اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در تهران فقط 120 ساختمان امن داریم


معیار رده‌بندی: مقاومت در برابر زلزله و حوادث غیرطبیعی ،درجه ایمنی در ارزش معاملاتی املاك تاثیرگذار است

معیار رده‌بندی: مقاومت در برابر زلزله و حوادث غیرطبیعی ،درجه ایمنی در ارزش معاملاتی املاك تاثیرگذار است

بهشاد بهرامی- سازمان آتش‌نشانی كه از سال گذشته طرح رتبه‌بندی ساختمان‌های تهران را براساس درجه ایمنی و میزان مقاومت آنها در برابر حوادث طبیعی در دستور كار قرار داده بود، اكنون نتایج این مطالعات را منتشر كرده كه نشان می‌دهد در حال حاضر 120 ساختمان امن در پایتخت وجود دارد كه از این تعداد فقط دو ساختمان حائز درجه یك شده‌اند و مابقی به لحاظ میزان ایمنی در درجه‌های دو و سه قرار دارند.

در گزارش سازمان آتش‌نشانی، اغلب ساختمان‌های ناامن كه از 100 نمره كیفی، كمتر از 50 نمره را دریافت كرده‌اند، شامل برج‌های مسكونی –ساختمان‌های بیش از 4 طبقه- می‌شود كه برخلاف ساختمان‌های كوتاه مرتبه، از حساسیت بالایی در مواجهه با حوادث طبیعی برخوردارند، اما امكانات اولیه مقابله با حوادث در این ساختمان‌ها به چشم نمی‌خورد.

آتش‌نشانی تهران هدف از رتبه‌بندی ساختمان‌ها را اطلاع‌رسانی به ساكنان پایتخت نسبت به وضعیت ایمنی ساختمان‌ها با توجه به شرایط ژئوفیزیكی تهران و گسلهای موجود عنوان و تصریح كرده است: شرایط ویژه ترافیكی شهر تهران دسترسی نیروهای امدادی در زمان وقوع حوادث طبیعی و آتش‌سوزی را دشوار می‌كند و لازم است ساختمان‌های موجود به امكانات اولیه مقابله با آتش‌سوزی مجهز باشند.

معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اعلام نمره ایمنی به مالكان ساختمان‌ها و درج آن در پایان‌كار به ملاك واقعی در تعیین ارزش معاملاتی واحدهای مسكونی تبدیل می‌شود. در حال حاضر نمره منفی داده شده به برخی ساختمان‌ها باعث شده مالكان این ساختمان‌ها عملیات لازم برای ارتقای نمره ایمنی را آغاز كنند.

120 ساختمان پایتخت از نظر ایمنی و رعایت حداقل استانداردهای کیفی از معاونت حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تاییدیه گرفتند. این در حالی است که از میان 120 ساختمان انتخاب شده هیچ یک موفق به اخذ درجه ممتاز رعایت نکات ایمنی نشده‌اند و تنها دو ساختمان در کل مناطق تهران دارای درجه کیفی یک هستند و بیش از 90 درصد ساختمان‌ها فقط حداقل‌های ایمنی را دارا هستند.

از آبان ماه سال گذشته طرحی به منظور تشویق سازندگان به رعایت مسائل ایمنی، ماندگاری موقعیت ایمنی ساختمان و افزایش ایمنی و کاهش خسارات ساختمان در مناطق 22 گانه تهران اجرا شد. در این طرح ساختمان‌هایی که در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران تشکیل پرونده داده‌اند نسبت به اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در مراحل مختلف ساختمان اقدام و در نهایت تاییدیه ایمنی سالانه دریافت کرده‌اند.

در این طرح ساختمان‌ها براساس شرایط ایمنی به چهار درجه ممتاز (سبز)، درجه یک (آبی)، درجه دو(زرد) و درجه سه (قرمز) تقسیم‌بندی می‌شوند. علاوه بر این برای اینکه ساختمانی در درجه ممتاز قرار بگیرد از بین 40 شاخص تعیین شده که هر کدام امتیازهای متفاوتی دارند، باید در کل، 91 تا 100 امتیاز را دریافت کند. هم چنین برای درجه یک بین 81 تا 90 امتیاز، درجه دو 71 تا 80 امتیاز و درجه سه بین 61 تا 70 امتیاز باید دریافت شود. اما شاخص‌های ایمنی تهیه شده برای ارزیابی ساختمان شامل چهل بند است که مهم‌ترین آنها مربوط به رعایت نکات ایمنی لازم در خصوص راه‌های خروج اضطراری، استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد، تایید نقشه‌های ایمنی توسط سازمان آتش‌نشانی و... است.

در این طرح علاوه بر معرفی ساختمان‌های دارای گواهی تایید ایمنی ساختمان که تعداد آنها 120 مورد است، ساختمان‌های فاقد تاییدیه سازمان آتش نشانی از نظر استاندارهای ایمنی نیز بررسی و معرفی شده‌اند که در مجموع 23 مورد در سایت سازمان آتش‌نشانی معرفی شده‌اند.

ساختمانی با درجه ممتاز نداریم
در همین راستا معاون امور حفاظت و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه طرح رتبه بندی ایمنی ساختمان‌ها برای اولین بار در کل دنیا به اجرا در آمده است، گفت: از بین 120 ساختمان بررسی شده هیچ یک موفق به اخذ درجه ممتاز نشده‌اند و تنها دو ساختمان ‌هایپراستار و یک برج در منطقه پاسداران دارای رتبه یک هستند. او اضافه کرد: علاوه بر این، 10 ساختمان دارای درجه دو و 108 ساختمان باقیمانده متاسفانه دارای درجه 3 هستند.

