگر این‌گونه شود، دشمنان استفاده می‌کنند.»


ویدیو مرتبط :
مناظره ی استادان میلانی و غرویان 2

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام: من از آیت‌الله مصباح دفاع می‌کنم



اخبار,اخبار سیاسی, دفاع زیباکلام از آیت‌الله مصباح


اخبار سیاسی - زیباکلام: من از آیت‌الله مصباح دفاع می‌کنم

حضرت آیت الله مصباح این را قبول ندارد. ایشان معتقدند که اگر فقیه، اگر جانشین امام غائب تشخیص بدهد که باید دولت تشکیل بدهد، باید این کار را بکند ولو اینکه از 75 میلیون جمعیت ایران 74 میلیون و 999 هزار 999 نفر با ایشان مخالف باشند. ایشان معتقدند که باید حکومت تشکیل بدهند.

  صادق زیبا کلام معتقد است آیت الله مصباح یزدی حجیتی برای نظر مردم قائل نیست.

صادق زیباکلام عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین در واکنش به سخنان اخیر آیت الله مصباح یزدی گفت: می خواهم از آیت الله مصباح دفاع کنم. البته گفتن این مسئله ثقیل است که صادق زیباکلام می خواهد از آیت الله مصباح دفاع بکند اما من واقعا می خواهم از حضرت آیت الله مصباح دفاع بکنم. دفاع من از موضع گیری ایشان نیست بلکه دفاع من از حق مباحثه ایشان در مطالبی که در حوزه اندیشه وجود دارد.

زیباکلام در توضیح این مطلب گفت: آیت الله مصباح معتقدند که حاکمیت اسلامی مطلق است. یعنی اینکه جمهور مردم در برابر حکومت اسلامی و حاکمیت اسلامی دارای حقوق تعیین شده و تعریف شده ای نیستند.

 

به عبارت دیگر آیت الله مصباح دارند می گویند که اگر نصف به اضافه یک مردم، اگر اکثریت مردم آمدند و خواستند که تغییری در قوانین مملکت بدهند و این قانون مبتنی بر اسلام هست که روی آن همه فقها اجماع دارند، آیت الله مصباح معتقدند که چنین حقی را ندارند. اساسا آیت الله مصباح حقی را برای مردم، برای دموکراسی، برای نصف به اضافه یک، قائل نیستند.

وی افزود: اگر شما به حرف های امام مراجعه بکنید، خیلی از صحبت های ایشان در دوران انقلاب زده شده که ایشان سرگرم مبارزه با رژیم شاه بودند، در نجف یا در پاریس در تبعید بودند یا ممکن است اوایل انقلاب بوده باشد و فضای کشور ، فضای مردمسالاری و دموکراسی بوده است، بنابر این نقل قول​های زیادی می توانید از امام بیاورید که با آنچه که آیت الله مصباح می گویند در تقابل قرار می گیرد.

 

آن قول معروف امام در روزی که وارد شدند (دوازده بهمن 57 در بهشت زهرا) ، ایشان نگقتند که چون من ولی فقیه هستم، چون من مجتهد جامع الشرایط هستم، چون من نایب امام زمان هستم، پس دولت تشکیل می دهم. اصلا و ابدا اینگونه نبوده است. ایشان گفتند که به استناد و به اعتبار اینکه مردم من را قبول دارند و مردم از من پشتیبانی کرده اند، من در دهن این دولت (دولت بختیار) می زنم و دولت تشکیل می دهم.

زیباکلام همچنین گفت: حضرت آیت الله مصباح این را قبول ندارد. ایشان معتقدند که اگر فقیه، اگر جانشین امام غائب تشخیص بدهد که باید دولت تشکیل بدهد، باید این کار را بکند ولو اینکه از 75 میلیون جمعیت ایران 74 میلیون و 999 هزار 999 نفر با ایشان مخالف باشند. ایشان معتقدند که باید حکومت تشکیل بدهند. اگر نظر مردم، یعنی نظر نصف به اضافه یک، با نظر حاکمیت اسلامی بخواند مشکلی به وجود نمی آید.

 

ولی همواره این سوال مطرح است که اگر روزی روزگاری نظر نصف به اضافه یک مردم با نظر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران یکی نبود، آنوقت چه باید بکنیم. تکلیف آیت الله مصباح روشن است. او می گوید هرچه که فقیه بیندیشد، هرچه که جانشین امام معصوم بیندیشد اصل است و نه آنچه که 75 میلیون نفر می خواهند. من می خواهم از حق آیت الله مصباح برای گفتن و ابراز این نظر دفاع بکنم و من معتقدم که خیلی از علما و مفسرین دیگر هم هستند که حجیتی برای رای مردم و اکثریت و اقلیت قائل نیستند.

