اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوا بر سر بارور کردن ابرهای تهران



اخبار,اخبار اجتماعی , بارورسازی ابرها

با یك مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینكه با یك بار انجام دادن این كار، در مورد سیستمی كه در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.

در حالی مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران بارش شدید باران در تهران را حاصل بارور کردن آن اعلام کرده که هواشناسی این اظهارات را رد کرده است.
 
به گزارش عصرخبر، بعد از بحث‌ها و كشمكش‌های زیادی كه پیشنهاد بارور كردن ابرها برای رفع خشكسالی به میان آورده بود، ‌بر اساس ادعای شركت آب منطقه‌ای تهران، ‌بارندگی شنبه شب تهران، ‌نتیجه بارورسازی ابرهای تهران بوده است.
 
به گفته مدیرعامل این شركت،« ‌این پروژه از چند روز گذشته آغاز شده و نتیجه آن در سریع‌ترین زمان ممكن، ‌هویدا شده است.
 
مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران معتقد است باروری ابرها در تهران جواب داد و ریزش دو شب پیش باران در تهران بعد از باروری ابرها بود. این در حالی است كه مدیركل پیش‌بینی هواشناسی، ‌با رد این ادعا، آن را «علمی» نمی‌داند.
 
خسرو ارتقایی، مدیرعامل شركت آب منطقه‌ای تهران در خصوص باروری ابرهای تهران به فارس گفته بود: باروری ابرها در چند روز گذشته آغاز شد كه خوشبختانه ریزش باران در دو شب پیش به خاطر همین باروری ابرها بود و می‌توان گفت كه باروری ابرها نتیجه بخش و مثبت بود.

ضخامت ابرها برای باروری، باید پنج كیلومتر باشد اما ضخامت این ابرها چندان زیاد نبود اما خوشبختانه نتیجه داد و دیدیم كه ریزش خوبی صورت گرفت».
 
احد وظیفه، ‌مدیركل پیش‌بینی هواشناسی با رد صحت علمی این ادعا به «اعتماد» می‌گوید: با یك مورد، نمی‌شود باروری ابرها را مسوول بارندگی دانست. نتیجه باروری ابرها در بهترین شرایط، به صورت آماری و بلندمدت معلوم می‌شود، نه اینكه با یك بار انجام دادن این كار، در مورد سیستمی كه در حال بارندگی است، آن را به باروری ربطش دهیم. این روش، علمی و قابل قبول نیست.
 
 او با اشاره به اینكه باروری ابرها در بهترین شرایط، ١٠ تا ١٥ درصد افزایش بارش ایجاد می‌كند، گفت: این افزایش باروری در شرایط مناسب ابر ایجاد می‌شود. وقتی كه ابر به اندازه كافی رطوبت داشته و سرد باشد، در ضمن باید فیزیك ابر را هم ببینیم كه بارور كردن یا پاشیدن ذرات به درون ابر، سبب افزایش بارش می‌شود یا نه. باید ببینیم ابری كه وجود دارد، از نظر هسته‌های میعان (ذره‌های آب دوست) كمبود دارد یا نه، هسته‌های میعان ابر باید كمتر از میزانی باشد كه ابر نیاز دارد. اگر بیش از مورد نیاز ذره آب دوست، دی‌اكسید‌كربن یا یخ خشك پاشیده شود، ممكن است نتیجه معكوس بدهد.
 
 هواشناسی برای تهران پیش‌بینی بارندگی كرده بود و این خود، می‌تواند ادعای بارش در اثر باروری ابرها را مردود اعلام كند.
 
 وظیفه به سامانه بارش زای وارد شده از اقیانوس هند اشاره می‌كند و می‌گوید: از طرفی برای تهران انتظار بارندگی داشتیم، حتی ١٠میلی متر هم پیش‌بینی كرده بودیم كه در فرودگاه مهرآباد ٢/٥ میلی متر بارش داشتیم و در آبعلی كه بیشترین میزان را داشت، ٢٤ میلیمتر.
 