او افزود: با همکاری معاونت شهرسازی شهرداری تهران قرار است در پایان کار ساختمان‌های پایتخت، رتبه ایمنی آنها به طور برجسته درج شود.

داوود براتی در ادامه اظهار کرد: رتبه‌بندی ساختمان‌های ایمن به درجات 1،2،3 و ممتاز تقسیم می‌شود، که در این رتبه بندی توجه به نحوه رعایت فاکتورهای ایمنی یعنی کیفیت اجرای تمامی ‌مسائل ایمنی مورد توجه قرار گرفته است. او ادامه داد: با توجه به رتبه‌بندی‌های عنوان شده شرایط ایمنی ساختمان‌ها ارزیابی شده و پایان کار به آنها ارائه می‌شود و همچنین اطلاعات ساختمان‌های ایمن به روز شده در سایت سازمان آتش‌نشانی قرار می‌گیرد. او افزود: هم اکنون بسیاری از ساختمان‌ها پس از اینکه تاییدیه ایمنی سازمان آتش‌نشانی را دریافت کردند با همکاری سازمان سعی در ارتقای رتبه خود داشته و ساختمان خود را به طور مثال از رتبه 3 به رتبه 2 یا 1 ارتقا می‌دهند.

براتی در پاسخ به این سوال که این رتبه‌بندی چه تاثیری بر ارزش معاملاتی ساختمان‌ها (قیمت مسکن) خواهد گذاشت؟ گفت: قطعا این رتبه‌بندی تاثیر مثبتی در ارزیابی ارزش ملک خواهد گذاشت. بسیاری از مشتریان و مردم حساسیت دارند ملکی که خریداری می‌کنند درجه بالایی از کیفیت را داشته باشد. او افزود: در همین مدت کوتاه هم مردم استقبال خوبی از این طرح کرده‌اند به طور مثال مالکان در هنگام فروش ملک خود از درجه ایمنی ساختمان خود برای تبلیغ آن استفاده می‌کنند. یا آنهایی که ساختمانشان درجه ایمنی سه را کسب کرده‌اند، نگران ارزش ملک خود هستند به‌گونه‌ای كه به سازمان مراجعه می‌کنند و در صدد ارتقای کیفی ساختمان خود هستند.


ویدیو مرتبط :
سریال ساختمان پزشکان - قسمت 43 (منطقه امن دکتر نیما)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریزش ساختمان با بیش از 120 واحد در تهران/120 واحد اقتصادی متضرر شدند



مالکان و کسبه این ساختمان تجاری در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفتند :‌ ریزش قسمت غربی این ساختمان تجاری از هفته قبل به تدریج آغاز و بامداد امروز این بخش به طور کامل تخریب شد.

بخشی از ساختمان تجاری با بیش از ۱۲۰ واحد تولیدی و مغازه در تقاطع خیابان جمهوری و لاله زار تهران بر اثر گودبرداری غیراصولی فروریخت.
 
مالکان و کسبه این ساختمان تجاری در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفتند :‌ ریزش قسمت غربی این ساختمان تجاری از هفته قبل به تدریج آغاز و بامداد امروز این بخش به طور کامل تخریب شد.
 
به گفته آنها ؛‌ با تخریب سینما ارم در همسایگی این ساختمان و گودبرداری از زمین آن در سال 90 ؛ نشست ساختمان های کناری محل گودبرداری از آن زمان شروع شد اما پیگیری های مستمر مالکان و کسبه ساختمان های تجاری آسیب دیده بی نتیجه بوده است .
 
یکی از کسبه افزود :‌ سرمایه 120 واحد اقتصادی از جمله تولیدی پوشاک و فروشگاههای این ساختمان به همراه دهها شاغل در این واحدها در سه سال گذشته از بین رفته و یا در معرض خطر قرار گرفته و در ایام شب عید کسب و کار ما در زمان اوج بازار فلج شده است .
 
یکی دیگر از مالکان گفت :‌ استشهاد واحد های این ساختمان و ساختمان های اطراف محل گودبرداری درباره احتمال تخریب و تخلفات احتمالی در این طرح به دستگاههای مسئول از جمله شهرداری ( منطقه 12 )‌ ، شورای شهر و آتش نشانی از سه سال قبل منعکس شده اما بی پاسخ مانده است.
 
وی افزود :‌ این طرح در حال احداث که مشخص نیست با چه هدفی گودبرداری شده است هم در تغییر کاربری سینما و هم در تعداد مجوز پارکینگ آن جای سوال وجود دارد .
 
به گفته مالکان این ساختمان تجاری،‌ حتی اخیرا که به درخواست ما،  کارشناس دادگستری به محل آمد ، شهرداری ما را مورد مواخذه قرار داد .
 
بگفته اهالی ساختمان تخریب شده ؛‌ طرح در حال اجرا فقط برای گودبرداری به ارتفاع دو زیرزمین مجوز داشته اما به اندازه چهار طبقه گودبرداری شده و همچنین مسئولان و ناظران به هیچ وجه به قرار گرفتن در قدیمی ترین خیابان تجاری تهران بی توجه بوده اند .
 
آسیب دیدگان این گودبرداری در تقاطع خیابان جمهوری و لاله زار از مسولان پیگیری و جبران خسارات ناشی از این گودبرداری را خواستار هستند و افزودند :‌ مالک و مجری طرح تا کنون در این زمینه همکاری نکرده است.

 

اخبار حوادث  - واحدمرکزی خبر