 

مرحوم شیخ فضل الله نوری هم دقیقا مثل آیت الله مصباح معتقد بودند که مجلس شورای ملی نمی تواند بر اساس قاعده اکثریت و اقلیت تشکیل شود و بر اساس قاعده قیام و قعود تصمیم گیری کند. ایشان معتقد بودند که تصمیم گیری را باید مجتهد بر اساس استنباط شرعی و فقهی بکند. نه اینکه بگوییم اکثریت مردم با این مخالف اند یا موافق اند.

این استاد علوم سیاسی همچنین در ادامه گفت: اولین مشکل آقای مصباح با بخشی از سخنان مرحوم امام خمینی است.  شما می توانید به بخشی از سخنان مرحوم امام خمینی استناد کنید که ایشان برای رای و نظر مردم ارزش و جایگاه بالایی قائل شدند. البته این نکته را هم باید بگوییم که در دوران مرحوم امام خمینی هیچگاه نظر ایشان با نظر اکثریت مردم در تقابل قرار نمی گرفت.

 

نمی دانم اگر در یک جایی و در یک موردی نظر مرحوم امام خمینی با نظر اکثریت مردم در تقابل قرار می گرفت ایشان چه می کردند. اما تکلیف آقای مصباح روشن است. ایشان می گویند حق با فقیه و عالمان دین است و ایشان حقانیتی بالذات برای رای مردم قائل نیستند. به نظر من سنت اسلامی و آنچه که همواره وجود داشته است، از نظر تاریخی حق را به آقای مصباح می دهد.

 

رای مردم، قانون، اکثریت و اقلیت  و ... مفاهیم مدرنیته هستند. این مفاهیم جدیدا وارد گفتمان سیاسی ما شده اند. آنچه که در گذشته بوده این بوده که همواره نظر مجتهد بوده است. مجتهد کاری به این نداشته است که آیا اکثریت مردم با این نظر مخالف هستند و یا موافق هستند.

وی تصریح کرد:اینکه بگوییم اکثریت مردم هم باید نظر بدهند ، این یک پدیده مدرن است. این منحصر به جامعه ما هم نیست. این یک مسئله ای است که در سایر جوامع اسلامی هم هست که حق چیست و تکلیف چیست و نظر اکثریت چیست. مشکل زمانی به وجود می آید که نظر اکثریت با نظر حاکم اسلامی مطابق نباشد. موضوعی که آیت الله مصباح مطرح می کند درست است.

 

اگر در انتخابات 24 خرداد آقای دکتر سعید جلیلی 19 میلیون رای آورده بودند و دولت ایشان تشکیل شده بود ، ایشان مشکلی با دولت آقای جلیلی نداشتند همچنان که ایشان مشکلی با دولت آقای احمدی نژاد نداشتند. ولی دولتی تشکیل شده که برخی موضعگیری ها، سیاست گذاری​ها و آرا و عقایدش با عقاید آقای مصباح نمی خواند. سوال این است که ما باید به اکثریت مردم استناد بکنیم که به آقای روحانی رای داده اند یا اینکه باید ببینیم حضرت آیت الله مصباح چه می گویند.

 

بنابر این اگر شما بخواهید به امام مراجعه بکنید از ایشان می توانید نظر آیت الله مصباح را استخراج بکنید که ایشان می گفتند که حکومت باید این کار را بکند ولو اینکه همه مخالف باشند، جاهایی هم امام گفته اند که حکومت اسلامی می تواند نماز و روزه و حج را هم تعطیل بکند، جاهایی هم مرحوم امام گفته اند که مردم اینگونه هستند و رای مردم الزام آور است. لذا اینکه شما بگویید ایشان حق ندارند به امام استناد بکنند یا حق دارند که به امام استناد بکنند مشکل را حل نمی کند.

وی همچنین گفت: گیرم که بخواهید بگویید آقای مصباح تفسیر نامربوطی هم کرده باشند، بنده اگر جای آقای مصباح بودم اصلا کاری به امام نداشتم. ایشان خودشان مجتهد هستند و باید نظر خودشان را مطرح کنند. چرا می خواهند از امام وام بگیرند و از ایشان کمک بگیرند.

 

مگر وقتی امام می خواستند نظرشان را مطرح کنند از کس دیگری کمک می گرفتند؟ مگر وقتی شیخ فضل الله نوری جلوی مشروطه ایستاد از کسی کمک گرفت؟ ایشان در برابر شیخ کاظم زنجانی که 14 صفحه کیفرخواست علیه شیخ فضل الله تنظیم کرده بود تنها گفت که من مجتهد بودم و بر اساس قوه اجتهادیه خودم عمل کردم. آیت الله مصباح هم می توانند بگویند که من مجتهد هستم و بر اساس قوه اجتهادیه خودم عمل می کنم.
 اخبارسیاسی - خبر آنلاین