بارشی كه در تهران داشتیم، یك سامانه‌ای بوده كه از روی اقیانوس هند انتقال رطوبت را به همراه داشته، از شبه جزیره عربستان رد شده و از غرب ایران وارد شده. در زاگرس میانی و جنوبی، شمال خوزستان و جنوب فارس هم در اثر عبور این سامانه بارش داشتیم. انتظار داشتیم آذربایجان، قزوین و تهران هم بارش داشته باشیم كه داشتیم. این سامانه به‌طور نسبی رطوبتش زیاد نبود، بارش هم ضعیف بود.
 
او معتقد است: اگر بخواهیم در منطقه باروری را ادامه دهیم، باید سازو كارش را از قبل تهیه كنیم.
 
در بلندمدت، بیش از یك سال یا دو فصل مثل دو زمستان كه تعداد قابل توجهی سیستم سامانه ابرناكی از منطقه عبور كند، این سیستم را پیاده كنیم. منطقه هدف را مشخص كنیم، وقتی سیستم ابر بارشی را دنبال می‌كنیم، توسط هواپیما یا ژنراتورهای زمینی، دو منطقه مشابه را انتخاب كنیم، در یك منطقه بارانسنج كار می‌گذاریم و میزان بارش ناشی از باروری را نسبت به منطقه مجاور كه باروری در كار نبوده، می‌سنجیم.
 
به گفته مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران، برای امسال ١٠ میلیارد تومان اعتبار برای باروری ابرها درخواست شده و تاكنون نیز برای شش استان آذربایجان شرقی، كرمان، یزد، اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری ٩ پرواز عملیات باروری ابرها انجام شده است.

اخبار اجتماعی - عصرخبر

 


ویدیو مرتبط :
دعوا دعوا سر غذا-کلاه قرمزی 92

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دعوا بر سر بزرگ ترین برگ درخت کشف شده در جهان



 

 

دعوا بر سر بزرگ ترین برگ درخت کشف شده در جهان

 

پسر بچه کاشف بزرگترین برگ درخت جهان در حالی نامش در کتاب رکوردداران گینس به ثبت رسید کهاوا استیل دختر ۱۰ ساله هم وطن او که اهل ونکوور است با نشان دادن برگ درخت ۴۲ سانتی معتقد است برگ درخت کشف شده توسط او بزرگتر از برگ جوزف است اما دوست ندارد با گینس تماس بگیرد!


جوزف دوناتو ۹ ساله اهل پیکرینگ در اونتاریوی کانادا اسات که با پیدا کردن بزرگترین برگ درخت جهان نامش در کتاب گینس به ثبت رسید.

 

برگ مذکور در ابعاد ۳۴ در ۲۹ سانتی متر است.

 

والدین جوزف با گرفتن عکس از فرزند و برگ درخت سعی کردند آنرا در روزنامه ها چاپ کرده تا با ارسال نامه به گینس از این مرکز ثبت رکورد داران عالم تقاضا کنند که نام فرزندشان را درج کنند.

 

با ورود نماینده ای از گینس به منزل جوزف همه چیز به نفع وی شده و حالا با ثبت نامش در گینس بچه معروفی شده است. جوزف این برگ را در پارک نزدیک خانه خود یافته و ذوق زده شد.

 

روز بعد از اینکه عکس جوزف در تلویزیونهای کانادا نشان داده شد دختر ۱۰ ساله ای بنام اوا استیل همراه با مادرش ریتا ماری با نشان دادن برگ درختی بزرگتر از برگ درخت جوزف گفتند برگ درخت کشف شده توسط انها بزرگتر است اما دوست ندارند با گینس تماس بگیرند.

 

بهر حال این موضوع رسانه ای شده اما تا کنون گینس واکنشی نشان نداده است. دعوا بین ونکووری ها و اونتاریو یی ها ادامه دارد!

 

سالانه ۶۵ هزار نفر با ارسال مدارک خود به گینس درخواست می کنند تا نامشان در کتاب رکورد داران درج شود./خبر آنلاین